hunnybunny Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Er så i villrede på når jeg skal begynne med bare en dubb... Hun sover hele natta, fra 1830 til 06. Er kjempetrøtt kl 9, og sovner som regel momentant og kan sove mellom 1,5 til 2,5 timer. Før la hun seg igjen etter ca 3 timer, men nå begynner den dubben å bli veldig vanskelig! Tar ei god stund før hu sovner, og kan skrike også. Sovner hun sover hu ikke så lenge akkurat, og det er jo greit nok. Og vi kan jo ikke styre på i evigheter heller, da er det jo snart for seint på eftan til å sove lell.... Skal jeg prøve å dra ut morradubben slik at den ikke er før ca 11, og satse på at det er den eneste sovinga hu trenger, eller skal jeg vekke henne etter kort tid, sånn at eftasdubben blir før??? Er som dere sikkert skjønner meget i villrede her, og trenger råd og veiledning!!! Har to barn til, så har vært gjennom det før, men husker ingenting av åssen jeg løste det da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Mine gikk over fra to til en lur da de var rundt 10 måneder, tror jeg. Men da hadde denne luren i 12-tiden, og så vidt jeg husker varte den lenge ca. halvannen time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hunnybunny Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Mine gikk over fra to til en lur da de var rundt 10 måneder, tror jeg. Men da hadde denne luren i 12-tiden, og så vidt jeg husker varte den lenge ca. halvannen time. Kanskje jeg bare skal prøve å dra ut tida da, og satse på ei soving. Egentlig greit nok også, hu skal jo i bhg fra høsten og der er det vel bare ei soving uansett. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Min gikk fra to lurer til én da han var 12 mnd, men da han var 14 mnd begynte han i bhg, og tok da tilbake ettermiddagsluren tilbake i en kort overgangsfase. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hunnybunny Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Min gikk fra to lurer til én da han var 12 mnd, men da han var 14 mnd begynte han i bhg, og tok da tilbake ettermiddagsluren tilbake i en kort overgangsfase. Ok. Mi blir 15 mnd når hu begynner, så da kan det vel bli samme greiene sikkert. Tror bhg her bare har en dubb åkke som.... Men vil nok prøve å dra ut sovinga nå framiover tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Ok. Mi blir 15 mnd når hu begynner, så da kan det vel bli samme greiene sikkert. Tror bhg her bare har en dubb åkke som.... Men vil nok prøve å dra ut sovinga nå framiover tror jeg. Hele det første året i bhg (mlm 1 og 2 år) syntes jeg det var slik at søvn avlet mer søvn, altså at dersom han sov godt og lenge på dagtid, så sov han bare enda bedre om natta (var ikke overtrøtt osv). Utover i år 2 (mlm 2 og 3 år) avtok dette, og fra og med annet halvår begynte vi med en viss begrensning av dagsøvnen. Men han sov hver dag på dagtid frem til cirka 3 årsalderen, og deretter en daglur "innimellom". Men altså ved bhg-oppstart: Jeg husker en annen mor sa at hennes jevngamle unge var supersliten og sur fra hun ble hentet i bhg til hun sovnet i halv sju-sju-tida, og da var moren overlykkelig for at ungen sov! For oss var det slik at jeg ammet han en skvett ved hjemkomst mellom halv fire og fire, og da sovnet han i armene mine og sov 30-40 minutter. Dette gjorde nok at han var våken en time lenger om kvelden, men til gjengjeld hadde vi en opplagt og blid unge. Jeg syntes også det var med den lille duppen hans, deilig da satt jeg godt til rette i en stol mens hans ov på fanget/ammeputa, og jeg leste eller tittet på tv el lign (du kan sikkert dol'e!*S*) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hunnybunny Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Hele det første året i bhg (mlm 1 og 2 år) syntes jeg det var slik at søvn avlet mer søvn, altså at dersom han sov godt og lenge på dagtid, så sov han bare enda bedre om natta (var ikke overtrøtt osv). Utover i år 2 (mlm 2 og 3 år) avtok dette, og fra og med annet halvår begynte vi med en viss begrensning av dagsøvnen. Men han sov hver dag på dagtid frem til cirka 3 årsalderen, og deretter en daglur "innimellom". Men altså ved bhg-oppstart: Jeg husker en annen mor sa at hennes jevngamle unge var supersliten og sur fra hun ble hentet i bhg til hun sovnet i halv sju-sju-tida, og da var moren overlykkelig for at ungen sov! For oss var det slik at jeg ammet han en skvett ved hjemkomst mellom halv fire og fire, og da sovnet han i armene mine og sov 30-40 minutter. Dette gjorde nok at han var våken en time lenger om kvelden, men til gjengjeld hadde vi en opplagt og blid unge. Jeg syntes også det var med den lille duppen hans, deilig da satt jeg godt til rette i en stol mens hans ov på fanget/ammeputa, og jeg leste eller tittet på tv el lign (du kan sikkert dol'e!*S*) Hadde jeg bare kunnet dol`e så :-) Her har vi ikke bærbar, så jeg må sitte i 2. etasje med datan.... Men ellers høres det ikke så dumt ut det du fortalte nå! Takk for gode innspill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Min eldste var ca 14 mndr da vi gikk fra to til en lur på dagtid, han hadde den første luren sin sånn i ni-ti-tiden og den andre i 15-tiden, sov begge gangene i overkant av en time rundt ettårsalderen. Overgangen skjedde ved at vi drøyde den første luren til 11-12, og da ble den på ca 2-2,5 time etterhvert. Natta var fra 20 til 0730. Yngste gikk fra to til en lur rundt 10-mndrs-alder (tidlig syns jeg, men det bare ble sånn....), hun er 15 mndr nå og sover fra ca 12 til ca 14. Natta er fra 1930 til 07. Du får prøve å begynne med å drøye formiddagsluren, men ikke ha det så veldig travelt syns jeg. Hvis man tuller for mye med søvnrutinene før de er klare tror jeg det bare blir tull på natta:-) Bruk sommeren, så har dere fått et slags system før bhg-start. Greit å ha et utgangspunkt da, selv om det ofte blir andre søvnbehov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Alle mine 3 har gått over til 1 dupp ved 1-års alderen. Jeg pleide å være mye ute på formiddagen, for å unngå at barna ble for trøtte. Gradvis ble duppen flyttet fra tidlig formiddag til rundt 11-11.30. Da sov de gjerne 2-3 timer i begynnelsen. Ettermiddagen kan også bli litt slitsom i begynnelsen, så da var det bare på kle på seg og gå ut igjen og få tiden til å gå til det ble kveldsmat og leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Min jente har hatt 1 dupp (dubb? :-) på dagtid siden før hun fylte 1. Hun legger seg 7 - halv 8 og sover til 6 - halv 7. Sover fra ca 11 - halv 12, og sover i 1,5 - 2 timer. Hun går i barnehage så duppen er tilpasset rutinene der. Men dette fungerer veldig bra, hun kan ikke sove ekstra på ettermiddagen, da blir det bare tull om kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.