Gå til innhold

usymmetrisk barnehode - bruk av kraniehjelm?

Gjest hjernens utvikling

Anbefalte innlegg

Gjest hjernens utvikling

Er det noen her som har erfaring med eller kjennskap til om det også i Norge finns behandling ved hjelp av kranie-hjelm, for spebarn/småbarn med alvorlig skjeve hoder?

Hvilke sykehus/leger er det i tilfelle som har mest kompetanse på dette?

Slik som linken nedenfor (som ikke er Norge).

http://www.cranialtech.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke slikt brukes i Norge.

Eldstemann var veldig skjev i nakke og hode pga torticollis. Han fikk oppfølging av fysioterapeut og har et helt normalt hode og nakke nå.

De små barnehodene er så myke at det ordner seg selv hvis de får annledning til å ligge litt på den andre siden også.

Ta kontakt med en kommunefysioterapeut som har barn som arbeidsområde eller en fysioterapeut på barneklinikken. Gå for all del ikke til en som bare behandler voksne!

Den hjelmen ser for meg ut som noe noen selger for å loppe penger av bekymrede foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke slikt brukes i Norge.

Eldstemann var veldig skjev i nakke og hode pga torticollis. Han fikk oppfølging av fysioterapeut og har et helt normalt hode og nakke nå.

De små barnehodene er så myke at det ordner seg selv hvis de får annledning til å ligge litt på den andre siden også.

Ta kontakt med en kommunefysioterapeut som har barn som arbeidsområde eller en fysioterapeut på barneklinikken. Gå for all del ikke til en som bare behandler voksne!

Den hjelmen ser for meg ut som noe noen selger for å loppe penger av bekymrede foreldre...

Helt enig med deg!

Problemet er at noen spedbarn ikke vil ligge på den andre siden også. Samme hvordan vi la poden, den veien, den veien eller den veien, så la han hodet slik at presset kom på samme sted. Det er på langt nær så skakt nå som det var, men vi kan fortsatt se, når vi ser etter, at han er "flat" på siden av bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg!

Problemet er at noen spedbarn ikke vil ligge på den andre siden også. Samme hvordan vi la poden, den veien, den veien eller den veien, så la han hodet slik at presset kom på samme sted. Det er på langt nær så skakt nå som det var, men vi kan fortsatt se, når vi ser etter, at han er "flat" på siden av bakhodet.

Gutten vår hadde en muskel i halsen som var for kort (den du ser når du vrir og vipper hodet ditt til siden), så for han var det helt umulig å ligge på den andre siden.

Jeg så for meg at han aldri kunne ha helt kort hår, men det gikk seg faktisk til, så sommerfrisyre er ikke noe problem. Han blir faktisk riktig flott med det :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Skjeve babyhoder oppstår ofte pga de fleste babyer har en "favorittside" når de ligger. Min baby skal alltid ha hodet på høyre side, så jeg prøver bevisst å få henne til å ligge med hodet til venstre en del og. Så når jeg steller henne har jeg henne på stellebordet slik at jeg står på hennes venstre side, så prater jeg masse til henne slik at hun snur seg mot meg. Når jeg leker med henne på gulvet plasserer jeg leker på venstre side slik at hun snur seg mer til venstre. Og ofte når jeg ammer, ligger jeg i sengen slik at hun må snu hodet til venstre for å drikke. Ofte sovner hun slik og, da er det ikke alltid jeg raper henne (hun klarer ikke sove hvis hun har luft og veiver med armene - da raper jeg henne), så da sovner hun slik - med hodet til venstre. Tror disse tiltakene er fine for å forebygge skjeve hoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faraohhh

Var det ikke så at i det gamle Egypt så surret de hodene til barna med bandasje som de måtte gå med i mange år, for å få et smalt hode med pen hodefasong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest origona

Var det ikke så at i det gamle Egypt så surret de hodene til barna med bandasje som de måtte gå med i mange år, for å få et smalt hode med pen hodefasong?

Ja, har også hørt om dette. Leste om en indianerstamme også som bandt ei fjøl på hodet til barna. Denne stammen hette flat-head indians :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hadde jeg kommet over den linken der på annet vis, ville jeg trodd det var noe tull og tøys.

Gutten min hadde, i likhet med mange andre, svært skjevt hode på spedbarnstadiet. Men i likhet med de fleste andres rettet deg seg pent ut, eller snarere rundet seg jevnt og pent, etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe slikt skal hjelpe så må det vel utøve et visst trykk mot hodet? Om det bare er en hjelm som spennes rundt hodet så vil den vel ikke endre hodets fasong?

Forøvrig ser jeg på det kun som enda en ting det kan tjenes penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjernens utvikling

Kommentar til dere som har svart meg:

Nei, nei, kraniehjelm er ikke noe unødvendig som de lager bare for å tjene penger! Mange foreldre blir feilaktig beroliget med at barnets hode vil vokse seg rundt etter hvert. I mange tilfelle skjer det slettes ikke. Barnet kan få skjev nakke - med vedvarende muskelplager -, og i noen tilfeller hjerneskader.

Andre tiltak kan, hvis det settes inn tidlig, endre hodeformen (konsekvent legge barnet til en bestemt side osv), ellers kan skjevheten øke. Men dette må skje innen en viss alder.

Dersom tiltakene ikke settes igang tidlig nok, er det viktig med andre tiltak. Kraniehjelm er viktig i den forbindelse. For eksempel (som i mitt tilfelle) med et adoptert barn som er over året.

Men ikke alle steder bruker de slike hjelmer, derfor lurte jeg på om noen kjente til hvilke klinikker i Norge der de er opptatt av dette og kan få hjelp til å skaffe en. Det begynner å haste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, kraniehjelm er ikke noe unødvendig som de lager bare for å tjene penger! Mange foreldre blir feilaktig beroliget med at barnets hode vil vokse seg rundt etter hvert. I mange tilfelle skjer det slettes ikke. Barnet kan få skjev nakke - med vedvarende muskelplager -, og i noen tilfeller hjerneskader.

Andre tiltak kan, hvis det settes inn tidlig, endre hodeformen (konsekvent legge barnet til en bestemt side osv), ellers kan skjevheten øke. Men dette må skje innen en viss alder.

Dersom tiltakene ikke settes igang tidlig nok, er det viktig med andre tiltak. Kraniehjelm er viktig i den forbindelse. For eksempel (som i mitt tilfelle) med et adoptert barn som er over året.

Men ikke alle steder bruker de slike hjelmer, derfor lurte jeg på om noen kjente til hvilke klinikker i Norge der de er opptatt av dette og kan få hjelp til å skaffe en. Det begynner å haste.

Hvor er dokumentasjonen på hjerneskader som en følge av skjevt hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket nå

Hvor er dokumentasjonen på hjerneskader som en følge av skjevt hode?

Noen (veldig få) unger har sammenvokste deler av kraniet, hvor det egentlig skal være en skjøt. Da vokser kraniet skjevt, og det kan i sin ytterste konsekvens gi dårlige vilkår for hjernens utvikling.

Heter kraniosynostose, rammer 1 av 1800 barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir sikkert noe annet med adopterte barn, men jeg ville uansett ikke startet med hjemmebehandling uten at en godkejnt spesialist var med på det (ja, jeg vet at det er håpløst å få hjelp når man trenger det).

Så jeg foreslår:

-ortopedisk verksted. (Tror ikke de bare jobber med armer og bein)

-fysioterapeut som jobber med barn (vi har hatt noen veldig flinke)

-adopsjonsforeninger (de har kanskje kjennskap til om det er/har vært flere barn som ditt)

Jeg skjønner godt at du er bekymret, så jeg anbefaler at du virkelig bruker tid på å avklare dette. Å komme tidlig i gang med en eventuell behandling er viktig, uansett problem.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen (veldig få) unger har sammenvokste deler av kraniet, hvor det egentlig skal være en skjøt. Da vokser kraniet skjevt, og det kan i sin ytterste konsekvens gi dårlige vilkår for hjernens utvikling.

Heter kraniosynostose, rammer 1 av 1800 barn...

Takk for info:)

Til trådstarter: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=14074

Det var betryggende å se at ca. 10% vil kunne ha bestående hodeskjevhet. Av dem som ligger hodet skjevt altså. Kjekt å vite at poden ikke er alene om å være litt skakk, hvis han skulle bli skallet en gang. Han var ekstremt skjev som baby og nå, med hår, selv om det er kortklippet, ser man det ikke hvis man ikke ser veldig nøye etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt rundt på nettet og for meg ser det ut til at du ser ting litt i feil rekkefølge. Det er vel heller slik at stiv nakke og muskelplager er årsaken til det skjeve hodet, ikke omvendt. Det samme gjelder hjerneskaden og kraniosynostose som er årsaken til, ikke en følge av, asymmertrisk hodeform.

Men hvis du er bekymret, ville jeg startet hos fastlegen eller helsestasjonen. Hvis du har prøvd det og fortsatt er bekymret, ville jeg snakket med fysioterapeut eller insistert på henvisning til barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...