laban Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dette er grunnen til at våre barn fikk navn som ikke KAN feilstaves - dvs, finnes ikke alternative skrivemåter på deres navn. Kjedelig å få navnet sitt feilstavet, eller alltid måtte påpeke hvordan det skal skrives. (Jeg har selv et slikt etternavn) Jeg kjenner en del tilfeller der foreldrene nærmest ber om at barna skal få navnene sine feil, eksempler på dette er: Mortne (jepp - han heter det) Tian Milliam Vibeche På jobb har vi også feks 4 varianter av navnet Øyvind: Øivin Øyvind Øyvin Øivind Jeg er veldig enig med deg. Jeg kjenner en Beathe Christin (og noen enda verre eksempler), og det tar sin tid før de er ferdige med å stave fornavnet og kan kommer videre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 * Mads - Mats (hm...her klarer jeg ikke helt bestemme meg) * Kristian (etter motto "gjør det så enkelt som mulig) * Wenche (fordi Venke ser ut som en feilstaving) * Håkon (upraktisk utenlands, men finest og enklest) * Åse (samme som Håkon) * Aksel (med x ser det skikkelig jålete ut) * Nils (Nils er norsk, Niels er dansk) * Aleksander (foretrekker førstnevnte, men er villig til å godta den med x) * Grete (bort med unødvendige bokstaver) Jeg er 100% enig med deg, inkludert de som er litt vaklende. Tror kanskje jeg foretrekker Mats, siden det er omtrent slik det uttales her jeg bor - men Mads er nok foreløpig den mest vanlige stavemåten, så det ER vanskelig. Venke begynner jeg å venne meg til, men staver det automatisk Wenche hvis jeg ikke får uttrykkelig beskjed om noe annet. Jeg er også stort sett motstander av stumme bokstaver, unødvendige x'er og denslags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Mads, Kristian, Wenche, Håkon, Åse, Aksel, Nils, Aleksander, Grethe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hei, noen spesiell grunn til at du liker x i Alexander men ks i Aksel? :-) Hehe... Det tenkte jeg i grunnen ikke på... Har sikkert noe å gjøre med at jeg er vant til Alexander med x... Men Aksel er mer min smak enn Axel... Hmmm... Dårlig forklart gitt! Men bedre enn det klarer jeg ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Chrsitian - uten tvil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mats * Kristian * Wenche * Håkon * Åse * Axel * Nils * Alexander * Grete 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mista nikket Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Chrsitian - uten tvil. Det kan du ikke mene helt alvorlig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mads - Mats * Christian * Venke * Håkon * Åse * Aksel - Axel (usikker...Tror jeg ville valgt Axel) * Nils - Niels * Aleksander - Alexander * Grete 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mads * Kristian * Wenche * Håkon * Åse * Aksel * Nils * Aleksander * Grethe En pen blanding, med andre ord. I utgangspunktet foretrekker jeg den norske skrivemåten, men på navn som Grethe og Wenche, så er det så innarbeidet (sikkert pga Waits og Myhre) at den enkle varianten ser feil ut. På samme måte blir Elisabeth uten -h litt nakent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mads * Kristian * Wenche * Håkon * Åse * Aksel * Nils * Aleksander *Grethe Du verden - vi var helt enige, jo! Jeg så ikke på noen andre svar får jeg svarte selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mads * Kristian * Venke * Håkon * Åse * Axel * Nils * Aleksander * Grete 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 * Mads * Kristian * Wenche * Håkon * Åse * Aksel - Axel - ja takk begge deler! * Nils * Alexander * Grethe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 * Mads * Kristian * Wenche * Håkon * Åse * Aksel * Nils * Aleksander * Grethe En pen blanding, med andre ord. I utgangspunktet foretrekker jeg den norske skrivemåten, men på navn som Grethe og Wenche, så er det så innarbeidet (sikkert pga Waits og Myhre) at den enkle varianten ser feil ut. På samme måte blir Elisabeth uten -h litt nakent. Jeg er enig med deg når det gjelder Wenche og Elisabeth, men jeg kjenner godt en Grete uten h, så da blir det mest naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Hehe... Det tenkte jeg i grunnen ikke på... Har sikkert noe å gjøre med at jeg er vant til Alexander med x... Men Aksel er mer min smak enn Axel... Hmmm... Dårlig forklart gitt! Men bedre enn det klarer jeg ikke... Nei, jeg synes ikke det er en dårlig forklaring å si at man er mest vant til den ene varianten:-) Det blir kanskje mer synlig - ihvertfall for meg - når det gjelder en såpass spesiell bokstav som x, men er det en stum h for eksempel, så varierer det veldig hva jeg foretrekker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.