caprice Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Tenk at noe som skulle være det hyggeligste man gjorde i løpet av året kan skape så mye hodebry...Hva gjør dere når ferieønskene til deg og partneren overhodet ikke er samstemte? Hos oss er vi enige om det meste, men hver gang _ferie_ kommer på timeplanen blir det konflikter. Vi vil helt forskjellige ting. Jeg har sagt at jeg kan ta med meg barna 3 uker på hytta alene - så kan han være hjemme (bedre det enn å se det sure trynet hans- han vil ikke være der - greit nok). Så oppfordrer jeg ham til å gjøre noe av det han har lyst til med barna alene. (Dette er ting jeg absolutt ikke liker) Det slår derimot ikke an. Men han tar gjerne tre uker hjemme alene altså! Jeg mener barna kanskje kan ha godt av å savne meg litt også. (Jeg er mye alene med barna - han reiser mye). Faktisk kunne jeg også tenke meg noen dager helt alene. Må man på død og liv ha ferie sammen? Vi har det helt fint i hverdagen ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også mamma med barn Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes det er svært hyggelig og også nødvendig i dagens samfunn at en familie har en god avslappet og koselig ferietid sammen. Litt mer uviktig om dette er på en uke eller tre. Når dere overhode ikke klarer å få til dette så er jeg enig med deg at dere ferierer hver for dere med det dere trives med. Men da må selvsakt også gubben din kunne trå til og ta barna. Jeg synes du har helt rett når du sier at også du har godt av litt alenetid og ungene har ikke vondt av å savne deg litt heller. Synes du skulle stå på ditt jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes absolutt ikke man må ha _all_ ferie sammen. Vi har delt oss mange ganger i noe av ferien, både av hensyn til jobb, pga. stengt barnehage / SFO og fordi det er stor alders- og interesseforskjell på ungene. Men jeg synes ikke det høres så hyggelig ut at du skal ha ungene alene (nesten) hele ferien. Om han absolutt ikke vil på hytta, kan dere kanskje ta en kort tur et annet sted, hele familien? Hvis ikke, synes jeg du også kan ta deg noen dager aldeles alene, det er ingen av dere som tar skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes absolutt ikke man må ha _all_ ferie sammen. Vi har delt oss mange ganger i noe av ferien, både av hensyn til jobb, pga. stengt barnehage / SFO og fordi det er stor alders- og interesseforskjell på ungene. Men jeg synes ikke det høres så hyggelig ut at du skal ha ungene alene (nesten) hele ferien. Om han absolutt ikke vil på hytta, kan dere kanskje ta en kort tur et annet sted, hele familien? Hvis ikke, synes jeg du også kan ta deg noen dager aldeles alene, det er ingen av dere som tar skade av det. Selvfølgelig må man ikke ha all ferie sammen. Men jeg ville synes det var temmelig stusselig om vi ikke hadde noe ferie sammen som familie, vi har det travelt nok i hverdagen, og det blir litt for ofte bare tre til middagen eller under andre aktiviteter. Dere må vel kunne finne på noe alle har lyst til en uke? Så kan dere heller ta ungene en uke hver utenom? Har man ikke lyst til å ha sommerferie sammen én uke kan jeg ikke helt se man passer sammen som par/familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes absolutt ikke man må ha _all_ ferie sammen. Vi har delt oss mange ganger i noe av ferien, både av hensyn til jobb, pga. stengt barnehage / SFO og fordi det er stor alders- og interesseforskjell på ungene. Men jeg synes ikke det høres så hyggelig ut at du skal ha ungene alene (nesten) hele ferien. Om han absolutt ikke vil på hytta, kan dere kanskje ta en kort tur et annet sted, hele familien? Hvis ikke, synes jeg du også kan ta deg noen dager aldeles alene, det er ingen av dere som tar skade av det. skulle til trådstarter, legger også der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Selvfølgelig må man ikke ha all ferie sammen. Men jeg ville synes det var temmelig stusselig om vi ikke hadde noe ferie sammen som familie, vi har det travelt nok i hverdagen, og det blir litt for ofte bare tre til middagen eller under andre aktiviteter. Dere må vel kunne finne på noe alle har lyst til en uke? Så kan dere heller ta ungene en uke hver utenom? Har man ikke lyst til å ha sommerferie sammen én uke kan jeg ikke helt se man passer sammen som par/familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Selvfølgelig må man ikke ha all ferie sammen. Men jeg ville synes det var temmelig stusselig om vi ikke hadde noe ferie sammen som familie, vi har det travelt nok i hverdagen, og det blir litt for ofte bare tre til middagen eller under andre aktiviteter. Dere må vel kunne finne på noe alle har lyst til en uke? Så kan dere heller ta ungene en uke hver utenom? Har man ikke lyst til å ha sommerferie sammen én uke kan jeg ikke helt se man passer sammen som par/familie. Det som sjokkerer meg mest i år er at han automatisk trodde at jeg skulle ta barna på hytta alle de 5 ukene SFO er stengt - slik at han fikk 5 uker alene hjemme (joda han er ferievegrer også - jobber gjerne i stedenfor å ta ferie om han kan). At han ikke da en gang foreslo å finne på noe annet med barna i minst en av disse ukene. For meg så sier det meg at han synes det er helt OK å ikke se ungene sine på 5 uker... Trist i grunn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det som sjokkerer meg mest i år er at han automatisk trodde at jeg skulle ta barna på hytta alle de 5 ukene SFO er stengt - slik at han fikk 5 uker alene hjemme (joda han er ferievegrer også - jobber gjerne i stedenfor å ta ferie om han kan). At han ikke da en gang foreslo å finne på noe annet med barna i minst en av disse ukene. For meg så sier det meg at han synes det er helt OK å ikke se ungene sine på 5 uker... Trist i grunn... Jeg på min side hadde virkelig lurt på om han i det hele tatt var det minste glad i meg dersom han med lett hjerte var uten meg 5 uker - og det i tillegg i ferietiden! Jeg hadde revurdert hele forholdet tror jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det som sjokkerer meg mest i år er at han automatisk trodde at jeg skulle ta barna på hytta alle de 5 ukene SFO er stengt - slik at han fikk 5 uker alene hjemme (joda han er ferievegrer også - jobber gjerne i stedenfor å ta ferie om han kan). At han ikke da en gang foreslo å finne på noe annet med barna i minst en av disse ukene. For meg så sier det meg at han synes det er helt OK å ikke se ungene sine på 5 uker... Trist i grunn... Ja, det var både ubetenksomt og trist. Dessuten burde han til en viss grad evne å se dine behov og ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Du deler da ferien i like deler vel? En uke finner han på noe med ungene og du har fri, en uke tar du ungene og han har fri, og en uke finner dere noe sammen, om så ikke annet enn å være hjemme sammen og grille på kvelden. Jeg tror det er veldig viktig at man er sammen hele familien iblant også. Også begynner dere på'n igjen med en uke slik og en uke sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg på min side hadde virkelig lurt på om han i det hele tatt var det minste glad i meg dersom han med lett hjerte var uten meg 5 uker - og det i tillegg i ferietiden! Jeg hadde revurdert hele forholdet tror jeg... Det skal vel litt mer til før jeg revurderer forholdet etter ca 10 års ekteskap og to barn, men dette har virkelig godt hardt inn på meg merker jeg. Sist han tok to ukers ferie i et strekk tror jeg var i 2000... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes vel at dere begge bør svelge et par kameler her. Han bør være med noen dager på ting han egentlig ikke vil. Det samme gjelder deg. Dette for at barna skal føle litt samhold i familien. Ellers bør dere begge ta med barna på en/flere aktiviter hver. Det gjelder altså at også han bør gjøre dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes det høres litt rart ut at man ikke vil ha ferie sammen! Ferien er jo den tiden hvor folk virkelig har tid til å være sammen hele familien. Hvertfall for de som jobber og har en hektisk hverdag skulle man tro de nøt å være sammen som familie i den perioden.... For oss er det ikke nøye hvor vi er, eller hva vi gjør, bare vi er sammen! Det betyr mest for oss. Men man er jo ulike :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Syns det er rart at dere ikke klarer å bli enige om _noen_ fellesaktiviteter i løpet av fem ferieuker! Er enig i at det ikke er noe poeng å ta hele ferien sammen, dersom det er store sprik i ferieønskene ..... men _noen_ dagen sammen må det vel gå an å få til. Hva med å tenke helt nytt - at det ikke bare er hytta som er alternativet. * Dagsturer med hjemmet som base (bading/grilling/dyrepark/tivoli/båttur/gårdsbesøk/museum/sykkeltur/kino/konsert........) * Campingtur - ligge i telt eller leie hytte * Byferie - ligge på hotell noen dager - og besøke noen seerverdighetene i den byen man besøker * Tur med danskebåten eller svenskebåten eller hurtigruta * Ei uke i syden * Fjelltur hvor dere går fra hytte til hytte * Besøke venner eller familie som bor et stykke unna Håper dere finner ut av det!! Og om dere ikke får til noe sammen, så syns jeg definitivt at pappa bør ta sin tørn med ungene - minimum 1 uke. Og så tror jeg pappa må få seg en hobby, som ikke er jobben. Om han tror han er uunnærlig på jobb, så bør han stikke fingeren i et glass med vann - for deretter studere nøye hullet som blir igjen etterpå. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det skal vel litt mer til før jeg revurderer forholdet etter ca 10 års ekteskap og to barn, men dette har virkelig godt hardt inn på meg merker jeg. Sist han tok to ukers ferie i et strekk tror jeg var i 2000... Det er jo et fast dol-svar det da, at man må revurdere forholdet, eller helst flytte ut ;-) ..og det synes jeg var drøyt om dere har det bra i hverdagen. Men jeg ville blitt utrolig såret om min mann hadde sagt at han ønsket seg en slik ferie. Tror du må snakke med han, og si at du blir lei deg . Kan dere ikke finne et kompromiss da, noe som begge synes er greit å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.