Gå til innhold

Hvis nær familie er barnevakt..

Gjest betaler dere dem?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vi betaler ikke familien

Nei, det ville vært veldig unaturlig å betale nær familie (bortsett fra hvis de er en eller to generasjoner yngre enn den som betaler) for tjenester.

Men man kan jo uttrykke takknemlighet på andre måter, gjøre det koselig hjemme med god mat hvis barnevakten foregår hjemme hos oss, eller gi noe godt som takk, eller tilby en motytelse (jeg kommer og hjelper deg med å sy gardiner / male verandaen neste helg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg betaler unge familiemedlemmer som trenger noen ekstra kroner. Onkler, tanter og besteforeldre vil aldri ha noe, men de får jo hjelp til det de måtte trenge hjelp til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tantene har passet ungene en del ganger og har aldri fått noe for det. Jeg hadde neppe klart å få dem til å ta imot noe heller. :o)

Gi heller noe ekstra til jul som en "takk for barnepass i året som gikk" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Det er kun min mor som er nær familie og passer ungene, så hun betaler jeg ikke :0)

Men det hender jeg kjøper en ting til henne, eller en blomst.

Så har vi henne ofte på middag her, eller leverer ned til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre og passet tante barna, hendte det jeg fikk betalt. Ikke alltid, men av og til.

Nå som vi alle har egne barn, går det litt opp i opp. Vi hjelper hverandre med ulike ting.

Hadde nok betalt tante barna om de skulle ha passet. Men vet ikke om det er slike familieforhold du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliza1365380759

Nå er jeg tanten som passer barna, ikke en av foreldrene, men det kunne ikke falle meg inn å forvente betaling for å passe mine egne nieser og nevøer. Nå skal det vel også sies at det hender søs betaler flybillett for at jeg skal passe ungene når det kræsjer fullstendig med jobb for både henne og mannen ei helg f.eks, siden vi bor nesten 100 mil unna hverandre, og da blir det enda mer unaturlig å skulle kreve betaling, da har de jo allerede betalt 1000 kr for barnevakt. Når jeg er der på besøk oppfordrer jeg dem til å benytte seg av at jeg kan være barnevakt, slik at de to kan gjøre noe sammen utenom hjemmet, f.eks gå ut å spise middag og dra på kino etterpå, men heller ikke da kunne det falle meg inn at de skulle betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Nei, de får ikke en krone. Det går inn på kontoen for ting vi gjør for hverandre som familie. Vi gjør hverandre tjenester.

Om jeg føler at noen har strukket seg litt ekstra uten at jeg har fått gjort tilstrekkelig gjengjeld, inviterer jeg dem på middag, stikker til dem en flaske vin eller lignende. Men det er ikke snakk om betaling, kun sosial smøring. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen har 3 tanter som er ungdommer, de får litt penger eller noe de har lyst på.

Andre voksne familiemedlemmer betaler jeg ikke. Gir gjerne en gave eller noe såmm nå og da, og gir tjenester tilbake om det rengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Nå er jeg tanten som passer barna, ikke en av foreldrene, men det kunne ikke falle meg inn å forvente betaling for å passe mine egne nieser og nevøer. Nå skal det vel også sies at det hender søs betaler flybillett for at jeg skal passe ungene når det kræsjer fullstendig med jobb for både henne og mannen ei helg f.eks, siden vi bor nesten 100 mil unna hverandre, og da blir det enda mer unaturlig å skulle kreve betaling, da har de jo allerede betalt 1000 kr for barnevakt. Når jeg er der på besøk oppfordrer jeg dem til å benytte seg av at jeg kan være barnevakt, slik at de to kan gjøre noe sammen utenom hjemmet, f.eks gå ut å spise middag og dra på kino etterpå, men heller ikke da kunne det falle meg inn at de skulle betale for det.

Dette er forøvrig noe som har foregått siden jeg ble tante som 14-åring, og heller ikke da forventet jeg betaling. Det er jo bare koselig å passe småtrollene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene og tante/onkel kan gjerne passe barna våre, men de får ikke betalt.

Det samme gjelder for naboer.

Og jeg forventer heller ikke å bli betalt om jeg passer nevøer/nieser eller naboens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, kunne ikke falle meg inn å betale voksne familiemedlemmer for å være barnevakt. Det ville jo være annerledes om jeg ba en niese eller nevø.

De få gangene nær familie har passet barna over flere dager har vi gjerne kjøpt en gave eller i det minste en god flaske fra tax-free.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ikke hvis det er voksen tante, eller mormor. Bortsett fra en blomsterkvast eller en flaske vin eller noe sånt.

Søskenbarn får betalt som"vanlig" barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke gjort. Unntaket var en uke hvor min mor passet snuppa. Da kjøpte vi et gavekort på masasje (tror jeg det var)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi betaler ikke familie for barnevakt.

Unntaket måtte vært hvis det dreide seg om flere dager, eller det f.eks var planlagt å ta med barna på aktiviteter som kostet penger.

Da ville jeg ha sendt med penger så ikke barnevakten skulle måtte betale disse utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Barna mine har mange søskenbarn som barnevakter, og de får betalt som andre barnevakter, naturligvis.

Jeg passet ungene til broren min MYE før jeg fikk barn selv, var delvis student og delvis nyutdannet med dårlig lønn, mens han satt meget godt i det. Å ikke betale meg ville vært blank utnytting, og jeg ville betalt barnas tanter og onkler, dersom de hadde vært i samme situasjon i forhold til oss.

Voksne søsken og besteforeldre som er i noenlunde samme situasjon som oss, får ikke betaling, naturligvis. Det får ikke vi heller, når vi gjør dem en tjeneste, enten med barnevakt eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ikke besteforeldre eller tanter, og får heller ikke betalt for å passe tantebarn.

Det samme gjelder der barnevakta er at poden overnatter hos en kompis og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får ikke en krone. Det går inn på kontoen for ting vi gjør for hverandre som familie. Vi gjør hverandre tjenester.

Om jeg føler at noen har strukket seg litt ekstra uten at jeg har fått gjort tilstrekkelig gjengjeld, inviterer jeg dem på middag, stikker til dem en flaske vin eller lignende. Men det er ikke snakk om betaling, kun sosial smøring. ;o)

Ja "sosial smøring" er noe annet! :-) Her i vinter var vi i skikkelig beit da både mannen min og jeg skulle bort på jobbreiser samtidig like før vinterferien startet. Da kom moren min ens ærend tur -retur med tog 6 timer hver vei for å hente poden hjem til seg, der han var første halvdel av vinterferien før jeg djoinet.

Moren min fikk ikke betalt for barnepasset som sådan, men jeg dekket togbilletten OG hun fikk gulløreringer som takk for den ekstra innsatsen ettersom vi ikke kunne levere poden til henne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja "sosial smøring" er noe annet! :-) Her i vinter var vi i skikkelig beit da både mannen min og jeg skulle bort på jobbreiser samtidig like før vinterferien startet. Da kom moren min ens ærend tur -retur med tog 6 timer hver vei for å hente poden hjem til seg, der han var første halvdel av vinterferien før jeg djoinet.

Moren min fikk ikke betalt for barnepasset som sådan, men jeg dekket togbilletten OG hun fikk gulløreringer som takk for den ekstra innsatsen ettersom vi ikke kunne levere poden til henne:-)

Snill mor, hun fortjente både billett og øreringer, og ikke minst at dere var takknemlige. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...