Gjest morsknipa Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Når er det vanlig at babyen klarer å snu seg fra rygg til mage? Babyen min er bare 10 uker gammel, men klarer å snu seg til siden selv, og nå siste par dagene har jeg sett henne snu seg til magen to ganger Det kan jo være at hun bare veltet på magen men... jeg syns nå det var tidlig å snu seg? Vet i alle fall at jeg må passe ekstra godt på når hun er på stellebordet nå i tilfelle hun snur seg. Og når kan man holde babyen uten å støtte hodet? Føler jeg er litt hysterisk mor... enkelte som holder babyen min støtter ikke hodet hennes i det hele tatt, og da blir jo jeg litt nervøs. Hun klarer å holde hodet sitt oppe litt da, men hun er jo bare 10 uker og ikke helt sterk i nakken ennå. Jeg pleier å trene henne litt på gulvet om dagen da... men når kan en trygt la de være i fanget uten å støtte nakken? Jeg holder henne uten støtte selv, men ikke lenge av gangen og ikke i stillinger der nakken lett faller bakover. Og ang. søvn... Jeg mener at babyer trenger å sove mye frem til de er et halvt år, babyen min sover nesten hele natta da (fra ca. 23 - 06, så pupp og 2-3 timer til)... ellers sover hun 1 time av gangen på dagtid, og av og til en eller to lengre perioder på 2-3 timer. Jeg holder henne ikke oppe selv, men er hun vanskelig å legge til holder jeg henne oppe, koser og duller med henne, skifter bleie, gir pupp osv... Jeg ser jo på henne om hun er lei og trett og vil sove... men svigermor virker det som om hun tror at ja nå har du sovet godt i natt, eller tidligere på dagen, så nå kan du være oppe en stund. Babyen min er ikke vant til å være oppe lenge av gangen... har merket nå at hun blir ekstra grinete og vanskelig å få til å sove, vil ikke ha pupp eller noe.. så jeg må styre med henne en god stund før jeg får henne til å slutte å grine og sove... Hva mener dere? bør ikke babyen selv styre når hun vil være oppe på dagtid? Jeg syns det er galt å holde henne oppe i alle fall. Når hun er et halvt år syns jeg det er greit, for da har hun begynt med fast føde og sover lenger til natta (forhåpentligvis), da mener jeg det holder med et par blunder på dagtid? Eller hva pleier dere å gjøre.. og hvor lenge sover de i sofall når de tar blundene sine? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Følg dine egne følelser du - mener du at babyen skal få styre selv når hun skal sove og ikke så lar du henne gjøre det. Likeså ber du de som holder henne om å støtte hodet hennes om de ikke gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det sies at søvn avler søvn når babyer er små. Så når babyen er trøtt skal den selvsagt få lov til å sove. Husk at du er mora. Stol på deg selv og dine instinkter:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er veldig forskjellig når de snur seg. Småen her snudde seg fra rygg til mage på 4 mnd dagen og fra mage til rygg litt etter 5 mnd. Vet noen som er helt opp i 7 mnd. Så det kommer når det kommer. Se litt på Babyverden.no der står det masse om det meste. Men husk at det er du som kjenner ditt barn best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er ikke farlig å ikke holde hodet til babyen for kortere stunder om gangen, men man må jo se an babyen Når det gjelder soving så selvsagt skal man ta hensyn til om babyen blir trøtt. En 10 uker gammel baby skal ikke tvinges til å være våken i det hele tatt!!! Det er bare flott at hun sover så mye! Du må enten si det til svigermoren din selv, eller få mannen din til å si noe til henne. Jeg skjønner jo at hun synes det er stas når vesla er våken, men det er faktisk ikke hun som bestemmer det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jenta mi er 3 mnd nå, og det er ganske lenge siden vi støttet nakken hennes! Hun har ikke likt å ligge på magen før de par siste ukene, så hun har ikke fått trent nakken mye, men hun har likevel vært sterk nok til å holde hodet sitt helt selv fra i hvert fall 2 mnd tror jeg... Støttet vel aktivt til ca. 6 uker tror jeg, og så var jeg veldig påpasselig med det et par uker til, i fall hun "mistet" hodet bakover når jeg holdt henne over skuldra eller noe. Men nå er det absolutt ikke nødvendig lenger! Jeg røsker henne jo ikke opp fra underlaget, men gir henne tid til å løfte med seg hodet opp. Vel oppe holder hun det meget stødig selv:-) Da hun var ca. 2 uker gammel begynte hun å snu seg over på siden. Hun er veldig aktiv, og kaver og fekter og sparker hele tiden, og det resulterte da noen ganger i at hun rullet over... Men det sluttet hun med etter et par uker. Det er nok noe sånt din baby gjør også, for de skal ikke klare å snu seg over så tidlig! Jeg har aldri holdt jenta mi våken hvis hun vil sove! Det kunne ikke falle meg inn, og jeg blir skikkelig grinete av folk som er så egoistiske at de vil holde en trøtt baby våken fordi de selv har lyst til å se den!!! Babyens behov går først! Selv om jeg veit hun ikke ville tatt skade av å bli holdt oppe en halvtime en gang i blandt nei... Men jeg ser ikke poenget! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Du synes ikke hun sover lenge om natta? Jeg har en åtte uker gamel baby som sjelden sover mer enn tre timer i strekk om natta. Babyer på dins alder skal selv få bestemme når de vil sove om dagen. Babyen min har selv holdt hodet fra han var fire uker. Jeg vet ikke om det er tidlig. Noen babyer ruller ikke rundt før de er over et halvt år gamle, men ja, du bør holde ekstra øye nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morsknipa Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du synes ikke hun sover lenge om natta? Jeg har en åtte uker gamel baby som sjelden sover mer enn tre timer i strekk om natta. Babyer på dins alder skal selv få bestemme når de vil sove om dagen. Babyen min har selv holdt hodet fra han var fire uker. Jeg vet ikke om det er tidlig. Noen babyer ruller ikke rundt før de er over et halvt år gamle, men ja, du bør holde ekstra øye nå. Første 6 ukene sov hun mye mindre på natta, da var vi heldige om hun sov 3 timer i strekk... men så plutselig begynte hun å sove lenger og lenger på natta., og nå er tendensen at hun sovner i ellevetia, av og til før. I natt sovna hun kvart over ti, men våkna kvart over to og ville ha pupp, før hun sovna igjen og våkna i sekstia. Hun spiser mye på dagtid da, kanskje sover hun 3 timer i strekk i løpet av dagen, men som oftest bare 1 time. Hun legger fint på seg og er lubben og god Babyer er forskjellige i alle fall. Jeg kjenner flere som har baby som har sovet hele natta siden de ble født, gjerne 11-14 timer, det syns jeg er lenge. Men de får vel nok mat i løpet av dagen da... Tror det har litt med det å gjøre. Og søvn avler søvn. Enkelte sier at om de sover mye på dagen sover de dårlig på natta, men det er feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soving og baby Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du synes ikke hun sover lenge om natta? Jeg har en åtte uker gamel baby som sjelden sover mer enn tre timer i strekk om natta. Babyer på dins alder skal selv få bestemme når de vil sove om dagen. Babyen min har selv holdt hodet fra han var fire uker. Jeg vet ikke om det er tidlig. Noen babyer ruller ikke rundt før de er over et halvt år gamle, men ja, du bør holde ekstra øye nå. Da datteren min var 6 uker, så sov hun hele natten.. Jeg la henne rundt kl 20. og hun sov da til en plass mellom 8 - 10. Så jeg synest ikke at denne babyen sover for mye... Alle er jo forskjellige.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simane Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du er mammaen og du bestemmer!!! Magefølelsen til oss mødre er alltid riktig så blås i hva svigermor sier og følg din magefølelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Da datteren min var 6 uker, så sov hun hele natten.. Jeg la henne rundt kl 20. og hun sov da til en plass mellom 8 - 10. Så jeg synest ikke at denne babyen sover for mye... Alle er jo forskjellige.. Jeg har ikke sagt babyen hennes sover for mye, men at hun ikke kunne si at den sov kort tid om natta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.