Gå til innhold

Hive ut 18-åringen - men hvordan?

Gjest nå er han voksen

Anbefalte innlegg

Gjest nå er han voksen

Jeg er lei av snylteren, går bare hjemme og kritiserer alle andre, plager yngre søsken, betaler ikke noe hjemme, men lager h--vete hvis han ikke får penger til mat - og mat koster, ute, selvsagt. Tjener over 15 000 selv i måneden som bare forsvinner, men jakter på alt jeg kjøper til meg selv og påstår det er jeg som sløser.

Nå vil jeg kaste ham ut. Samtidig er jeg redd for at han er deprimert og kanskje ikke tåler å bo for seg selv? Han ligger nesten hele dagen, våkner opp langt på dag og i helga enda seinere og lager stort sett trøbbel med å provosere oss andre til vi tenner på alle plugger og krangelen er i gang.

Ja, vi er vanlige mennesker med vanlige feil og mangler - dem påpeker han hele tida og plager oss der det gjør mest vondt.

Nå vil jeg hive ham ut slik at vi andre kan ha det bra - men er altså samtidig redd for at han da går under og føler seg - nettopp - kastet ut.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Fortell ham hvor landet ligger..? Er han 18 år og har 15.000 kr i inntekt pr mnd, så er han voksen nok til å få høre at hvis deres regler ikke passer ham, og hvis han ikke kan oppføre seg som en voksen bare fordi han bor under deres tak, så får han finne seg en egen plass å bo. Dere kan selvsagt hjelpe ham med å finne en passende bopel hvis han ikke skjerper seg, men i mitt hode er det bare to alternativer her - enten skjerper han seg, eller så får han flytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Fortell ham hvor landet ligger..? Er han 18 år og har 15.000 kr i inntekt pr mnd, så er han voksen nok til å få høre at hvis deres regler ikke passer ham, og hvis han ikke kan oppføre seg som en voksen bare fordi han bor under deres tak, så får han finne seg en egen plass å bo. Dere kan selvsagt hjelpe ham med å finne en passende bopel hvis han ikke skjerper seg, men i mitt hode er det bare to alternativer her - enten skjerper han seg, eller så får han flytte ut.

Ser nå at innlegget mitt høres noe usympatisk ut, og det var ikke meningen! Det jeg mener er bare at når han er 18 år gammel bør det være mulig å ha en voksen og normal samtale med ham, hvor du sier at det ikke går an å ha ham boende hjemme når han pr def er voksen, og ikke oppfører seg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Han har da ikke noe med hva du bruker penger på. Han skal ikke få penger av deg lenger, han er voksen og tjener sine egne. Han må lære seg å fordele disse utover måneden, og bruke de fornuftig. Når han tjener 15 000 så kunne du forvente at han betale for seg hvis han skal fortsette å bo hjemme. Om han er deprimert eller ikke, man må kunne forvente en viss oppførsel av han, her hjelper det ikke å sy puter under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha et møte med han, hvor du forteller at han det du skrev her.

Dere blir enige om utflyttedato, og at han frem til da betaler kost og losji.

Om du ønsker en nøytral 3. part tilstede, finnes det sikkert en instans for dette.

Men eg råder deg å likevel bistå til oppmuntring og råd, så han ikke føler at du avviser han. Du trenger ikke kjøpe inn, sjekke leiemarkedet, eller noe, men kanskje tilby deg å transporte flyttelass, være med på praktiske ting han ønsker å få gjort.

På tide å bli voksen. Lykke til

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han ha 15.000 hver mnd om han for det meste ligger og sover?

Om han er i full jobb(noe som inntekten skulle si)så får han vel bare sove på fritiden da.

Skjønner ikke helt hvordan han kan plage dere andre så veldig.

Men skjønner godt at dere vil ha han ut,har selv en 20 åring og synes det er på tide de kommer seg ut av heimen og får se at livet slett ikke alltid er så enkelt som det ser ut som.

Men hvordan vi skal bli kvitt de aner jeg ikke så beklager,ble ikke så mye hjelp herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han ha 15.000 hver mnd om han for det meste ligger og sover?

Om han er i full jobb(noe som inntekten skulle si)så får han vel bare sove på fritiden da.

Skjønner ikke helt hvordan han kan plage dere andre så veldig.

Men skjønner godt at dere vil ha han ut,har selv en 20 åring og synes det er på tide de kommer seg ut av heimen og får se at livet slett ikke alltid er så enkelt som det ser ut som.

Men hvordan vi skal bli kvitt de aner jeg ikke så beklager,ble ikke så mye hjelp herfra.

''Om han er i full jobb(noe som inntekten skulle si)så får han vel bare sove på fritiden da.''

Nei, det synes jeg faktisk ikke han kan. Han er som voksen å regne og da må han faktisk bidra i huset også med klesvask, matlaging, støvsuging osv. I tillegg hører det ingensteds hjemme hen at en som tjener 15.000,- i mnd ikke skal bidra økonomisk overhodet! En gutt/mann på 18 år spiser sannsynligvis for ganske mye penger hver mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Vel , det er vel du som har oppdratt han...

Du får kreve litt mer av han da.Han er jo stor, og kan yte.

Generelt synes jeg at det blir feil å si at han er problemet, hele familien har et problem. Om om han er eldst, har du jo en pekepinne på hvordan de andre ungene dine ender......

Men det er min mening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk tror jeg ikke det løser noe problem å kaste han ut. Da kommer han nok til å fortsette å bruke pengene på ingenting. Slik at han ikke får betalt husleie, så kommer han rekende hjem ennå blakkere enn før og mer frustrert.

Jeg ville snakke med han og begynt å forberede han på alt som må gjøres da han flytter hjemmefra. Begynn med at han må vaske egne klær, selvfølgelig må han vaske gulv og rydde etter seg. Du kan også få han til å sette opp middagsforslag en dag i uka, da må han handle og kokke, og servere til dere andre. På den måten kan du få litt hjelp også. Få han til å forstå hvorfor det er på tide å gjøre det slik.

Er foresten barna dine vandt med å måtte hjelpe til fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han ligger mesteparten av dagen, både på hverdager og i helgen. Men han tjener 15.000 i måneden. Når tjener han de pengene? Jobber han kveldsvakter eller nattevakter?

Du skriver at han lager et helvete hvis han ikke får penger til å spise ute. Hvorfor er det noe tema i det hele tatt? Han tjener penger selv, selvsagt gir dere han ikke penger til noe sånt.

Det er vel litt sent å begynne å oppdra gutten nå. Men noen klare, ufravikelige regler syns jeg dere burde ha for han. Sett opp en avtale om hvordan det skal fungere når han bor hjemme. Avtalen må ikke bli for omfattende, men være klar og konkret.

I avtalen bør det inngå at han må klare seg økonomisk selv, og at han IKKE skal blande seg opp i deres økonomi og bry seg med hvordan dere bruker pengene deres. Hvis temaet allikevel kommer opp, vis til kontrakten, ikke gå inn i noen diskusjon om saken, og for all del ikke la deg overtale. Han er kanskje vant til at dere sier en ting, men gjør noe annet bare han maser lenge nok eller blir sint og ubehagelig?

Videre syns jeg avtalen bør inneholde noen punkter om hva dere forventer at han bidrar med hjemme, og selvsagt at han skal holde sitt eget rom og sine egne klær i orden selv.

Men husk, det hjelper ikke med noen avtale hvis dere ikke holder fast på at den skal følges. Og som sagt tidligere, ikke gå inn i diskusjoner om avtalte og selvfølgelige ting.

Hvis han mener han kan gjøre som han vil fordi han er myndig, så fortell han at deres regler gjelder så lenge han bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om han er i full jobb(noe som inntekten skulle si)så får han vel bare sove på fritiden da.''

Nei, det synes jeg faktisk ikke han kan. Han er som voksen å regne og da må han faktisk bidra i huset også med klesvask, matlaging, støvsuging osv. I tillegg hører det ingensteds hjemme hen at en som tjener 15.000,- i mnd ikke skal bidra økonomisk overhodet! En gutt/mann på 18 år spiser sannsynligvis for ganske mye penger hver mnd!

Helt enig med Lillemus. Krev husleie og at han hjelper til med andre ting i huset. Kanskje han får lyst til å flytte selv?

Ellers synes jeg at du kan forklaere at han nå er voksen. Du forventer at han bidrar med. Sett opp hva du vil ha i husleie, det bør minimum være slik at du ikke har noen utgifter på han. Altså det bør dekke strøm, mat, og annet.

Dersom han klager, syter etc. Sier du at slik er reglene her i huset.

Du kan også si at du synes det er på tide at han prøver å ut voksenlivet ved å flytte for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er altfor tidlig å kaste ut en 18-åring hjemmenfra. Jeg syns ikke ansvarlige foreldre gjør det. Noe helt annet er det hvis ungdommen ønsker det selv. Da syns jeg man bør man støtte og oppmuntre, og hjelpe til med å finne egnet bolig og skaffe utstyr, hvis den unge ønsker slik hjelp.

Men jeg syns ungdom som tjener penger bør venne seg til å betale faste utgifter. Av en som tjener 15000 i måneden ville jeg krevd en fast sum i husleie. Jeg ville satt pengene inn på en sparekonto til poden, uten at han visste om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du tar 1/3 av lønnen hans i husleie. De pengene ville jeg satt på konto til ham til leilighet eller bil. Og du gir ham ikke fem flate øre til noen verdens ting - han har egne penger.

Skal han ut og spise så får han da jammen bruke egne penger. Ellers får han spise den maten som tilbys hjemme.

Og den frekke tonen må dere vel nesten bare jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er altfor tidlig å kaste ut en 18-åring hjemmenfra. Jeg syns ikke ansvarlige foreldre gjør det. Noe helt annet er det hvis ungdommen ønsker det selv. Da syns jeg man bør man støtte og oppmuntre, og hjelpe til med å finne egnet bolig og skaffe utstyr, hvis den unge ønsker slik hjelp.

Men jeg syns ungdom som tjener penger bør venne seg til å betale faste utgifter. Av en som tjener 15000 i måneden ville jeg krevd en fast sum i husleie. Jeg ville satt pengene inn på en sparekonto til poden, uten at han visste om det.

Om pengene skal settes på en sparekonto eller ikke, synes jeg avhenger av familiens økonomi. Dersom podsen spiser mye mat, og bruker mye strøm ved å dusje etc. Og mor har dårlig råd, så synes jeg fint hun kan bruke pengene til å få familieøkonomien til å gå opp. Evt kan hun spare deler av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pengene skal settes på en sparekonto eller ikke, synes jeg avhenger av familiens økonomi. Dersom podsen spiser mye mat, og bruker mye strøm ved å dusje etc. Og mor har dårlig råd, så synes jeg fint hun kan bruke pengene til å få familieøkonomien til å gå opp. Evt kan hun spare deler av den.

Det er jeg enig med deg i! Det er helt greit å beholde pengene voksne barn betaler i husleie, enten man trenger dem eller ikke selv. Men jeg er i den situasjonen at jeg ville satt de inn på en sparekonto til poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Du tar 1/3 av lønnen hans i husleie. De pengene ville jeg satt på konto til ham til leilighet eller bil. Og du gir ham ikke fem flate øre til noen verdens ting - han har egne penger.

Skal han ut og spise så får han da jammen bruke egne penger. Ellers får han spise den maten som tilbys hjemme.

Og den frekke tonen må dere vel nesten bare jobbe med.

1/3 av lønna i husleie? Da hadde jeg heller flytta ut fra mine foreldre og leid et lite krypinn selv. Vet ikke om det er noe bedre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

1/3 av lønna i husleie? Da hadde jeg heller flytta ut fra mine foreldre og leid et lite krypinn selv. Vet ikke om det er noe bedre egentlig.

1/3 av det man tjener i kostpenger og husleie er da ikke mye. Hvis du heller ville valgt å betale en reel husleie et annet sted, samt forsørge deg selv, ville jo det vært et klart bevis på at du var voksen nok til å ta ansvar for deg selv.

Jeg tror nok ti tusen i lommepenger er i overkant av hva en attenåring uten økonomiske forpliktelser bør tillate seg å sløse vekk hver måned. Det kommer jo et liv senere også - hvor det kan lønne seg stort å ha utviklet et mer realistisk syn på penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

1/3 av det man tjener i kostpenger og husleie er da ikke mye. Hvis du heller ville valgt å betale en reel husleie et annet sted, samt forsørge deg selv, ville jo det vært et klart bevis på at du var voksen nok til å ta ansvar for deg selv.

Jeg tror nok ti tusen i lommepenger er i overkant av hva en attenåring uten økonomiske forpliktelser bør tillate seg å sløse vekk hver måned. Det kommer jo et liv senere også - hvor det kan lønne seg stort å ha utviklet et mer realistisk syn på penger.

Nei, jeg tror jeg ville gjort det på trass. Hadde ikke giddi å betalt så mye for å bo hjemme. Syns det blir helt feil. 1000-1500 kr kan gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...