Gå til innhold

Guttenavn

Sofline

Anbefalte innlegg

Jeg synes også Martin er kjempefint, men jeg valgte det bort pga at så mange het det på den tiden da sønnen vår ble født. På skolen hans er faktisk Anders et enda mer brukt navn. I flere klasser er det både to og tre som heter det. Sønnen min har flere venner med navnet Anders. Han kan ikke bare si at han er hos Anders uten å utdype det.

Ja, det er slitsomt, og derfor vil jeg unngå det. Ikke at det alltid går - storesøster her har et navn som nå er på listene, men det var ikke det for 11 år siden.

Da hun begynte på skolen blant 600 elever var hun den eneste med det navnet, året etter begynte det en til. Og om et par år er det ver et par i hver klasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

13

• Lillemus

8

• morsan

8

• Mrs. Wallace

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Ja, det er slitsomt, og derfor vil jeg unngå det. Ikke at det alltid går - storesøster her har et navn som nå er på listene, men det var ikke det for 11 år siden.

Da hun begynte på skolen blant 600 elever var hun den eneste med det navnet, året etter begynte det en til. Og om et par år er det ver et par i hver klasse...

Jeg husker når vi fortalte slekta hva datteren vår skulle hete. de syntes det var et gruelig gammeldags navn og kunne ikke helt tro at vi ønsket å gi den lille, søte ungen det navnet. De skulle bare visst ;-)

Det er heldigvis bare to med det navnet på skolen vår og de går heller ikke i samme klasse. Dessuten har begge et andre fornavn, så det brukes flittig blant medelevene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker når vi fortalte slekta hva datteren vår skulle hete. de syntes det var et gruelig gammeldags navn og kunne ikke helt tro at vi ønsket å gi den lille, søte ungen det navnet. De skulle bare visst ;-)

Det er heldigvis bare to med det navnet på skolen vår og de går heller ikke i samme klasse. Dessuten har begge et andre fornavn, så det brukes flittig blant medelevene:)

Vi fikk utelukkende positive kommentarer :)

Men jeg er spent på om vi treffer navnebølgen like godt med lillesøster... Hittil ser det bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Guttenavn jeg synes er fine (jeg ville ikke vurdert dem alle til mitt eget barn, da ikke alle navnene "passer til" etternavnet og søskenenes navn):

Axel

Elliott

Scott

Arjan

Viljar

Max

Leo

Dominik

Isak

Birk

Imre

Haha, godt at smaken er som baken. Ingen av disse navnene er noe jeg hadde drømt om å kalle ungen min, de var vel heller i kategorien "Ikke i ville helvete". ;)

Men så har jeg utrolig streit smak når det gjelder navn da, og begge mine har typiske navntoppen-navn. (selv om eldstemanns navn ikke blei skikkelig poppis før et par år etter).

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi fikk utelukkende positive kommentarer :)

Men jeg er spent på om vi treffer navnebølgen like godt med lillesøster... Hittil ser det bra ut.

Det er jo et navn som holder seg ganske stabilt, så jeg tipper det ikke blir den store oppsvingen på det navnet. Men et nydelig navn er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Haha, godt at smaken er som baken. Ingen av disse navnene er noe jeg hadde drømt om å kalle ungen min, de var vel heller i kategorien "Ikke i ville helvete". ;)

Men så har jeg utrolig streit smak når det gjelder navn da, og begge mine har typiske navntoppen-navn. (selv om eldstemanns navn ikke blei skikkelig poppis før et par år etter).

;)

Jeg har nok også endra smak med årene. Når jeg var gravid med mine to eldste, så skulle de hete Marcus og Mathias hvis de var gutter. Minstemor hadde nok hett Axel, så der hadde jeg nok kommet til det stadiet der jeg unngikk navnetoppen ;)

Det er bare den midterste som har et navnetoppen-navn. De to andre har navn som ikke er svært uvanlige heller, så jeg er nok ganske "moderert" når det kommer til stykket ;) Er ikke bare jeg som skal velge navn heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har nok også endra smak med årene. Når jeg var gravid med mine to eldste, så skulle de hete Marcus og Mathias hvis de var gutter. Minstemor hadde nok hett Axel, så der hadde jeg nok kommet til det stadiet der jeg unngikk navnetoppen ;)

Det er bare den midterste som har et navnetoppen-navn. De to andre har navn som ikke er svært uvanlige heller, så jeg er nok ganske "moderert" når det kommer til stykket ;) Er ikke bare jeg som skal velge navn heller ;-)

Selv om navnene du skisserer ikke ligger på navnetoppen, er de jo typiske motenavn, alle som en. Kjenner flere småttiser som heter noe fra lista di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi har ikke vurdert guttenavn siden forrige årtusen, men ved nærmere ettertanke lander jeg på disse:

Ole/Ola

Stian

Sigurd

Trym

Tord

Hellek

Petter/Peder

Vegard

Jeg synes også at slike navn som Marcus, Jonas, Sander osv. er fine, men det er jo så ubegripelig mange som heter det nå, så det er nesten vanskelig å skille dem fra hverandre.

Lykke til med navnevalget! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget fra sidelinjen her er å droppe navnet/navnene man har hengt seg helt opp i, og konsentrere seg om noe nytt. Og så fortsatte han med å si at etter åtte uker var det kanskje et litt enkelt forslag, siden det sikkert hadde skjedd allerede :-)

Og sånn bare for å ha sagt det: Helt siden jeg var sju-åtte år har jeg syntes at Martin var det aller, aller fineste guttenavnet, og det synes jeg ennå. Det har vært på ti på topp-listene i Norge siden 11-åringen min ble født, og både jeg og sidelinjen er enige om at navn som alle har vil vi unngå.

Heldigvis har vi to jenter....

Jentenavn er mye enklere synes jeg. :-)

Men det er absolutt en god idé det forslaget fra sidelinjen. Vi får finne fram navneboka igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Martin er kjempefint, men jeg valgte det bort pga at så mange het det på den tiden da sønnen vår ble født. På skolen hans er faktisk Anders et enda mer brukt navn. I flere klasser er det både to og tre som heter det. Sønnen min har flere venner med navnet Anders. Han kan ikke bare si at han er hos Anders uten å utdype det.

Da samboeren min gikk på skolen var det seks i samme klasse med navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fine navn, men ja, det er vanskelig..

Når dere er inne på navn dere liker, så se an barnet også.. det skal liksom "passe" :o)

Trym

Olve

(Odin er på opptur, men jeg forbinder det med hester...)

Marcus

Petter

Jens

Tuve

Torje

August

Ellias

Fingar

Faltin

Liker navn litt utenom de helt moderne, men.. man skal jo også tenke på den som skal bære navnet :o) De to øverste er mine absolutte favoritter..

Lykke til :o)))

Fingar og Faltin?? Aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Tuve er et guttenavn. :o) Snakker med en liten kar som heter Tuve rett som det er jeg. :o)

Liten Tu(v)e kan velte stort lass.... Ikke et navn jeg ville valgt, men hver sin smak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bor iallefall langt fra Bærum og jeg tror ikke disse navnene er typisk Bærums'ke heller ;)

Ola og Johannes er greie navn, men de andre liker jeg ikke (bortsett fra Geir da, selvsagt ;-))

Kåre er også et staut navn, for det het morfaren min:)

Vigleik er forresten grusomt...... Jeg får assosiasjoner til nynazister.. sorry ;-)

Jeg like navn som ikke er altfor vanlige. Sikkert fordi jeg blir lett "lei" av navn. Jeg kan like et navn godt, men så blir det kjempepopulært og jeg går lei... Forøvrig har jeg en datter med det kanskje mest vanlige jentenavnet nå, men hun er oppkalt etter min oldemor, så navnet var bestemt lenge før det ble populært :)

''Vigleik er forresten grusomt...... Jeg får assosiasjoner til nynazister.. sorry ;-)''

Akkurat det samme tenkte jeg da jeg så navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttenavn jeg synes er fine (jeg ville ikke vurdert dem alle til mitt eget barn, da ikke alle navnene "passer til" etternavnet og søskenenes navn):

Axel

Elliott

Scott

Arjan

Viljar

Max

Leo

Dominik

Isak

Birk

Imre

Ettersom du har fått så mange kommetarer fra andre, så kliner jeg til også *S*:

Axel - Vi vurderte faktisk sterkt "Aksel" selv, men altså da med mer norsk skirvemåte.

Elliott - Dette synes jeg er et kult navn!! Men ville neppe valgt det selv pga etternavnet.

Scott - fint på _andres_ unger

Arjan - liker ikke

Viljar - liker ihvertfall ikke! Dette har vært en gjenganger på dol - det dukker stadig opp her, men har aldri hørt om noen som heter det. Er det vet sånn Sagaen om isfolket-navn, eller?

Max - Kult på Max Manus, men ville være rart på de fleste, ytror jeg.

Leo - sønnen til Blair! Artig, men ikke min smak.

Dominik - Huff nei.

Isak - Ja, det synes jeg er et fint navn - Isak på Sellanrå! Slikt blir det jo til og med nobelrpiser av;-)

Birk - dette var ett av våre svært tidlige kandidater. Et fint navn, men etter en stund syntes vi det ble litt sånn birk - dirk - pirk.

Imre - aldri hørt om. Ikke min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Men da er det jo gøy å la en til få navnet!! Kjempe gøy med navn som ikke er så vanlige..!!

Hørte om et par som ville døpe barnet sitt for Toaletta... DET fikk de IKKE lov til! (Og jammen godt var det :o))

Huff da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva jeg ville ha valgt i dag.

Men på den ene siden liker jeg veldig godt korte enkle navn som f eks Olav og Per (men IKKE Per Olav!*S*), men av og til tenker jeg at det hadde vært kult å kalle en gitt for Njord eller Einride. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...