Gå til innhold

FU: Skrivemåte - navn

morsan

Anbefalte innlegg

Inspirert av diverse navnetråder der navn kan staves på ymse måter, hva liker du best av følgende skrivemåter:

* Mads - Mats

* Kristian - Chrsitian

* Wenche - Venke

* Haakon - Håkon

* Åse - Aase

* Aksel - Axel

* Nils - Niels

* Aleksander - Alexander

* Grete - Grethe

Det var noen tilfeldig utvalgte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• laban

2

• miia

2

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Gjest Elextra

Foretrekker vanligvis norsk skrivemåte. Unntak for enkelte navn som jeg omtrent bare har sett skrevet på "utenlandsk" vis:

* Mads

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Aksel

* Nils

* Aleksander

* Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at våre barn fikk navn som ikke KAN feilstaves - dvs, finnes ikke alternative skrivemåter på deres navn. Kjedelig å få navnet sitt feilstavet, eller alltid måtte påpeke hvordan det skal skrives. (Jeg har selv et slikt etternavn) Jeg kjenner en del tilfeller der foreldrene nærmest ber om at barna skal få navnene sine feil, eksempler på dette er:

Mortne (jepp - han heter det)

Tian

Milliam

Vibeche

På jobb har vi også feks 4 varianter av navnet Øyvind:

Øivin

Øyvind

Øyvin

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker vanligvis norsk skrivemåte. Unntak for enkelte navn som jeg omtrent bare har sett skrevet på "utenlandsk" vis:

* Mads

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Aksel

* Nils

* Aleksander

* Grete

''Foretrekker vanligvis norsk skrivemåte. Unntak for enkelte navn som jeg omtrent bare har sett skrevet på "utenlandsk" vis''

Samma her.

Det var forresten det førstnevnte av alle alternativene som er den skrivemåten som jeg foretrekker, så jeg avviker dermed fra deg kun på Haakon;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

* Mats

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Axel

* Niels

* Aleksander

* Grete

Absolutt ikke konsekvent, egentlig liker jeg den enkleste / norskeste skrivemåten, men så kjenner jeg en Axel og en Niels og liker den måten å skrive det på, og så synes jeg Venke ser litt feil ut. Grete og Mats er hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at våre barn fikk navn som ikke KAN feilstaves - dvs, finnes ikke alternative skrivemåter på deres navn. Kjedelig å få navnet sitt feilstavet, eller alltid måtte påpeke hvordan det skal skrives. (Jeg har selv et slikt etternavn) Jeg kjenner en del tilfeller der foreldrene nærmest ber om at barna skal få navnene sine feil, eksempler på dette er:

Mortne (jepp - han heter det)

Tian

Milliam

Vibeche

På jobb har vi også feks 4 varianter av navnet Øyvind:

Øivin

Øyvind

Øyvin

Øivind

Jeg trodde heller ikke at mitt barns første fornavn kunne feilstaves, men jammen klarte ikke en person å gjøre det likevel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Foretrekker vanligvis norsk skrivemåte. Unntak for enkelte navn som jeg omtrent bare har sett skrevet på "utenlandsk" vis''

Samma her.

Det var forresten det førstnevnte av alle alternativene som er den skrivemåten som jeg foretrekker, så jeg avviker dermed fra deg kun på Haakon;-)

Var litt i tvil om Haakon jeg også :-). Men har en litt for snobbete bekjent som skrev sønnens navn med 'aa', dermed landet jeg på 'å' denne gangen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Mats

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Axel

* Niels

* Aleksander

* Grete

Absolutt ikke konsekvent, egentlig liker jeg den enkleste / norskeste skrivemåten, men så kjenner jeg en Axel og en Niels og liker den måten å skrive det på, og så synes jeg Venke ser litt feil ut. Grete og Mats er hipp som happ.

''Absolutt ikke konsekvent, egentlig liker jeg den enkleste / norskeste skrivemåten, men så kjenner jeg en Axel og en Niels og liker den måten å skrive det på, og så synes jeg Venke ser litt feil ut. ''

Omtrent som jeg skulle ha sagt det selv, bortsett fra at jeg ikke kjenner en Axel og en Niels, da, men en viktig årsak til at jeg er inkonsekvent er at jeg kjenner noen som skriver navnet sitt slik& sånn.

Derfor synes jeg at Håkon med å ser kjempesnålt ut - det MÅ da bare være med dobbel a i mitt hode;-) Men Åse med dobbel a er snålt, sp konsekvent er jeg ikke.

Jeg prøvde en gang å tenke ut hva som var min "regel" på dette med Å/AA, om det var forskjell på fornavn og etternavn, om det hadde betydning at bokstaven kom først eller inne i navnet osv, men klarte ikke å lage noen regel. Det kommer helt an på hva jeg er mest vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt i tvil om Haakon jeg også :-). Men har en litt for snobbete bekjent som skrev sønnens navn med 'aa', dermed landet jeg på 'å' denne gangen :P.

Hos meg er det nært bekjentskap med Haakon'er med dobbel a som gjør utslaget! :-)

Ellers kjemmer jeg godt igjen tanken om at ufordragelige personerkan få en til å mislike navnet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mats

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Axel

* Nils

* Aleksander

* Grete

Jeg ser at du ikke er konsekvent på x kontra ks i Axel - Aleksander. Er det noen spesiell grunn til det?

(Skal ikke si noe jeg, for jeg er like inkonsekvent på Haakon kontra Åse*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mads

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Aksel

* Nils

* Aleksander

* Grete

Vi er sammenfallende, bortsett fra Haakon;-) Som har spesielle årsaker for meg.*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mats

* Kristian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Aksel

* Niels

* Alexander

* Grethe

Hei, noen spesiell grunn til at du liker x i Alexander men ks i Aksel? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mats

* Chrsitian

* Wenche

* Håkon

* Åse

* Axel

* Nils

* Aleksander

* Grete

Hei, enda en som er inkonsekvent på x kontra ks, men diamentralt motsatt fra miia! :-)

Noen spesiell grunn til at du liker ks i Aleksander men x i Axel? :-)

(Jeg er ikke konsekvent selv heller, særlig på dette med aa/å)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

* Mads - Mats (hm...her klarer jeg ikke helt bestemme meg)

* Kristian (etter motto "gjør det så enkelt som mulig)

* Wenche (fordi Venke ser ut som en feilstaving)

* Håkon (upraktisk utenlands, men finest og enklest)

* Åse (samme som Håkon)

* Aksel (med x ser det skikkelig jålete ut)

* Nils (Nils er norsk, Niels er dansk)

* Aleksander (foretrekker førstnevnte, men er villig til å godta den med x)

* Grete (bort med unødvendige bokstaver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...