PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg så ikke ostesmørbrød nevnt i det skrivet en gang jeg - det finnes da ufattelig mye sunt og godt man kan grille - og problemet her tror jeg ikke bare er pølsene, men de drar meg seg alt som har med såkalt kos og gjøre. Altså brus, potetgull, godterier osvosv. Turdag skal altså være "kosedag" - som vi, den gang jeg gikk på skolen, hadde ved noen skoleavslutninger i året. Nå er dette vanlig en gang i uka i skoletiden - så jeg synes det er fint at de tar litt grep. Det er jo også et spørsmål om tid og økonomi. Dessuten smaker forbuden frukt best. Med så masse forbud. Noe velbegrunnede, noen kampanjeidiotiske, vekker man barnas higen etter alle tingene man fordømmer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krakradada Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Men da må de dokumentere på hvilken måte barnas kosthold blir sunnere ved å forby pølse og hamburgere. Det har de ikke gjort. Det er for øvrig fullt mulig å gjøre både en burger og et pølsemåltid langt sunnere enn et ostesmørbrød. Så det er vel egentlig fasongen på maten de forbyr. mvh Nå trenger vel ikke skolen i seg selv dokumentere noe som allerede er veldomkumentert? Jeg er for at skolen legger vekt på sunn mat - jeg håper de i fremtiden griper inn på flere områder også. Det er tragisk at foreldre ikke kan klare denne jobben selv. Jeg er ikke ekstrem når det kommer til kosthold og ei pølse eller burger i ny og ne - ser jeg ikke på som helseskadelig. Men det er en kjennsgjerning at mange barn i dag blir foret med dette til stadighet. Det er hjemmekos i helgene, hurtigmat i hverdagen (må gå fort), det er koseturer/turer med skolen, det er bursdagsselskaper - ja jeg kan nevne i fleng. Derfor synes jeg det er helt okei at skolene sier NEI til pølser/burgere på tur. For og snu det på hodet - hvem tar skade av dette forbudet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krakradada Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er jo også et spørsmål om tid og økonomi. Dessuten smaker forbuden frukt best. Med så masse forbud. Noe velbegrunnede, noen kampanjeidiotiske, vekker man barnas higen etter alle tingene man fordømmer. mvh Hvis du mener at det er greit med søppelmat og skal være det, fordi du har liten tid - mener jeg virkelig at dette forbudet har noe for seg. Det er jo nettopp slik i dag at barn stappes fulle av slikt, fordi foreldrene ikke har tid til og lage sunn og god mat. Skremmende greier. Tenk på langtidskonsekvensene for disse barna? Og snakker du økonomi - er vel ikke pølser akkurat rimelig mat? At barn skulle føle dette "forbudet" som ja nå vil jeg i hvertfall ha pølser, ser jeg på som regnspikka tøv. Barn som vokser opp uten at foreldre tilbyr dem slik mat - har heller ingen hang til det. Det er vi som introduserer det for dem og det er vår jobb og sørge for at dette ikke er en del av det hverdagslige kostholdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nå trenger vel ikke skolen i seg selv dokumentere noe som allerede er veldomkumentert? Jeg er for at skolen legger vekt på sunn mat - jeg håper de i fremtiden griper inn på flere områder også. Det er tragisk at foreldre ikke kan klare denne jobben selv. Jeg er ikke ekstrem når det kommer til kosthold og ei pølse eller burger i ny og ne - ser jeg ikke på som helseskadelig. Men det er en kjennsgjerning at mange barn i dag blir foret med dette til stadighet. Det er hjemmekos i helgene, hurtigmat i hverdagen (må gå fort), det er koseturer/turer med skolen, det er bursdagsselskaper - ja jeg kan nevne i fleng. Derfor synes jeg det er helt okei at skolene sier NEI til pølser/burgere på tur. For og snu det på hodet - hvem tar skade av dette forbudet? Hvor usunn den stakkars pølsa eller hamburgeren er, må man lese varedeklarasjonen for det aktuelle produktet for å fastslå. Det skolen mangler dokumentasjon på er at en trøtt nistepakke eller ett brent ostesmørbrød blir så mye sunnere. De mangler også dokumentasjon på at elevenes kosthold totalt sett blir bedre på denne måten,... også over tid. Barn og ungdom tar skade av overregulering og dusteregler. Det fører til trass og motvilje, også mot de fornuftige reglene. Barn og ungdom tar skade av å ikke bli gitt muligheter til å velge. Jeg tror slike tynt begrunnede kampanjeforbud i lengden virker stikk mot sin kjernesunne hensikt. Det beste ville vært å la alle barn vokse opp på barnehjem slik at de kan få et statlig regulert innhold av både dagen og matpakken. Tragisk at så mange barn må utsettes for sine grusomme foreldre. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvis du mener at det er greit med søppelmat og skal være det, fordi du har liten tid - mener jeg virkelig at dette forbudet har noe for seg. Det er jo nettopp slik i dag at barn stappes fulle av slikt, fordi foreldrene ikke har tid til og lage sunn og god mat. Skremmende greier. Tenk på langtidskonsekvensene for disse barna? Og snakker du økonomi - er vel ikke pølser akkurat rimelig mat? At barn skulle føle dette "forbudet" som ja nå vil jeg i hvertfall ha pølser, ser jeg på som regnspikka tøv. Barn som vokser opp uten at foreldre tilbyr dem slik mat - har heller ingen hang til det. Det er vi som introduserer det for dem og det er vår jobb og sørge for at dette ikke er en del av det hverdagslige kostholdet. - Hvorfor får jeg ikke ha med pølse til grillingen? - Skolen sier det ikke er lov. - Hvorfor er det ikke lov lengre? - Skolen sier det er for usunt. - Men vi spiser jo sunne pølser! - Ingen pølser er lov, hverken de sunne eller usunne. Og vips har skolen skapt varig pølsetrang. Mine barn ble super godterifikserte av barnehagens fy-fy kampanje. Før barnehagen innblanding hadde ungene et avslappet forhold til godsaker. Det var ikke noe uoppnåelig, ikke noe sterkt fokusert, men noe som dukket opp en gang iblant. Denne skolen har bestemt at barna skal grille. Og også bestemt at de ikke får lov å grille pølse og hamburgere. Supersunn _grillmat_ som passer på skoletur, kan være både tidkrevende og kostbart. Aksepterer ikke skolen enkel og rimelig grillmat, burde de heller kutte ut grillingen. Dette handler om hva barna skal få lov å ha til niste denne ene dagen. Ikke hva foreldrene serverer av ikke grillmat resten av uken. Men vi burde kanskje ha et matpoliti og matbarnevern som med overvåkningskameraer i de tusen hjem.... ;-) Typisk norsk å oprere med forbud framfor å fremheve det positive. Mine foreldre tok oss forresten med på lange turer i skog og mark, sommer som vinter. Vi spiste pølse, sjokolade og appelsin, drakk kakao og syntes at lange turer var helt topp. Ville ikke vært like kjekt med en trøtt matpakke. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krakradada Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvor usunn den stakkars pølsa eller hamburgeren er, må man lese varedeklarasjonen for det aktuelle produktet for å fastslå. Det skolen mangler dokumentasjon på er at en trøtt nistepakke eller ett brent ostesmørbrød blir så mye sunnere. De mangler også dokumentasjon på at elevenes kosthold totalt sett blir bedre på denne måten,... også over tid. Barn og ungdom tar skade av overregulering og dusteregler. Det fører til trass og motvilje, også mot de fornuftige reglene. Barn og ungdom tar skade av å ikke bli gitt muligheter til å velge. Jeg tror slike tynt begrunnede kampanjeforbud i lengden virker stikk mot sin kjernesunne hensikt. Det beste ville vært å la alle barn vokse opp på barnehjem slik at de kan få et statlig regulert innhold av både dagen og matpakken. Tragisk at så mange barn må utsettes for sine grusomme foreldre. ;-) mvh Jeg tror ikke vi når frem til hverandre - det er for min del ikke snakk om den 1 stakkars pølsen eller hamburgeren - det er at disse tingene i mange hjem har erstattet vanlig sunt kosthold sammen med brus og godteri. Alt som går fort er greit. Og jeg støtter tiltak som begrenser dette - og imøtekommer flere tiltak med positivitet. Og min sønn har aldri protestert mot et sunt kosthold med og spise overflod av junkfood og det tror jeg svært få barn vil gjøre. De spiser det de får servert - og da er det opp til deg og meg hva vi serverer. Jeg tror heller ikke at når disse barna flytter hjemmefra "tar av" i forhold til og bare spise brun mat. De liker faktisk frukt og grønt og sunn mat og fortsetter og spise det. Som jeg sier til deg har ingen vondt av en pølse eller burger av og til - men vi lever i et samfunn med økende vektproblematikk som igjen fører til flere og flere syke av diabetes og hjertekarlidelser pga usunn mat og inaktivitet. Ønsker du at barna dine skal bli en del av den statistikken - så står du på barikadene for pølser og søppelmat. Jeg velger det motsatte og med det føler jeg at jeg i hvertfall har gjort det jeg kan for og unngå dette - selv om jeg vet at det kan ramme også de som spiser sunt. Jeg spiste forresten en burger i dag - og den smakte godt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krakradada Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 - Hvorfor får jeg ikke ha med pølse til grillingen? - Skolen sier det ikke er lov. - Hvorfor er det ikke lov lengre? - Skolen sier det er for usunt. - Men vi spiser jo sunne pølser! - Ingen pølser er lov, hverken de sunne eller usunne. Og vips har skolen skapt varig pølsetrang. Mine barn ble super godterifikserte av barnehagens fy-fy kampanje. Før barnehagen innblanding hadde ungene et avslappet forhold til godsaker. Det var ikke noe uoppnåelig, ikke noe sterkt fokusert, men noe som dukket opp en gang iblant. Denne skolen har bestemt at barna skal grille. Og også bestemt at de ikke får lov å grille pølse og hamburgere. Supersunn _grillmat_ som passer på skoletur, kan være både tidkrevende og kostbart. Aksepterer ikke skolen enkel og rimelig grillmat, burde de heller kutte ut grillingen. Dette handler om hva barna skal få lov å ha til niste denne ene dagen. Ikke hva foreldrene serverer av ikke grillmat resten av uken. Men vi burde kanskje ha et matpoliti og matbarnevern som med overvåkningskameraer i de tusen hjem.... ;-) Typisk norsk å oprere med forbud framfor å fremheve det positive. Mine foreldre tok oss forresten med på lange turer i skog og mark, sommer som vinter. Vi spiste pølse, sjokolade og appelsin, drakk kakao og syntes at lange turer var helt topp. Ville ikke vært like kjekt med en trøtt matpakke. mvh Hvis du mener at skolen med dette skaper varig pølsetrang - får du la ungene dine stappe i seg pølser hjemme davel hehe. Barna er vant til at skolen setter grenser i motsetning til det som foregår i mange hjem i dag - ingen grenser. Jeg tror ikke resultatet blir slik du fremlegger det - da er i utgangspunktet barna allerede svært avhengige av denne type mat og mye sukker fra før av. Er de ikke det - har de heller ikke hang til det. Jeg ser ikke noe galt i av og til, puh nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige her hehe. Og heller ikke noe galt i at skolen sier nei til dette og godteri på turdager. Så kan du ta med ungene dine på tur i skog og mark og servere akkurat det du ønsker på turen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvis du mener at skolen med dette skaper varig pølsetrang - får du la ungene dine stappe i seg pølser hjemme davel hehe. Barna er vant til at skolen setter grenser i motsetning til det som foregår i mange hjem i dag - ingen grenser. Jeg tror ikke resultatet blir slik du fremlegger det - da er i utgangspunktet barna allerede svært avhengige av denne type mat og mye sukker fra før av. Er de ikke det - har de heller ikke hang til det. Jeg ser ikke noe galt i av og til, puh nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige her hehe. Og heller ikke noe galt i at skolen sier nei til dette og godteri på turdager. Så kan du ta med ungene dine på tur i skog og mark og servere akkurat det du ønsker på turen Det er summen av alle disse mer eller mindre velbegrunnede kampanjetiltak for at fanatikerne skal føle seg vel som gir utslaget. Å forby pølser på grillen er tull. Er ungene overforet med det fra før, hjelper ikke forbudet. Har de et sunt kosthold og avslappede romslige holdninger til mat hjemmefra er forbudet menigsløst. Dessuten er det prinsippielt forkastelig at skolen skal bestemme så mye over mat som foreldrene faktisk må lage og betale for. Så får vi heller tåle at ikke alle vokser opp til de sunnhetsidealene du ønsker. Hva folk velger å spise handler mye om pris, tilgjengelighet og tilberedningstid. Når man kommer utslitt hjem klokken fem, slik regjeringen vil at alle skal, er det ikke mye overskudd til å lage mat fra grunnen av. I dag fikk forresten ungene velge middag. Det ble fisk. Sundt og rådyrt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krakradada Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Det er summen av alle disse mer eller mindre velbegrunnede kampanjetiltak for at fanatikerne skal føle seg vel som gir utslaget. Å forby pølser på grillen er tull. Er ungene overforet med det fra før, hjelper ikke forbudet. Har de et sunt kosthold og avslappede romslige holdninger til mat hjemmefra er forbudet menigsløst. Dessuten er det prinsippielt forkastelig at skolen skal bestemme så mye over mat som foreldrene faktisk må lage og betale for. Så får vi heller tåle at ikke alle vokser opp til de sunnhetsidealene du ønsker. Hva folk velger å spise handler mye om pris, tilgjengelighet og tilberedningstid. Når man kommer utslitt hjem klokken fem, slik regjeringen vil at alle skal, er det ikke mye overskudd til å lage mat fra grunnen av. I dag fikk forresten ungene velge middag. Det ble fisk. Sundt og rådyrt. mvh Hva er fanatisk med at skolen sier nei til pølsemat? Hvorfor er du så negativ til sunt i stedet for usunt? Og jeg har gjentatte ganger sagt at jeg er for alt med måte - så hvorfor hevder du at jeg vil at alle skal være sunnhetsidealer? Jeg tror kanskje du sliter litt med dårlig samvittighet og at det rammer deg mitt i mellomgulvet at noen våger og si at det er faktisk foreldre som driter i hva de putter i ungene sine og skylder på dårlig tid og økonomi. Det tar ikke lengre tid og lage sunn mat enn og lage sunn mat, ikke er det dyrere heller. Men hvis du vil fortsette og servere dårlig mat pga argumenter som dårlig tid - dårlig økonomi - så velbekomme 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hva er fanatisk med at skolen sier nei til pølsemat? Hvorfor er du så negativ til sunt i stedet for usunt? Og jeg har gjentatte ganger sagt at jeg er for alt med måte - så hvorfor hevder du at jeg vil at alle skal være sunnhetsidealer? Jeg tror kanskje du sliter litt med dårlig samvittighet og at det rammer deg mitt i mellomgulvet at noen våger og si at det er faktisk foreldre som driter i hva de putter i ungene sine og skylder på dårlig tid og økonomi. Det tar ikke lengre tid og lage sunn mat enn og lage sunn mat, ikke er det dyrere heller. Men hvis du vil fortsette og servere dårlig mat pga argumenter som dårlig tid - dårlig økonomi - så velbekomme Det er fanatisk fordi pølser ikke er så usunt. Det er dessuten _stor_ forskjell i kvaliteten på pølser. De forbød også burgere som kan fremstilles av rent kjøtt. Dette er ikke snakk om gift, men mat. Pølser inneholder faktisk næringsstoffer kroppen trenger, innkludert fett. For det andre, og det er det verste, kan ikke skolen godtgjøre at alternativet blir så mye sunnere. Ostesmørbrød bl.annet. Dette er et typisk hodeløst kampanjeforbud, kjemisk renset for helhetlig tenkning. For det tredje har skolen forlengst passert grensen for hva de kan blande seg inn i. Hva blir det neste? Skal læreren går rundt i klassen og sjekke at barna har det lovpålagte inntørkede brødet og svette magerosten? Chips, godteri, brus, saft etc er ernæringsmessig verdiløst og skaper et stort press på medelever. Det var forbudt i skolen både da jeg om mine foreldre var elever. Pølser er mat, selv om det ikke skulle være ernæringsmessig i toppskiktet. Ikke alle har råd til renskåret kalvekjøtt... Pølser er faktisk en måte å utnyttet kjøttet på i stedet for å la det gå til spille. Så å forby vanlig mat, selv om den ikke er i toppskiktet ernæringsmessig blir for dumt. Å skjære alle over en kam og si at dette får dere for mye av hjemme, så det får dere ikke lov å grille på skolen, blir bare for kommunistisk. Om skolen ikke tillater vanlig grillmat, burde de slutte å grille. Om de har så sære krav til hva barna får lov å spise, bør de også lage maten. Skal man forby enkelte typer hverdagsmat bør man minimum ha en ernæringsfysiolog med på laget. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saksa Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Sjøpølser inneholder ganske mye fett, men sunt fett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Du har rett. Virker som styrken i meningene er omvendt proposjonal med styrken i kompetansen. Jeg savner sterkt den helhetlige tenkningen om hvordan man bygger et sunt og positivt forhold til mat. Er møkk lei alle ensidige kampanjer. Men jeg orker som deg sjeldent å opponere. Mine barn ble forresten svært bevisste på at de skulle ha godteri til visse tidspunkt etter barnehagens fy-fy-kampanje. Før det kunne jeg fint komme unna med yndlingsfrukten... mvh Der ser en jo hvilken vending det kan ta. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dere som anbefaler å grille andre ting enn pølser. Har dere sett hvor lenge barn har tålmod til å grille mat? Ikke at rå fisk trenger å være skadelig, men etter å ha ligget i varme sekken hele dagen.... (eller flere timer). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dere som anbefaler å grille andre ting enn pølser. Har dere sett hvor lenge barn har tålmod til å grille mat? Ikke at rå fisk trenger å være skadelig, men etter å ha ligget i varme sekken hele dagen.... (eller flere timer). Godt poeng. Dessuten har de vel begrenset tid til grilling under en slik utedag. Kanskje fisken måtte være ganske ferdigstekt og bare varmes under grillseansen. Det blir arbeidskrevende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Du har rett. Virker som styrken i meningene er omvendt proposjonal med styrken i kompetansen. Jeg savner sterkt den helhetlige tenkningen om hvordan man bygger et sunt og positivt forhold til mat. Er møkk lei alle ensidige kampanjer. Men jeg orker som deg sjeldent å opponere. Mine barn ble forresten svært bevisste på at de skulle ha godteri til visse tidspunkt etter barnehagens fy-fy-kampanje. Før det kunne jeg fint komme unna med yndlingsfrukten... mvh Haha - er det ikke typisk??? Jeg pleier å si at det er utrolig hvordan mange unger vokser opp - til tross for nugatti på matpakka... Og at selv er jeg usedvanlig bevisst på hva jeg stapper i ungene - og at det forlanger jeg en viss respekt for. Men... når det kommer til pedagoger med en religiøs overbevisning om at pøler/nugatti/yoghurt eller hva nå det neste måtte bli er jamngodt med ren skjær mishandling så sender jeg med noe annet mens jeg venter på neste mote-greie..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Haha - er det ikke typisk??? Jeg pleier å si at det er utrolig hvordan mange unger vokser opp - til tross for nugatti på matpakka... Og at selv er jeg usedvanlig bevisst på hva jeg stapper i ungene - og at det forlanger jeg en viss respekt for. Men... når det kommer til pedagoger med en religiøs overbevisning om at pøler/nugatti/yoghurt eller hva nå det neste måtte bli er jamngodt med ren skjær mishandling så sender jeg med noe annet mens jeg venter på neste mote-greie..... For barn med greit fungerende appetitt og forbrenning spiller det jo ikke så stor rolle. Har man derimot barn med dårlig appetitt og høy forbrenning kan slike korstog være svært problematiske. Sukker er jo ikke et giftstoff, men et næringsstoff. Ren enerig for kroppen. Det er mengdene og sammensetningene som blir problematiske. For noen barn er en skive med Nugatti helt perfekt. Mine klarer seg fint uten drahjelp for å få i seg nok næring. Jeg lot dem forresten spise seg leie på Nugatti. Så nå vil de ikke ha det. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 For barn med greit fungerende appetitt og forbrenning spiller det jo ikke så stor rolle. Har man derimot barn med dårlig appetitt og høy forbrenning kan slike korstog være svært problematiske. Sukker er jo ikke et giftstoff, men et næringsstoff. Ren enerig for kroppen. Det er mengdene og sammensetningene som blir problematiske. For noen barn er en skive med Nugatti helt perfekt. Mine klarer seg fint uten drahjelp for å få i seg nok næring. Jeg lot dem forresten spise seg leie på Nugatti. Så nå vil de ikke ha det. ;-) mvh Går det an å spise seg lei på brødskive med nugatti / sjokonøtt? Jeg har det aldri i huset for da spiser jeg ikke annet. Er oppvokst på det og har aldri gått lei... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Går det an å spise seg lei på brødskive med nugatti / sjokonøtt? Jeg har det aldri i huset for da spiser jeg ikke annet. Er oppvokst på det og har aldri gått lei... Da mine barn insisterte på å få det, dynget jeg på på alle skivene om de ikke ba om noe annet. Til sist fikk jeg klar beskjed om at dette ville de _ikke_ ha lengre. Men det kan jo hende jeg først og fremst hadde griseflaks... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia von Krupp Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Da mine barn insisterte på å få det, dynget jeg på på alle skivene om de ikke ba om noe annet. Til sist fikk jeg klar beskjed om at dette ville de _ikke_ ha lengre. Men det kan jo hende jeg først og fremst hadde griseflaks... mvh Jeg har også hatt stor suksess med samme metode. "Hva vil du ha på skiva lille venn? Vi har Nugatti, forresten!" Det tok vel en uke før det ble tryglet etter makrell i tomat her i huset. Ingen vits å kjøpe Nugatti og Sjokade lenger, for det blir ikke spist:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg har også hatt stor suksess med samme metode. "Hva vil du ha på skiva lille venn? Vi har Nugatti, forresten!" Det tok vel en uke før det ble tryglet etter makrell i tomat her i huset. Ingen vits å kjøpe Nugatti og Sjokade lenger, for det blir ikke spist:) Mine brukte litt lengre tid. Men vi klarer stort sett å få dem til å spise seg leie på søtt, minus is. Når det kommer til chips og lignende ville jeg aldri tatt sjansen på å forsøke samme metode... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.