Gå til innhold

Vondt!!


emsen

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen dager hatt ømme bryster, ammer en stor gutt på 5 mnd. Natt til i går ble det _veldig_ vondt, det føltes vel egentlig som om jeg hadde overfylte bryster med spreng. Det hadde jeg imidlertid ikke...

Jeg startet med å massere, selv om dette gjør veldig vondt. Jeg har senere dusjet med varmt vann, og fortsatt med massasje etter at lillegutt har fått bryst. Det ene brystet ble bra med en gang, men i det andre brystet er det fortsatt visse vonde punkter.

Hva kan dette være? Jeg kan egentlig ikke kjenne noen harde klumper i brystet. Jeg har heller ikke røde flekker der. Smertene har gått over fra å være i hele brystet, litt ubestemmelig plassert, til nå å sitte på avgrensede punkter. Jeg har ikke feber, men har kjent meg syk. Influensasymptomer har jeg imidlertid ikke hatt.

Hva gjør jeg nå? Hvor lenge kan jeg gå med disse smertene uten å søke lege? Dersom dette har vært en begynnende brystbetennelse, er faren over nå selv om jeg fortsatt har disse punktvise smertene?

Jeg har i sommervarmen gått mye ute med bare T-skjorte og shorts. Det har jo vært 28 varmegrader, men blåst en del. Jeg har brukt ullinnlegg hele tiden. Er det sannsynlig at dette kan gi disse smertene? Må jeg virkelig kle mer på meg når det faktisk er så varmt?

En annen teori jeg har er at noe melk har blitt stående i brystet. Lillegutt har et sterkt varierende matbehov, noe som gjør at jeg ofte får velfylte bryster. SLik har det imidlertid vært helt siden han ble født, uten at jeg har hatt noen problemer av denne typen. Kan allikevel dette være årsaken til problemene mine??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære emsen. Høres ut for at du har oversfyllte bryst og har fått tilstoppede melkeganger. Fortsett slik du har gjort til de ømme punktene er borte. Pass på at du har satt igang utdrivningsrefleksen slik at melken drypper før du masserer. Gi altid morsmelk før du eventuellt gir annen mat. Hvis du får feber eller kulene vedvarer uten endring over dager, ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...