Gå til innhold

Vonde bryster-har lyst å gi opp


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Datteren min er 3 1/2 uke gammel, og det har vært noen vonde uker. Har problemer med å få henne riktig på brystet så jeg er svært sår / har blødende brystvorter. jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, men får det ikke alltid til. Nesten verre enn sårheten er imidlertid de tilstoppede melkegangene jeg får hele tiden. Brystet blir ømt og rødt og jeg kjenner harde kuler. har prøvd alle tips om å dusje,massere, amme hyppig etc. Har ikke lyst til å pumpe siden jeg er så sår. Kulene sitter oftest på oversiden av brystet, like ved armhulen, og også under brystet. Hva kommer dette av? Kan det forebygges? Vil det bli bedre etterhvert eller kan jeg risikere å ha det slik hele ammeperioden. Fortsetter det slik vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut. Hver ammestund er en lidelse pga. sårheten, og melleom ammestundene har jeg også vondt pga. knutene. Da jeg fikk barn for tre år siden ga jeg opp etter få uker pga. de samme problemene, men da hadde jeg også tre brystbetennelser i tillegg. Visste ikke at å amme kunne være en slik lidelse. Hva kan jeg gjøre?

Datteren min har en lang soveøkt midt på dagen. Kan vare 4-5 timer hvis jeg ikke vekker henne. Etter det skal hun die svært hyppig. Jeg har prøvd å vekke henne etter 3-4 timer for å unngå spreng (og igjen tette melkeganger). Bør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Anonymous. Vekk henne etter 2-3 timer på dagen.NÅ trenger hun å hjelpe deg. Har du noen stramme klær, bh, som klemmer av noen melkeganger der de tetter seg? Ungå bh med spiler,bøyler. Prøv å ligg i sengen ,på siden med en pute under ribbenene dine. Ha barnet på en pute og gi fra øverste bryst. Da får du brukt tyngdekraften. Noen har også prøvd å henge over barnet og amme. Du kan legge henne på bordet og bøye deg over henne. Bruk fantasien. De fleste opplever at det går over. Søk hjelp på helsestasjonen eller fra ammehjelpere der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helsestasjonen som skal hjelpe deg. Heng deg på dem. Ikke gi deg. Jeg opplevde at de skulle se det an så voldsomt at vi hadde problemer i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg hadde samme problemet når min lille gutt var på den alderen og da gikk jeg over til å bruke brystskjold en periode når jeg var veldig sår. Dette hjalp på meg - da gjorde det ikke så vondt når han ammet + at brystskjoldet tok det meste av "støyten" slik at brystvorten fikk hvile litt og sårene gro.

Lykke til videre...

Klem fra;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Problemene dine ligner på de som Tullerull beskriver. Les det innlegget jeg ga til henne, ta det til deg også. Det er lov å gi opp! Ja, ammepresset er stort, men du skal ikke lide!!

Og ja, du har lov til å gi opp. Eller jeg vil ikke si at du gir opp, du finner bare en annen bedre løsning for deg om du gir tillegg. Og det er helt lov!!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har stort sett de samme problemene som du. Har en liten gut på 18 dager, og fryktelig såre pupper.

Er blitt veldig mye bedre etter at jeg begynnte å gå med albueskjell i bhen.

De fylles med melk og holder brystvorten myk, og skorpefri. Du slipper også ammeinnlegg og bher som gror fast i puppen.

Pumper meg med Avent håndpumpe, og det gjør faktisk ikke vondt selv om jeg er sår. Og de tette melkegangene blir veldig fort bedre når puppen blir tømt ordentlig. Pumper også litt etter endt amming.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...