Gå til innhold

Husleiekontrakt og uteplass for barna

Gjest Usikker mamma og leieboer

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker mamma og leieboer

Jeg skal leie bolig. Utleier har skrevet en kontrakt med noen punkt bare..

Jeg ønsker å bruke husleiekontrakten til Forbrukerrådet for å "sikre" meg selv og utleier, og at vi følger husleieloven.

Kan jeg be om at vi gjør det?

I forhold til hage.. Det er en liten hage rundt huset.. de har ikke nevnt i kontrakten at den kan disponeres av meg. Har i dag stor hage.. og er redd ungene ikke vil trives uten. Det er et dårlig marked her vi bor (som jeg ser flere trådstartere også sier noe om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt med meg en slik husleiekontrakt som du har. Om han ikke vil bruke den så kan du legge frem ei liste med punkter som du vil ha, så kan vel han skrive under på den? Uansett, du trenger klarere kontrakt pga barn med i bildet. Forstår godt at du vil kunne bruke hagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Skjønner hva du mener. Jeg har også utleiere som virker noe useriøse.. og jeg har ikke særlig god magefølelse heller.. Merkelig, men jeg blir fort usikker, og når magefølelsen sier noe stemmer det gjerne. Dette gjør at jeg ikke vet om jeg tør flytte i boligen.. -men alternativet er å bo her jeg gjør, sammen med barnefar, og det orker jeg ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med utleier om det med hagen før dere skriver kontrakt. Det blir bare tull dersom dere har forskjellige oppfatninger om hvorvidt bruk av hagen er ok eller ikke.

Du kan selvfølgelig spørre om det er ok å bruke en standardkontrakt. Men hvis du ikke vil at utleier skal begynne å lure på om du er "vanskelig", så er det alltid en fordel å spille med mest mulig åpne kort. Derfor ville jeg sagt at jeg syntes det var tryggere å bruke en av disse standardkontraktene, for da slipper du å tenke så mye på om det er noe du må huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke løser ofte mye.

Fortell at du ikke har så mye greie på leiekontrakter, og spør om dere kan bruke en slik standadkontrakt. Tilby gjerne at du kan skaffe en slik. Spør også hva utleier har tenkt ang. hagen, og at du ville sette pris på om dere kunne bruke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden til Huseiernes Landsforening, finner du en standardkontrakt for leie av bolig som man enkelt kan printe ut.

Den omfatter det som er verdt å tenke på i et leieforhold, deriblant leietagers disposisjon av evt. uteplass.

Jeg tror du gjør klokt i å insistere på en skikkelig kontrakt, hvor bl.a slike ting er klarlagt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...