Gå til innhold

Sover så lite råd?

Gjest Pappaen_til_en_7åring

Anbefalte innlegg

Gjest Pappaen_til_en_7åring

Sover så lite råd?

Når det gjelder min sønn så har han alltid hatt problemer med å sovne om kvelden. Jeg er sikker på at det ikke har noe med hans ADHD medisin å gjøre han får 63mg Concerta klokken 07.30 så han ikke er den propellen når han står opp og 15mg Metylin klokken 19.00 samt 10mg Ritalin klokken 22.00. Han har sovnet litt tidligere og sover tyngre med ADHD medisin en før han var medisinert.

Vi prøvd alt, men er det noen som har gode råd. Leggingen begynner klokken 22.00 Då får han melatonin og 10mg med Ritalin da er det tannpuss og bading med hårvask. Vannet er litt varmere enn kropstempaeraturen og vi skrur av lyset til badet. Etter badingen er det legger vi han. Han sovner vanligvis ikke før klokken 22-45 til 23.00 har prøvd å legge han tidligere det hjelper ikke. Varmt bad og melatonin må han ha for å sovne. Vi vekker han 0745 da er han veldig trøtt og vi må bokstavelig talt løfte han ut av senga. Han sover nesten 9 timer det virker ikke ut som om det påvirker hans skole noe særlig Concertaen gjør jo han våken. Men kunne ønske han sov 1 time lengere hver natt. Hva kan vi gjøre. Veit det er sommerferie snart men vil jo "trene" litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...den evige natteravn...

Min første tanke da jeg begynte å lese var at her måtte det være snakk om en tenåring ut i fra leggetiden...

Stor ble min forundring da jeg ser at barnet bare er 7 år.

Det første du bør gjøre er å få gode leggerutiner to timer tidligere. Det er alt for sent for en 7 åring å legge seg rundt kl.22.30

Morgensituasjonen vil nok endre seg veldig ved at barnet kommer seg i seng på et langt tidligere tidspunkt.

Ellers har jeg hørt at for å få nytte av et varmt bad for å få sove, bør dette tas ca 2 timer før sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delphina1365380402

Jeg tror dere må skyve fram leggerutinene med et par timer. Han får ikke nok søvn og dere vil jo få betydelige problemer etterhvert som han blir eldre hvis leggetiden også endres med alderen.

Melatonin skal gis 1 time før leggetid. Dere kan gi opptil 3 kapsler, altså 9 mg, (i flg dr. Ruud på Frambu). Bruk sommerferien til å forskyve leggerutinene - så er han i god gjenge når skolen begynner igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest apelsin

Hei.

Du skriver at barnet ditt sover så lite.

Har du tenkt på at det kan være bivirkning på ritalin/conserta?

Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei.

Du skriver at barnet ditt sover så lite.

Har du tenkt på at det kan være bivirkning på ritalin/conserta?

Anonym.

Hvorfor svarer du nå? Spørsmålet ble stilt for to år siden og det er store muligheter for at problemet er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...