Gå til innhold

Gruer meg til å reise på ferie

vici

Anbefalte innlegg

Vi skal besøke dyreparken sammen med foreldrene mine og søsteren min med famile (unger på 4 og 1). Foreldrene mine spanderer tur og hotell så derfor ble det sånn dette året. Dette er veldig snilt og vi er selvsagt veldig takknemelige!!!

"Problemet" er at ungene til søsteren min får alt de vil ha, hele tiden. Det gjør ikke mine på 4 og 6 år. Selvsagt får mine også litt ekstra på ferie, men vi prøver å begrense feks lekekjøp. Da vi var på ferie sist fikk mine velge seg en leke de ønsket seg. De tenkte lenge og lekte mye med den de kjøpte.

Søsteren min sin 4 åring fikk ALT hun ville ha. Hun fikk i løpet av uka 8 nye kjoler, 4 par sko (med høye heler som hun aldri har brukt). Hun brukte ingen av dette under ferien og jeg har heller aldri sett det i bruk i ettertid (vi er mye sammen). Hun fikk flere leker hver kveld, alt hun ville samt smykker og ringer.

Mine to reagerer naturlig nok på at vi er så kipe da de ser jo hva søskenbarnet får. Kan jo nevne at hun under denne uka ikke lekte med noen av lekene hun fikk.

Dette gjelder også for godteri og is. Selv om det var lenge siden vi hadde spist og ungen var sulten så fikk hun heller den isen hun ville selv om vi skulle spise innen kort tid.

Så hva bør vi gjøre nå når vi skal være sammen i dyreparken? Jeg regner med hun får hva hun vil av sabeltann, bamser, is og you name it. De har riktignok bedre råd enn oss, men vi har jo råd til å kjøpe det vi vil til ungene vi også, det er ikke pengene det står på. Men vi ser at ungene (vår) har så mye at de ikke trenger alt mulig de aldri leker med.

Hva ville dere gjort? Latt ungene få "like" mange ting/leker/is eller ville dere kjørt deres linje (altså 1-2 ting de virkelig ønsker seg)? Jeg tviler på at det nytter å snakke med søsteren min og avtale med dem. 4 åringen er jo vant med å få alt så da blir nok ikke ferien kjekt for noen av oss viss vi skal ha raserianfall hele dagen.

Foreldrene mine reagerer også på dette. Men de er nok mer like søsteren min. De lurer på om vi har dårlig råd, om vi har nok penger osv pga vi kjøper så "lite" til barna når vi er på ferie.

For ordensskyld. Vi er ikke kipe verken på leker, godteri eller is når vi er på ferie. Men vi liker at måltidene kommer først så kan de heller få det andre til dessert, innimellom.

Hvordan forklare dette til 4 og 6 åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å foreklare barn hva vi voksne tenker. Hvis du vil bevare dine barns sunne forhold til materielle ting ville jeg ha droppet turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "kjip" men kjærlig mor

Jeg er i ferd med å bli seriøst dårlig av den kjøpefesten som foregår her til lands.

Folk som søsteren din gjør meg kvalm rett og slett, (kjøpingen hennes vel å merke) , og hun gjør sin datter en bjørnetjeneste. Ingen har godt av å få alt de peker på. Syns den linjen du har lagt deg på er langt å foretrekke.

Selv har jeg tre barn i alderen 7-16, og jeg vet hvor vanskelig det er å motstå presset når "alle de andre" får "alt", men jeg forsøker å lære dem noe om måtehold. Selv om man har penger til det, betyr det ikke at man MÅ bruke dem til dill.

Jeg skjønner godt å du grugleder deg til den turen. Men jeg hadde valgt å følge det som føles mest rett for akkurat min familie.

Barn trenger masse kjærlighet og masse tid sammen med sine foreldre, IKKE masse ting og tang de strengt tatt ikke har bruk for.

Én ekstra is eller to derimot, er deilig å få i varmen, men ikke rett før måltider..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg er i ferd med å bli seriøst dårlig av den kjøpefesten som foregår her til lands.

Folk som søsteren din gjør meg kvalm rett og slett, (kjøpingen hennes vel å merke) , og hun gjør sin datter en bjørnetjeneste. Ingen har godt av å få alt de peker på. Syns den linjen du har lagt deg på er langt å foretrekke.

Selv har jeg tre barn i alderen 7-16, og jeg vet hvor vanskelig det er å motstå presset når "alle de andre" får "alt", men jeg forsøker å lære dem noe om måtehold. Selv om man har penger til det, betyr det ikke at man MÅ bruke dem til dill.

Jeg skjønner godt å du grugleder deg til den turen. Men jeg hadde valgt å følge det som føles mest rett for akkurat min familie.

Barn trenger masse kjærlighet og masse tid sammen med sine foreldre, IKKE masse ting og tang de strengt tatt ikke har bruk for.

Én ekstra is eller to derimot, er deilig å få i varmen, men ikke rett før måltider..... :)

Jeg hadde nok kjørt min egen linje når det gjelder å kjøpe ting...

Jeg tror unger blir veldig utakknemlige om de får alt de peker på..

For å forklare dette til barna, ville jeg inngått en avtale.

At om de oppførte seg pent, så kunne de velge hversin ting å kjøpe. Evt gi dem noen få lommepenger, så kan de kjøpe selv.

Da ser de at tingkoster penger, og de kan jo velge hva de vil kjøpe for det beløpet du gir dem. Om de vil kjøpe 4små ting, eller en stor ting.

Når det gjelder is før maten, er det en kamp jeg ikke hadde giddet ta i dyreparken...En annen ting er hjemme... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg hadde nok kjørt min egen linje når det gjelder å kjøpe ting... Jeg tror unger blir veldig utakknemlige om de får alt de peker på..

For å forklare dette til barna, ville jeg inngått en avtale. At om de oppførte seg pent, så kunne de velge hversin ting å kjøpe. Evt gi dem noen få lommepenger, så kan de kjøpe selv. Da ser de at tingkoster penger, og de kan jo velge hva de vil kjøpe for det beløpet du gir dem. Om de vil kjøpe 4små ting, eller en stor ting.

Når det gjelder is før maten, er det en kamp jeg ikke hadde giddet ta i dyreparken...En annen ting er hjemme... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Feil... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "kjip" men kjærlig mor

Jeg hadde nok kjørt min egen linje når det gjelder å kjøpe ting...

Jeg tror unger blir veldig utakknemlige om de får alt de peker på..

For å forklare dette til barna, ville jeg inngått en avtale.

At om de oppførte seg pent, så kunne de velge hversin ting å kjøpe. Evt gi dem noen få lommepenger, så kan de kjøpe selv.

Da ser de at tingkoster penger, og de kan jo velge hva de vil kjøpe for det beløpet du gir dem. Om de vil kjøpe 4små ting, eller en stor ting.

feil men riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt kjørt din vanlige linje med stæsj og unødvendig dilldalleri. Tøys og tull.

Er det mulig at dere kanskje deler dere litt opp denne dagen? "nå går vi dit og dit, møtes her igjen om et par timer for å spise?" eller noe...

Syns det ofte er vanskelig å gjøre ting sammen med andre familier. Har to vennepar vi er relativt mye med, og f.eks på stranda med det ene paret har vi med frukt, brødskiver og vann, alle sammen. Med det andre paret har vi med det vi pleier, mens de stiller med brus, potetgull, sjokolade, boller og kjeks. Det ender jo da gjerne med at jenta mi maser om å få "mat" og brus fra de andre, i stedet for å kose seg med brødskiver og frukt som hun pleier. Skal jeg da begynne å fore ungen min på "møkk" jeg og, bare fordi vi er på tur med denne familien? Vanskelig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hadde aldri blitt med på den kjøpefesten som din søster og co kjører, men jeg hadde ikke tatt kampen på is før maten under den turen til Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Unger forstår mer enn vi tror. Hvis de spør om hvorfor det er slik, så ville jeg forklart det slik som det er, at dere mener det ikke er nødvendig å kjøpe og kjøpe, men at man blir mer glad for noe man virkelig har tenkt gjennom og ønsker seg. Og at noen prioriterer annerledes, men at dere gjør det sånn, og derfor blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forsøke å strekke dere akkurat nok til at deres barn føler dere slår på stortromma, men ikke forstrekke dere opp til din søsters nivå?

Kan du be din søster være litt diskret med en del av innkjøpene?

Forklar for dine egne barn at ting ikke kan være likt. Så de kan ikke regne med å få akkurat det samme som søskenbarna hele tiden.

Dere kan også ha med en sparebøsse hver til barna hvor dere legger i penger hver kveld som et bevis på hva de har spart ved å ikke snope alskens dilldall.

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg at barna dine kommer til å være deg takknemlig når de blir større!

Søsteren din fratar barnet sitt den gleden det er å få noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å foreklare barn hva vi voksne tenker. Hvis du vil bevare dine barns sunne forhold til materielle ting ville jeg ha droppet turen.

Det var litt av et svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes forslaget til PieLill er veldig godt. Barna dine har sikkert noen større ting de ønsker seg, som de kan spare til. Eller kanskje hele familien sparer til noe felles, en sydentur el.l. Hvis dere hver kveld legger penger på sparebøssene, i steden for å kjøpe alt vissvaset de ikke kommer til å bruke allikevel, så blir det veldig tydelig for dem. Snakk med dem om dette før dere reiser også.

Når det gjelder is og slikkeri før måltidene, så bare hold på ditt. Akkurat dette kan det kanskje være mulig å få til en avtale med søsteren din om? Hvis ikke så snakk med barna om dette også på forhånd. Forklar at dere har ulike regler, at deres regler er å spise is etter måltidene, og at reglene kommer til å bli fulgt selvom de andre gjør det på en anne måte.

Det er egentlig helt utrolig hva barn forstår og godtar når man har snakket om det på forhånd, og gjort klare avtaler.

God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er vanskelig.

JEg ville likevel ikke firt på mine egne overbevisninger. JEg synes du og din familie er veldig fornuftige både med tanke på leker og ikke minst med tanke på måltidene. Barn som er sultne og så spiser is, orker ikke skikkelig mat. Så får man blodsukkerrush, hypre barn, og til slutt barn som blir helt umulige å ha med å gjøre.

Hvis mulig, så ville jeg prøvd snakke med søsteren din om dere kan enes litt om felles "kjøreregler".

Uansett så bør du snakke med barna dine om at folk er forskjellige. Forklar hvorfor dere gjør som dere gjør.

Kanskje kan barna dine få litt lommepenger som de disponerer selv. Så kan de velge om de vil "rote" det bort på tull, eller om de vil spare det til noe litt større.

Kanskje kan dere gi etter litt, og kjøpe litt mer enn bare 1 leke. Som jeg har forstått så er Dyreparken et eldorado for kjøpelystne. Kanskje dere kan bli enige om at barna kan få en stor ting, og kanskje 2 små?

Uansett, snakk sammen, både dere voksne og med barna. Du og mannen din bør også være helt i sync slik at barna ikke klarer å splitte dere.

God ferie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på deres linje, bare så det er sagt. Litt ekstra småtterier vanker det jo når man er på slike turer, men 8 kjoler og 4 dukker (eller hva det nå var) på en uke er helt utenkelig!

Jeg sier til mine at jeg rett og slett ikke har råd og at de nettopp har fått en haug nye sommerklær f.eks., derfor blir det ikke kjøpt nye klær når vi er på ferie. De får som regel velge seg litt, men ikke all verden. Og når det gjelder godis og is så prøver jeg etter beste evne å styre det litt i forhold til måltidene ja, ellers blir mine unger helt forferdelige i alle fall og det orker jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenker som deg

Godt at det finnes mammaer som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å forklare barna at dere har de reglene dere har, mens andre har sine regler. Forklar gjerne hvorfor dere har de reglene dere har og la andre stå for sine egne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nikkot

Prøv å forklare barna at dere har de reglene dere har, mens andre har sine regler. Forklar gjerne hvorfor dere har de reglene dere har og la andre stå for sine egne regler.

Tror det er vanskelig for et lite barn å forstå .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...