Gå til innhold

Gikk barbent i oslo

Gjest trallae

Anbefalte innlegg

Gjest trallae

Åtteåringen min var med skolen på tur i Oslo sentrum for noen uker siden. Da han kom hjem var han helt svart under føttene. Jeg kommenterte dette. Da svarte han at han hadde lagt skoene sine i sekken og gått barbent i gatene midt i oslo sentrum. Lærerene hadde ikke sagt noe på det og det var andre barn som også hadde gått slik.Jeg ble så redd og spurte med en gang om han hadde stukket seg på noe sprøytespiss. Han hadde heldigvis ikke gjort det. Nå vet jeg ikke helt om jeg våger å sende ham med flere ganger på slike turer.Jeg synes det var ganske så uforsvarlig av lærerene og la barna få lov til det. Våger ikke tenke på hvor ødelagt sommeren fort kunne blitt om vi skulle gått med frykt for smitte. Var ikke dette uansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i Oslo i 10 år, og jeg kan aldri huske å ha sett en sprøytespiss på bakken på Karl Johan, så det går sannsynligvis greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trallae

Jeg kjenner noen som jobber i oslo sentrum. De sier det ligger spørøytespisser både her og der. Før du vet ordet av det så kan du stikke deg om du går barbent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

''Nå vet jeg ikke helt om jeg våger å sende ham med flere ganger på slike turer.''

Det er vel å gå litt for langt. En kan ikke ha full kontroll over barna til en hver tid. Og skoleturer pleier å være noe av det tryggeste de er med på.

Enig med deg i at det var lite lurt å la de gå barbeint. Men kanskje de ikke la merke til det? Jeg ville nevn det for læreren, men uten å lage en stor sak av det.

Men jeg er kanskje lite hysterisk av meg i forhold til mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Oslo sentrum ikke er det beste stedet å gå barbent. Synes det kan være lurt å ta det opp med læreren.

Men å nekte fremtidige turer pga dette er vel å gå ganske mange mil for langt. Det du mest sannsynlig vil oppnå med en slik konsekvens er at gutten blir mye mer forsiktig med hva han forteller deg.

Vi kan ikke alltid ha full kontroll.

Ganske trist at man ikke lengre kan gjøre noe så deilig og befriende som å gå barfot på gaten på forsommeren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Det skal vel en del til for at man skal ha så uflaks som å tråkke på en sprøytespiss. Sentrumsgatene feies relativt ofte, noe jeg vet fordi jeg ofte våkner av feiebilen som kjører forbi i 4-tiden om morgenen. Jeg går gjerne barbeint i de fleste parker og har til og med gått barbeint hjem fra byen et par ganger pga usedvanlig vonde sko. Så lenge du ikke trasker barbeint under broene langs akerselva skal det være svært liten fare. :)

De sitter jo ikke og setter sprøyter på et hvilket som helst fortau som regel. Bakteriemessig er det selvfølgelig ganske ekkelt. Alle tyggisene og hundetiss/bæsj f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke ramlet meg inn å nekte ungen å være med på skoleturer fordi han har gått barbeint i Oslo sentrum.

Jeg hadde heller fortalt barnet at det ikke er så lurt pga hygienen og pga den lille, men reele faren for glasskår og sprøytespisser.

En 8-åring forstår jo slikt.

Personlig hadde jeg ikke tatt det opp med læreren heller, men jeg hadde vasket føttene til unge godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trallae

Det hadde ikke ramlet meg inn å nekte ungen å være med på skoleturer fordi han har gått barbeint i Oslo sentrum.

Jeg hadde heller fortalt barnet at det ikke er så lurt pga hygienen og pga den lille, men reele faren for glasskår og sprøytespisser.

En 8-åring forstår jo slikt.

Personlig hadde jeg ikke tatt det opp med læreren heller, men jeg hadde vasket føttene til unge godt ;)

Sjansen er liten for å bli stukket om en er uforsiktig. Jeg tror enhver forelder ville blitt veldig redd og urolig om ungen stakk seg og en bør unngå å påføre noen den psykiske belastningen. Det verste er den lange ventetiden før en da vet med sikkerhet om smitte har sjedd. Sprøyter er det overalt i Oslo, bare les her:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article304394.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansvarsfraskrivelse

Det hadde kanskje vært greit at foreldrene lærte ungen til ikke å ta av seg skoene når han selv måtte ønske, istedet for å legge dette ansvaret på skolen også.

Barna mine går barbeint på stranda og i egen hage, ellers er det sko på beina. Det får da være grenser for hva skolen skal stilles til ansvar for også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ta ansvar selv og lær ungen din at han ikke skal gå barbent.

Bedre det enn å være hysterisk oerfor hvordan skolen handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Nå var det vel ikke Oslos narkomane og deres tillholdssteder som var målet for turen så sjansen for sprøytespisser var vel liten.

Jeg har selv bodd midt i Oslo sentrum i mange år og kan ikke si at sprøytespissene dirkete flyter i gatene.

Jeg er enig i at å gå barbeint i Oslo, Lillestrøm eller hvilken som helst annens by gater ikke er smart, men lær barnet at skoene skal være på så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine tanker gikk umiddelbart til glasskår, som jo kan ligge hvor som helst. Men heldigvis er det ikke så mye glasskår rundt om kring som før, nå som brus og øl gjerne drikkes fra plast og bokser. Man skal jo være ekstremt uheldig om man tråkker på en sprøytespiss, og jeg antar målet for besøket ikke var Plata og Skippergata.

Uansett synes jeg læreren burde sørget for at barna gikk med sko i Oslo Sentrum, det er tross alt litt av hvert de kunne tråkke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

En åtteåring burde blitt fortalt hva som er lov og ikke lov av foreldrene. Mine barn vet at i byen går man med sko uansett.

Læreren har ingen ansvar for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest midia

Synes ikke lærerne kan stilles til ansvar for dette.

Du får ta en prat med barnet selv og fortelle hvorfor h'n ikke kan gå barbeint.

Du må være glad for at barna i det hele tatt kan dra på turer og ikke ødelegg for framtidige turer.

Husk lærere får utrolig mange henvendelser om ting foreldre er misfornøyde med, så om de skulle tatt alt til følge så hadde det ikke vært noen lærere for barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Uansvarlig og uansvarlig. Det er faktisk ikke slik at det flyter sprøytespisser i Oslos gater. Faren for å tråkke i glasskår er mye større.

Ingen skade er vel skjedd, be ungen beholde skoa på neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er liten for å bli stukket om en er uforsiktig. Jeg tror enhver forelder ville blitt veldig redd og urolig om ungen stakk seg og en bør unngå å påføre noen den psykiske belastningen. Det verste er den lange ventetiden før en da vet med sikkerhet om smitte har sjedd. Sprøyter er det overalt i Oslo, bare les her:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article304394.ece

Jada, jeg vet det er en reel fare. Samtidig er faren ganske liten. Som påpekt, ville ikke jeg blitt nevneverdig bekymret, men tatt det opp med ungen at han ikke burde gjøre det på fremtidige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det syns jeg var uansvarlig. Ikke bare på grunn av evt sprøytespisser. Jeg ville gitt beskjed til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åtteåring burde blitt fortalt hva som er lov og ikke lov av foreldrene. Mine barn vet at i byen går man med sko uansett.

Læreren har ingen ansvar for dette.

Selvsagt har lærerne ansvar for dette når de har med 8 åringer på tur. Det er ikke alltid det hjelper hva mamma og pappa har sagt, dersom en viktig person som læreren synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Selvsagt har lærerne ansvar for dette når de har med 8 åringer på tur. Det er ikke alltid det hjelper hva mamma og pappa har sagt, dersom en viktig person som læreren synes det er greit.

nope. Foreldre har ansvar for å gi oppdragelsen. Lærerne skal lære barna pedagogisk lærdom.

Det med å kle seg riktig til enhver tid skulle man i 2-3 klasse kunne klare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope. Foreldre har ansvar for å gi oppdragelsen. Lærerne skal lære barna pedagogisk lærdom.

Det med å kle seg riktig til enhver tid skulle man i 2-3 klasse kunne klare selv.

Lærerne har også ansvar for å følge opp elevene på andre områder enn det pedagogiske, og ikke minst ha forsvarlig tilsyn med dem. Det er ikke forsvarlig å la barn gå barbeinte i Oslo. Selv ovenfor ungdomsskole-elever ville jeg påpekt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...