Gå til innhold

Sover alle fedre etter middag?

Gjest vanli?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Mannen min tar seg innimellom en liten dupp etter middag (rydder selvsagt opp etter middagen først) og han har helt klart mer behov for søvn enn meg. Jeg tror det er fordi han har dårlig søvnkvalitet pga snorking...

Min far var odelsgutt på gård og han husker han syntes det var så rar fordeling av jobbingen på gården. Under slåttonna måtte både faren og moren hans, samt han selv og søskenene hjelpe til. Rett før mat gikk alle kvinnene (farmor og mine tre tanter) inn for å lage til maten. De ropte så inn mannfolka (min far, farfar og min onkel) og alle satte seg for å spise. Når måltidet var ferdig, skulle kvinnene rydde og vaske opp mens mannfolka kunne ta seg en lur på sofaen. Når kvinnfolka var ferdige med sin jobb, vekket de mannfolka og alle (både kvinner og menn) gikk ut på markene igjen. Pappa undret seg litt over denne urettferdigheten, men skjønte kjapt at sånn skulle det visst være ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• mariaflyfly

2

• morsan

1

• Speak

1

Mest aktive i denne tråden

Når jeg er i full jobb har jeg ofte behov for ettermiddagslur, men det går i perioder og jeg tror at det på en måte blir et skapt behov. Hvis man anstrenger seg for å unngå det, så får man det nok til og etter hvert er det nok helt greit, og. Men det forutsetter kanskje at man klarer å komme seg i seng til vanlig tid, hehe.

Nå som jeg er i permisjon sover jeg stort sett formiddagslur hver dag... ;) Gubben sovner på sofaen av og til, men ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Sambo hviler av og til. Han jobber mye i perioder, og henter inn litt søvn slik.

Jeg derimot, jeg har perioder hvor jeg må sove på ettermiddagen noen timer.

Jeg er ikke vokst opp med ettermiddagshvil, men sambo har. De drev gård da, kanskje sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mannen min tar gjerne en dupp i en stol her noen minutter en og annen gang. Jeg klarer ikke å sove i den summingen her i huset. Hvis jeg er trøtt vil jeg sove i senga. Problemet da er at jeg kan sove i timesvis om jeg ikke vekkes.

Min far lå hver eneste ettermiddag og snorket på sofaen. Han okkuperte hele langsiden i sofaen et par timer, slik at resten familien måtte dele toseteren og en lenestol. Jeg kjenner fremdeles irritasjon over det ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke så småbarns foreldre lengre, men det har jo vært slik bestandig at han har hatt en dag eller tre som han har slumret på sofaen etter middag så lenge jeg kan huske :) Men den rasten er han vel unt i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret over spørsmålsstillinga: På meg virker som omdu mener det underliggende at alle fedre jobber fulltid og derfor blir slitne, mens kvinner jobber deltid - og blir derfor ikke så slitne?? (mindre behov for middagslur). I min verden jobber absolutt alle jeg kjenner full tid (kvinner og menn) og har derfor omtrent samme søvnbehov. Forskjellen går med på om man er A - eller B menneske. Selv tar jeg en "barne-tv" lur når jeg kan - blir alltid utrolig trøtt etter middag. Etter det kan jeg være oppegående til 01 - 02. Mannen min sovner gjerne på sofaen i 22 tiden - dersom han sitter/ligger foran tv'n - men middagslur - det har han aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg kjenner ingen fedre som sover etter middag, og kan ikke forstå at de skulle ha større behov eller anledning enn mødre til det.

Nå jobber omtrent alle mødre jeg kjenner full tid, og i den grad de jobber deltid er det fordi de tar større del av jobben på hjemmebane. Med andre ord skulle de ha like stort behov for en lur etter middag som mannen.

Når det er sagt kan den av oss som evt. ser barne-TV sammen med barna godt slukne :-). Deilig med en liten lur når man har anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mannen min tar seg innimellom en liten dupp etter middag (rydder selvsagt opp etter middagen først) og han har helt klart mer behov for søvn enn meg. Jeg tror det er fordi han har dårlig søvnkvalitet pga snorking...

Min far var odelsgutt på gård og han husker han syntes det var så rar fordeling av jobbingen på gården. Under slåttonna måtte både faren og moren hans, samt han selv og søskenene hjelpe til. Rett før mat gikk alle kvinnene (farmor og mine tre tanter) inn for å lage til maten. De ropte så inn mannfolka (min far, farfar og min onkel) og alle satte seg for å spise. Når måltidet var ferdig, skulle kvinnene rydde og vaske opp mens mannfolka kunne ta seg en lur på sofaen. Når kvinnfolka var ferdige med sin jobb, vekket de mannfolka og alle (både kvinner og menn) gikk ut på markene igjen. Pappa undret seg litt over denne urettferdigheten, men skjønte kjapt at sånn skulle det visst være ;-)

Ufattelig at kvinnene fant seg i dette! :P. Men de hadde vel ikke mye valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ufattelig at kvinnene fant seg i dette! :P. Men de hadde vel ikke mye valg.

Jeg tviler på de tenkte så langt at de syntes det var urettferdig. Viktig å behage mannen, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tviler på de tenkte så langt at de syntes det var urettferdig. Viktig å behage mannen, vet du ;)

Kan umulig tenke meg at jeg ikke ville reflektert over det.

Men det blir jo temmelig hypotetisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Min mor kommer også fra gård. Men i den bygda var tradisjonen slik at alle voksne sov middag. Om sommeren var det fristund for barna når foreldrene sov middag; da møttes de og badet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir steintrøtt om jeg spiser hvit fisk. Rød fisk, kjøtt og annen middag har ikke samme virkning. Snodig.

Fisk fra havet inneholder noen salter som gjør at man blir søvnig, ble visst brukt som sovemedisin før i tiden. Så det har en naturlig forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisk fra havet inneholder noen salter som gjør at man blir søvnig, ble visst brukt som sovemedisin før i tiden. Så det har en naturlig forklaring!

Jøss! Hva får man ikke svar på her på DOL! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sover ikke mannen middag, dersom han hadde gjort det hadde han ihvertfall ikke fått sove om natta (har problemer med å sove om natta). Jeg derimot trenger mye mer søvn enn han, og legger meg normalt før han og ligger litt lenger om morgenen i tillegg... nå når jeg er gravid sover jeg også gjerne en dupp (20 min) på ettermiddagen - er supertrøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent at noen sover middag i vårt hus. Og de gangene det hender er det like gjerne meg som han. Oftest sover jeg bare noen minutter, men de dagene jeg trenger det gjør noen minutter underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje de rett og slett syntes det var deilig å bli "kvitt" karene litt slik at de fikk ha litt kvinnfolkprat i fred? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravo November

Jeg husker at min far gjorde det. I vår tid er nok ikke det så vanlig. Vet ingen i min omgangskrets som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tja, kanskje de rett og slett syntes det var deilig å bli "kvitt" karene litt slik at de fikk ha litt kvinnfolkprat i fred? ;-)

Skal ikke se bort ifra det, nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Min mor kommer også fra gård. Men i den bygda var tradisjonen slik at alle voksne sov middag. Om sommeren var det fristund for barna når foreldrene sov middag; da møttes de og badet f.eks.

Den bygda hadde nok kommet litt lengre i likestillingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...