Gjest labolina Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Planlegger podens 6-årsdag. I barnehagen hvor han går er de 6 skolestartere, der 3 av dem skal begynne på samme skole som min sønn. Disse 3 (2 gutter og 1 jente) ønsker vi å invitere, men er usikker på de to andre... Han har bursdag i slutten av juni, og skal i barnehagen bare 2 dager etter bursdagen sin før han tar ferie og deretter starter på skolen. De to ungene som ikke skal starte på samme skole kommer vi sannsynligvis aldri til å ha noe mer med å gjøre. Det ene er en gutt, som min sønn leker med innimellom, mens det andre barnet er en jente, som han aldri leker med og aldri snakker om (noe jeg skjønner godt da det også i mine øyne er en ufordragelig unge - utrolig sutrete og klagende). Kan vi utelate de to, evt. bare jenta??? Vi kommer også til å invitere noen andre barn (naboer etc) så jeg synes de blir mange nok allikevel... Huff - dette er vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, i denne situasjonen syns jeg dere kan be hvem dere vil, men unngå å dele ut invitasjonene i barnehagen. Lever heller invitasjonene privat. Da er det mindre fare for at noen føler seg utelatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du kan la være jenta? Viktigst her er at du ikke gir ut invitasjoner i barnehagen men heller ringer hjem til dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg vet ikke hvordan det er best å dele opp dette, men et tips er at hvis dere ikke ber alle i samme aldersgruppe, så bør dere levere invitasjonene privat og ikke via barnehagen. Da blir det så synlig hvem som ikke er invitert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enkelt og greit Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Sjansen for at denne ene / disse to blir lei seg er vel større enn den ulempen det er å invitere dem? Jeg ville invitert hele førskolegruppen i barnehagen, antageligvis har noen dratt på ferie / har andre planer, og hvis det er en eller to av disse han har hatt liten kontakt med, så er vel sjansen enda større at hans bursdag blir nedprioritert i forhold til andre ting de skal. Så føler du deg snill og raus (jeg mener du kan unne deg noe godt å frikke ikveld hvis du tar den riktige avgjørelsen) og slipper å tenke på at det kanskje sitter noen og er lei seg fordi de er utelatt. Det lærer barna dine litt om inkludering, og det å være ryddig i slike sammenhenger. Barn som er litt ufordragelige og sutrete har ofte en grunn til det, kanskje det er ekstra viktig for denne jenta å ikke bli utelatt (selv om hun helt sikkert ikke kommer til å vise stor takknemlighet ;-) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke frikke Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Sjansen for at denne ene / disse to blir lei seg er vel større enn den ulempen det er å invitere dem? Jeg ville invitert hele førskolegruppen i barnehagen, antageligvis har noen dratt på ferie / har andre planer, og hvis det er en eller to av disse han har hatt liten kontakt med, så er vel sjansen enda større at hans bursdag blir nedprioritert i forhold til andre ting de skal. Så føler du deg snill og raus (jeg mener du kan unne deg noe godt å frikke ikveld hvis du tar den riktige avgjørelsen) og slipper å tenke på at det kanskje sitter noen og er lei seg fordi de er utelatt. Det lærer barna dine litt om inkludering, og det å være ryddig i slike sammenhenger. Barn som er litt ufordragelige og sutrete har ofte en grunn til det, kanskje det er ekstra viktig for denne jenta å ikke bli utelatt (selv om hun helt sikkert ikke kommer til å vise stor takknemlighet ;-) ) og 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Selv om barnet bare skal i bhg to dager etter festen, så må jo innbydelsene leveres ut god tid i forveien. Jeg ville vært meget skeptisk til å utelate bare noen få av det som for barna i ders hverdag i bhg kan fremstå som en naturlig gruppe. Jeg har også junibarn, og inviterte alle "skolestarterne" fra hans avdeling i 6-årsdagen, selv den jenta som han hadde lekt minimalt med og som skulle flytte til en annen kommune den sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg synes det er best å lage skillelinjer som er greie å følge. Alle guttene på 6 år, alle i samme garderobe etc. Hvis det er 6 stk førskolebarn, blir det dumt å be 5 av dem og utelate den sjette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Når det er bare 6 skolestartere, og du uansett kan tenke deg å invitere 5 av dem, kan jeg ikke tenke meg en eneste god nok grunn til å utelate den ene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Da min yngste var 4 år gikk hun i bhg i en annen bydel. Hun har bursdag i slutten av mai. Vi hadde da fått plass i vår bydel fra høsten av. Ingen av barna hun gikk i bhg med vil vi antageligvis ha noe mer med å gjøre noen gang. Jeg inviterte jo likevel alle i hennes aldersgruppe - hun hadde jo tross alt gått sammen med dem en stund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Normalt synes jeg ikke det er noe galt i å invitere halvparten, så lenge invitasjonene deles ut privat og det er minst mulig oppmerksomhet rundt selskapet i fellesskapet. Men jeg synes likevel to av 5 er minste laget å utelate, i hvert fall når du ikke deler etter kjønn. Det hadde liksom vært noe annet å invitere 6 av 12. Å droppe bare den ene jenta blir i hvert fall helt feil - hvis de har så lite med hverandre å gjøre som du sier, kan det jo hende de velger å melde forfall... Jeg hadde nok forsøkt å få plass til begge de to "outsiderne". De er veldig opptatt av rettferdighet og denslags i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes du skal be alle, også de to "outsiderene". De trenger det kanskje mest også. Vær romslige, inkluderende og overbærende! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.