Hugmee Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Storebror ble bedt med av Besteforeldre på fisketur. Når jeg etterpå snakker med de for å gjøre mer eksakt avtale viser det seg at en annen familie også skal være med (fra oss er det bare storebror). Denne andre familien er i familie med oss, men vi har minimalt med kontakt pga flere ting. En viktig faktor er at de voksne der ikke klarer å ta barnas tegn på at de ikke vil eller føler seg ukomfortable. De ønsker mye kontakt med oss, noe vi har forklart hvorfor vi ikke ønsker. De ønsker å være litt "favoritter" hos barna og har alltid med leker og gaver til de. Men de tvinger seg til kroppskontakt og klemmer - og det liker barna våre dårlig. De får beskjed av disse voksne om å sitte på fanget deres og blir holdt fast med tvang når de strittet imot og sier nei - dette er bare et av eksemplene jeg kunne gitt. Nå har jeg ikke så lyst til å sende storebror på fisketuren likevel. Det hadde vært enklere om en av oss foreldrene fikk være med, men det er ikke plass. Samtidig vet jeg at jeg ikke kan beskytte storebror mot alt. Og de er jo egentlig ikke slemme mot barna...? Og skal jeg ta frata han hele fisketuren? Kjenner at dette ble så vanskelig å ta stilling til. Er det i det hele tatt mulig å få til en løsning som alle kan bli fornøyd med? Noen innspill... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det kommer an på om det er dere foreldre som har mest imot måten de behandler barna på. Som du sier, de er jo ikke slemme mot dem. Forklar gutten din at de skal være med, så merker du fort om han har lyst til å være med eller ikke, så lar du på en måte han ta avgjørelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Off, her kommer det flashback fra barndommen.... Jeg hadde en onkel som var slik. En mye eldre halvbror av min mor. Så jeg kjente han ikke så veldig godt. Derfor syns han kanskje at det var ekstra stas når vi møttes. Må tilføye at dette og er snakk om uskyldig kosing, som fangsitting og klemming. Tror ikke han var "skummel". ) Jeg HATET den fyren, og jeg kjenner ennå jeg blir arg på min mor som lot det skje. Hun syns at vi kunne finne oss i det, i og med at det var så sjeldent vi møttes. Jeg hadde ikke sendt mine barn med slike folk, ut i fra mine egne erfaringer. Blemma her er vel at gutten din gleder segt til turen? Vanskelig valg å ta. Hva med å snakke med gutten? Forklare litt? Love at han kan få dra hjem med èn gang ting blir for ubehagelig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg tenker som Bookworm, at du nevner for sønnen at de skal være med, så får du se hans reaksjon på det. Jeg har sagt til ungene mine at det er helt greit å avslå klemming, så da er det lettere for dem å si nei, når de har støtte hjemmefra. Vi har også en tvangskoser i familien. Ungene trenger å vite det at de selv bestemmer slikt. Hvis gutten er positiv ville jeg latt han reise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Huff - jeg får også flashbacks. Mannen i et vennepar av mine foreldre var også en slik tvangskoser mot barn, ikke bare meg, men mine søsken og flere til... Husker jeg reagerte sterkt da han rå-kilte meg som ca 13-åring, jeg lå tilslutt på bakken og prøvde å signalisere at han skulle slutte, men han var sterk og holdt meg nede. Gjorde aldri noe "seksuelt" da vi var små, men da jeg var ca 20 var jeg og kjæresten min på samme hyttetur som mange andre. Det var veldig fullt om natta og mange måtte ligge tett i tett på hemsen. Jeg og min kjæreste la oss tidlig, og så kom denne mannen og kona hans og la seg ved siden av. Mannen "selvfølgelig" nærmest meg... utpå natta kjente jeg en hånd under dyna fra feil side (grøss) og i løpet av natta lå jeg omtrent oppå kjæresten min... etter det har jeg hatt null respekt for den mannen og lurer virkelig på om han kan ha gjort noe verre med noen (bl.a. hadde han en fosterdatter - huff). Nå har det seg slik at han er bestefaren til min niese (på min manns side) og jeg misliker sterkt at foreldrene sender datteren alene til besteforeldrene, men har ikke hatt mot til å si noe. Noe jeg selvfølgelig vil angre på resten av livet dersom det viser seg at han gjør noe.... VELDIG vanskelig situasjon. Vet ikke om dette var til hjelp, men dette er desverre min erfaring med en slik barne-tvangskoser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det når ikke inn om du gir beskjed til dem det gjelder antar jeg. Hva om du sier det til besteforeldrene, at han ikke liker så mye kosing og helst vil slippe det? Hør med din sønn hva han vil. Hvor gammel er han forresten? Han klarer kanskje å gi beskjed selv når det er nok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg er enig med Bookworm. Fortell sønnen din at denne familien skal være med. Han kjenner vel til dem? Så kan sønnen din selv ta avgjørelsen om han vil være med på fisketuren og kanskje måtte tåle noen klemmer, eller om han heller vil være hjemme. Du kan også snakke med besteforeldrene, og fortelle hvordan barna (og dere) oppfatter denne familien. Kanskje kan besteforeldrene tre støttende til hvis det blir for mye klemming. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvis junior fremdeles har lyst, etter at han har fått vite at denne familien skal være med, informerer du besteforeldrene. De burde kunne hjelpe ham ut av evt. kniper underveis, hvis de vet hvordan tingene er og kan være litt obs. Jeg regner med at gutten fra før av er klar over at han kan slippe å klemme / kose hvis han ikke vil det selv. (Men jeg vet også at sånt ikke er bare lett.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hva sier gutten selv? Dersom han har klare formeninger synes jeg du kan høre på han. (Vet jo ikke hvor gammel han er da...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Det når ikke inn om du gir beskjed til dem det gjelder antar jeg. Hva om du sier det til besteforeldrene, at han ikke liker så mye kosing og helst vil slippe det? Hør med din sønn hva han vil. Hvor gammel er han forresten? Han klarer kanskje å gi beskjed selv når det er nok? Nei, de voksne det er snakk om skjønner ikke hva som er problemet når vi snakker til dem. Storebror er 5 år. han kan jo egentlig si fra, men når de ikke hører på hans nei så blir det vanskelig. Tror storebror ikke gidder å si fra for han blir jo ikke hørt likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Hvis junior fremdeles har lyst, etter at han har fått vite at denne familien skal være med, informerer du besteforeldrene. De burde kunne hjelpe ham ut av evt. kniper underveis, hvis de vet hvordan tingene er og kan være litt obs. Jeg regner med at gutten fra før av er klar over at han kan slippe å klemme / kose hvis han ikke vil det selv. (Men jeg vet også at sånt ikke er bare lett.) Joda storebror vet godt at han kan si nei om han ikke vil. Men disse hører ikke på han og tror at nei bare er en annen form for ja (min oppfatning) for de bare fortsetter. Det er ganske vanskelig og det er derfor jeg liker best at en av oss foreldrene er i nærheten og kan "redde" barna når slike situasjoner oppstår. Hovedgrunnen til at barna ikke liker kos fra disse personene er nok mest fordi deres meninger ikke blir respektert. Begge guttene mine er egentlig veldig glad i fysisk kontakt og pleier og oppsøke det hos andre voksne - men da kan de jo selv styre hvor mye fysisk kontakt. Her blir de tvunget til å sitte på fanget osv og det er tydelig at begge guttene mine prøver å unngå å være i nærheten av disse to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Det kommer an på om det er dere foreldre som har mest imot måten de behandler barna på. Som du sier, de er jo ikke slemme mot dem. Forklar gutten din at de skal være med, så merker du fort om han har lyst til å være med eller ikke, så lar du på en måte han ta avgjørelsen. Ja det er jo en måte å gjøre det på Må tenke litt på det, men kan jo være at det er jeg som kommer til å ha det værst den dagen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Hva sier gutten selv? Dersom han har klare formeninger synes jeg du kan høre på han. (Vet jo ikke hvor gammel han er da...) Han er 5 år. Får ta en prat med han og prøve å sette mine egne følelser til side. Men lett er det ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Han er 5 år. Får ta en prat med han og prøve å sette mine egne følelser til side. Men lett er det ikke Ja, 5 år er jo ikke så veldig gammelt i denne sammenheng. Kanskje det er mulig å avtale at du kan hente han om han synes at det blir for mye? Men prøv å ikke vis din bekymring. Det vil jo ikke hjelpe han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nei, de voksne det er snakk om skjønner ikke hva som er problemet når vi snakker til dem. Storebror er 5 år. han kan jo egentlig si fra, men når de ikke hører på hans nei så blir det vanskelig. Tror storebror ikke gidder å si fra for han blir jo ikke hørt likevel... Det kan jo gå bra, det er jo bare en fisketur på noen timer? Hør om noen har mobil med seg slik at du kan ringe han underveis, da kan du hente han om han vil hjem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 La han velge om han vil bli med eller ikke. Hvis han ikke har så veldig lyst så forklarer du problemet for besteforeldrene, minner dem på at turen ble lovet først og at da var ikke disse premissene på bordet, og ber dem holde løftet sitt til barnet ved å ta ham med på tur uten disse folka. Så vet de til neste gang at de ikke inviterer dine unger med sammen med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Tror kanskje du gjør dette til et større problem enn det er. Om storebror er så stor at han selv kan si hva han har lyst til og ikke, så er jo saken grei. Forklar han på en grei måte at denne andre familien også skal være med på turen (regner med at han kjenner dem litt..) og spør om det fortsatt er greitt for han. Tenker du fort vil se av reaksjonen hans om det er greitt eller ikke. Det kan jo være at du synest disse menneskene er mer slitsomme enn det han synest:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 At et barn blir kost og klemt og holdt fast mot sin vilje, synes jeg faktisk er ganske alvorlig. Jeg kjenner til dette selv, og vet at slikt kan få barn til å forbinde kos med noe negativt, og dermed få dårlige assosiasjoner når det får kos av andre også. Jeg ville ikke sendt en 5-åring på tur med slike folk. De burde få klar beskjed om at dette er _ikke_ akseptabelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Enig med "grot" under her, at det ikke er noen grunn til å gjøre en fjær til 5 høns.. De skal tross alt på en fisketur! Altså kommer både de og sønnen deres til å være beskjeftiget med en aktivitet det meste av tiden. Så det er vel grenser for hvor mye "tvangs-kosing" det er tid og rom for... Du kan jo alltids si ifra til dine foreldre at sønnen deres opplever disse menneskene litt "påtrengende" av og til. Og dermed be dem være litt ekstra oppmerksomme på om han ser ut til å bli utilpass.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Fortell ham hvem som skal være med og la ham selv få avgjrøe. Viss nødvendig påminner du ham forsiktig hva han har i vente. Kan du ta deg en prat med besteforeldrene slik at de kan redde gutten? Det går altså ikke an å si til disse folkene at de får la være å kose med ungen siden de ikke skjønner grensene? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.