bangkok Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vi mistenker at en av guttene våre er allergisk for enkelte matvarer, uten at vi vet sikkert hva det er han reagerer på. Har tenkt å ta ham med til lege for å få utført tester, men hvordan foregår allergitester på barn ? Er der pirkèprøver med dråper i eller andre ting ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Våre barn har flere ganger tatt pirke-tester med dråper, ja. Men husker ikke hvor gamle de var første gang, kanskje 4 år (gjetter)... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det kommer nok an på hva du skal teste for. Våre barn har testet for de "vanlige" matvarene med blodprøve. Selv fikk jeg et digert plaster på ryggen med flere forskjellige litt mer "sære" ting jeg skulle testes for for noen år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det ble tatt blodprøver av to av våre barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Sønnen min har både tatt blodprøver og pirke-tester. Han var under 3 år første gang han tok pirke-test. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Det ble tatt blodprøver av to av våre barn. blir blodprøvene tatt i armen, eller holder det med et stikk i fingeren ? Tas prøven i armen er jeg nemlig redd han ikke kommer til å gå med på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 blir blodprøvene tatt i armen, eller holder det med et stikk i fingeren ? Tas prøven i armen er jeg nemlig redd han ikke kommer til å gå med på det. Det ble tatt prøve i armen. Det var litt av et show første gangen det ble tatt prøve av den ene. Du bør be om å få bedeøvende middel som blir satt på armen en stund før. Så er det greit å forberede barnet veldig, samtidig som det blir forklart nødvendigheten av det hele. De som tar slike prøver pleier å være veldig flinke med unger ) Jeg har kun en gang opplevd en helt talentløs en som skremte vannet av ungen lenge før han begynte å stikke. Jeg tror de trenger mer enn noen dråper blod, så et stikk i fingeren er ikke nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ved mistanke om allergi mot matvarer er det blodprøve som gjelder. Det må tas blodprøve i armen for å få nok blod. Et par, tre glass må tappes tenker jeg. Det er lurt å sette på Emla plaster på innsiden av albuen (bøyesiden) 1 time før legebesøket. Det gjør at stikket ikke kjennes. Sett plaster på begge armer i tilfelle blodårene på den ene armen er vanskelige. Men husk at blodprøvene først og fremst gir utslag ved ekte allergi (sjeldent), og ikke matintoleranse (langt vanligere). For matintoleranse finnes det ingen 100% pålitelige tester, det beste er å utføre eliminasjons/provokasjonstest i samarbeid med en dyktig barnelege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.