Gjest mora2 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Lar dere ungene sitte alene i bilen? Kan de vente i bilen mens man er en kjapp tur på butikken fks? http://www.nettavisen.no/verden/article1954744.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Dette har vært diskutert her før, og selvfølgelig sier de fleste at de ALDRI ville gått fra barn i bilen - uansett. Jeg har derimot gjort det flere ganger, men bare veldig kort tid og ikke på særlig befolkede steder. Ville aldri etterlatt barnet i en trafikkert gate eller i mer enn et par minutter (unntak: Hjemme i oppkjørselen). Nå som barna er større (yngste fem) hender det også at den ene venter i bilen mens jeg parkerer og henter den andre. Har fornuft til å bli sittende, men kan gå ut ved evt. behov. *foreberder meg på slakt* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå var jo dette i Brasil da, og moren hadde latt nøklene stå i bilen. For alt man vet var også motoren i gang, slik at tyven ikke hadde noen problemer med å bare sette seg inn og kjøre. Det hender at vi lar ungene sitte i bilen når vi har et ærend inne et sted, men bilen er alltid parkert og nøklene er tatt ut. Og så har de fått klar beskjed om at de må holde seg på plassen, eller evt. låse bilen og komme inn til oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, det har jeg gjort. Men ikke med nøklene i bilen, ikke med låste bildører og ikke fra en sovende baby. Vi har forholdsvis ny bil, kjører ikke i beruset tilstand og bor ikke i Rio de Janeiro. Jeg anser selve bilkjøringen for mer risikabel enn noen minutter utenfor butikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, jeg har hele tiden praktisert at jeg innimellom lar ungene sitte i bilen når jeg skal en kjapp tur inn på butikken. Jeg lar imidlertid ikke et våkent barn sitte alene, men er de flere, eller barnet er alene og sover, så hender det ofte jeg gjør det. Tar alltid ut av nøklene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Når de var små så hendte det at jeg lot dem sove de to minuttene jeg var i butikk eller hva det måtte være. Låste alltid bilen (hender jeg enda låser av gammel vane nå når ho er blitt ti!) og gjorde det selvsagt aldri i steikende sol uten ei glipe i hvert vindu. Jeg synes det var uansvarlig av denne damen å gå fra bilen ulåst og med nøklene i. Hun hadde også drukket alkohol... Reglene er nok ikke de samme som i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Når de var små så hendte det at jeg lot dem sove de to minuttene jeg var i butikk eller hva det måtte være. Låste alltid bilen (hender jeg enda låser av gammel vane nå når ho er blitt ti!) og gjorde det selvsagt aldri i steikende sol uten ei glipe i hvert vindu. Jeg synes det var uansvarlig av denne damen å gå fra bilen ulåst og med nøklene i. Hun hadde også drukket alkohol... Reglene er nok ikke de samme som i Norge. Hehe, mamma låser av gammel vane når jeg er med ennå, og jeg er snart 25 ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Mine er 7,5 og 9,5 år og de sitter gjerne et par minutter i bilen mens jeg er inne. Bilen er da åpen, men jeg har nøklene i lomma. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg ville ihvertfall aldri ha gått fra en bil med nøklene i! Jeg har vært nokså restriktiv på det å la barn være igjen alene i bil, men først og fremst fordi jeg har fryktet at barnet vil ombestemme seg og så gå ut av bilen for å finne meg igjen, og dermed utsette seg selv for en farlig situasjon på parkeringsplassen. Og/eller at barnet blir lei seg og begynner å gråte og synes jeg har vært borte i en evighet, selv om det bare tok 5 minutter. Men han har blitt igjen med bil sammen med kompiser noen ganger fra han var kanskje cirka 5 år, og alene noen år senere. Men alene i bil utenfor bensinstasjonen sikkert helt fra starten (husker ikke helt). Men det kommer også an på type butikk og type ærend. Det er én ting å sitte igjen inne i bilen mens jeg stikker inn og betaler bensin, eller stikker inn på en nærbutikk, men i fjor ville 10 åringen min sitte igjen alene i bilen utenfor Ikea, og da sa mor kontant nei! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hehe, mamma låser av gammel vane når jeg er med ennå, og jeg er snart 25 ) Hehe,- jeg låser ikke (pleier ofte ikke å låse bilen), men snapper med meg nøklene for øynene på mine voksne passasjerer - helt automatisk.. Må jo virke som om jeg ikke stoler på dem ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg ville ihvertfall aldri ha gått fra en bil med nøklene i! Jeg har vært nokså restriktiv på det å la barn være igjen alene i bil, men først og fremst fordi jeg har fryktet at barnet vil ombestemme seg og så gå ut av bilen for å finne meg igjen, og dermed utsette seg selv for en farlig situasjon på parkeringsplassen. Og/eller at barnet blir lei seg og begynner å gråte og synes jeg har vært borte i en evighet, selv om det bare tok 5 minutter. Men han har blitt igjen med bil sammen med kompiser noen ganger fra han var kanskje cirka 5 år, og alene noen år senere. Men alene i bil utenfor bensinstasjonen sikkert helt fra starten (husker ikke helt). Men det kommer også an på type butikk og type ærend. Det er én ting å sitte igjen inne i bilen mens jeg stikker inn og betaler bensin, eller stikker inn på en nærbutikk, men i fjor ville 10 åringen min sitte igjen alene i bilen utenfor Ikea, og da sa mor kontant nei! :-) ''..men i fjor ville 10 åringen min sitte igjen alene i bilen utenfor Ikea..'' Han skal nok bli en Mann med stor M :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, det hender rett som det er at ett eller begge barne vanter i bilen, mens jeg er en snartur innom butikken. Rart å se hvor forskjellige rutiner vi har på dette. * Jeg har aldri låst bilen når barna sitter i - dette begrunner jeg i at deresom det skjer noe (brann i bilen eller nabobilen), bil som triller inn i vår bil - eller enda verre at vår bil triller avgårde - så skal det være mulig for andre voksne å få mine barn ut av bilen. Jeg tar alltid med meg nøkkelen, slik at ingen kan stikke av med bilen. * Jeg har heller aldri forlatt et sovende barn alene i bilen. Dette ut fra at barnet kan bli redd om det våkner og finner ut at det er alene. Fra de var ganske små (rundt to år) har jeg forlatt dem i små minutter - men bare når de var våkne - og inneforstått med hva som skulle skje. Vi har aldri hatt ubehagelige opplevelser knyttet til dette. I dag er jentene 4 og 6 år - og de ber ofte om å få sitte i bilen når jeg er innom butikken. De vil gjerne høre lydbok eller bare prate sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hehe, mamma låser av gammel vane når jeg er med ennå, og jeg er snart 25 ) Morsomt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, det hender rett som det er at ett eller begge barne vanter i bilen, mens jeg er en snartur innom butikken. Rart å se hvor forskjellige rutiner vi har på dette. * Jeg har aldri låst bilen når barna sitter i - dette begrunner jeg i at deresom det skjer noe (brann i bilen eller nabobilen), bil som triller inn i vår bil - eller enda verre at vår bil triller avgårde - så skal det være mulig for andre voksne å få mine barn ut av bilen. Jeg tar alltid med meg nøkkelen, slik at ingen kan stikke av med bilen. * Jeg har heller aldri forlatt et sovende barn alene i bilen. Dette ut fra at barnet kan bli redd om det våkner og finner ut at det er alene. Fra de var ganske små (rundt to år) har jeg forlatt dem i små minutter - men bare når de var våkne - og inneforstått med hva som skulle skje. Vi har aldri hatt ubehagelige opplevelser knyttet til dette. I dag er jentene 4 og 6 år - og de ber ofte om å få sitte i bilen når jeg er innom butikken. De vil gjerne høre lydbok eller bare prate sammen. Lydbok på egen spiller da, siden du tar med nøklene? Jeg må som regel la nøkkelen stå i, fordi datteren min vil høre lydbok eller musikk / radio på bilens anlegg. Hun er ikke så liten da, men ikke stor nok til å kaste ut en biltyv fra bilen.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nei - jeg gjør ikke det. Enda mine er store. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, det hender rett som det er at ett eller begge barne vanter i bilen, mens jeg er en snartur innom butikken. Rart å se hvor forskjellige rutiner vi har på dette. * Jeg har aldri låst bilen når barna sitter i - dette begrunner jeg i at deresom det skjer noe (brann i bilen eller nabobilen), bil som triller inn i vår bil - eller enda verre at vår bil triller avgårde - så skal det være mulig for andre voksne å få mine barn ut av bilen. Jeg tar alltid med meg nøkkelen, slik at ingen kan stikke av med bilen. * Jeg har heller aldri forlatt et sovende barn alene i bilen. Dette ut fra at barnet kan bli redd om det våkner og finner ut at det er alene. Fra de var ganske små (rundt to år) har jeg forlatt dem i små minutter - men bare når de var våkne - og inneforstått med hva som skulle skje. Vi har aldri hatt ubehagelige opplevelser knyttet til dette. I dag er jentene 4 og 6 år - og de ber ofte om å få sitte i bilen når jeg er innom butikken. De vil gjerne høre lydbok eller bare prate sammen. ''Jeg har aldri låst bilen når barna sitter i - dette begrunner jeg i at deresom det skjer noe (brann i bilen eller nabobilen), bil som triller inn i vår bil - eller enda verre at vår bil triller avgårde - så skal det være mulig for andre voksne å få mine barn ut av bilen. Jeg tar alltid med meg nøkkelen, slik at ingen kan stikke av med bilen.'' Jeg er sikkert litt dramatisk, men jeg tar med nøkler og låser for at de ikke skal ta med seg barna mine jeg. Men jeg forstår selvsagt din side også. Vi ender som alltid opp med at vi ikke kan klare å beskytte våre kjære små mot alt..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Lydbok på egen spiller da, siden du tar med nøklene? Jeg må som regel la nøkkelen stå i, fordi datteren min vil høre lydbok eller musikk / radio på bilens anlegg. Hun er ikke så liten da, men ikke stor nok til å kaste ut en biltyv fra bilen.. I bilen min kan man spille CD'er selv om nøkkelen ikke står i. Sikker på at man ikke kan det i din? Radio/CD-spiller slår seg av når man stanser bilen og tar ut nøkkelen, men den kan slås på igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 I bilen min kan man spille CD'er selv om nøkkelen ikke står i. Sikker på at man ikke kan det i din? Radio/CD-spiller slår seg av når man stanser bilen og tar ut nøkkelen, men den kan slås på igjen. Det går ikke i min bil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbetzu Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 I bilen min kan man spille CD'er selv om nøkkelen ikke står i. Sikker på at man ikke kan det i din? Radio/CD-spiller slår seg av når man stanser bilen og tar ut nøkkelen, men den kan slås på igjen. Har du bil med stjerne på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Mine på 5 og 9 sitter gjerne igjen om jeg skal inn og handle noe mat, og i den varmen det er nå lar jeg bilen stå på tomgang (med air condition i gang), og ulåst, ja. Ved mer normale temperaturer tar jeg med nøklene, men jeg ville aldri gått fra ungene i en låst bil, uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.