Gjest 2+2 er 4 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Har en 2.klassing som sliter med matten. Barnet er noe motvillig til å gjøre leksen og det forstår jeg godt når det ikke skjønner helt hva det går i.Det er Tier-vennene det går i nå, og skjønner en del, men sliter litt med den "logiske" forklaringen på hvorfor svaret blir det det blir. Vi har jobbet hjemme utenom leksene for å hjelpe barnet så godt som mulig.Det er en hårfin balanse på å "tvinge" barnet til å gjøre hjemmeoppgavene, til det å få barnet til å forstå at dette må det faktisk kunne for å fortsette med de vanskeligere oppgavene som skolen krever. Nå funderer jeg på om ikke vi må gi barnet en form for belønning, men hva? Vi har ikke lyst at barnet vårt skal seile akterut i forhold til resten av klassen... Noen som kjenner seg igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Nå er det slutten på skoleåret, og det første pensum i neste skoleår er repetisjon, så kanskje barnet ditt er mer moden for innlæring etter sommerferien. Ellers spilte jeg kort med barnet mitt for å venne h*a til å operere med tall. Uno og eselspill er gode tallspill. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Fotballkort el. lignende. Klistremerkesystem med noe han ønsker å kjøpe / gjøre etter et bestemt antall. Ikke gjør målene for langsiktige. Noe koselig man gjør om man rekker det etter leksene. Da blir det litt poeng å ikke bare miste blyanten i gulvet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jenta mi i første har også slitt med matten. Hun har nok problemer med å forstå logikken, hun kan telle seg frem på fingrene med enkle pluss-stykker, men klarer ikke å tenke plussing automatisk. Vi bruker fingrene mye når det gjelder tiervenner, og pugger mye, i tillegg til å prøve å få henne til å forstå. Og leke tallene inn i hverdagen: Hvor mange er vi til middag i dag? Hvis vi hadde fått besøk av familie til X (som er 5 i familien), hvor mange ville vi vært da? Hvor mange år vil storebror være når du er 9? osv.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Heeeelt på siden av det du spør om: Kan du tiervennsangen? :-) Melodi: Tyven, tyven. 1 + 9 er 10 det vet vi 2 + 8 like så. 3 + 7 ja bare se du, 4 (fir') + 6 skal sammen stå 5 + 5 er 10, alle sammen vi, telle kan til ti for vi er flinke vi. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 VI har også en gutt i 2 kl. Vi har hatt stor lykke med å ha en pose med masse mynter til bruk ved matteleksene. Ved å visualisere med tiere, kronestykker, femmere blir det mye lettere. Ikke minst når man skal begynne å lære at man skal låne av tiere... Ellers synes jeg at 2. klassepensum i matte har vært tøft. Regnestykker som 43-28 ,der man må låne av tiere, mener jeg at vi ikke hadde før langt senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Vi har hatt noe hjelp av tiervennene til førsteklassingen vår, men må stadig repetere sangen som org referer lenger ned. Men vår kar er rimelig konkret av seg. Så visualiserte mengder får han med, men det blir verre når det kommer på abstrakt siffer-nivå. Derfor har vi funnet fram det gode gamle kuleramma mi, og det var veldig hjelpsomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Kjenner meg godt igjen ja... Min erfaring - gjør det som virker. Virker det med belønning - gi belønning. Hva som helst for å få opp motivasjonen og selvtilliten. Og hva du enn gjør - ikke kjeft... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hva er tiervennene? Har selv en førsteklassing, og vi leker mye med tall, både inne og ute. Jeg lager "tallhistorier" hvor en blir nødt til å summere eller trekke fra for å komme fremover i historien etc. Vi spiller også en del kort - mintsemann har vært en kløpper i Uno (juniorutgaven) fra han var tre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hva er tiervennene? Har selv en førsteklassing, og vi leker mye med tall, både inne og ute. Jeg lager "tallhistorier" hvor en blir nødt til å summere eller trekke fra for å komme fremover i historien etc. Vi spiller også en del kort - mintsemann har vært en kløpper i Uno (juniorutgaven) fra han var tre. Sumstykker der svaret blir 10, se orgs innlegg. "Alt om 10" ble det kalt i silurtiden da jeg gikk på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Sumstykker der svaret blir 10, se orgs innlegg. "Alt om 10" ble det kalt i silurtiden da jeg gikk på skolen. Ok, sånt har vel førsteklassingen min også holdt på med, tror jeg? De er vel egentlig "ferdig" med tallene opp til 10, og har nå så vidt begynt på tallene mellom 10 og 20, tror jeg. Samt de runde 10-tallene opp til 100 (20+20 og sånt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Heeeelt på siden av det du spør om: Kan du tiervennsangen? :-) Melodi: Tyven, tyven. 1 + 9 er 10 det vet vi 2 + 8 like så. 3 + 7 ja bare se du, 4 (fir') + 6 skal sammen stå 5 + 5 er 10, alle sammen vi, telle kan til ti for vi er flinke vi. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Eller denne: Jeg heter 1 og jeg leter og jeg leter, etter min venn, mon tro hva han heter? Her har du meg, 9 heter jeg, og jeg er tiervenn med deg! 1 og 9 - til sammen er vi 10, og vi er tiervenner, vi! Jeg heter 2 og jeg leter og jeg leter.... osv Veldig søt sang, faktisk Men den har egen melodi, og den er jo ikke så lett å forklare pr dol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Eller denne: Jeg heter 1 og jeg leter og jeg leter, etter min venn, mon tro hva han heter? Her har du meg, 9 heter jeg, og jeg er tiervenn med deg! 1 og 9 - til sammen er vi 10, og vi er tiervenner, vi! Jeg heter 2 og jeg leter og jeg leter.... osv Veldig søt sang, faktisk Men den har egen melodi, og den er jo ikke så lett å forklare pr dol. Ah, nå begynner jeg å skjønne dette med tiervenn. Men stusser over at de driver med dette i annenklasse, trodde dette var mer førsteklasse-mat? Men mulig førsteklassen sønnen min går i har hat mer matte enn de fleste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ah, nå begynner jeg å skjønne dette med tiervenn. Men stusser over at de driver med dette i annenklasse, trodde dette var mer førsteklasse-mat? Men mulig førsteklassen sønnen min går i har hat mer matte enn de fleste. Mine har også hatt om tiervenner i 1. klasse, men repeterte i 2. Læreren til dagens 3. klassing la veldig mye vekt på tiervenner, også i 2. klasse, fordi hun mener at "dersom man ikke skjønner det med tiere og enere, da er løpet kjørt..." Tror egentlig hun har et poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Mine har også hatt om tiervenner i 1. klasse, men repeterte i 2. Læreren til dagens 3. klassing la veldig mye vekt på tiervenner, også i 2. klasse, fordi hun mener at "dersom man ikke skjønner det med tiere og enere, da er løpet kjørt..." Tror egentlig hun har et poeng. Ok Har hatt litt problemer med å forklare sønnen min hvorfor 10 og 100 er runde tall og hvilken betydning det har. Han er bare seks ennå, og jeg kan vel ikke forvente all verden. Men føler ofte det er mine pedagogiske evner det skorter på, snarere enn evnene og modenheten hans . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Finn en sjokolade, brekk den i 10 biter og demonstrer. Når han skjønner hvordan det henger sammen, spiser dere sjokoladen (eller noe annet godt) -de driver forresten med tiervenner i 3.klassen til guttungen også, som repetisjon. Er visst noen som fremdeles ikke har skjønt det hos oss også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Eller denne: Jeg heter 1 og jeg leter og jeg leter, etter min venn, mon tro hva han heter? Her har du meg, 9 heter jeg, og jeg er tiervenn med deg! 1 og 9 - til sammen er vi 10, og vi er tiervenner, vi! Jeg heter 2 og jeg leter og jeg leter.... osv Veldig søt sang, faktisk Men den har egen melodi, og den er jo ikke så lett å forklare pr dol. Den hørtes fin ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2+2 er 4 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Takker for mange tips og erfaringer:-) Jeg tok en telefon til læreren der jeg tok opp dette med informasjon mellom lærer og foreldre.På vår skole går det kun i løse ark som fungerer som lekse,og det gjelder all lekse uansett hva det er.Regnebøker,lesebøker eksisterer ikke.De har kun en bok,Multiboken,og den arbeider de med på skolen.Problemet er da at vi som foreldre ikke får føge med på barnets utvikling annet enn det som blir leksene, og som sagt det er bare løse ark i en perm. Ikke får vi vite hvordan læreren lærer fra seg heller,det er et savn spesielt i matte der det er "mange veier til Rom" Vi lærte at vi skulle ha en tier i mente/lån da enerene oversteg ti, men der er de ikke kommet enda sa læreren. Men regnestykkene er f.eks 68+25, 87-19. Siden barnet vårt sliter litt vil jeg gjerne bruke samme pedagokikk eller læremåte som læreren i matte.Slik det er nå lærer barnet en måte på skolen,faren forklarer en måte og jeg en.(Jeg og mannen samkjører oss selvsagt da vi oppdaget at vi ikke gjorde likt)men læreren var av en annen oppfatning.Jo flere "veier til rom",jo bedre.På den måten vi barnet finne sin "måte"og forstå oppgavene på.Jeg trodde barnet ville bli mer forvirrer av den grunn,men mulig jeg tar feil. I går skulle barnet gjøre resten av matten,og jeg kviet meg litt(er ingen pedagog),men jeg kjefter aldri.Jeg prøver heller å vinkle det til at kan man ikke regne,blir man veldig akterutseilt.Men faktisk så ble det en positiv opplevelse for både barnet og meg.Etter at jeg snakket med læreren og hun forklarte hvordan hun lærte deres måte og regne på,klarte barnet seg ganske bra. Jeg skrøt veldig,og jeg så at barnet vokste 1 meter:-) Vi ble enig om at vi måtte jobbe med regning fremover,selv om det snart er ferie. Vi har et barn som ikke er glad i spill og andre leker som kan brukes i denne sammenhengen,men Uno er en vinner.Så det spiller vi ofte. Uansett føler jeg at pensumet i 2.kl er krevende.De er jo bare 7-8 år.Mitt barn fyller 8 sent på året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.