Gå til innhold

Hva gjør man med tenåringer som en ikke kan.....

Gjest familie i oppløsning

Anbefalte innlegg

Gjest familie i oppløsning

stole på? Jente 16 år. Hverdager skal hun være inne kl 11.00 og helger etter avtale etter hva hun gjør. Hun regelrett driter i de avtaler vi har. Hun kommer når det passer henne. Siden det har vært streik en tid nå, har hun kommet alt fra kl halvett til haltre selv om vi sier hun skal komme før. En av nettene kom hun ikke i det hele tatt. Natt til tirsdag måtte far hente henne hos en venninne etter hennes mor ringte og sa at jentene var dritafull. Hun sov i hele går etter dette, sto opp og dro ut. Kom hjem halvtre, og hadde med en gutt som hun ville skulle overnatte. Vi sa nei. Vi foreldre har måttet sykemelde oss pga langvarig stress og bekymring. Vi kan rett og slett ikke stole på henne, og tilliten er brutt uendelig mange ganger pga lyving og uærlighet.

Vi har snakket på en skikkelig måte med henne, der hun innrømmer at hun har gått for langt. I neste øyeblikk er det som om hun har glemt det, og fortsetter sitt løp. Hun har ingen respekt for autoriteter. Hun skjeller ut både politi og barnevern, og bruker mye stygg tale.

Hun mister venner og har stadig nye. Noen venner informerer oss at de blir lei henne fordi de ikke kan stole på henne, og at de synes hun går for langt.

Begynner å tro at det er noe som er galt i hodet hennes, ettersom hun ikke tar signalene. Forstår jo at datteren vår sliter med adferden sin. Dette har pågått i snart tre år.

Vi har fått hjelp fra barnevernet med tiltaket avlastning 1 gang pr mnd hos en bekjent lærer/pedagog. Han har erfaring med dette. Hun var der i 4 - 5 helger da orket han ikke mer pga at hun ikke fulgte de regler han satt, og at han ikke ville ta ansvar for at hun innledet forhold til eldre gutter.

Vi har oppfølging med veiledningsamtaler fra barnevern, men det har i grunn ikke hjulpet noe særlig. Hun har vært i noen samtaler med BUP, men hun synes alle er syke og hun mener selv at hun ikke trenger hjelp til noe, det er det vi foreldre som trenger.

Vi har snakket med barnevern om institusjonsplass for henne, med de er redde hun kan bli enda verre enn nå. De mener at hun kan adoptere andre ungdommers kriminelle atferd, og begynne med andre rusmidler enn alkohol.

Vi foreldre blir kanske rådville og vet ikke hva som kan være best for jenta vår. En ting vet vi og det er at slik det er nå, kan det ikke fortsette. Vi kjenner oss psykisk syk, og har en datter til vi skal ta oss av, som også er merket over storesøsteren atferd.

Vi er en helt vanlig familie med normale verdier. Vi har det stabilt og har hatt to ungdommer som nå er flyttet hjemmefra uten disse problemene. Har en tendens til å tro at andre har en formening om at en må se på foreldrenes atferd/mønster, og at det er grunnen til at barna blir slik vår datter er. Det kan jeg si med sikkerhet ikke er tilfelle i denne saken.

Det nærmeste jeg kan tenke meg er en utløsende faktor er at hennes biologiske far ikke har brydd seg om henne, ei heller stilt opp for henne i barne og ungdomsårene hennes. Vet ikke om dette alene kan utløse slik atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med dere.

Etter som jenta forsatt er såpass ung kan dere kanskje bestemme at hun skal forsette i et opplegg hos BUP. Hva sier BUP til dette? Ut fra det du skriver, burde hun vel hatt en solid utredning?

Er dere helt tomme, kan kanskje et forsterket fosterhjem være en tanke. Drastisk, men likevel. Ikke fordi dere har gitt jenta opp, men fordi dere tror at det går an å hjelpe henne på et bedre spor.

Kanskje ikke så matnyttig dette. Håper både dere og jenta får god hjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Dere har min fulle sympati

Dersom jeg hadde vært i samme situasjon selv tror jeg at jeg hadde satt hardt mot hardt. Hun må "tjene" inn goder.

Det betyr at går hun ut på byen, og driter i innetider, så får hun husarest neste helg f.eks.

Mener også at jeg hørte på Dr.Phil om noen som tok fra ungen alt. Rommet var helt tomt, ingen TV, ingen CD-spiller, mobil etc. Dette måtte tjenes inn igjen med god oppførsel.

Kanskje dere kan oppsøke vennenen hennes og ta en prat med de. Fortell de eldre guttene at dere er bekymret for henne, evt foreldrene deres. Da blir det kanskje ikke så kult for de heller. Det er kanksje en "crazy" ide, men hvorfor ikke.

Husk at dere kan søke hjelp hos Bup alene også for å få råd og tips. Eventuelt hele familien slik at dere blir enig med henne hvilke regler som skal gjelde, og konsekvenser når det ikke holdes.

Forhør dere med andre om innetider etc. Slik at dere ligger på normalen.

Tenker at om jeg hadde havnet i sånn situasjon, hadde jeg hatt lyst til å dra på ferie til en øde øy Men det er kanskje akkurat det man ikke har lyst til med en krakilsk tenåring? Men kunne det å ha hjulpet å dra på en fin ferie, som absolutt ikke er partyplass, for å finne en hyggelig tone sammen igjen? Eks Mauritsius eller noe.

Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Tenåringer som ikke kommer hjem når de skal, blir ofte mer motiverte til å møte opp til avtalt tid etter at de tilstrekkelig mange ganger har erfart at mor og far dukker opp der de er og henter dem hjem med tvang.

Også kan dere gjøre en del for å motivere henne til annen oppførsel. Feks kaste klær o.l. som er en viktig del av rebell-identiteten hennes, og slik tvinge gjennom at hun ser helt vanlig ut. Da mister hun mye av signaleffekten mot å stadig v're kul og få nye venner også - når hun rett og slett ikke ser kul ut.

Mobiltelefonen er grei å inndra, så får hun ikke kommunisert med folk om hvor det er fest osv.

Setter dere hardt mot hardt nå og meget skarpe grenser, så kan dere kanskje klare å redde henne inn i normale former igjen.

Og forklar henne at de godene dere tar fra henne vil komme tilbake - etter at hun har vist at hun er til å stole på.

Og til sist - gi henne for guds skyld prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...