Gå til innhold

Leter etter et dikt

fei1365380229

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Jeg leter etter et dikt som er veldig vanlig at barna får i barnehagen hvor hendene er malt og overført til et papir.

Det er også et dikt hvor det står noe om at selvom jeg setter masse flekker og gris overalt så vil nok foreldrene tenke tilbake på dette som noe positivt når de blir større. Håper noen forstår hva jeg mener. Skulle gjerne hatt dette diktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor syns du det er grusomt? Jeg syns det er fint jeg. Eller er det fordi du aldri har vært lei eller sliten av skitne hender som krafser overalt :-).

Jeg har blandede følelser til diktet. Det er jo fint at det kan minne foreldre om å sette pris på barna mens de er små, men samtidig trist at foreldrene i det hele tatt behøver slike påminnelser.

Diktet er _ment_ å være vakkert og ettertenksomt, men hvis man går litt "inn på" det, synes jeg det bærer en trist undertone om mødre som er sure og kjeftete og ikke klarer å kose seg over at barna er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg har blandede følelser til diktet. Det er jo fint at det kan minne foreldre om å sette pris på barna mens de er små, men samtidig trist at foreldrene i det hele tatt behøver slike påminnelser.

Diktet er _ment_ å være vakkert og ettertenksomt, men hvis man går litt "inn på" det, synes jeg det bærer en trist undertone om mødre som er sure og kjeftete og ikke klarer å kose seg over at barna er små.

Når jeg leser det nå igjen så får jeg også litt blandede følelser. Jeg kan ikke huske det helt slik.

Men hvis man virkelig analyserer det så står det: "det hender..." det bør jo ikke være så ofte, og alle blir jo slitne når det blir møkkete og skitten overalt. En ettertanke om å se glede i det kanskje for tiden går så alt for fort. Kanskje man bør glede seg over alt som skjer i hverdagen i steden for å stresse rundt med skurefillen?

Ja det var min analyse av diktet. Selv syns jeg det blir like møkk og skitt av ungdommer :-). Og det er ikke alltid like lett å glede seg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt ned på høyre side: http://www.babysite.org/babysite/sidene/norskedikt.htm

Jeg synes det er grusomt. ;)

Det blir ikke noe bedre av at det er så haltende oversatt.

I denne tråden finnes den engelske originalen og også noen andre oversettelser som man (hvis man er sær på sånt, som jeg selv er) blir litt mindre irritert av rytmen på:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3126684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Her er mitt lille avtrykk som setter noen spor,

på alt fra sofa, vegger og ganske mange bord.

Det hender det kan gjøre dere slitne mor og far,

men, husk da at jeg lærer ved å bruke hendene jeg har.

Når jeg blir stor om ikke alt for mange år,

kan dere se hvor søte mine hender var den gangen de var små.

Gjort om diktet. Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det var i diktform før jeg sendte det da. Liker ikke helt siste setningen den er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvorfor syns du det er grusomt? Jeg syns det er fint jeg. Eller er det fordi du aldri har vært lei eller sliten av skitne hender som krafser overalt :-).

1) Jeg blir ikke lei meg over at ungen er liten

2) Diktet er platt

3) Diktet er dårlig oversatt

4) Diktet har haltende rytme

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det blir ikke noe bedre av at det er så haltende oversatt.

I denne tråden finnes den engelske originalen og også noen andre oversettelser som man (hvis man er sær på sånt, som jeg selv er) blir litt mindre irritert av rytmen på:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3126684

Jeg husker at jeg hadde lest det på engelsk og tenkt at det var hakket bedre, men fortsatt platt.

Jeg får også helt hang-ups på dikt med haltende rytme. Det er nesten like ille som hjemmedikta sanger som ikke passer til den melodien de er satt til. Forferdelig. Og for ikke å snakke om hele settingen med allsang. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

1) Jeg blir ikke lei meg over at ungen er liten

2) Diktet er platt

3) Diktet er dårlig oversatt

4) Diktet har haltende rytme

;)

Jeg husker det som bedre enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at jeg hadde lest det på engelsk og tenkt at det var hakket bedre, men fortsatt platt.

Jeg får også helt hang-ups på dikt med haltende rytme. Det er nesten like ille som hjemmedikta sanger som ikke passer til den melodien de er satt til. Forferdelig. Og for ikke å snakke om hele settingen med allsang. Grøss.

Har du vært med på den som står nederst her? Den er artig første gangen - mye man kjenner igjen fra tragiske, men seriøse forsøk:

http://home.online.no/~pakr/fest.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt lille avtrykk som setter noen spor,

på alt fra sofa, vegger og ganske mange bord.

Det hender det kan gjøre dere slitne mor og far,

men, husk da at jeg lærer ved å bruke hendene jeg har.

Når jeg blir stor om ikke alt for mange år,

kan dere se hvor søte mine hender var den gangen de var små.

Gjort om diktet. Hva syns du?

Jeg synes det var en stor forbedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært med på den som står nederst her? Den er artig første gangen - mye man kjenner igjen fra tragiske, men seriøse forsøk:

http://home.online.no/~pakr/fest.html

*he he* Ja, jeg har vært med på den sangen. Som du sier - artig første gangen.

Og følgeteksten over var jo bare morsom, da. "tante Gurkfrid"!! *hi hi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...