Gå til innhold

Hvor mye skal tenåringen bestemme?

Gjest mor på vidda

Anbefalte innlegg

Gjest mor på vidda

Vi har hatt et relativt tomt hus, med lite pynt og bilder, da jeg sjelden finner noe jeg liker.

Nå har det seg sånn at vi fant plutselig et litt farvrikt glassfat på ferie, og et stort bilde på Skeidar i samme farvene. Farvene går noe i oransje.....

Fatet er ganske sterkt oransje, bildet er svakere og nydelige farver synes jeg. Det forestiller to engler, i litt uklar stil...hm...om dere skjønner hva jeg mener.

Men altså tenåringen synes alt dette var GRUSOMT. Hun sier at hun ikke blir til å invitere noen venner med seg hjem mer....For henne er dette høstfarver hun blir deprimert av.

Jeg kan være enig i at fatet var litt sterk/tung farve på, det står på spisebordet. Men bildet synes jeg er helt nydelig.

Hvor mye skal man respektere tenåringens meninger her?

Og er jeg muligens helt på vidda som synes det er fint med varmoransjerødefarvermedlittgulti.......???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Nå har det seg sånn at vi fant plutselig et litt farvrikt glassfat på ferie'' ;)

Jeg ville beholdt de tingene med de fargene du har, høres fint ut. Enig med mora2 at hun heller får styre på sitt rom. Evt kan hun sette bort dette *feriefatet* når hun får besøk som skal være i stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hengt det opp. :o) Sannsynligvis hadde hun sagt det samme uansett hva du kjøpte, tenåringer er programforpliktet til det vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Min nesten tenåring har også veldig sterke meninger om det meste, men hun ville ikke fått medhold akkurat der siden varen allerede var innkjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor på vidda

Jeg hadde hengt det opp. :o) Sannsynligvis hadde hun sagt det samme uansett hva du kjøpte, tenåringer er programforpliktet til det vet du.

Hun kan være positiv også, og har ganske god smak, så jeg spør henne gjerne hva hun synes om diverse ting. Men denne gangen var vi vist ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor på vidda

''Nå har det seg sånn at vi fant plutselig et litt farvrikt glassfat på ferie'' ;)

Jeg ville beholdt de tingene med de fargene du har, høres fint ut. Enig med mora2 at hun heller får styre på sitt rom. Evt kan hun sette bort dette *feriefatet* når hun får besøk som skal være i stuen.

*puh* hyggelig at det høres fint ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor på vidda

Akkurat dette skal ikke tenåringen bestemme i det hele tatt.

Jeg bare husker at jeg hatet mye av det foreldrene mine gjorde. Ser jo i ettertid at en del ikke var så ille, men ser også at de godt kunne lyttet litt til meg også. De har en meget spesiell stil for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor på vidda

Min nesten tenåring har også veldig sterke meninger om det meste, men hun ville ikke fått medhold akkurat der siden varen allerede var innkjøpt.

Bildet er deponert på og kan returneres i morgen. Men jeg synes det er så fint at jeg tror vi beholder det. Det ser mye finere ut enn det gjorde før når stua var ganske så tom, samtidig litt "skummelt" med en del nye farverike ting, lurer på om jeg fort går lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at du tenker på henne og vurderer hennes meninger. Men nå er det en gang slik at hun har et eget rom og du faktisk er den som betaler for huset ;)

Du får minne henne på at om litt er hun voksen og kan dekorere slik hun selv ønsker der hun bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan ikke tenåringene få bestemme sånt!

Jeg husker niesen min da hun var tenåring. Hun kunne aldri ha med seg venner hjem mer med de grusomme gardinene og det antikke serviset de hadde. Det var helt normale ting som de hadde hatt i flere år, og det var vel nettopp det som var galt. Da de skulle på tur med campingvognen en helg spurte foreldrene om hun hadde lyst til å ha med en venninne. Hun holdt seg for pannen og lot som hun var besvimelsen nær. Ha med seg venninne i det fæle, gamle vraket? Var de blitt helt skrullette? Vogna var en nydelig, 2 år gammel Bjølsetvogn. Bare et par eksempler på hvordan min ene niese var i den tiden.

Nå er hun en fornøyd ung kvinne i begynnelsen av 20 årene, som verken skammer seg over foreldrene sine eller tingene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fat kan flyttes. Avtal hvor hun kan sette det hvis hun skal ha besøk.

Jeg er sikker på at vennene hennes også har hjem hvor ikke alt på veggene er noe tenåringer ville ha valgt. Mange vil antakelig ikke legge merke til bildet engang (og noen vil synes det er stilig).

Dere kan ikke velge innredning etter tenåringens luner. Skal dere kjøpe f.eks. ny sofa for maaange år framover, er det naturlig å ha litt familieråd på saken. Men ikke for litt dekor

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er henne problem. Om du liker det kan du sette fram det. Akkurat som ho kan velge å ha et grusomt blide e.l. på sitt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tidene har forandret seg! ;-) I min tid kjempet vi innimellom om å få bestemme over eget rom, for mors motargument mot stygge ting var at hun måtte inn på rommet og støvsuge!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Et fat kan flyttes. Avtal hvor hun kan sette det hvis hun skal ha besøk.

Jeg er sikker på at vennene hennes også har hjem hvor ikke alt på veggene er noe tenåringer ville ha valgt. Mange vil antakelig ikke legge merke til bildet engang (og noen vil synes det er stilig).

Dere kan ikke velge innredning etter tenåringens luner. Skal dere kjøpe f.eks. ny sofa for maaange år framover, er det naturlig å ha litt familieråd på saken. Men ikke for litt dekor

synes

''Jeg er sikker på at vennene hennes også har hjem hvor ikke alt på veggene er noe tenåringer ville ha valgt.''

Hehe, ser for meg hvordan slike hjem eventuelt ville sett ut, med min tenåringssmak litt for friskt i minne... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingene du har valgt, høres både smakfulle og "normale" ut. jeg kan derfor ikke se noen "rimelig" grunn til at datteren deres skulle skamme seg over dette.

Det høres tvert imot ut som typisk tenårings-trass, hvor det nærmest er en naturlov å være uenig med foreldrene sine, og helst motarbeide dem på alle punkter.

Jeg hadde IKKE tatt hensyn til hennes synspunkter. Men sagt klart ifra at dette er DERES hus, og DERES stue, og at DERE har siste ordet når det gjelder valg av innredning og gjenstander.

Hun har antagelig sitt eget rom - hvor hun bestemmer det meste. I resten av huset bestemmer dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken...

Fortell din tenåring at når hun tjener nok til å skaffet sitt eget sted å bo bestemmer hun fullt og helt hvordan det dekoreres. Du skal heller plassere pynten på hennes rom. I ditt hjem som du betaler for bestemmer du. Og du forventer at hun respekterer din rett til å gjøre det, selv om hun ikke ville valgt slik selv.

Så får hun surmule til hun går lei. Ikke fjern fatet på en stund. Hun trenger å lære hva hun ikke kan styre.

Man kan selvsagt høre på en tenårings synspunkter før man velger noe. Men jeg synes ikke de skal få lov å diktere med trusler og akking og ojing.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...