Gjest ulike syn Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ei venninne av meg gjør av og til ting som jeg reagerer på i hennes barneoppdragelse. Hun har en sønn på halvannet år. Hvis han skriker eller gråter (protestskrik), legger hun iblant hånden over munnen hans og holder den der lenge mens hun skjenner, demper lyden altså, til han gir seg. Av og til har kan hun "holde sammen" munnen hans med fingrene for å hindre skriket (det skal sies at hun bor et sted der det er veldig lytt, og der naboen klager over ungestøy). Hvis gutten griper fatt i ting han ikke skal, dasker hun ham ofte lett over fingrene (ikke hardt, men likevel), hun mener det lærer ham en refleks i å la de tingene være. Hvis det er farlige ting, så som stikkontakter, kan hun knipse ham oppå hånden. Det er mulig dette er helt greit, men jeg bruker ikke selv slike metoder (har en på omtrent samme alder), og jeg lurer på om jeg burde si noe som helst til henne om det, eller holde kjeft. Vil gjerne bare vite hva som er normalt liksom. Jeg må bare si at bortsett fra dette, syns jeg hun er en god og kjærlig mor på mange måter. Jeg ser ikke på henne som noen barnemishandler. Men vil gjerne ha tips om hva jeg (eventuelt) kunne si henne, eller om det er helt greit og jeg bare bør la vær å blande meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg ville ikke gjort det,for å si det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg bruker ikke sånne metoder, det er helt på grensa til fysisk overgrep synes jeg. Knipsing på hånda liker jeg heller ikke, flytter heller hele ungen unna og sier Nei med streng stemme hvis de nærmet seg noe farlig eller ulovlig. (har skjedd en gang eller to at jeg har holdt hånda over munnen på ungen, i sinne, men jeg har tatt til vettet etter få sekunder) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg ville ikke holdt foran munnen.. Men jeg har knipset mine unger på fingrene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Det har hendt noen ganger at jeg har holdt hånda over munnen til det ene barnet mitt, når hun har trass-skreket som verst, uten god grunn. Passer da alltid på at hun får puste godt gjennom nesa, og jeg holder ikke lenge. Jeg sier alltid først i fra at hun må stoppe å skrike - men hvis hun er i det rette humøret, fortsetter hun gjerne, og da hender det altså at jeg gjør dette med munnen. Jeg har imidlertid aldri slått eller knipset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvis hun er en god venninne ville jeg absolutt kommet med mine synspunkter rundt dette. Hun ønsker helt sikkert oppdra sønnen sin til å bli en kjekk og snill gutt, men hun lærer han jo helt feil metoder ved å selv knipse/holde for munnen. Det er nettopp det han kommer til å gjøre når han blir større og er uenige med noen. Det er store sjanser for at han slår de som rører tingene hans, eller han holder over munnen til de han ikke vil høre på. Jeg synes du skal fortelle henne at du synes hun er en god mor utenom det. Så kan du si at du synes det er mye bedre å løse problemer ved å snakke enn å gi fysisk ubehag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nei jeg synest ikke du kan si noe som helst om dette her. Om dere er veldig forskjellige i forhold til barneoppdragelse så har hun også sikkert gjort seg noen tanker om dine metoder:-) Noen her antyder at knips på fingrene er på grensene til barnemishandling. Jeg er slett ikke enig i det og har selv knipset på fingrene. Men å holde hånden for munnen på et barn som vræler kunne jeg aldri tenke meg å gjøre. Det har vel kanskje noe med at noen lar seg hisse opp og blir redd for konsekvensene (som at naboer klager på bråk) og dermed kan gjøre noe slikt uten å tenke seg om. Men så lenge man fjerner hånda si fort etterpå så er vel heller ikke dette noe jeg ville sagt noe om..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest risikulla Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 For et barn er oppmerksomhet oppmerksomhet uansett om den er positiv eller negativ. Uønsket atferd bør ignoreres eller ikke legges vekt på, fordi den type atferd blomstrer hvis den gis oppmerksomhet. Jeg synes at du kan si det til henne! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hei og hå! Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ville nok ikke holdt over munnen på barnet, men har selv en gutt på 6 år og når han var liten fikk han seg ofte noen små knips på fingrene når han skulle "pelle" på ting som ikke var lov. Det var ikke mange gangene det var nødvendig før han ikke gjorde det mer og hvis han ville teste oss så trengte vi bare gå et skritt framover å late som vi skulle knipse så gikk han bort. Og ikke har vi noengang sett noen "bivirkninger" på dette. Han er en blid og glad gutt som kommer overens med alle og ikke viser noen "voldelige" tendenser. Syns noen folk overdriver fælt ang dette. Så lenge venninnen din ikke knipser så hardt at ungen begynner å grine syns jeg du skal la henne oppdra ungen sin slik hun syns er best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Tja, vi er nå alle forskjellige. Jeg bruker ikke slike metoder som venninnen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg synes dette er helt på trynet og har aldri behandlet ungene mine slik selv. Men jeg vet at det dessverre er ganske vanlig. Si fra... Vel... Hvor gode venner er dere da? Tåler hun at du sier fra eller går hun bare i forsvar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Akkurat det med å holde for munnen, virker for meg litt klaustrofobisk. Men det kommer jo også an på hvordan det gjøres og hvordan barnet reagerer. Forsiktige dask over fingrene kan være langt mildere enn de ordene enkelte foreldre bruker. Jeg synes du skal sette dette på kontoen for 'Folk er forskjellige' og la det være med det. Har barnet det totalt sett bra, kan man ikke hange seg opp i detaljer. Du gjør helt sikkert noe hun aldri ville gjort. - Og som hun kanskje verker etter å fortelle deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg tenker at dette ikke er så alvorlig at du trenger å si noe, så lenge det ikke utvikler seg til andre mer alvorlige fysiske avstraffelser. Jeg må innrømme at jeg syntes det hørtes "skummelt" ut å holde for barnets munn, det tror jeg rett og slett ikke jeg hadde turt å gjøre - har det virkelig effekt på trassgråting ? Jeg må si at jeg selv aldri kunne tenke meg å bruke noen av disse metodene. Jeg var ikke klar over at det å knipse på fingrene var så vanlig som det ser ut til å være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.