linko Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi venter nr 3 og strever med hva vi skal gjøre med bilsikring. Har en skoda octavia med 2-punktssele i midten bak. Vurderte å koble ut airbag foran og plassere enten babystolen der eller storesøster på 8 år. 8-åringen er imidlertid ifølge Trygg Trafikk for liten til å sitte foran (hun er ca 130 cm lang og 30 kg). I følge Trygg Trafikk er hun også for liten til å sitte i topunktssele bak (de anbefaler 135 cm/36 kg som minimum). Da jeg ringte merkeverkstedet anbefalte de IKKE å koble ut airbag'en og å plassere barn foran. Mente at topunktssele i midten bak var tryggere for barn... det finnes jo babystoler med base som kan festes i topunkts sele, men ser for meg at det er litt prakk å ha babystolen i midten, samt at det blir trangt for ungene på hver side. Vi har vurdert å kjøre to biler (har en 2-seter i tillegg til skoda'en) de få gangene hele familien kjører "sammen" dersom et av barna skulle sitte foran. I tillegg planlegger vi å kjøpe en ny bil om ca 1 år. Nå er jeg VELDIG i tvil om hva vi skal/bør gjøre. Noen med tips / erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville kjøpt ny bil nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Som Sofline sier - jeg ville lagt den nye bilkabalen nå. Selg bilene som ikke passer deres nye familie, og kjøp en bil som fungerer i den situasjonen dere er nå (siden dere allikevel skulle kjøpe ny bil om et år). Dere får heller fire litt på kravene til den nye bilen (mht årsmodell eller motorstørrelse) hvis det må til for å få det til økonomisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville kjøpt et baby-sete som passer til to-punktsselen, det er jo bare når alle tre barna skal kjøre samtidig at det blir plundrete. Og, som de andre sier, prøve å fremskynde kjøp av en bil som passer den nye familien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Som Sofline sier - jeg ville lagt den nye bilkabalen nå. Selg bilene som ikke passer deres nye familie, og kjøp en bil som fungerer i den situasjonen dere er nå (siden dere allikevel skulle kjøpe ny bil om et år). Dere får heller fire litt på kravene til den nye bilen (mht årsmodell eller motorstørrelse) hvis det må til for å få det til økonomisk. Vi må ha to biler pga to-seteren brukes i min manns jobb. Vi kan derfor ikke selge begge bilene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi må ha to biler pga to-seteren brukes i min manns jobb. Vi kan derfor ikke selge begge bilene. Jeg forstår det, og ingen andre enn dere vet hva som må tas hensyn til når man skal bestemme dette. Så mitt råd er bare basert på det lille jeg fikk vite - og da er det å fremskynde bilkjøpet som dere har planlagt til neste år, selv om det betyr at det blir en annen bil denn dere egentlig hadde tenkt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som kjøpte Toyota Corolla Verso :o) Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi ble også en familie på 5 for et halvt år siden, og hadde samme dilemma som dere. Løsningen ble ny bil ) Men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor dere ble frarådet å koble ut airbagen og plassere barnestolen i forsetet?? Det har vi gjort.... også i den nye bilen, fordi det da er lettere å følge med/hjelpe babyen når det bare er fører og baby som kjører (med babyen bakovervendt i baksetet ville det blitt vanskelig å stappe inn smokk o.l.). Vi har bilstol som sitter fast - ikke i base. Mitt råd er nok som de andre her sier - kjøp heller bil nå, siden dere likevel har tenkt å gjøre det etter hvert. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Enten babysetet i midten bak, eller kjøpe ny bil! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 [quote name=en som kjøpte Toyota Corolla Verso )' timestamp='1213174398' post='3896882] Vi ble også en familie på 5 for et halvt år siden, og hadde samme dilemma som dere. Løsningen ble ny bil ) Men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor dere ble frarådet å koble ut airbagen og plassere barnestolen i forsetet?? Det har vi gjort.... også i den nye bilen, fordi det da er lettere å følge med/hjelpe babyen når det bare er fører og baby som kjører (med babyen bakovervendt i baksetet ville det blitt vanskelig å stappe inn smokk o.l.). Vi har bilstol som sitter fast - ikke i base. Mitt råd er nok som de andre her sier - kjøp heller bil nå, siden dere likevel har tenkt å gjøre det etter hvert. Hilsen I følge han jeg snakket med var passasjersetet foran det mest ulykkesbelastede setet i bilen. Tror ikke han begrunnet det bedre enn dette... vi hadde også babystolen bakovervendt i forsetet med de to andre barna, og airbagen koblet ut, så det var overraskende for meg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi koblet ut airbagen på passagersiden og hadde babystolen der da minsten vår ble født. Etter at han sluttet med babystolen og gikk over til BeSafe-stol, satte vi den i midten bak. Ja, det er litt plunder, og ja, det er trangt (Toyota Avensis), men det går. Jeg synes det er greit at de to store sitter på hver sin side, for da klarer de lettere å få på seg bilbeltet selv. I den andre bilen vår (Volvo XC90) er det en integrert bilpute i midten. Der sitter minsten på siden, og jentene i midten og på den andre siden. Der er det GOD plass 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ville uten tvil kjøpt bil nå før babyen kommer. Jeg hadde ALDRI hatt barn foran i bilen og ikke bak uten skikkelig sikring. Har selv samme bil og jeg tviler på at det blir plass til en på hver side når du har babysete i midten bak. Dersom det er økonomisk vanskelig med ny bil ville jeg kjøpt en som var brukt et par år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig grei bil! Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Man kan koble ut airbagen. Det måtte vi gjøre da småen kom, hadde bare tre seters bil. Det var Møller som gjorde det for oss. Derette kjøpte vi oss Vw Touran. Den ser ut som en vanlig 5 seter, men har to seter baki som kan taes opp. Det er det jo mangen biler som har nå for tiden.. Fant en til deg der du ser den med alle 7 setene oppe. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13776505&sid=xz7cbaPAUPn605292&WT.svl=Bilde 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Du må iallefall få sjekket at du får plass til en babystol med base bak i midten. Den passet _ikke_ i vår bil(Toyota Avensis stv), den der "humpen" på gulvet var for høy. Basen har en sånn stav som skal stå ned i gulvet. Vi løste det med å koble ut airbagen fremme, og sette en vanlig babystol der. Så sitter de andre 2 ungen baki, når en voksen kjører alene. Når vi er på langtur alle 5, sitter jeg på siden, babyen i midten, og jenta på 6 på den andre siden bak. Gutten på 9 sitter fremme i en sånn putestol. Hmm... Litt kronglete forklart, litt amme-, og søvntåke her! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som kjøpte Toyota Corolla Verso :o) Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 I følge han jeg snakket med var passasjersetet foran det mest ulykkesbelastede setet i bilen. Tror ikke han begrunnet det bedre enn dette... vi hadde også babystolen bakovervendt i forsetet med de to andre barna, og airbagen koblet ut, så det var overraskende for meg også. Huff det var jo ikke bra. Men siden vi er fem må jo noen nødvendigvis sitte i det mest ulykkesbelastede setet også - man får heller håpe at man ikke havner i en ulykke.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Du må iallefall få sjekket at du får plass til en babystol med base bak i midten. Den passet _ikke_ i vår bil(Toyota Avensis stv), den der "humpen" på gulvet var for høy. Basen har en sånn stav som skal stå ned i gulvet. Vi løste det med å koble ut airbagen fremme, og sette en vanlig babystol der. Så sitter de andre 2 ungen baki, når en voksen kjører alene. Når vi er på langtur alle 5, sitter jeg på siden, babyen i midten, og jenta på 6 på den andre siden bak. Gutten på 9 sitter fremme i en sånn putestol. Hmm... Litt kronglete forklart, litt amme-, og søvntåke her! ) Vi har tenkt å teste om babystol med base går i vår bil før vi kjøper, jeg har også en mistanke om at den humpen i gulvet er for høy... sukk, så vanskelig dette er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rafens Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi har tenkt å teste om babystol med base går i vår bil før vi kjøper, jeg har også en mistanke om at den humpen i gulvet er for høy... sukk, så vanskelig dette er. ''humpen i gulvet er for høy'' Skal stolen stå på gulvet? Mener ikke å være frekk, altså, men den skjønte jeg ikke. Ikke har jeg noen erfaring med slike barnestoler heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 ''humpen i gulvet er for høy'' Skal stolen stå på gulvet? Mener ikke å være frekk, altså, men den skjønte jeg ikke. Ikke har jeg noen erfaring med slike barnestoler heller. For å feste babystolen tryggest mulig, kan man feste den i en base. Det er denne som har en "fot" i gulvet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 [quote name=en som kjøpte Toyota Corolla Verso )' timestamp='1213187877' post='3897144] Huff det var jo ikke bra. Men siden vi er fem må jo noen nødvendigvis sitte i det mest ulykkesbelastede setet også - man får heller håpe at man ikke havner i en ulykke.... Jeg har lest et eller annet sted at det anbefales å ha babyen foran og koble ut airbaggen. Tydeligvis forskjellige meninger ute og går. Trygg Trafikk har en svartjeneste om barn i bil du kan skrive en mail til hvis du er bekymret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 [quote name=en som kjøpte Toyota Corolla Verso )' timestamp='1213174398' post='3896882] Vi ble også en familie på 5 for et halvt år siden, og hadde samme dilemma som dere. Løsningen ble ny bil ) Men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor dere ble frarådet å koble ut airbagen og plassere barnestolen i forsetet?? Det har vi gjort.... også i den nye bilen, fordi det da er lettere å følge med/hjelpe babyen når det bare er fører og baby som kjører (med babyen bakovervendt i baksetet ville det blitt vanskelig å stappe inn smokk o.l.). Vi har bilstol som sitter fast - ikke i base. Mitt råd er nok som de andre her sier - kjøp heller bil nå, siden dere likevel har tenkt å gjøre det etter hvert. Hilsen Vi ble frarådet å koble ut airbagen i vår mazda 626. Dette begrunnet de med at det var ikke sikkert de fikk til å koble den inn igjen senere... Vi sjekket også om det var mulig å få satt inn 3-punktssele i midten bak (på nye biler er disse festet i taket), men det var heller ikke mulig. Løsningen var en Britax two-way elite i midten bak til et av de større barna. Etter et år kjøpte vi en sharan :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.