Gjest ano om dette Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Denne vil gå til sak uten å blunke. Ja da vet du det. Min er så gnien at jeg vet han ikke ville vurdere det. Ikke over noe slikt. Dessuten er han såpass "oppegående" at jeg vet han skjønner jeg ville fått medhold, slik han har herset med barna, og gjort at hele systemet har måttet komme inn på banen, fordi det ble for mye for dem. De trenger ikke noe som kan være belastende for dem nå, for å si det slik. Men, min opplevelse er at det er en trygghet med alle disse instansene, selv om det er slitsomt å forholde seg til. De blir heldigvis eldre, og dette varer ikke evig. Selv om barndommens sår må leves med på et eller annet vis... Tenk på at de får med seg så mye fra deg og det livet de lever med deg, pat selv om det er skadelig det som skjer, vil det aldri bli det samme som om de var der på heltid. Det gjør jeg. Uendelig trist at det skal ende så ofte opp i slikt som dette:o( Altfor mange kvinner, og noen menn, i denne situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Har fulgt med på innleggene dine ei stund. Først og fremst fordi du har mange gode innlegg, men også pga den kompliserte familiesituasjonen. Det har mer enn en gang slått meg hvor rettsløse barn er i en sånn situasjon. Du virker både ressurssterk og oppegående: Har du noen gang vurdert å gi innspill selv til barneombudet? Tenker at historia di er viktig for alle de instanser som har med barn å gjøre, og at det er noen hull i systemet som må tettes før barna er trygge. Det er jo for eksempel vanvittig at ungene må sendes på ferie til ukjent sted med den mannen for at du ikke skal miste dine rettigheter. Håper det ordner seg en dag - klem! Historien min dukker antagelig opp i en bok om noen måneder :-) Det er den tingen som er blitt viktig for meg etter dette - å rope ut til hele verden at dette er slik det er for oss som står oppe i det. Jeg er tross alt heldig. Jeg har en god økonomi. Det var utrolig trangt en stund fordi jeg ville redde hjemmet for barna og dermed kjøpte eksen ut av huset - men nå som jeg er over kneika er økonomien god, og mens kneika var der slapp jeg å flytte. Jeg har lett for å ordlegge meg og for å sette ting i system, og mange kort å spille på. Jeg tenker ofte på alle de som har mindre ressurser, men som sitter fast i den samme suppa - og føler sterkt at hvis jeg kan hjelpe noen ved å dele mine erfaringer, så skal de jammen deles. Jeg kan ikke dele dem ut i skolegården - det får være grenser på å stigmatisere ungene mine, men der hvor jeg kan dele dem ut uten fjeset på, så deler jeg alt jeg kan :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Stakkars unger.. Blir helt målløs jeg. Dette er på grensa til psykisk terror. Skal jo bare utrygghet med å oppføre seg sånn. Unger trenger å være med på planlegging osv. fra starten av, disse får jeg ikke vite noe som helst.. stakkars. Nei, dette er langt over grensa til psykisk terror. Men den er ikke lett å bevise, siden det blir ord mot ord. Så dermed er han fri til å holde på... Jeg forsøker å kompensere hjemme med å la ungene ha ganske stor påvirkning på alt som angår dem, og å la dem ta del i alle avgjørelser hvor det er naturlig at de kan ha noe behov for å delta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Uff... Høres veldig vanskelig ut. Men hvorfor vil han ikke at du skal vite hvor de skal da? For å gjøre deg utygg? For at du skal sitte hjemme og vente på dem, og bekymre deg de ukene de er borte? for at jeg skal ligge søvnløs og grine og ha angst hver gang det drukner en tiåring noe som helst sted, eller en syvåring er skadet i trafikkulykke... Han vet ikke at jeg ikke har angst lenger, den forsvant da jeg ble kvitt ham. Men jeg blir jo selvsagt stressa da. Men nå er avgjørelsen tatt. Ungene blir hjemme i sommer med mindre han kommer med ferieplanene i forkant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Mener det er langt mer alvorlig enn å mislike fars livsstil når han er voldelig og alkoholliker.. hadde gjort hva jeg kune for å fått 100% omsorg. han kunne sett barna når han hadde fått orden på livet sitt. Det er dessverre ikke slik det fungerer. For det første mener rettsystem, familiekontor og de fleste andre instanser at det ikke er noen sammenheng mellom mishandlende ektemann og dårlig far. Som Valnøtt sier, så drikker han ikke mens han har barna. At mannen totalt mangler empati og til og med omsorg for sine egne barn er noe slike som han er eksperter på å dekke over i forhold til fremmede. For det andre vil alle slike avgjørelser ta tid. Om du i mellomtiden nekter samvær, står han sterkere i en eventuelt rettsak og kan få daglig omsorg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Mener det er langt mer alvorlig enn å mislike fars livsstil når han er voldelig og alkoholliker.. hadde gjort hva jeg kune for å fått 100% omsorg. han kunne sett barna når han hadde fått orden på livet sitt. La oss si at han drikker - siden han faktisk gjør det. I retten sier jeg: Han drikker og slår. Så sier han: Dette er løgn. Ikke drikker jeg og ikke slår jeg. Du vet hvem retten skal tro på når det er ord mot ord eller? Det er ikke så ofte man kan dokumentere familievold, alkoholmisbruk og denslags, siden den som gjør sånt sjelden sier selv at han gjør som han gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Er det rart at andre ville valgt annerledes enn deg selv? Jeg VET jeg ikke hadde sendt barnet mitt til en sånn far.. Skjønner selvfølgelig det er utolig vanskelig, og ser poenget til laban - helt klart, men den kampen ville jeg tatt. hvordan kan man tape i retten når mannen har jagd dem på krisesenter før, har alkoholproblemer og ikke gir barna trygge forhold? Som alle forsøker å fortelle deg, retten ser det ikke slik som vi "normale" gjør. All den tid han ikke har slått barna og sier han ikke drikker mens de er der vil ikke de vektlegge disse fakta i en eventuell rettsak. Jeg kjenner jeg blir litt irritert av denne arrogansen enkelte utviser. Jeg forstår jo at uttalelsen kommer av din kjærlighet til barnet ditt og din rettferdighetsfølelse. Men dette kan du faktisk ingenting om. Du forstår ikke hvordan det er å velge mellom samvær hos en pappa som ikke er en god forelder og en rettsak man mest sannsynlig vil tape, hvor den andre forelderen sitter med hovedomsorgen i ettertid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sula Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Er det rart at andre ville valgt annerledes enn deg selv? Jeg VET jeg ikke hadde sendt barnet mitt til en sånn far.. Skjønner selvfølgelig det er utolig vanskelig, og ser poenget til laban - helt klart, men den kampen ville jeg tatt. hvordan kan man tape i retten når mannen har jagd dem på krisesenter før, har alkoholproblemer og ikke gir barna trygge forhold? Man tar det for gitt at systemet er rettferdig og fornuftig. I disse sakene er det ikke sånn. Sykt, men sant. F.eks. der retten bestemte at barn 7 år, som aldri har bodd hos faren og ikke ville det nå heller, ble flyttet fra moren til faren, fordi retten mente mor hindret samvær. Det viktigste er at barnet skal være med begge, koste hva det koste vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 GENIALT!!! Takk!!! Stor klem - håper du har det bra :-) Mail :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er derfor jeg mener at jeg ikke trenger å sende dem i sommer. Jeg innser at man kan insistere på at det er trygt at de er med sin far på helgetur uten at moren har peiling, men i ukesvis mener jeg at han ikke kan insistere på å holde dem skjult. Jeg har derfor bestemt meg for å nekte å sende dem til ham for feriesamvær hvis jeg ikke får vite hvor de skal være. Å, jeg håper virkelig dette går i orden for deg og guttene!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.