Gå til innhold

Besøk av eks-svigerforedre

Gjest hvor langt bør jeg strekke meg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datter på 4 år som jeg har vært alenemor for i ca to år. Faren hennes bor i England og er lite inne i bildet. Foreldrene til barnefaren er engasjerte besteforeldre og vi ser dem et par ganger i året. Vi var bl.a og besøkte dem i jula.

For et drøyt år siden fant jeg endelig mannen mitt liv. Vi kjøpte nylig hus sammen og flytter inn i løpet av de neste tre ukene. Han er en fantastisk stepappa og han støtter opp om både meg og vesla hundre prosent. Han har selv to barn som han har 50-50 og hvor samarbeidet med barnemoren fungerer suverent og hun og jeg kommer også veldig godt overens. Ingen skyer på himmelen så langt.. :)

MEN; eks-svigerforeldrene mine kommer på besøk fra England i slutten av juli. Dette ble bestemt for flere måneder siden, før huskjøpet, og vi sa selvfølgelig at de er velkommen, for min datters skyld. Samboeren min har ordnet leiebil til dem siden de har lyst til å reise litt rundt i landet og se seg om. 3-4 netter kommer de til å sove hos oss. Vi har alle tre barna hos oss mens de er på besøk og har ikke noe ekstra gjesterom, men har en kjellerstue og en loftsstue.

De er ganske nøye av seg. Dopapiret må være av den mykeste sorten, farfaren har alltid med seg sin egen hodepute når de er ute og reiser...i det hele tatt.

Er det ok å plassere dem på gjestesenger et sted i huset eller er det vanlig folkeskikk at vi lar dem få VÅR dobbeltseng og vårt rom og at vi legger oss et annet sted? Føler at jeg bør være litt storsindig og legge til rette for dem, men på den annen side er det jo ikke så verst at de i det hele tatt bor hos oss? De KUNNE jo bodd på hotell også. (de har nok penger)

Kjenner at jeg ikke har lyst på besøk av dem i det hele tatt. Får i grunnen nok å gjøre i sommer med oppussing og denslags i forbindelse med nytt hus.

For å oppsummere: Bør de få vår seng, dvs den beste senga og sitt eget rom? Samboeren min går med på det hvis jeg absolutt synes vi må, men vi synes begge det er litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men senga mi får du aldri....

Jeg hadde gjort det praktisk og greit og beholdt soverommet mitt for meg selv. Vil de ha hotellstandard får de heller bo på hotell.

Fortell dem på forhånd at etter som dere nettopp har flyttet inn får de ta ting som det er.

Ikke lag så mye styr at du ikke har lyst til at de skal komme tilbake.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig med PieLill. Behold soverommet for dere selv, og re opp i kjellerstuen eller hvor det ellers måtte passe, og gjør det beste ut av det der. Si gjerne fra på forhånd, så de til en viss grad har et valg. Men det må jo være hyggelig og praktisk i forhold til barnebarnet at de bor hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Når vi har besøk så gir vi aldri fra oss vårt eget soverom. Det er husets mest private rom for oss og det må gjestene våre akseptere.

Men vi har da heller ikke hatt noen spørsmål om det noen gang! Folk på besøk finner seg en plass på gulvet i stua e.l. og alle er fornøyde. Og det samme gjelder oss hos andre.

Det som har skjedd av og til er at ungene i huset selv ønsker å ligge ute i telt på verandaen eller hagen og gitt sitt soverom videre til gjestene. Dette synes ungene er stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flott gjort

Du kan så absolutt gi de gjesteromme og ligge på. Kjempe fint at du tar vare på kontakten med besteforeldrene til barnet. Er selv skilsmisse barn og har en mor som aldri såg verdien i å holde kontakt med mine besteforeldre pga at pappa ikke holdt kontakten med oss. Vet de prøvde men min mor mente at vi hadde nok med vår stefar og hans fam. De var og en flott fam for oss, men jeg er bitter på henne for at vi mistet kontakten med pappas fam. Som barn skjønte jeg ikke helt hvorfor de forsvant, men som "voksen" vet jeg at det var mamma som var grunnen til det. Nå er det for sent fordi begge er døde. Så gjør det så enkelt for deg som du kan når de kommer. Er sikker på at det er verdien av å få besøke barnebarnet sitt som er det viktigste og ikke hvilket rom de har eller hvor mye du tilrettelegger for de. Som barn har en allerede mistet mye når pappaen/mammaen forsvinner ut av bilde. All honnør til deg for at du tar vare på kontakten med besteforeldrene og ser ditt barns beste.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjesterom er for gjester. Jeg skjønner ikke helt problemet. :)

Du sier noe der:) Men de er vant til å bli behandlet med den høyeste respekt.. slik foreldre ofte blir i England.

Takk for svar fra dere andre også. Vi beholder senga selv da:) Jeg har lett for å gå på akkord med meg selv for å tekkes andre, men skal prøve å gjøre det koselig for dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Du sier noe der:) Men de er vant til å bli behandlet med den høyeste respekt.. slik foreldre ofte blir i England.

Takk for svar fra dere andre også. Vi beholder senga selv da:) Jeg har lett for å gå på akkord med meg selv for å tekkes andre, men skal prøve å gjøre det koselig for dem uansett.

Min familie fra England sover i sovesofaen i kjellerstua når de er på besøk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg hadde informert dem om at dere er ganske mange i huset fra før, så om de kommer må de sove på gjestesenger i kjellerstuen. Da har de valget mellom det, eller hotell. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eller er det vanlig folkeskikk at vi lar dem få VÅR dobbeltseng ''

Pussig at du skulle spørre om det, for det er ikke mange dager siden jeg så en gammel Kongen av Queens-episode som ahndlet om nettopp det at Dougs foreldre forventet å få dobbeltsengen, mens Doug og Carrie skulle sove på sovesofaen på "kontoret"....;-)

Jeg har alltid stusset over dette de gangene jeg har sett det på amerikanske porgrammer - har aldri hørt at det skal være "vanlig forlkeskikk" her til lands i alle fall! Jeg har aldri vurdert å gi fra meg mi seng til noen, og godt å se på de andre svarene at jeg ikke er alene om å tenke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så absolutt gi de gjesteromme og ligge på. Kjempe fint at du tar vare på kontakten med besteforeldrene til barnet. Er selv skilsmisse barn og har en mor som aldri såg verdien i å holde kontakt med mine besteforeldre pga at pappa ikke holdt kontakten med oss. Vet de prøvde men min mor mente at vi hadde nok med vår stefar og hans fam. De var og en flott fam for oss, men jeg er bitter på henne for at vi mistet kontakten med pappas fam. Som barn skjønte jeg ikke helt hvorfor de forsvant, men som "voksen" vet jeg at det var mamma som var grunnen til det. Nå er det for sent fordi begge er døde. Så gjør det så enkelt for deg som du kan når de kommer. Er sikker på at det er verdien av å få besøke barnebarnet sitt som er det viktigste og ikke hvilket rom de har eller hvor mye du tilrettelegger for de. Som barn har en allerede mistet mye når pappaen/mammaen forsvinner ut av bilde. All honnør til deg for at du tar vare på kontakten med besteforeldrene og ser ditt barns beste.

Lykke til.

''Er sikker på at det er verdien av å få besøke barnebarnet sitt som er det viktigste og ikke hvilket rom de har eller hvor mye du tilrettelegger for de.''

Godt sagt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

De bør selvsagt nøye seg med gjestesengen. Jeg syns det er rart at de skal komme på besøk til deg.. Hvorfor kan ikke pappen, dattera di og dine eks svigerforeldre reise på en ferie ilag?

jeg ville ikke vært særlig komfortabel med å ha eks svigerforeldre hjemme hos meg og særlig ikke med ny samboer.

Jeg syns du er storsinnet, men plasser de på gjesterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

De er jo ikke foreldre i din familie, og kan dermed ikke vente den respekten hos deg. Hos sin sønn derimot kan de jo forvente hva de vil.

Jeg hadde sagt fra på forhånd at det var litt crowded og litt rotete med all oppussingen, men at de er velkommen selvom du ikke kan by dem annet enn gjestesenga.

Senga mi får ingen andre enn jeg og kjæresten og ungene og katta komme opp i. (Og som du skjønner er det gjerne fullt der også ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi låner bort senga vår til foreldre og svigerforeldre når de kommer på besøk, og ville nok gjort det til eks svigerforeldre også. Hører med til historien at både mine og min manns foreldre er skikkelig" godt voksne", og jeg føler at det er litt hensynsløst at de skal sove på en mindre god sovesofa når de er her. Hadde vi hatt skikkelig gjesterom med skikkelige senger, hadde det stilt seg annerledes. Vi har bare en ekstra stue med sovesofa, og det vil jeg som sagt ikke tilby foreldre og svigerforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låne bort senga mi????? Nope. Jeg synes det er storsinnet at du inviterer dem til å bo hjemme hos dere i det hele tatt. Men som du sier, så er jo dette positivt for vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi låner bort senga vår til foreldre og svigerforeldre når de kommer på besøk, og ville nok gjort det til eks svigerforeldre også. Hører med til historien at både mine og min manns foreldre er skikkelig" godt voksne", og jeg føler at det er litt hensynsløst at de skal sove på en mindre god sovesofa når de er her. Hadde vi hatt skikkelig gjesterom med skikkelige senger, hadde det stilt seg annerledes. Vi har bare en ekstra stue med sovesofa, og det vil jeg som sagt ikke tilby foreldre og svigerforeldre.

Det var sjenerøst.

Vi gjorde det samme i vårt første felles leilighet, og jeg husker jeg følte det litt invaderende at svigers til og med fikk sengen og soverommet vårt når de kom på besøk.

Siden har de (og andre) bodd på gjesterom de gangene de har overnattet, i noe dårligere seng enn på vårt eget soverom, og jeg tviler på at jeg kommer til å overlate sengen min igjen, med mindre det er noen akutte ryggplager eller lignende.

Ego? Ja, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre må nøyes med en luftmadrass på gulvet. Samboeren min har tilbudt å flytte ut av senga for de gamle besteforeldrene mine, men de har gladelig sovet på sofaen.

Nei, jeg ville ikke flyttet ut av senga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det var sjenerøst.

Vi gjorde det samme i vårt første felles leilighet, og jeg husker jeg følte det litt invaderende at svigers til og med fikk sengen og soverommet vårt når de kom på besøk.

Siden har de (og andre) bodd på gjesterom de gangene de har overnattet, i noe dårligere seng enn på vårt eget soverom, og jeg tviler på at jeg kommer til å overlate sengen min igjen, med mindre det er noen akutte ryggplager eller lignende.

Ego? Ja, kanskje.

''Det var sjenerøst.''

Jepp, og hvis du hadde visst hvordan det klør når englevingene vokser....

Jeg synes det har en del med alder og helsetilstand å gjøre, våre foreldre/svigerforeldre er over 75 hele gjengen. Hadde vært yngre hadde det sikkert føltes annerledes.

Og hadde jeg tilbudt dem luftmadrass på gulvet, er jeg redd de ikke hadde kommet seg opp derfra :) Sannsynligvis hadde de ikke kommet seg ned på den, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...