Gjest Aimabel Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg tror jeg hadde blitt ekstra sur siden en del av disse "befalingene" ikke bygger på noen utpreget form for kompetanse på kosthold. Enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Løsningen er helt opplagt; hele befolkningen må slutte å spise! De kan grille auberginer og paprika og maiskolber. Men bakt potet går ikke, det er farlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 De kan grille auberginer og paprika og maiskolber. Men bakt potet går ikke, det er farlig... Poteter kan man jo bare pakke inn i folie og grave ned i bålet eller grillkullet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Poteter kan man jo bare pakke inn i folie og grave ned i bålet eller grillkullet? Ja, men det var de karbohydratene da.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hva med å foreslå at dere betaler 15-20 kroner hver uke, så kan skolen kjøpe inn det de mener bør grilles? For øvrig synes jeg ikke pølser er usunt, brødskive med f.eks. brunost er mye verre. Mine barn får alltid med seg laks i folie til å grille, men det er fordi de foretrekker det framfor pølser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hva med å foreslå at dere betaler 15-20 kroner hver uke, så kan skolen kjøpe inn det de mener bør grilles? For øvrig synes jeg ikke pølser er usunt, brødskive med f.eks. brunost er mye verre. Mine barn får alltid med seg laks i folie til å grille, men det er fordi de foretrekker det framfor pølser. Eller nå kan man jo ha med disse nye lakspølsene, skal disse også forbys :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Usunt og usunt. Det er avfallskjøtt, spekk og krydder i dem. Dog er jo det proteiner, som er bra å få i seg. Brødskive med nugatti eller brunost er definitivt mer usunt. Jeg synes egentlig det er greit å ikke spise pølse hver uke. Skolen burde heller legge opp til at de ikke griller hver gang, og at de gangene de griller så kan man ta med seg det man vil - synes jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Pølser er ikke særlig sunt, men jeg ser ikke det helt store problemet her. Hvis man skal begynne å nekte pølser og hamburgere, må man nesten ta konsekvensen av det og sette retningslinjer for f.eks pålegg og hvor grovt brødet skal være, da. For lyst brød med servelat f.eks er jo ikke noe sunnere. Jeg synes det er helt greit å si nei til godteri, snacks, brus og saft, men utover det bør foreldre få lov til å sende med den maten de ønsker, så lenge det er mulig for ungene å spise den uten altfor mye vanskeligheter. Servelat er da ikke så usunt. Jeg vil tro barnehagen (eller var det skolen) henger seg opp i fettinnholet, og da finnes det servelat som i alle fall mye bedre enn grillpølser. Gulost er da heller ikke usunt? Jada, fettinnholdet er høyt der også, men det kommer jo an på hvilken kostholdsfilosofi man lener seg på. Dessuten finnes det magre oster, også. Jeg synes det er veldig dumt om normale matvarer plutselig skal defineres som forbudt, og spesielt dersom det gjøres vilkårlig av en eller annen barnehage eller skole, uten at det er avklart med ernæringsfysiolog eller noe sånt. Sukker er usunt. Det er vi alle enige om! Utover det, så er det måtehold og variasjon som er beste medisin for et sunt kosthold. Og det tjener i alle fall ikke til noe godt å farlig-gjøre vanlige matvarer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Servelat er jo mer eller mindre billigpølser i påleggsform. Og husk hvor navnet kommer fra... (hehe) ''Servelat er jo mer eller mindre billigpølser i påleggsform. Og husk hvor navnet kommer fra... (hehe)'' Antar at du tenker på "hjerne"? Er det nødvendigvis usunt, da? (Usj, det ble litt ekkelt å tenke på, men likevel....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg får hetta av denne debatten. Jeg synes det må bli opp til foreldrene å bestemme hva barna skal spise og drikke, innenfor rimelighetens grenser. Det har jo lenge vært noe alle har vært enige om: at godis og brus hører festdager til. Men om en melkeallergiker har med seg saft eller juice i stedet, eller om man har med seg pølser en gang i uka, ja, det synes jeg er foreldrenes valg. En annen ting er alle barna som ikke har med seg nok mat, og som må gå tiggerunden rundt for å bli mette. Jeg sender ofte brev med hjem til barn om at de må ha mer mat. Jeg skjønner det er kjipt å få en brødskive hjem rett som det er, men det er virkelig kjipt for det barnet det gjelder å ikke ha nok mat, og ikke ha den muligheten vi voksne har, å skaffe oss det på en grei måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg har jobbet på skole, der er det totaltforbud mot å ha med godterier på skolen. Jeg har sagt fra at det er noe tull at barna ikke kan ha med litt sjokolade på de to langturene skolen er på i året. Det er noe annet med slike hver uke turdager. Men det er jo ingen som nekter barna å ha med 1 dl.kakaopulver å helle i melka, eller loff med nugatti på hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det virker som sunnhetshysteriet her til lands tar en typisk norsk vending. Man plukker ut noen få ting og forbyr dem. Da føler man at man har gjort en fantastisk stor og nyttig innsats, samtidig som man slipper ekkel helhetlig tenkning. Man kan pakke ferdig krydret laksefilet med en smørklatt på toppen i al.folie. Deilig og sunt. Men mye mer klissete. Du kan også ha kottetlettbiter/remser ferdig stekt (på spyd) og et godt rundstykke til pølsebrød. Jeg synes det er tøys og overstyre barnas mat så mye. Men det finnes jo andre ting som er godt å grille om du nå må finne på noe. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Men erfaringen min etter noen år med småbarn og lærere og barnehager med minimal kompetanse men likevel sterke meninger om mat - jeg ville nok bare gitt meg tror jeg. Den som kommer med noe sånt og klarer å få det vedtatt i skolen eller barnehagen er gjerne så utrolig overbevist og engasjert i synspunktet sitt at det å opponere gjerne ender i en større konflikt. Så jeg ville antagelig sendt med kylling til det roet seg igjen... Det er viktig å velge sine slag :-) Jeg husker enda yoghurten i barnehagen som ble totalforbudt på grunn av alt sukkeret - mens de proppet i ungene is, vaffel, saft, kakao... Og alt bråket da jeg leste opp hva som sto av innhold på yoplait yoghurten til poden, og hva som sto på isen.... Du har rett. Virker som styrken i meningene er omvendt proposjonal med styrken i kompetansen. Jeg savner sterkt den helhetlige tenkningen om hvordan man bygger et sunt og positivt forhold til mat. Er møkk lei alle ensidige kampanjer. Men jeg orker som deg sjeldent å opponere. Mine barn ble forresten svært bevisste på at de skulle ha godteri til visse tidspunkt etter barnehagens fy-fy-kampanje. Før det kunne jeg fint komme unna med yndlingsfrukten... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg skjønner ikke at skolen i det hele tatt skal legge seg oppi hva elevene har med til å spise på tur, jeg? Kan ikke de foreldrene som er veldig opptatt av kosthold, sende med ungene sine sunne alternativer, mens de som ikke syns det er så farlig med ei pølse eller tre en gang i uka, sende med pølser til sine barn? ''Kan ikke de foreldrene som er veldig opptatt av kosthold, sende med ungene sine sunne alternativer, mens de som ikke syns det er så farlig med ei pølse eller tre en gang i uka, sende med pølser til sine barn?'' Det ville bli alt for enkelt. Man risikerer dessuten individuell tenkning. Før i verden slo folk som levde for å regluere sine medmennesker seg gjerne opp som formenn i borettslag. I dag ser de ut til å skaffe seg en fot innenfor skolen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg tror jeg hadde blitt ekstra sur siden en del av disse "befalingene" ikke bygger på noen utpreget form for kompetanse på kosthold. Nemlig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Løsningen er helt opplagt; hele befolkningen må slutte å spise! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 ''Kan ikke de foreldrene som er veldig opptatt av kosthold, sende med ungene sine sunne alternativer, mens de som ikke syns det er så farlig med ei pølse eller tre en gang i uka, sende med pølser til sine barn?'' Det ville bli alt for enkelt. Man risikerer dessuten individuell tenkning. Før i verden slo folk som levde for å regluere sine medmennesker seg gjerne opp som formenn i borettslag. I dag ser de ut til å skaffe seg en fot innenfor skolen. mvh ''Man risikerer dessuten individuell tenkning.'' Det trodde eg ærlig talt blei avskaffa den tiden Gro Harlem Brundtland regjerte som Diktator! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Vet ikkje kor usundt det er, men pølsene blir ihvertfall dårligere og dårligere ettersom åra går. Simpel mat, spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 De blander seg da ikke inn i hva som foregår i hjemmene - der kan du putte i ungene dine hva som helst - fremkommer det av skrivet. Synes det er merkelig at foreldre reagerer negativt på en sunn linje i skolen. Men da må de dokumentere på hvilken måte barnas kosthold blir sunnere ved å forby pølse og hamburgere. Det har de ikke gjort. Det er for øvrig fullt mulig å gjøre både en burger og et pølsemåltid langt sunnere enn et ostesmørbrød. Så det er vel egentlig fasongen på maten de forbyr. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 ''Man risikerer dessuten individuell tenkning.'' Det trodde eg ærlig talt blei avskaffa den tiden Gro Harlem Brundtland regjerte som Diktator! Hun gjorde en hederlig innsats. Men det er akkurat som ugress. Må lukes vekk på nytt og på nytt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.