Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Mine brukte litt lengre tid. Men vi klarer stort sett å få dem til å spise seg leie på søtt, minus is. Når det kommer til chips og lignende ville jeg aldri tatt sjansen på å forsøke samme metode... ;-) mvh Hm. Jeg tror verken ungene, kjæresten eller jeg (eller ungenes far for den del) noen gang vil klare å spise seg lei av søtt. Det har hendt det har blitt litt for mye søtt på en gang for meg, men etter en real dose saltmat så gir det seg. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hm. Jeg tror verken ungene, kjæresten eller jeg (eller ungenes far for den del) noen gang vil klare å spise seg lei av søtt. Det har hendt det har blitt litt for mye søtt på en gang for meg, men etter en real dose saltmat så gir det seg. ) Dette understreker vel egentlig bare hvor dumt det blir å lage detaljerte regler for kosthold som skal gjelde alle... Jeg kan fint ha sjokolade liggende i skapet en hel mnd. og glemme det. Potetgull derimot... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dette understreker vel egentlig bare hvor dumt det blir å lage detaljerte regler for kosthold som skal gjelde alle... Jeg kan fint ha sjokolade liggende i skapet en hel mnd. og glemme det. Potetgull derimot... mvh ''Jeg kan fint ha sjokolade liggende i skapet en hel mnd. og glemme det. Potetgull derimot...'' Her er det omvendt. ) Sjokolade blir sjeldent gammel hos meg, skjønt det kan ligge en tid, potetgull og denslags derimot kan ligge til det er så slagnet at det ikke er spiselig lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 For barn med greit fungerende appetitt og forbrenning spiller det jo ikke så stor rolle. Har man derimot barn med dårlig appetitt og høy forbrenning kan slike korstog være svært problematiske. Sukker er jo ikke et giftstoff, men et næringsstoff. Ren enerig for kroppen. Det er mengdene og sammensetningene som blir problematiske. For noen barn er en skive med Nugatti helt perfekt. Mine klarer seg fint uten drahjelp for å få i seg nok næring. Jeg lot dem forresten spise seg leie på Nugatti. Så nå vil de ikke ha det. ;-) mvh Det var det som var bakgrunnen for det store slaget om yoghurten også - minsten hadde separasjonsangt i xxl klassen da han skulle leveres i barnehagen, men hvis jeg leverte ham til frokost og lot ham få en yoghurt så gikk det smertefritt, kontra at han gråt en time eller to... Heldigvis er jeg også så heldig at jeg har unger som liker sunn mat og som er veldig greie i matveien, så det er som regel ikke noe problem. De smaker på alt, og de liker det meste. Og nugattiboksen hos oss varer over en måned, så de fostres ikke akkurat opp på nugatti. Og for å være helt ærlig - sålenge de ikke har antydning av mitt helt håpløse forhold til mat og sukker så synes jeg det er bedre at de spiser litt sukker enn at de får i seg mye kunstig søtning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det var det som var bakgrunnen for det store slaget om yoghurten også - minsten hadde separasjonsangt i xxl klassen da han skulle leveres i barnehagen, men hvis jeg leverte ham til frokost og lot ham få en yoghurt så gikk det smertefritt, kontra at han gråt en time eller to... Heldigvis er jeg også så heldig at jeg har unger som liker sunn mat og som er veldig greie i matveien, så det er som regel ikke noe problem. De smaker på alt, og de liker det meste. Og nugattiboksen hos oss varer over en måned, så de fostres ikke akkurat opp på nugatti. Og for å være helt ærlig - sålenge de ikke har antydning av mitt helt håpløse forhold til mat og sukker så synes jeg det er bedre at de spiser litt sukker enn at de får i seg mye kunstig søtning. Det gjelder å se ting i sammenheng, ja. Jeg gir også mine barn mye heller sukker enn alskens søstningskjemikalier. Dessuten hevdes det at særlig for barn går vinningen lett opp i spinningen ved bruk av kunstige søtstoffer fordi de gir en appetittøkning fordi kroppen føler seg snytt for energien søtsmaken ga bud om. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
l@bamba Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Går det an å spise seg lei på brødskive med nugatti / sjokonøtt? Jeg har det aldri i huset for da spiser jeg ikke annet. Er oppvokst på det og har aldri gått lei... tantejenta mi elsket nugatti som liten. Hjemme hos mamman sin fikk hun ikke sånn usunn mat, selv om hun var elendig til å spise annen mat også. Hun brukte gå til farmoren og trygle om skive med nugatti,og kunne spise både 2 og 3 skiver. Hadde besøk av henne en dag,og da sa hun at ho klarte ikke hverken lukten eller smaken av nugatti,og også sjokolade som minner om den. Nå er ho 20 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.