Gå til innhold

Hvor mange barn hvis du kunne?

Gjest bellissimoo

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Ja, stemmer, vi har snakket om dette før ja:-)

Jeg må jo si at jeg synes det er litt rart av denne moren å si at det nesten ikke merkes å ha ett barn til, uansett om man har en eller flere fra før.

''Jeg må jo si at jeg synes det er litt rart av denne moren å si at det nesten ikke merkes å ha ett barn til, uansett om man har en eller flere fra før.''

Ja, det var en merkelig kommentar, men i og med at jeg kjenner henne så godt tipper jeg det var av dårlig samvittighet pga at jeg hadde hatt hennes datter så ofte, mens mine ikke hadde vært hos henne i det hele tatt omtrent. Hun har fri annenhver helg, pluss de helgene datteren er her, så vet hun at jeg aldri er uten barn. Men jeg har da ikke klaget på det :o)

Vi lever to helt ulike liv på mange måter, og da er også forventningene deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• AneM1365380603

14

• laban

7

• Mrs. Wallace

5

AneM1365380603

Det blir jo litt urealistisk å forutsette at (mangel på) tid ikke skal være noen hindring. Tid er jo en litt annen type ressurs enn økonomi, plass osv. Jeg svarer ut fra et normalt liv med et døgn på 24 timer - og med slike forutsetninger har jeg aldri hatt ambisjoner om fler enn to. Spesielt i desember og juni vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle delt meg hvis jeg hadde hatt fler.

Vi strevde veldig med å klare å skaffe søsken til den eldste, så det hadde nok bare blitt skuffelser hvis jeg hadde ønsket meg fler. Nå blir hun 18 om noen uker, og lillebroren er blitt såpass stor og selvstendig at jeg ikke trenger å f.eks. finne på aktiviteter i helgene.

Jeg går dermed min "frieste" sommer siden 1990 i møte, noe som føles helt greit og fortjent :-)

''Jeg går dermed min "frieste" sommer siden 1990 i møte, noe som føles helt greit og fortjent :-)''

Av og til ser jeg fram til den biten :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, jeg tør ikke tenke på hva folk ville ha tenkt dersom jeg hadde fått en nå - ikke bare stor aldersforskjell men dertil en mor i høy alder!! ;-)

''Ja, jeg tør ikke tenke på hva folk ville ha tenkt dersom jeg hadde fått en nå - ikke bare stor aldersforskjell men dertil en mor i høy alder!! ;-)''

Ja, herlighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg må jo si at jeg synes det er litt rart av denne moren å si at det nesten ikke merkes å ha ett barn til, uansett om man har en eller flere fra før.''

Ja, det var en merkelig kommentar, men i og med at jeg kjenner henne så godt tipper jeg det var av dårlig samvittighet pga at jeg hadde hatt hennes datter så ofte, mens mine ikke hadde vært hos henne i det hele tatt omtrent. Hun har fri annenhver helg, pluss de helgene datteren er her, så vet hun at jeg aldri er uten barn. Men jeg har da ikke klaget på det :o)

Vi lever to helt ulike liv på mange måter, og da er også forventningene deretter.

''Hun har fri annenhver helg, pluss de helgene datteren er her''

Uff, jeg synes det høres skikkelig stusselig ut.

Selv med "bare en" er det ikke ofte jeg er helt barnefri, og takk og pris for det i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til:

For meg/oss har det gjennomgående vært slik at vi som ettbarnsforeldre oftere har andre barn hos oss enn at vårt barn er hos andre. Dvs på vanlige overnattinger en og annen natt er det vel nokså jevnt fordelt, men det å f eks ta med et ekstra barn elelr to eller tre med hjem fra barnehage/sfo da han var yngre skjedde flere gange i uka for oss.

Og nå tar vi jo stadig vekk med venner på hytta, mens han ikke blir invitert med de andre på hytta.

Men jeg synes det er helt greit. Vi har jo alltid ekstra plass i bilen osv, og vi må heller ikke ta hensyn til at det er andre barn i familien som f eks skal kjøres på fritidsaktiviteter osv. Vi har en mer fleksibel hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Hun har fri annenhver helg, pluss de helgene datteren er her''

Uff, jeg synes det høres skikkelig stusselig ut.

Selv med "bare en" er det ikke ofte jeg er helt barnefri, og takk og pris for det i grunn.

''Uff, jeg synes det høres skikkelig stusselig ut. ''

Jeg kunne tenke slik før, men så tenkte jeg at hun er vant med det, derfor kjennes det så naturlig for henne. På samme måte som at vi er vant til å planlegge helgene med barn.

Jeg var i en periode alenemor selv. Etter en tid så jeg nesten fram til helgene der jeg kunne gjøre hva jeg ville. Helga etter gledet jeg meg til barnehelg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Uff, jeg synes det høres skikkelig stusselig ut. ''

Jeg kunne tenke slik før, men så tenkte jeg at hun er vant med det, derfor kjennes det så naturlig for henne. På samme måte som at vi er vant til å planlegge helgene med barn.

Jeg var i en periode alenemor selv. Etter en tid så jeg nesten fram til helgene der jeg kunne gjøre hva jeg ville. Helga etter gledet jeg meg til barnehelg :)

Jeg kan godt skjønne gleden over alenehelg når man ellers er alene med (små) barn. Jeg har aldri vært alenemor i ordets rette forstand, men har ofte vært mye alene lell pga en mann som er mye på reiser og forøvrig jobber mye.

Men selv om hun er "vant" til det, synes jeg ikke vaneargumentet holder, da. Man kan jo tross alt venne seg til heroin også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Må bare legge til:

For meg/oss har det gjennomgående vært slik at vi som ettbarnsforeldre oftere har andre barn hos oss enn at vårt barn er hos andre. Dvs på vanlige overnattinger en og annen natt er det vel nokså jevnt fordelt, men det å f eks ta med et ekstra barn elelr to eller tre med hjem fra barnehage/sfo da han var yngre skjedde flere gange i uka for oss.

Og nå tar vi jo stadig vekk med venner på hytta, mens han ikke blir invitert med de andre på hytta.

Men jeg synes det er helt greit. Vi har jo alltid ekstra plass i bilen osv, og vi må heller ikke ta hensyn til at det er andre barn i familien som f eks skal kjøres på fritidsaktiviteter osv. Vi har en mer fleksibel hverdag.

Jeg tror dere rett og slett har uflaks der. De aller fleste synes det er kjekt at barnet har en overnattingsgjest. Selv om jeg har fire unger synes jeg det er en stor glede å ha andres barn her også. Den eldste har en fast overnattingsgjest, så hun har en halvannen seng slik at vi slipper å dra madrass fram og tilbake. Det er henne jeg nevnte tidligere som er her ofte.

Det finnes unntak da. En venn av sønnen min sa nylig at han ville sove her en natt, men mora hadde sagt at det ikke var plass for overnattingsgjester der. Derfor måtte de være her ;) Vel, det hender jeg tar barnas uttalelser med en klype salt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere rett og slett har uflaks der. De aller fleste synes det er kjekt at barnet har en overnattingsgjest. Selv om jeg har fire unger synes jeg det er en stor glede å ha andres barn her også. Den eldste har en fast overnattingsgjest, så hun har en halvannen seng slik at vi slipper å dra madrass fram og tilbake. Det er henne jeg nevnte tidligere som er her ofte.

Det finnes unntak da. En venn av sønnen min sa nylig at han ville sove her en natt, men mora hadde sagt at det ikke var plass for overnattingsgjester der. Derfor måtte de være her ;) Vel, det hender jeg tar barnas uttalelser med en klype salt ;)

:-) Jeg ser ikke på det som uflaks jeg:-) Selvsagt hyggelig at han kan overnatte hos venner, da slipper vi jo å ordne annen barenvakt dersom vi skal på noe.

Men jeg synes det er hyggelig når de leker seg hos oss, jeg. Kan bli litt stusselig å ha huset for seg selv alt for mye. Hyggelig å ha barnet mitt hjemme også.

Vi har dessuten god plass, så det kan være mange gutter her uten at det blir plagsomt for oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

:-) Jeg ser ikke på det som uflaks jeg:-) Selvsagt hyggelig at han kan overnatte hos venner, da slipper vi jo å ordne annen barenvakt dersom vi skal på noe.

Men jeg synes det er hyggelig når de leker seg hos oss, jeg. Kan bli litt stusselig å ha huset for seg selv alt for mye. Hyggelig å ha barnet mitt hjemme også.

Vi har dessuten god plass, så det kan være mange gutter her uten at det blir plagsomt for oss voksne.

Jeg tenker mer for sønnen deres del :) Det er uflaks for han om ikke han blir invitert bort på overnatting om han ønsker det. Mine barn elsker å bli bedt bort. Som datteren min sa sist hun ble bedt bort: "Det skal bli godt å komme litt vekk fra familien" ;)

Det kan jo også hende at både sønnen din og vennene hans foretrekker å være hos dere da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

0! Verden er allerede overbefolket. Det må kriger og katastrofer til for å få folketallet ned, og det er jo trist. Jo flere folk, jo mer krig og elendighet også, som bidrar til at folketall går ned. Det er dessuten en fæl verden å få barn i. Folk burde ta ansvar i stedet for å være så egoistiske!

Jøss, for et sørgelig perspektiv.

Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at man må lage flere barn her i verden for å få barn, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Enig i forskjellen mellom interesse og grafsing.

Jeg kjenner forresten flere 4-barnsmødre, og de fleste av dem synes å ha en mye større forståelse for min situasjon enn dem som har 2 barn med 2-3 års mellomrom. Kanskje slike "avvik" fra normalen som det å ha for få ellr for mange barn, eventulet for stor aldersforskjell kan representere et slags angrep på folks konformitet?

''Kanskje slike "avvik" fra normalen som det å ha for få ellr for mange barn, eventulet for stor aldersforskjell kan representere et slags angrep på folks konformitet?''

Der tror jeg du har et veldig godt poeng, morsan! Vi som på ulike måter avviker fra "to barn med to-tre års mellomrom"-normen har gjerne fått såpass med kommentarer at det nødvendigvis må føre til noe på refleksjonsfronten. Som regel, da. Det stikk motsatte forekommer jo også. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjo han er mye på overnatting! det forsvant sikkert litt innimellom alt, men jeg skrev at overnatting var mer jevnt fordelt - det var mer på "annen lek etter barnehage og skoletid" samt hytteturer at vi oftere har barn hos oss enn andre har barn hos dem.

Enskjønt, det jevner seg mer ut på ettermiddagsbeslkene nå som de er store nok til å gå dit de vil og de heller ikke trenger voksentilsyn hele tiden.

Men da de var bhg-barn for eksempel, så hadde jo vi alle kvelder "ledig" for kompisbesøk, uten å måtte ta hensyn til søskens fritidsaktiviteter.

Mens kompisene hadde f eks storesøsken som skulle kjøres på håndball eller fotball eller annet, og da hadde foreldrene færre "ledige kvelder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kanskje slike "avvik" fra normalen som det å ha for få ellr for mange barn, eventulet for stor aldersforskjell kan representere et slags angrep på folks konformitet?''

Der tror jeg du har et veldig godt poeng, morsan! Vi som på ulike måter avviker fra "to barn med to-tre års mellomrom"-normen har gjerne fått såpass med kommentarer at det nødvendigvis må føre til noe på refleksjonsfronten. Som regel, da. Det stikk motsatte forekommer jo også. ;o)

Ja, ingen regel uten unntak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer for sønnen deres del :) Det er uflaks for han om ikke han blir invitert bort på overnatting om han ønsker det. Mine barn elsker å bli bedt bort. Som datteren min sa sist hun ble bedt bort: "Det skal bli godt å komme litt vekk fra familien" ;)

Det kan jo også hende at både sønnen din og vennene hans foretrekker å være hos dere da :o)

Oi, nå svarte jeg meg selv istedet - se innlegg over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Oi, nå svarte jeg meg selv istedet - se innlegg over her.

Jeg fant den på de 100 siste :)

Jeg skjønner hva du mener :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn der og da klarte jeg å holde maska fint, men etterpå tenkte jeg jo mitt. Det er et nært familiemedlem som bor på en annen kant av landet. Hun vet lite om hva som er riktig antall barn for meg.

Det var litt rart at hun spurte, for hun visste godt at vi hadde mistet et ufødt barn noen måneder tidligere. Et barn jeg virkelig ønsket!

En av årsakene til at jeg ikke ble så såret og lei meg som jeg burde er kanskje fordi hun har hatt uheldige kommentarer både til meg og andre tidligere.

Å spørre en som forteller om en graviditet og ikke virker dypt fortvilet, om abort har vært vurdert, er helt uhyrlig.

At hun visste du hadde mistet i forveien, gjør saken bare enda verre.

Fire barn er ikke akkurat noen sensasjonell familiestørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...