Gå til innhold

Trenger hun tillegg?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi er straks 3,5 mnd, og har stort sett sovet ca. 7 timer fra hun legger seg, før hun våkner for en pupp! Det vil si at hun stort sett har våknet i 3 - 4 tiden om natten. Deretter har hun gjerne sovet til ca. seks, da har det kommet en bæsj:-)

Men de siste dagene (3 eller 4) har hun begynt å våkne cirka tolv hver natt! Hun våkner helt av seg selv og gråter... Jeg veit egentlig ikke om hun gråter fordi hun er sulten, eller bare fordi hun har våknet, men jeg tar henne opp for en pupp, og da sovner hun igjen...

Det er egentlig ikke noe problem, men jeg blir litt sliten av det, og sovner lett med henne ved puppen. Dermed blir hun liggende i sengen vår, og da ligger hun mye våken fordi vi snur på oss, pluss at samboeren min snorker! Og da blir hun sliten også...

Så... Det hadde vært fint om vi kunne komme tilbake til å våkne èn gang om natten! Og for å få til det må jeg jo vite hvorfor hun våkner...

Jeg har lurt på om det er litt kaldt for henne. Det har blitt litt kjølig om natten igjen, og hun ligger fortsatt med bare pledd over seg, som blir liggende i en liten stripe over magen... Tenkte å ta frem dyne igjen, og prøve det i natt!

Men jeg har også tenkt at hun kanskje trenger mer næring! De skal jo liksom ikke trenge det før de er 4 mnd i hvert fall, men jenta mi er laaaaang! Hun var 65 cm nå på 3 mnd kontrollen...! Dermed trenger hun vel kanskje mer næring enn de som ikke vokser like fort skulle en tro...?

Kan jeg gi henne litt erstatning om kveldene? Eller bør jeg vente med det til hun er eldre? Hvor mye bør jeg i så fall gi? Vil det tulle til ammingen for oss tror dere? Vil hun fortsatt ha puppen selv om hun får erstatning?

Jeg er ganske sikker på at jeg har nok melk, for hun virker aldri misfornøyd! Dessuten fyller jeg på om kvelden, til hun spytter ut puppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg ville absolutt heller forsøkt å øke ammingen på kvelden enn å begynne med tillegg. Begynner du først med tillegg kan det være vanskelig å slutte, og alt er mye enklere med pupp. Men enda viktigere er selvfølgelig at morsmelk gir mye bedre næring enn erstatning.

Men nytter det ikke å øke ammingen er det jo ikke livets undergang om dere begynner med litt tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt heller forsøkt å øke ammingen på kvelden enn å begynne med tillegg. Begynner du først med tillegg kan det være vanskelig å slutte, og alt er mye enklere med pupp. Men enda viktigere er selvfølgelig at morsmelk gir mye bedre næring enn erstatning.

Men nytter det ikke å øke ammingen er det jo ikke livets undergang om dere begynner med litt tillegg.

Jeg ammer stort sett konstant fra 18.00 til 20.00! Hun blir propp mett, og spytter ut puppen. Så venter jeg 15 min, og legger henne til igjen, og da orker hun noen svelger til før hun spytter ut igjen. Og sånn fortsetter vi! Så jeg kan umulig få i henne mer mat!

Har ikke lyst til å gi noe annet, men vil ikke slite ut oss begge to ved å holde oss våkne om natten heller... Usj, dillemma! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ammer stort sett konstant fra 18.00 til 20.00! Hun blir propp mett, og spytter ut puppen. Så venter jeg 15 min, og legger henne til igjen, og da orker hun noen svelger til før hun spytter ut igjen. Og sånn fortsetter vi! Så jeg kan umulig få i henne mer mat!

Har ikke lyst til å gi noe annet, men vil ikke slite ut oss begge to ved å holde oss våkne om natten heller... Usj, dillemma! :-/

Skjønner det. Og jeg er langtfra noen spesialist, og det begynner å bli noen år siden jeg ammet selv.

Antar du er klar over at det er den siste melken som er den mest næringsrike og mettende, med andre ord er det viktig at barnet suger lenge, og ikke bare stadige skvetter. Med andre ord bør h*n antakelig være litt sulten før siste måltidet på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min begynte å våkne igjen om nettene da han var på den alderen, han fikk også pupp. Han var ganske stor, så jeg regnet med at han var sulten, babyer skal jo liksom våkne for nattmat så jeg tok de ukene han sov hele natta som en bonus bare. Han sov ikke om nettene etter at han fikk grøt og middag heller, så vi måtte ta en liten "runde" da han var 8 mndr. Tror kanskje han bare endret sovemønster og sov mer urolig etter 3-4 mndr kanskje han begynte å drømme mer?

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke giddet å begynne med MME og forstyrret balansen med tilbud og etterspørsel. Sålenge du har nok melk og ungen vokser er det da ingen vits i å begynne å blande inn annen mat så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Er det fortsatt melk igjen når hun gir seg med puppen? Da er hun jo mett ihvertfall. Men morsmelk fordøyes lett, så nå som hun blir større varer den ikke like lenge før hun trenger mer mat igjen.

Jeg vil presisere at det er en stund siden jeg hadde baby selv, så jeg vet ikke hva som er anbefalt lenger av hvor lenge før man introduserer mat osv - men min yngste begynte med de første små skjeene med grøt da han var snaut fire måneder, nettopp fordi melken ikke holdt lenge nok på natten mer.

Så kanskje litt grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner det. Og jeg er langtfra noen spesialist, og det begynner å bli noen år siden jeg ammet selv.

Antar du er klar over at det er den siste melken som er den mest næringsrike og mettende, med andre ord er det viktig at barnet suger lenge, og ikke bare stadige skvetter. Med andre ord bør h*n antakelig være litt sulten før siste måltidet på kvelden.

Er bare skinnet igjen når hun er ferdig med dem om kvelden, så det tror jeg ikke er noe problem;-)

Men hvordan er det egentlig når puppen er tom og man venter et kvarter? Den lille melken som da har blitt produsert - er det den fete melken som legger seg i "bunnen", eller tørsteslukkermelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg tror ikke hun trenger tillegg, men jeg tror heller ikke du kan regne med at hun bare trenger ett nattmåltid helt til hun begynner med grøt/fast føde.

Morsmelken er veldig lett fordøyelig, og metter ikke like lenge som annen mat / erstatning. Så når hun vokser, vil hun kanskje ha behov for mer / oftere melk.

Jeg ville prøvd en stund til, og sett om det bare var økedøgn og at hun faller tilbake til den veldig gode rytmen hun hadde tidligere.

Har du mye melk om morgenen, kan du prøve å pumpe det ene brystet mens pappaen skifter bleie på henne, og så legger han henne til det andre brystet ditt etterpå. Den pumpede melken kan pappaen gi på flaske to - tre kvelder i uken (at han sitter oppe til tolvtiden disse kveldene, så kan du legge deg tiidlig og få masse sammenhengende søvn noen netter i uken).

Evt at pappaen står opp og legger henne hos deg når hun våkner, og tar henne vekk igjen når hun er ferdig, slik at du ikke behøver å våkne helt, og ikke behøver å tenke på at du sovener med henne under dynen din.

At han får litt korte netter til lørdag og søndag (og kanskje en natt til), når han får sove hele natten de resterende nettene, er ofte en grei løsning, slik at du får noe mer sammenhengende søvn noen netter i uken.

Det er viktig at det med å få til nettene på en ok måte, er et felles prosjekt, hvor det ikke blir en konkuranse om å fortelle den andre om hvor ekstremt trett men er, men at man fordeler byrdene litt i perioder. Selv om han er i jobb, har du også behov for sammenhengnde søvn innimellom.

Så klarer dere å drøye oppstart med grøt eller erstatning halvannen måned til, kanskje. Det er det ideelle å vente til hun nærmer seg halvåret.

Det er ikke farlig med erstatning, men så lenge du har rikelig med melk, ville jeg prøvd å holde meg til bare morsmelk en stund til.

Mine har sovet i tynne ullklær om natten også om sommeren (ikke når det er tropenetter, men når det er vanslige sommernetter som nå), da er de gode og varme uten å bli svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med tillegg om du har melk nok! Det har ingen hensikt egentlig.

Ta på henne en dyne og se om hun blir roligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt melk igjen når hun gir seg med puppen? Da er hun jo mett ihvertfall. Men morsmelk fordøyes lett, så nå som hun blir større varer den ikke like lenge før hun trenger mer mat igjen.

Jeg vil presisere at det er en stund siden jeg hadde baby selv, så jeg vet ikke hva som er anbefalt lenger av hvor lenge før man introduserer mat osv - men min yngste begynte med de første små skjeene med grøt da han var snaut fire måneder, nettopp fordi melken ikke holdt lenge nok på natten mer.

Så kanskje litt grøt?

Innen klokken 20.00 er det ganske tomt her ja, men jeg er mektig sikker på at hun er mett! Hun blir liggende og tulle med puppen, og "hyle" slik hun gjør når hun er mett:-)

De sier vel at de ikke skal ha annen mat før de er minst 4 mnd, og jeg hadde nå lyst til å fullamme så lenge som mulig da! Liker ikke slike dillemmaer:-/

Men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kan du ikke gi henne en liten kopp med grøt da? Eller litt velling?

Det metter jo mer enn melk - og vil kanskje gjøre at hun holder litt lenger på natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Innen klokken 20.00 er det ganske tomt her ja, men jeg er mektig sikker på at hun er mett! Hun blir liggende og tulle med puppen, og "hyle" slik hun gjør når hun er mett:-)

De sier vel at de ikke skal ha annen mat før de er minst 4 mnd, og jeg hadde nå lyst til å fullamme så lenge som mulig da! Liker ikke slike dillemmaer:-/

Men må man så må man...

Jeg synes ikke du skal høre så mye på hva "de sier" - men heller prøve deg litt frem på hva som er rett for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min begynte å våkne igjen om nettene da han var på den alderen, han fikk også pupp. Han var ganske stor, så jeg regnet med at han var sulten, babyer skal jo liksom våkne for nattmat så jeg tok de ukene han sov hele natta som en bonus bare. Han sov ikke om nettene etter at han fikk grøt og middag heller, så vi måtte ta en liten "runde" da han var 8 mndr. Tror kanskje han bare endret sovemønster og sov mer urolig etter 3-4 mndr kanskje han begynte å drømme mer?

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke giddet å begynne med MME og forstyrret balansen med tilbud og etterspørsel. Sålenge du har nok melk og ungen vokser er det da ingen vits i å begynne å blande inn annen mat så tidlig?

Nei, du har rett! Jeg har lyst til å fullamme så lenge som mulig!

Kan godt hende hun bare har endret sovemønster litt ja... Hun styrer mer om kveldene nå også! Hører henne på BabyCallen, hun "gnufler" stadig...

Nei, venter nok litt med tillegg uansett, og ser ann! Vil ikke ødelegge den fine ammingen, det er viktig for meg! Men det er greit å vite hva slags erfaringer andre har uansett, før jeg tar en avgjørelse...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Er bare skinnet igjen når hun er ferdig med dem om kvelden, så det tror jeg ikke er noe problem;-)

Men hvordan er det egentlig når puppen er tom og man venter et kvarter? Den lille melken som da har blitt produsert - er det den fete melken som legger seg i "bunnen", eller tørsteslukkermelk?

Jeg trodde det da var "lettmelk" ;) som ble produsert, men dette har jeg egentlig ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mange motstridende råd her! Men nei, jeg har ikke lyst til å gi noe annet, og venter nok uansett noen uker og ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi henne en liten kopp med grøt da? Eller litt velling?

Det metter jo mer enn melk - og vil kanskje gjøre at hun holder litt lenger på natten?

Hun er jo bare 3,5 mnd! Har ikke lyst til å begynne med grøt enda... Venter nok en stund til og ser ann, vil gjerne fullamme så lenge som mulig! Hrmf, ikke lett dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Ikke begynn med tillegg om du har melk nok! Det har ingen hensikt egentlig.''

Tillegg metter mer enn morsmelk, så med tanke på søvnen har det jo en viss hensikt. Men jeg ville heller ikke anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun trenger tillegg, men jeg tror heller ikke du kan regne med at hun bare trenger ett nattmåltid helt til hun begynner med grøt/fast føde.

Morsmelken er veldig lett fordøyelig, og metter ikke like lenge som annen mat / erstatning. Så når hun vokser, vil hun kanskje ha behov for mer / oftere melk.

Jeg ville prøvd en stund til, og sett om det bare var økedøgn og at hun faller tilbake til den veldig gode rytmen hun hadde tidligere.

Har du mye melk om morgenen, kan du prøve å pumpe det ene brystet mens pappaen skifter bleie på henne, og så legger han henne til det andre brystet ditt etterpå. Den pumpede melken kan pappaen gi på flaske to - tre kvelder i uken (at han sitter oppe til tolvtiden disse kveldene, så kan du legge deg tiidlig og få masse sammenhengende søvn noen netter i uken).

Evt at pappaen står opp og legger henne hos deg når hun våkner, og tar henne vekk igjen når hun er ferdig, slik at du ikke behøver å våkne helt, og ikke behøver å tenke på at du sovener med henne under dynen din.

At han får litt korte netter til lørdag og søndag (og kanskje en natt til), når han får sove hele natten de resterende nettene, er ofte en grei løsning, slik at du får noe mer sammenhengende søvn noen netter i uken.

Det er viktig at det med å få til nettene på en ok måte, er et felles prosjekt, hvor det ikke blir en konkuranse om å fortelle den andre om hvor ekstremt trett men er, men at man fordeler byrdene litt i perioder. Selv om han er i jobb, har du også behov for sammenhengnde søvn innimellom.

Så klarer dere å drøye oppstart med grøt eller erstatning halvannen måned til, kanskje. Det er det ideelle å vente til hun nærmer seg halvåret.

Det er ikke farlig med erstatning, men så lenge du har rikelig med melk, ville jeg prøvd å holde meg til bare morsmelk en stund til.

Mine har sovet i tynne ullklær om natten også om sommeren (ikke når det er tropenetter, men når det er vanslige sommernetter som nå), da er de gode og varme uten å bli svette.

Vi har gode fordelingsvaner ang nettene, utifra hvor mye han jobber osv, og jeg fornøyd sånn sett! Ei heller er jeg utslitt! Men litt sliten blir man jo av disse oppstykkede nettene...

Når du sier det, ser jeg jo at det er logisk at hun trenger flere nattmåltider nå som hun er så stor, og innser at det beste er å bare gi henne et måltid ekstra:-)

Har ikke lyst til å gi noe annet så tidlig, og vil nødig tulle til ammingen! Så lenge hun er fornøyd med en ekstra pupp, er vel det det beste for henne... Så får jeg heller ta meg sammen og virkelig prøve å holde meg våken og få henne over i senga si! (Den står helt inntil min side av dobbeltsenga, så jeg må ikke engang stå opp)

Takk for langt og godt svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at søvnmønsteret forandrer seg! Jeg syns IKKE du skal begynne med tillegg nå. Da risikerer du bare at ammingen dabber av. Hvis du holder ut noen uker til, så kan du begynne med smaksprøver av grøt. For ammingens del, er det bedre begynne med litt grøt enn MME hvis barnet ikke får nok mat av kun morsmelk. (Forutsatt at barnet er minst 4 mnd, da) Det er nok i første rekke deg, og ikke hun, som plages av at hun vil ha litt pupp i 12-tiden...

Jeg vil også advare deg, det er ikke sikkert grøt er en mirakel-kur som gjør at babyen sover hele natten! Sult er ikke alltid den eneste grunnen til at de våkner. Mine to sov ikke bedre etter at de fikk grøt...

Lykke til uansett! (Så veldig motstridende er vel ikke rådene du har fått, vel!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det da var "lettmelk" ;) som ble produsert, men dette har jeg egentlig ikke peiling på.

Så hvis du har rett, så lønner det seg da altså å vente en time med å legge henne til, og ikke gi henne skvettene etterhvert som de kommer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...