Gå til innhold

Sove i telt alene i hagen, 7 år

Gjest uten nick, føler meg litt teit

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick, føler meg litt teit

Nå føler jeg meg egentlig litt teit.... gutten på 7 vil så gjerne sove i teltet i hagen nå som det er så varmt og deilig. Det er spennende, og det skjønner jeg godt, jeg sov gjerne på verandaen og i hengekøye i hagen og litt av hvert når jeg var liten. Men så er det de voksne tankene da.... vi må jo ha døra ulåst, og hva om det kommer en bande med østeuropeiske tyver for å bryte seg inn om natta, de kommer jo til og med inn gjennom åpne vinduer mens folk er hjemme. Eller en bande fulle tenåringer som skal bølle i teltet. Eller hva som helst. Tenker jeg nå. Da jeg var liten var ikke sånt tema, men er det det nå? Kan man ikke sove i telt i hagen uten å ta forholdsregler?

Lar dere ungene sove i hagen når det er sommer og fint og spennende? Eller syns dere dette er på linje med å gå fra ungen i bilen utenfor butikken: man vet jo aldri hva som kan skje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Jeg ville nok helst ønsket at de var to. Han har sikkert en kamerat som vil overnatte sammen med ham? Utover det ville jeg ikke bekymret meg så mye for verken tyver eller ungdommer medmindre jeg bodde på et sted der dette var påtrengende problemer til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer litt an på hvor du bor. Hvis du bor midt i en storby og har hus med hage ville jeg nok vært mer betenkt enn hvis du bor på landet. Nå skjer det jo stort sett svært lite men hvis du kommer til å være våken i hele natt så hvorfor ikke legge deg der sammen med 7 åringen?

De østeuropeiske bandene er nok ikke ute etter en 7 åring heller men kanskje mer det som glimrer og er inne i huset?

Synes ikke du er teit bare en omsorgsfull mor! Tror foreldre før og var redde men da hadde de jo ikke alle "skremselskanalene" som internett, tv, sms, mm som gjør at vi får vite hver minste lille fis som skjer over hele kloden!

ville latt barnet sovet i telt men fulgt med så klart! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt opp bevegelsesdetektorer som dekket alle muligheter for kryssing av tomtegrensen(e). ;D

Jeg venter bare på at spørsmålet skal dukke opp, jeg også. I neste øyeblikk så tenker jeg på Monsen som overnatta alene i skogen da han var 9 år...

Jeg er som deg, jeg føler meg ikke for trygg, nei. Sove på sofa'n med åpnt vindu, så er jeg 5 meter unna teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Litt avhengig av hvordan dere bor, men jeg ville latt min sjuåring sove i telt i hagen hvis han ba om det. Han har allerede overnattet alene i telt i hagen på hytta, og det gikk kjempefint.

Men hvis du er engstelig, kan du jo evt overnatte der sammen med ham første gangen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 7,5 åring sover i telt mesteparten av sommeren, det er 3.året hun gjør det nå. Noen ganger sover en av oss voksne sammen med henne, noen ganger lillebroren på snart 5, men stort sett sover hun alene. Vi bor i trygge omgivelser.

Bare som en sammenligning: der hvor jeg vokste opp, i en by i et annet europeisk land, ble en 9 åring drept mens hun lå og sov i telt i hagen. Det kan selvsagt skje, men jeg tar faktisk den sjansen her hvor jeg bor, fordi jeg tror at fordelene overstiger farene.

Vi har bare hatt krøll en gang, det var i fjor da hun fant ut at hun hadde lyst å ta seg en kveldstur - naboene kom med henne i 2300 tiden. Hun måtte sove inne i en uke som straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mora2

Kan du ikke sove sammen med henne da?

Husker meg og min far sov ute i telt, noen av de beste barndoms minnene jeg har :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov med mamma eller pappa når jeg var liten. Det var slik den gangen at når jeg hadde bestemt meg for noe,så skulle det skje. Så da ble det mor og far som måtte til :o) Var et stabeist!

Jeg forstår tankene dine. Med ulåst dør osv. Ikke noe koselig. Så jeg ville gjort det slik at jeg sov ute i telt selv.Spørre på en koslig måte, om ikke dere skal sove i telt sammen. At det høres gøy ut og om du kan få være med :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du er da ikke teit :-)

Jeg synes det kommer an på hvordan dere bor til. Mine får sove i hagen på natta, men da har jeg døra ulåst også har jeg terrassedøren fra det ene soverommet åpen og meg på innsiden. (Er litt stressa av meg jeg...)

Må innrømme at jeg er våken noen ganger i løpet av natta og sjekker etter lyder ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke nøkkelen ligge et "hemmelig" sted, da?

Hvis dere ikke bor slik til at f.eks. folk som motvillig må forlate et utested ved stengetid passerer hagen deres, hadde jeg ikke vært engstelig for de tingene du nevner.

Men jeg er leder i "det vil helst gå bra"-klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Kan ikke nøkkelen ligge et "hemmelig" sted, da?

Hvis dere ikke bor slik til at f.eks. folk som motvillig må forlate et utested ved stengetid passerer hagen deres, hadde jeg ikke vært engstelig for de tingene du nevner.

Men jeg er leder i "det vil helst gå bra"-klubben.

*melder meg sporenstreks inn i klubben din*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror jeg ville foreslått at han ba med seg en (nabo-)kamerat, slik at de var to.

Om det ikke var mulig, tror jeg likevel han ville fått lov. Det er svært liten sannsynlighet for at det skjer noe galt, og en kan uansett ikke verge seg mot alt ondt i verden.

Om du gjerne vil låse døren til huset kan han vel få med nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor dere bor.

Her jeg bor hadde jeg ikke hatt noen problemer. Vi glemmer ofte å låse ytterdøra både når vi drar bort, og om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten nick, føler meg ikke fullt så teit

Takk for svar alle sammen :o)

Første natta var mannen i huset på nattevakt, så da la jeg meg i teltet og låste døra ;-)

I går natt la han seg ute, og så lempet jeg ham inn når han hadde sovnet.

Det ble en liten diskusjon først, for faren er mer nervøs enn meg, og syns ikke det var noen god ide at han skulle ligge ute hele natta. han sa at det ikke er trygt. Da svarte guttungen: Men hvis det ikke er trygt kan vi jo ikke dra på telttur heller da! han har jo et poeng. hvis man ikke tør å sove i sin egen hage, da må man jo bare holde seg hjemme med låst dør resten av livet ;o)

Han kommer nok til å få sove ute flere ganger hvis han har lyst. Jeg er også medlem i "det-vil-helst-gå-bra-klubben", og vi bor i et egentlig ganske rolig strøk. Men det er rart med det, når man først begynner å tenke..... Hver sommer kommer det raid med innbruddstyver og lokalavisen advarer mot å sove med åpent vindu osv, og da er det ikke så koselig å ha guttungen ute i telt heller.

Men jeg syns innerst inne han må få lov når han har lyst. Han er ikke typen som går noen steder, og han har godt sovehjerte, så at han selv finner på noe tull tror jeg neppe :o)

Det er jo litt synd at man må ha sånne tanker for å sove i sin egen hage da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1212350454' post='3889730]

Jeg hadde satt opp bevegelsesdetektorer som dekket alle muligheter for kryssing av tomtegrensen(e). ;D

Jeg venter bare på at spørsmålet skal dukke opp, jeg også. I neste øyeblikk så tenker jeg på Monsen som overnatta alene i skogen da han var 9 år...

Jeg er som deg, jeg føler meg ikke for trygg, nei. Sove på sofa'n med åpnt vindu, så er jeg 5 meter unna teltet...

Monsen var 7 år første gangen overnattet i telt alene og det var ikke i hagen nei! :o)

Visste du forresten at døden en gang hadde en nær-Lars-Monsen-opplevelse? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...