Sofline Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Gutten min har blitt åtte uker gammel nå, og etter en lang periode med ammeproblemer, tanker om å gi opp, brystbetennelse, osv., har jeg nå endelig fått ammingen til å fungere. Men bekymringer er det selvfølgelig fremdeles nok av. Jeg prøver å stappe i ham mest mulig på en gang for at det skal gå litt lenger tid mellom måltidene (i hvert fall en tre timers tid fra starten på et måltid til starten på neste), men er det til lite eller ingen nytte? Et måltid kan derfor ta en times tid eller mer. Hvor lang tid tar det normalt å tømme et bryst? Hvor ofte (hvor mange ganger i døgnet) ammet dere som ammer/har ammet i denne alderen? Hvordan vet jeg at han er ferdig med å spise og bare kosesutter i stedet for å spise? Vil kosesutting gjøre at det går lenger tid mellom hvert måltid eller er det bare en dårlig idé å "tillate" det? Erfaringer fra ammekyndige mødre mottas med takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Når det gjelder hvor ofte man ammer og hvor lang tid barnet trenger for å tømme et bryst, er det STORE variasjoner! Jeg tror ikke jeg ammet mer enn 2*15 minutter da barna var på den alderen (hvis ikke jeg skulle få dem til å sover eller noe). Merker du ikke når brystet begynner å bli tomt? Ellers praktiserte jeg selvregulering. Men det kan godt tenkes at det går litt lenger tid til neste måltid hvis du holder på lenge, for melken som kommer til slutt er litt fetere enn den første melken. Hvis du har tid til å sitte en time hver gang du ammer, og så to timer pause før neste times-økt så er det jo greit. Men det skader ikke å prøve seg litt frem... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Når det gjelder hvor ofte man ammer og hvor lang tid barnet trenger for å tømme et bryst, er det STORE variasjoner! Jeg tror ikke jeg ammet mer enn 2*15 minutter da barna var på den alderen (hvis ikke jeg skulle få dem til å sover eller noe). Merker du ikke når brystet begynner å bli tomt? Ellers praktiserte jeg selvregulering. Men det kan godt tenkes at det går litt lenger tid til neste måltid hvis du holder på lenge, for melken som kommer til slutt er litt fetere enn den første melken. Hvis du har tid til å sitte en time hver gang du ammer, og så to timer pause før neste times-økt så er det jo greit. Men det skader ikke å prøve seg litt frem... Takk for svar! Nei, jeg merker ikke når brystet begynner å bli tomt. Tips til hvordan jeg gjør det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Takk for svar! Nei, jeg merker ikke når brystet begynner å bli tomt. Tips til hvordan jeg gjør det? Det er bare å klemme på brystet. Hvis det er mykt og "tomt" og melken ikke spruter når du klemmer, så er det tomt. (Dvs. melken produseres jo mens barnet suger, så det vil ikke oppfattes som HELT tomt fra barnets side. Og den fete slutt-melka er bra for barnet. Men du trenger nok ikke amme i en hel time hver eneste gang når barnet er 2 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er på slutten av måltidet de får i seg den feiteste melka som metter mest. Så den kosesuttingen har en misjon... Det er ganske forskjellig hvor lang tid de bruker på å tømme et bryst, både pupper og unger er jo ganske forskjellige. Etterhvert vil du sikkert merke forskjell på fullt og tomt bryst, men i starten er det som regel litt overproduksjon til melkemengden får justert seg, og brystet virker sprengfullt hele tiden. Jeg kunne bruke alt fra 5 til 60 minutter på en ammestund, avhengig av hvor sulten og interessert ungen var, og hvor motivert jeg var for å sitte stille så lenge. (husker en serie som gikk på tv kl 9:30 om morgenene høsten 1999, hver episode varte 45 minutter og jeg fikk med meg _alle_ episodene med diende baby på fanget) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjuskeline Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Sønnen min hang i puppen annenhver time.Han sovnet hver gang han ble ammet og ble derfor ikke mett.Var umulig og holde ham våken. Hvis barnet er sultent tar det ikke så veldig lang tid og tømme ett bryst.Hvertfall ikke en time. Løsningen for meg ble og pumpe meg og gi det på flaske.Da gikk det mellom tre og fire timer mellom måltidene og jeg så hva han fikk i seg. Jeg sluttet og amme da han var rundet 4 mnd da jeg ikke fikk nok melk.At du får det til og gå tre timer mellom hvert måltid høres da bra ut for meg.Jeg klarte det ikke :-) Jeg tror at det går seg til litt etter hvert og man merker jo ofte litt på barnet om det suger villig pga sult eller bare kosesutting. Hvis du ikke er smukkmotstander går det kanskje ann og prøve det etter at du har gitt barnet pupp så det kan kose seg med den i stede for puppen. Gjør det du føler er rett.Amming skal være kos. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Det er på slutten av måltidet de får i seg den feiteste melka som metter mest. Så den kosesuttingen har en misjon... Det er ganske forskjellig hvor lang tid de bruker på å tømme et bryst, både pupper og unger er jo ganske forskjellige. Etterhvert vil du sikkert merke forskjell på fullt og tomt bryst, men i starten er det som regel litt overproduksjon til melkemengden får justert seg, og brystet virker sprengfullt hele tiden. Jeg kunne bruke alt fra 5 til 60 minutter på en ammestund, avhengig av hvor sulten og interessert ungen var, og hvor motivert jeg var for å sitte stille så lenge. (husker en serie som gikk på tv kl 9:30 om morgenene høsten 1999, hver episode varte 45 minutter og jeg fikk med meg _alle_ episodene med diende baby på fanget) Brystene virker jo ikke sprengfyllte hele tiden. De blir myke etter at han har spist et par minutter, men han tømmer jo neppe et bryst så fort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Sønnen min hang i puppen annenhver time.Han sovnet hver gang han ble ammet og ble derfor ikke mett.Var umulig og holde ham våken. Hvis barnet er sultent tar det ikke så veldig lang tid og tømme ett bryst.Hvertfall ikke en time. Løsningen for meg ble og pumpe meg og gi det på flaske.Da gikk det mellom tre og fire timer mellom måltidene og jeg så hva han fikk i seg. Jeg sluttet og amme da han var rundet 4 mnd da jeg ikke fikk nok melk.At du får det til og gå tre timer mellom hvert måltid høres da bra ut for meg.Jeg klarte det ikke :-) Jeg tror at det går seg til litt etter hvert og man merker jo ofte litt på barnet om det suger villig pga sult eller bare kosesutting. Hvis du ikke er smukkmotstander går det kanskje ann og prøve det etter at du har gitt barnet pupp så det kan kose seg med den i stede for puppen. Gjør det du føler er rett.Amming skal være kos. ''At du får det til og gå tre timer mellom hvert måltid høres da bra ut for meg'' Ikke tre timer mellom, men tre timer fra start på det ene måltid til start på det andre. :-) Smokken vil han ikke sutte på. Jeg har prøvd iherdig og prøver fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Brystene virker jo ikke sprengfyllte hele tiden. De blir myke etter at han har spist et par minutter, men han tømmer jo neppe et bryst så fort. Tror nok du trygt kan "koble" ham fra etter en halvtimes tid? hvis ikke han blir helt vill og gal og desperat da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Tror nok du trygt kan "koble" ham fra etter en halvtimes tid? hvis ikke han blir helt vill og gal og desperat da ;-) Nei, det gjør han ikke. Jeg lurer bare fælt på om det har noe formål å la ham ligge lenger eller også gi ham fra neste bryst(=lenger tid mellom måltidene?). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Mine to har vært svært forskjellige, første brukte gjerne 45-60 minutter på hvert måltid, mens lillesøster kunne nøye seg med 5-10 minutter. Men begge ville ha mat relativt hyppig, hver 2-3 time på dagtid ganske lenge. Nå har jeg dessverre ikke detaljene i hodet på hvor lenge de holdt på slik, men som de andre sier og som du sikkert godt vet - det er på slutten at den mettende feitmelka kommer. Jeg definerte det som kosesutting når de ikke lenger svelget så mye, og ble døsige. Kjenner godt igjen bekymringene dine forresten... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Brystene virker jo ikke sprengfyllte hele tiden. De blir myke etter at han har spist et par minutter, men han tømmer jo neppe et bryst så fort. Min nr tre brukte bare 3- 4 minutter på hvert bryst, så var det tomt. Hun glupsket i seg maten, vokste fort og fikk tydelig i seg mer enn nok. Ammet ikke oftere enn hver 4 time på dagtid ved 2 mnd- alder, så en gang på natten. Når puppen kjennes tom, er den tom. Hvis babyen fortsetter er det nok kosesuging. Prøv å snike en smukk i munnen på han når puppen virker tom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Mener jeg satt rundt 10-15 minutter pr bryst i den alderen. Når han er så liten, så tror jeg ikke det er så mye vits i å la ham ligge så mye lenger og kosesutte. Jo hyppigere du ammer, jo mer melk får du, og jo kortere tid vil ammingen ta, og jo lengre tid mellom måltidene vil det bli. Det er jo også innimellom tid for økedøgn, og da må man jo bare sitte der med puppene tilgjengelige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Min nr tre brukte bare 3- 4 minutter på hvert bryst, så var det tomt. Hun glupsket i seg maten, vokste fort og fikk tydelig i seg mer enn nok. Ammet ikke oftere enn hver 4 time på dagtid ved 2 mnd- alder, så en gang på natten. Når puppen kjennes tom, er den tom. Hvis babyen fortsetter er det nok kosesuging. Prøv å snike en smukk i munnen på han når puppen virker tom. ''Prøv å snike en smukk i munnen på han når puppen virker tom.'' Du kan tro jeg har prøvd... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Mener jeg satt rundt 10-15 minutter pr bryst i den alderen. Når han er så liten, så tror jeg ikke det er så mye vits i å la ham ligge så mye lenger og kosesutte. Jo hyppigere du ammer, jo mer melk får du, og jo kortere tid vil ammingen ta, og jo lengre tid mellom måltidene vil det bli. Det er jo også innimellom tid for økedøgn, og da må man jo bare sitte der med puppene tilgjengelige Husker du hvor ofte du ammet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Mine to har vært svært forskjellige, første brukte gjerne 45-60 minutter på hvert måltid, mens lillesøster kunne nøye seg med 5-10 minutter. Men begge ville ha mat relativt hyppig, hver 2-3 time på dagtid ganske lenge. Nå har jeg dessverre ikke detaljene i hodet på hvor lenge de holdt på slik, men som de andre sier og som du sikkert godt vet - det er på slutten at den mettende feitmelka kommer. Jeg definerte det som kosesutting når de ikke lenger svelget så mye, og ble døsige. Kjenner godt igjen bekymringene dine forresten... ;-) Takk for svar! Akk ja, de bekymringene... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg hadde faktisk aldri oversikt over hvor ofte eller hvor lenge. Jeg vet bare at hver gang jeg skulle sette meg til bordet... Hvor lenge de trenger å amme kommer an på hvor effektivt de suger og hvor sterk utdrivningsrefleksen er. Om babyen kosesutter har h*n kanskje i ferd med å sovne. Prøv å småkile føttene. Etter som du har hatt en problematisk oppstart er det kanskje lurt å ikke gå for mye etter klokken i noen uker til: Altså hold ut litt lengre. Det skal nok ikke så mange fler uker til før babyen suger effektivt. Da går ammetiden automatisk ned. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 ''Prøv å snike en smukk i munnen på han når puppen virker tom.'' Du kan tro jeg har prøvd... :-) Noen av våre blånektet smukk. Slik var det bare. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei, kjenner meg igjen i deg... nå har jeg heldigvis hatt dreisen på ammingen en stund og vesla har blitt hele 10 uker. Hun sier tydelg fra når hun ikke vil ha pupp lenger i alle fall. Av og til bare skriker hun og blir sint om jeg prøver å gi henne mer pupp, men roer seg om jeg heller gir henne smokken. Så vil hun legge seg til å sove. Andre ganger sutter hun til hun omtrent sovner. Andre ganger spytter hun ut puppen selv når hun er fornøyd og kniper igjen munnen og nekter å ta mer om hun er mett. Det pleier som regel å ta 10-15 minutter før hun blir mett, men dette varierer. Om morgenen er puppen mer fylt med melk og det kommer mer av den fete melken, derfor kan det da av og til ta bare 5 minutter før hun blir fornøyd. Jeg pleier da å rape henne og evnt skifte bleie, så prøver jeg å gi fra andre puppen, vil hun ikke ha så er hun fornøyd og kan legges til å sove. hvor lenge babyen sover før de vil ha mer pupp varierer. babyen min har begynt å sove lenger på natta nå, fra 4-8 timer, alt ettersom (som oftest sovner hun fra halv elleve på kvelden og våkner ca. kl 6 neste morgen - hvis hun ikke er helt fornøyd så våkner hun kanskje en gang i løpet av den natta for litt mer pupp før h un sovner igjen). Så sovner hun igjen på morgenen og sover kanskje 3-4 timer til. Resten av dagen sover hun mest 1 time av gangen før hun vil ha mer, men hun pleier å ha en eller to lengre soveperioder i løpet av dagen på ca. 3 timer, av og til litt lenger. Har blitt rådet av helsesøster til å vekke henne om hun sover lenger enn 3 timer. La babyen styre hvor mye og hvor ofte. Pupp hver 3. time er vanskelig å styre når de er så små, det var sånn de gjorde før i tia det... bare stress for mor og barn. Av og til må babyen ha pupp hver time. Enkelte dager har de økedøgn og må kanskje ha pupp hvert 10. minutt innimellom - men dette er bare for å øke melkeproduksjonen din så det passer for babyens behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg hadde faktisk aldri oversikt over hvor ofte eller hvor lenge. Jeg vet bare at hver gang jeg skulle sette meg til bordet... Hvor lenge de trenger å amme kommer an på hvor effektivt de suger og hvor sterk utdrivningsrefleksen er. Om babyen kosesutter har h*n kanskje i ferd med å sovne. Prøv å småkile føttene. Etter som du har hatt en problematisk oppstart er det kanskje lurt å ikke gå for mye etter klokken i noen uker til: Altså hold ut litt lengre. Det skal nok ikke så mange fler uker til før babyen suger effektivt. Da går ammetiden automatisk ned. mvh Saken er den at han suger svært så effektivt allerede. Det virker som om brystet er tømt etter bare ti minutter noen ganger, og melken flommer over. Men det kan jo hende det bare er meg som tror at brystet er tomt og at han faktisk trenger mer tid og at det ikke er kosesutting i en halv time selv om han gjerne ligger tre kvarter ved det ene brystet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.