Gå til innhold

Er pølser virkelig så usunt?

Gjest På tur med skolen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Lillemus

7

• frosken

4

• Linnea78

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønner godt at de har litt restriksjoner når det gjelder kosthold på tur. Ser at her er nevnt sjokolade, snop osv også, ikke bare pølser.

Du må huske at dette er et skriv til _alle_, de som har nugatti på loff, aldri frukt med, kjeks, sjokolade osv. Kanskje du er en av dem som blir "straffet" unødig, men de må nok sende samme skrivet til alle foreldre. Det er disse lærerne som sliter med ungenes atferd når de er høy på sukker. Sier seg selv at de har restriksjoner når det gjelder noe som gjennomføres en gang i uken.

Syns det er bra at skolen legger litt fokus på det, siden endel foreldre ikke klarer det selv. Fedmen er på full tur inn i de norske barnekropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at de får beskjed om å ha med _mat_, altså ikke godterier, saltsnacks, kaker eller brus. Dessuten at de om nødvendig har "forbud" mot å legge ting på grillen som ikke passer der (altså slik at det ikke utarter helt, med "svibrenning" av mat som absolutt ikke egner seg).

Utover det synes jeg skolen kan la være å blande seg. Skal man ta hensyn til alt noen kan synes er usunt nå om dagen, ender man opp uten fett, uten sukker og uten karbohydrater - og da kan de like gjerne droppe hele grillen.

Jeg synes faktisk det er trist at denne sunnhetsbølgen har kommet så langt at ikke førsteklassinger kan glede seg til en litt annerledes matpause når de er på tur. En stakkars pølse forbrenner nok de fleste 7-åringer i løpet av en turdag

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes det er helt greit at de får beskjed om å ha med _mat_, altså ikke godterier, saltsnacks, kaker eller brus. Dessuten at de om nødvendig har "forbud" mot å legge ting på grillen som ikke passer der (altså slik at det ikke utarter helt, med "svibrenning" av mat som absolutt ikke egner seg).

Utover det synes jeg skolen kan la være å blande seg. Skal man ta hensyn til alt noen kan synes er usunt nå om dagen, ender man opp uten fett, uten sukker og uten karbohydrater - og da kan de like gjerne droppe hele grillen.

Jeg synes faktisk det er trist at denne sunnhetsbølgen har kommet så langt at ikke førsteklassinger kan glede seg til en litt annerledes matpause når de er på tur. En stakkars pølse forbrenner nok de fleste 7-åringer i løpet av en turdag

tror

Så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de setter noen restiksjoner forstår jeg. Div. snop synes jeg godt de kan klare seg uten. (Ikke bare er det usunt og at du får "sukkerunger" som blir veldig gira, men det skaper også misunnelse) Men pølse i brød/lompe synes jeg virkelig er helt greit. Tror ikke det er noe dårligere alternativ enn de som spiser loff/lite grovt brød med nugatti, syltetøy osv. Eller pølse på brød for den saks skyld.

Og du som forelder kan gjerne sette spørsmålstegn ved slike beskjeder. Det er lov å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skal si de drar det langt.... Litt hysteri synes jeg det er. Pølser på tur synes jeg er greit. Men med tanke på tiden vi er inne i så forstår jeg at de ikke vil grille pga brannfaren. Fy så tørt det er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Nei, dette syns jeg ikke er greit. Hvis de vil ha andre ting i matpakken så kan de komme med noen forslag til hva de skal grille avhengig av utstyr de bruker, men å nekte pølse syns jeg blir litt søkt. Det finnes forresten kyllingpølser og fullkornspølsebrød, og lompe er ikke usunt i det hele tatt.

Jeg blir så irritert på alt jeg hører om hvordan skolene "befaler" foreldre til å gjøre ditt og datt når det gjelder kosthold. En lett henstilling for holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Dette stod det i brevet:Vi ber dere om å respektere vår anmodning pm å ha med sunn mat til grilling.Vi ser helst at dere tar med turpizza(brød).Pølser og hamburger kan barna spise til andre tider enn i skoletiden.

Sjokolade og andre godterier trenger ikke å ligge i matpakken på skoledager.Turdager er også skoledag.Vi oppfordrer dere til å sende med sunn snacks som frukt,rosiner eller nøtter.

Jeg synes at skolene går for langt med det sunne greiene sine.Sønnen min forbinder grilling med pølser og ikke brød med ost som han ikke liker

Skrivet var nå ganske pent formulert. De vil helst at dere tar med brødmat for grilling. Det er vel greit? Ta med fullkornsbrød som er surret rundt en pølse da vel, eller smør brød med pølse inni f. eksempel. Liker han ikke ost? Ost, pølse og ketchup inni brødet hadde jo vært perfekt - ungene mine elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er der virkelig så farlig om ungene spiser 1 pølse med brød på turdagene som er 1 dag i uken?''

Nei, jeg er enig med de fleste her, en pølse i brød burde være greit på en turdag. Hvis ikke, syns jeg de burde droppe hele grillingen, og heller spise matpakke på turdagen.

Men et tips, som skolejenta mi syns er godt, er å ta med ferdiggrillet kyllinglår eller kyllingvinger. De kan spises kalde hvis det er mye kø rundt bålet, eller de kan varmes litt på spidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette syns jeg ikke er greit. Hvis de vil ha andre ting i matpakken så kan de komme med noen forslag til hva de skal grille avhengig av utstyr de bruker, men å nekte pølse syns jeg blir litt søkt. Det finnes forresten kyllingpølser og fullkornspølsebrød, og lompe er ikke usunt i det hele tatt.

Jeg blir så irritert på alt jeg hører om hvordan skolene "befaler" foreldre til å gjøre ditt og datt når det gjelder kosthold. En lett henstilling for holde.

Jeg tror jeg hadde blitt ekstra sur siden en del av disse "befalingene" ikke bygger på noen utpreget form for kompetanse på kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at skolen i det hele tatt skal legge seg oppi hva elevene har med til å spise på tur, jeg?

Kan ikke de foreldrene som er veldig opptatt av kosthold, sende med ungene sine sunne alternativer, mens de som ikke syns det er så farlig med ei pølse eller tre en gang i uka, sende med pølser til sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror

Løsningen er helt opplagt; hele befolkningen må slutte å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg skjønner ikke at skolen i det hele tatt skal legge seg oppi hva elevene har med til å spise på tur, jeg?

Kan ikke de foreldrene som er veldig opptatt av kosthold, sende med ungene sine sunne alternativer, mens de som ikke syns det er så farlig med ei pølse eller tre en gang i uka, sende med pølser til sine barn?

''Jeg skjønner ikke at skolen i det hele tatt skal legge seg oppi hva elevene har med til å spise på tur, jeg?''

Jeg er faktisk glad for at det finnes enkelte retningslinjer, f.eks. at godteri, chips og cola/brus ikke hører hjemme på tur. Det blir fort misstemning om enkelte stadig har med seg sånt, og andre ikke får lov hjemmefra.

Men selvfølgelig synes jeg både pølse og hamburger er greit i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servelat er jo mer eller mindre billigpølser i påleggsform. Og husk hvor navnet kommer fra... (hehe)

Hvor kommer navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner ikke at skolen i det hele tatt skal legge seg oppi hva elevene har med til å spise på tur, jeg?''

Jeg er faktisk glad for at det finnes enkelte retningslinjer, f.eks. at godteri, chips og cola/brus ikke hører hjemme på tur. Det blir fort misstemning om enkelte stadig har med seg sånt, og andre ikke får lov hjemmefra.

Men selvfølgelig synes jeg både pølse og hamburger er greit i mellom.

Ja, selvfølgelig må det være restriksjoner på godteri, brus etc. Men jeg siktet til det som store deler av befolkningen ser på som vanlig mat, og det anser jeg pølser for å være.

Hva blir det neste? Nekte ungene å ha smør på brødskiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Helt tragisk...

Pølser er ikke kjempesunt, men det er ikke verre enn brødskive og cola ihvertfall.

Og mange pølser er faktisk slett ikke så ille heller - hvis man velger de med kalvekjøtt feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Helt tragisk...

Pølser er ikke kjempesunt, men det er ikke verre enn brødskive og cola ihvertfall.

Og mange pølser er faktisk slett ikke så ille heller - hvis man velger de med kalvekjøtt feks.

Men erfaringen min etter noen år med småbarn og lærere og barnehager med minimal kompetanse men likevel sterke meninger om mat - jeg ville nok bare gitt meg tror jeg.

Den som kommer med noe sånt og klarer å få det vedtatt i skolen eller barnehagen er gjerne så utrolig overbevist og engasjert i synspunktet sitt at det å opponere gjerne ender i en større konflikt. Så jeg ville antagelig sendt med kylling til det roet seg igjen... Det er viktig å velge sine slag :-)

Jeg husker enda yoghurten i barnehagen som ble totalforbudt på grunn av alt sukkeret - mens de proppet i ungene is, vaffel, saft, kakao... Og alt bråket da jeg leste opp hva som sto av innhold på yoplait yoghurten til poden, og hva som sto på isen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Hvis de skal ha grill så må foreldrene få bestemme hva de skal sende med til å grille. Jeg synes det er idiotisk at skolen skal bestemme hvilken mat barna skal ha, når det fakstisk er froeldrene som har ansvaret for å sende med. Da kunne skolen heller komme med tips til sunnere alternativer til grillmat. jeg synes det er bra hvis de skriver "grillmat" i stedet for "ta med pølser". Lurer på om de bestemmer hva som skal være på matpakkene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...