Gå til innhold

Hive ut 18-åringen - men hvordan?

Gjest nå er han voksen

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

1/3 av det man tjener i kostpenger og husleie er da ikke mye. Hvis du heller ville valgt å betale en reel husleie et annet sted, samt forsørge deg selv, ville jo det vært et klart bevis på at du var voksen nok til å ta ansvar for deg selv.

Jeg tror nok ti tusen i lommepenger er i overkant av hva en attenåring uten økonomiske forpliktelser bør tillate seg å sløse vekk hver måned. Det kommer jo et liv senere også - hvor det kan lønne seg stort å ha utviklet et mer realistisk syn på penger.

Nei, jeg tror jeg ville gjort det på trass. Hadde ikke giddi å betalt så mye for å bo hjemme. Syns det blir helt feil. 1000-1500 kr kan gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar 1/3 av lønnen hans i husleie. De pengene ville jeg satt på konto til ham til leilighet eller bil. Og du gir ham ikke fem flate øre til noen verdens ting - han har egne penger.

Skal han ut og spise så får han da jammen bruke egne penger. Ellers får han spise den maten som tilbys hjemme.

Og den frekke tonen må dere vel nesten bare jobbe med.

Det var ett (eller et som "morsan" ville sagt) konstruktivt, fornuftig og realt forslag!

5000.- i kost & losji er ikkje for mye.

En 18 åring spiser glatt for 3000.- i mnd, om han skulle hatt egen leilighet måtte han også betalt tv-lisens, strøm, innboforsikring, telefon og internett og da går det fort noen tusenlapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror jeg ville gjort det på trass. Hadde ikke giddi å betalt så mye for å bo hjemme. Syns det blir helt feil. 1000-1500 kr kan gå an.

Moren luer jo på om han ikke bør flytte uansett så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Han tjener egne penger, nok til å klare seg for, hva venter du på?

Bare å be ham om å finne seg et annet sted å bo, evt. hjelpe ham i boligjakten.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dekker jo ikke matutgiftene engang.

Det er en ting om ungen går på skole og man vil hjelpe til med det. Men når han tjener så mye selv, kan da ikke en 18-åring forlange å bli fødd på av mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hehe - da ville jeg med glede latt deg flytte ut på trass og lære the really hard way hva ting koster og hvordan man må disponere pengene sine :-D

Og jeg ville vært utrolig firkantet mens du lærte også, for jeg ville visst at dette er en av de viktigste foreldreoppgavene jeg hadde i forhold til deg i denne alderen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Det var ett (eller et som "morsan" ville sagt) konstruktivt, fornuftig og realt forslag!

5000.- i kost & losji er ikkje for mye.

En 18 åring spiser glatt for 3000.- i mnd, om han skulle hatt egen leilighet måtte han også betalt tv-lisens, strøm, innboforsikring, telefon og internett og da går det fort noen tusenlapper...

Takk :-)

Og dessuten - hvis en attenåring skal ligge på mer enn ti tusen i mnd i lommepenger, så bør det skje etter at han har lært seg at man må dekke utgiftene sine først... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-)

Og dessuten - hvis en attenåring skal ligge på mer enn ti tusen i mnd i lommepenger, så bør det skje etter at han har lært seg at man må dekke utgiftene sine først... :-)

Jepp.

Eg kommer til å benytte meg av dine råd sjøl, vår sønn fyller 18 neste år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...