Gå til innhold

Hvor mange barn hvis du kunne?

Gjest bellissimoo

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Jeg føler at jeg har en komplett familie og nærer intet ønske om familieforøkelse selv om jeg bare har ett barn.

Men jeg har i tidligere tider tenkt at jeg skulle ha tre barn, og at de skulle hete X (=poden) og Njord og Einride. :-)

Har du noen gang opplevd å få negativt ladede spørsmål pga at du "bare" har ett barn? Jeg kjenner ei som stadig måtte forklare seg da barnet var lita, men de siste åra har det vært stilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• AneM1365380603

14

• laban

7

• Mrs. Wallace

5

Tror ikke vi mangler noen medlemmer (har to). Men har alltid egentlig ønsket meg mange barn. Minst tre. Helst gjerne 5 og 6 også,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to og klarer ikke å se for meg hvordan jeg skulle ha overskudd til å følge opp flere. Holder med to for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen gang opplevd å få negativt ladede spørsmål pga at du "bare" har ett barn? Jeg kjenner ei som stadig måtte forklare seg da barnet var lita, men de siste åra har det vært stilt :)

Gjett!!

Har man bare ett barn er man nærmest fritt vilt. Ikke bare kan folk tillate seg å mase på deg og kommentere om alt mulig ved dette, men også synse om alt som kan gå galt med enebarn osv.

Temmelig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsker barna mine :)

Jeg har alltid sakt at hvis jeg levde slik de levde tidligere, litt mer familie, ikke alt mas etter ting etc. som i dag så kunne jeg ønsket med ti barn :)

Men jeg har også alltid ønsket meg tre stk.

Antagelig hadde jeg hvis jobb og økonomi og annet ikke var noen hindring hatt tre til fire tenker jeg.

Har fått to, det blir ikke fler. Forguder de to jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett!!

Har man bare ett barn er man nærmest fritt vilt. Ikke bare kan folk tillate seg å mase på deg og kommentere om alt mulig ved dette, men også synse om alt som kan gå galt med enebarn osv.

Temmelig slitsomt.

Det får da være opp til de enkelte par hvor mange unger de skal ha. Noen vil ha ett, andre vil ha både 10 og 15. Begge deler er like galt i "de andres" øyne. Stakkars enebarnet, eller så blir man beskyldt for å overbefolke jorden.

Blander meg aldri opp i sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Gjett!!

Temmelig slitsomt.

Det høres utrolig kjedelig og slitsomt ut! Er det greit at folk spør om årsaken? Jeg synes jo det er greit å bli spurt om hvorfor jeg har så mange, men opplevde selv en negativ kommentar da jeg ventet nr 4. "Skal du ha enda en, har du vurdert abort?". Spørsmålet kom i forbindelse med at jeg ringte og fortalte gladnyheten.

Det som er irriterende for deg er kanskje når folk ikke godtar din begrunnelse, og/eller de prøver å overtale deg til å komme på bedre tanker.?

Jeg husker jeg spurte deg i et innlegg "Har du bare ett barn?" Idet jeg sendte tenkte jeg shit også.. Det spørsmålet ble bare helt feil formulert ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det høres utrolig kjedelig og slitsomt ut! Er det greit at folk spør om årsaken? Jeg synes jo det er greit å bli spurt om hvorfor jeg har så mange, men opplevde selv en negativ kommentar da jeg ventet nr 4. "Skal du ha enda en, har du vurdert abort?". Spørsmålet kom i forbindelse med at jeg ringte og fortalte gladnyheten.

Det som er irriterende for deg er kanskje når folk ikke godtar din begrunnelse, og/eller de prøver å overtale deg til å komme på bedre tanker.?

Jeg husker jeg spurte deg i et innlegg "Har du bare ett barn?" Idet jeg sendte tenkte jeg shit også.. Det spørsmålet ble bare helt feil formulert ;o)

''opplevde selv en negativ kommentar da jeg ventet nr 4. "Skal du ha enda en, har du vurdert abort?". Spørsmålet kom i forbindelse med at jeg ringte og fortalte gladnyheten. ''

Er det mulig? Herregud, så taktløst og ufølsomt og rett frem idiotisk! Hvordan reagerte du på noe sånt, da? Datt du av stolen?

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klaymen

Har ønsket meg tre, men har bare klart å lage èn i løpet av 7 prøverørsforsøk.

Hadde kanskje fornuftsmessig stoppet på to, men egentlig syns jeg tre er passe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett, og det passer meg perfekt. Jeg hadde ikke orket med flere. Ifølge testen nhd la ut for litt siden er jeg visst en smule aspergersk:) Jeg trenger ro til å hente meg inn rett som det er, og jeg vet med meg selv at jeg hadde tørna gal hvis jeg hadde hatt en hel gjeng unger rundt meg og det ikke ble tid nok til å samle hodet innimellom.

Men én er perfekt. Særlig når man hadde sånn griseflaks at man fikk DEN skjønningen første gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''opplevde selv en negativ kommentar da jeg ventet nr 4. "Skal du ha enda en, har du vurdert abort?". Spørsmålet kom i forbindelse med at jeg ringte og fortalte gladnyheten. ''

Er det mulig? Herregud, så taktløst og ufølsomt og rett frem idiotisk! Hvordan reagerte du på noe sånt, da? Datt du av stolen?

*rister på hodet*

Sånn der og da klarte jeg å holde maska fint, men etterpå tenkte jeg jo mitt. Det er et nært familiemedlem som bor på en annen kant av landet. Hun vet lite om hva som er riktig antall barn for meg.

Det var litt rart at hun spurte, for hun visste godt at vi hadde mistet et ufødt barn noen måneder tidligere. Et barn jeg virkelig ønsket!

En av årsakene til at jeg ikke ble så såret og lei meg som jeg burde er kanskje fordi hun har hatt uheldige kommentarer både til meg og andre tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Sånn der og da klarte jeg å holde maska fint, men etterpå tenkte jeg jo mitt. Det er et nært familiemedlem som bor på en annen kant av landet. Hun vet lite om hva som er riktig antall barn for meg.

Det var litt rart at hun spurte, for hun visste godt at vi hadde mistet et ufødt barn noen måneder tidligere. Et barn jeg virkelig ønsket!

En av årsakene til at jeg ikke ble så såret og lei meg som jeg burde er kanskje fordi hun har hatt uheldige kommentarer både til meg og andre tidligere.

Herlighet. Men egentlig burde du jo ikke holdt maska i det hele tatt, du burde satt skapet på plass overfor dette mennesket. Men når man får sånt slengt til seg, blir man jo satt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det høres utrolig kjedelig og slitsomt ut!''

Ja, men heldigvis så avtar det med tiden! :-) Virker som om folk har skjønt at det er 'for sent' å mase om flere barn nå;-)

''Er det greit at folk spør om årsaken?''

Tja.... vanskelig å si, for et slikt spørsmål kommer sjelden uten ytterligere kommentarer og synsinger. Ihvertfall så lenge mitt svar ikke er at jeg har gjennomgått hysterektomi pga syldom.... ;-)

''Jeg synes jo det er greit å bli spurt om hvorfor jeg har så mange, men opplevde selv en negativ kommentar da jeg ventet nr 4. "Skal du ha enda en, har du vurdert abort?". Spørsmålet kom i forbindelse med at jeg ringte og fortalte gladnyheten. ''

Det der synes jeg er utrolig sjokkerende!!! At folk kan få seg til å si noe slikt! *sjokkert*

''Det som er irriterende for deg er kanskje når folk ikke godtar din begrunnelse, og/eller de prøver å overtale deg til å komme på bedre tanker.?''

Ja, eventuelt at de gjetter seg til årsakene og kommenterer ut fra feilaktige gjetninger, at de tar for gitt at de vet hvorfor ting er som de er osv.

''Jeg husker jeg spurte deg i et innlegg "Har du bare ett barn?" Idet jeg sendte tenkte jeg shit også.. Det spørsmålet ble bare helt feil formulert ;o)''

*S* Jeg har ikke noe minne om at jeg har reagert på et slikt spørsmål fra deg:-)

Som sagt så avtar folks behov for å ymte frampå om søsken etterhvert som tida går, men det stopper ikke kommentarer om enebarn som sådan, enten generelle synsinger om hvordan enebarn "er", eller at man høtrer negative kommentarer om "typisk enebarn", eller at hvis jeg forteller noe om sønnen min, så skal noen trekke fram hvilken betydning det har oppi det hele at han jo er enebarn.

Eller bare slikt som å si positive ting og at det jammen er sjelden til enebarn å være.

Pluss at enkelte folk tar for gitt at de vet akkurat hvordan det er å ha enebarn, mens jeg selvsagt ikke vet filla om hvordan det er å vokse opp med søsken (hvilket jeg jo har mangeårig erfaring i....) osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett, og det passer meg perfekt. Jeg hadde ikke orket med flere. Ifølge testen nhd la ut for litt siden er jeg visst en smule aspergersk:) Jeg trenger ro til å hente meg inn rett som det er, og jeg vet med meg selv at jeg hadde tørna gal hvis jeg hadde hatt en hel gjeng unger rundt meg og det ikke ble tid nok til å samle hodet innimellom.

Men én er perfekt. Særlig når man hadde sånn griseflaks at man fikk DEN skjønningen første gang:)

''Særlig når man hadde sånn griseflaks at man fikk DEN skjønningen første gang:)''

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...