Gå til innhold

Er pølser virkelig så usunt?

Gjest På tur med skolen

Anbefalte innlegg

Gjest På tur med skolen

Gutten min går i 1 trinn og 1 dag i uken har dem tur dag hvor de går tur i skogen og når været er ok så griller de.Men nå har skolen sendt ut ett skriv at ungene ikke får ha med pølse og brød på turdagene når de griller fordi det er usunt.Brød med pålegg(ost,skinke) får de ha med som de legger på grillen men søønen min liker ikke det så det blir matpakke på han de dagene også.Hva syned dere om det?.Er der virkelig så farlig om ungene spiser 1 pølse med brød på turdagene som er 1 dag i uken?.Sønnen min har fortalt at noen har med cola og sjokolade på turdagene.Det skjønner jeg at ikke er lov men pølser???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Lillemus

7

• frosken

4

• Linnea78

3

Mest aktive i denne tråden

Da hadde jeg tatt kontakt med skolen, min liker heller ikke ostesmørbrød nemlig. Og at det skal være lov med cola og sjokkis, men ikke pølse er jo helt sprøtt! Hva om ungene har med kyllingpølse f.eks.? Men ingen ser jo forskjell så det spiller jo ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krakradada

Hadde de spist det bare den ene dagen - hadde det vel kanskje ikke gjort så mye, men det tilhører vel sjeldenhetene. Jeg synes det er fint at skoler/barnehager vektlegger at barna skal spise sunn mat. Og ja pølser er usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På tur med skolen

Da hadde jeg tatt kontakt med skolen, min liker heller ikke ostesmørbrød nemlig. Og at det skal være lov med cola og sjokkis, men ikke pølse er jo helt sprøtt! Hva om ungene har med kyllingpølse f.eks.? Men ingen ser jo forskjell så det spiller jo ingen rolle.

Dette stod det i brevet:Vi ber dere om å respektere vår anmodning pm å ha med sunn mat til grilling.Vi ser helst at dere tar med turpizza(brød).Pølser og hamburger kan barna spise til andre tider enn i skoletiden.

Sjokolade og andre godterier trenger ikke å ligge i matpakken på skoledager.Turdager er også skoledag.Vi oppfordrer dere til å sende med sunn snacks som frukt,rosiner eller nøtter.

Jeg synes at skolene går for langt med det sunne greiene sine.Sønnen min forbinder grilling med pølser og ikke brød med ost som han ikke liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stod det i brevet:Vi ber dere om å respektere vår anmodning pm å ha med sunn mat til grilling.Vi ser helst at dere tar med turpizza(brød).Pølser og hamburger kan barna spise til andre tider enn i skoletiden.

Sjokolade og andre godterier trenger ikke å ligge i matpakken på skoledager.Turdager er også skoledag.Vi oppfordrer dere til å sende med sunn snacks som frukt,rosiner eller nøtter.

Jeg synes at skolene går for langt med det sunne greiene sine.Sønnen min forbinder grilling med pølser og ikke brød med ost som han ikke liker

Jeg synes skolen blander seg for mye inn i hjemmet når de dikterer hva barna skal ha i matpakken - pølser er tross alt "vanlig" mat.

Og er det nå så sikkert at hvitost med masse mettet fett er det spøtt bedre enn pølser!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krakradada

Jeg synes skolen blander seg for mye inn i hjemmet når de dikterer hva barna skal ha i matpakken - pølser er tross alt "vanlig" mat.

Og er det nå så sikkert at hvitost med masse mettet fett er det spøtt bedre enn pølser!?

De blander seg da ikke inn i hva som foregår i hjemmene - der kan du putte i ungene dine hva som helst - fremkommer det av skrivet.

Synes det er merkelig at foreldre reagerer negativt på en sunn linje i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette hørtes helt snålt ut!!!!

Er vel enig i at pølser ikke er spes sunt, men sterkt å forby det som turmat da... Ostesmørbrød er da ikke voldsomt sunt det heller; feit varm ost?!

Det er jaggu mye rart her i verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Her er det i alle fall vanlig med pølser når ungene er på grilltur med skolen,syns dette var litt drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Pølser er ikke særlig sunt, men jeg ser ikke det helt store problemet her. Hvis man skal begynne å nekte pølser og hamburgere, må man nesten ta konsekvensen av det og sette retningslinjer for f.eks pålegg og hvor grovt brødet skal være, da. For lyst brød med servelat f.eks er jo ikke noe sunnere.

Jeg synes det er helt greit å si nei til godteri, snacks, brus og saft, men utover det bør foreldre få lov til å sende med den maten de ønsker, så lenge det er mulig for ungene å spise den uten altfor mye vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blander seg da ikke inn i hva som foregår i hjemmene - der kan du putte i ungene dine hva som helst - fremkommer det av skrivet.

Synes det er merkelig at foreldre reagerer negativt på en sunn linje i skolen.

Neida, jeg synes det er helt greit at skolen vil ha en sunn linje, men å nekte ungene å grille pølser synes jeg er å gå for langt. Det er nå engang ikke alle som liker ostesmørbrød....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krakradada

Neida, jeg synes det er helt greit at skolen vil ha en sunn linje, men å nekte ungene å grille pølser synes jeg er å gå for langt. Det er nå engang ikke alle som liker ostesmørbrød....

Jeg så ikke ostesmørbrød nevnt i det skrivet en gang jeg - det finnes da ufattelig mye sunt og godt man kan grille - og problemet her tror jeg ikke bare er pølsene, men de drar meg seg alt som har med såkalt kos og gjøre. Altså brus, potetgull, godterier osvosv.

Turdag skal altså være "kosedag" - som vi, den gang jeg gikk på skolen, hadde ved noen skoleavslutninger i året. Nå er dette vanlig en gang i uka i skoletiden - så jeg synes det er fint at de tar litt grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølser er ikke særlig sunt, men jeg ser ikke det helt store problemet her. Hvis man skal begynne å nekte pølser og hamburgere, må man nesten ta konsekvensen av det og sette retningslinjer for f.eks pålegg og hvor grovt brødet skal være, da. For lyst brød med servelat f.eks er jo ikke noe sunnere.

Jeg synes det er helt greit å si nei til godteri, snacks, brus og saft, men utover det bør foreldre få lov til å sende med den maten de ønsker, så lenge det er mulig for ungene å spise den uten altfor mye vanskeligheter.

Enig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Hos oss er det greit med "bålmat" uten at det er spesifisert nærmere.

Pølser er da ikke så usunt, ihvertfall ikke hvis man tar Prior eller lettpølser.

Mye verre med lyst brød med ost og servelat.. For ikke å snakke om saft og tursjokolade og kakao med mye sukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Det der syns jeg var tullete. Jeg veit ikke om en pølse med lompe er så mye mer usunt enn brød med masse ost osv. Det er snakk om EN pølse. Herlighet. Skolen blander seg i for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Også får de kutte ut grilling, og heller ta vanlig skogtur med matpakke. For det er faktisk pølser som forbindes mest med grilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.R.-07

Jeg så ikke ostesmørbrød nevnt i det skrivet en gang jeg - det finnes da ufattelig mye sunt og godt man kan grille - og problemet her tror jeg ikke bare er pølsene, men de drar meg seg alt som har med såkalt kos og gjøre. Altså brus, potetgull, godterier osvosv.

Turdag skal altså være "kosedag" - som vi, den gang jeg gikk på skolen, hadde ved noen skoleavslutninger i året. Nå er dette vanlig en gang i uka i skoletiden - så jeg synes det er fint at de tar litt grep.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Snodige greier. Hos oss er det greit med "bålmat" uten at det er spesifisert nærmere.

Pølser er da ikke så usunt, ihvertfall ikke hvis man tar Prior eller lettpølser.

Mye verre med lyst brød med ost og servelat.. For ikke å snakke om saft og tursjokolade og kakao med mye sukker!

Er servelat så usunt..? :-( Har skikkelig servelat-dilla om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er ikke akkurat rent kjøtt det heller :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Servelat er jo mer eller mindre billigpølser i påleggsform. Og husk hvor navnet kommer fra... (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er ikke akkurat rent kjøtt det heller :o)

Uff da, har prøvd å fortrenge kommentaren på en eller annen komiserie ang pølsepålegg - "det er bare flesk og snuter"...

:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...