Gå til innhold

Hva er barnebidrag på?

Gjest tusen takk for svar

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn; 5 og snart 8 år. Jeg jobber deltid (30% fast) og han 100% (tjener 18.000 fast + overtid). Han skal nok ha barna annenhver helg i alle fall. Ja, hva er forresten vanlig her? (Det er vel litt noen overnattinger ekstra også?)

Hva vil jeg ca. få i barnebidrag av far?

Hvor ofte synes dere far skal ha barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ensligmamma

Jeg syns han skal ha barna hos seg minst annenhver helg, og en overnatting hver uke. Pluss halvparten av ferier og fridager.

Jeg vet ikke hvor mye du vil få i bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mor og far skal ha barna like mye.

"Normalsamvær" er vel som ensligmamma sier en ettermiddag og natt i uka + annenhver helg og det er det minste synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget vurderes ut ifra alder på barn, antall samværs netter og inntekten til begge parter +++. Så det er tilnærmet umulig å svare konkret hva du skal ha i bidrag fra han.

Men, du finner det jo enkelt ut selv. Du går bare inn på nav.no så trykker du på bidragsveilederen. Da finner du ut hvor mye han bør betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du regne ut selv her:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Men hvis han virkelig ikke tjener mer enn 18000 i måneden, får du ikke mange hundrelappene pr. barn.

Hvor mye far bør ha barnet har jeg ingen mening om. Det er en vurdering dere bør gjøre ut fra deres situasjon, som jeg ikke vet noe om. Hva som er vanlig synes jeg du skal se helt bort fra. Det som er interessant er ikke hva som er vanlig, men hva som passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du regne ut selv her:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Men hvis han virkelig ikke tjener mer enn 18000 i måneden, får du ikke mange hundrelappene pr. barn.

Hvor mye far bør ha barnet har jeg ingen mening om. Det er en vurdering dere bør gjøre ut fra deres situasjon, som jeg ikke vet noe om. Hva som er vanlig synes jeg du skal se helt bort fra. Det som er interessant er ikke hva som er vanlig, men hva som passer for dere.

Jeg er ikke så god på å rekne ut slike ting.

18.000 er det han får utbetalt fast.

Du vet ikke ca. hvor mye det ville blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Sjekk selv i bidragsveilederen. Husk at der skal overtiden hans regnes med hvis det er nok til at det utgjør en del på årsbasis - hvis ikek skal den ikke regnes med.

Samvær bør være nok til at barna får et nært og godt forhold til begge foreldre.

Du bør vel heller snakke med eksen din og ungene om hva som er passe av samvær enn med oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det er jo umulig å vite når vi ikke veit hva han trekkes i skatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns dere skal ha barna omtrent like mye slik at barna får muligheten til å vokse opp i nær og god relasjon med dere begge.

Så kan dere dele på utgiftene i fobindelse med at dere har barna like mye, og betale bidrag begge veier fks. 15% av bruttolønn.

Tjener han 300 000.- betaler han 45 000.- i året til deg, tjener du 150 000.- betaler du 22 500.- i året til pappan, eller han betaler _differansen_ til deg, altså 22 500.- i året, noe som ville medført at du mottok kr. 1 875.- pr. mnd.

Så deler dere på barnetrygd osv.

Det er mitt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på selvangivelsen fra i fjor. Og legg til for lønnsstigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...