Gå til innhold

Nå har vi kjøpt skolesekk!

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Da har jentungen og jeg feiret vår nest-siste fri-tirsdag sammen med å kjøpe skolesekk.

Rød Troll-sekk med "I love cats" og rosa dingel-dangel.

Hun bar den rundt på kjøpesenteret, og hvisket stadig at "hun damen der trodde sikkert at jeg var skolejente, knis-knis"

-så ville hun ha et Didl-pennal til 250,- men der satte jeg foten ned. Det hadde masse Lyra-fargeblyanter, så det var nok ingen upris men litt drøyt allikevel når vi har gode fargeblyanter hjemme til leksebruk. (vi får se hva farmor sier, tror hun ble overtalt til å dra på pennal-handling til uka)

Sekken står nå klar på rommet, og der skal den stå til 18. august.

Det blir veldig rart å ikke ha barnehagebarn lenger, og til ikke å ha en fridag i uka sammen med jentungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg pleier å bli så rørt når jeg ser kommende 1. klassinger med skolesekk. Jeg kan nesten føle gleden og stoltheten hennes :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim får alle førsteklassinger skolesekk fra Statens Vegvesen. Den er fin og oransje og vises veldig godt i trafikken.

Derfor kjøper vi det pennalet ungen vil ha til skolestart. Det blir nok også¨ny matboks og drikkeflaske også:-)

De fleste bytter ut "førsteklassesekken" som egentlig er beregnet fra 1-4 klasse når de begynner i 2. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig stas for liten og stor det ja. Tror jeg følte meg like stolt som barna da jeg :)

Hun har vært på skolebesøk nå nylig? Barnehagen her brukte å ha en dag på våren til skolen for å hilse på. Stor stas :)

Jeg vedder på at sekken står veeldig synlig på rommet hennes. Koselig!

Ang penal, ja det er dyrt, men så gledelig for barnet å ha det som de fleste andre jentene har. Slik var det med jenta mi sin klasse. Hun kan jo ha det mere enn ett år....Hehe, jeg smisker på vegne av barnet ditt ;)

Det kan jo fremdeles være at du får en halv ukedag med henne fra høsten. Har du sett kjøreplanen? (tror du kan se den i et vindu ved skolen din hele sommeren) Her i vårt område så skal de slutte klokka 11 på onsdager fra høsten.

Ja det er stor stas når de begynner på skolen. De er så forventingsfulle og glade og store og alt på en gang :) Og forledrene står og tørker seg i øyekroken etterhvert som barnet blir ropt opp til oppstilling ved klassen. Du har kanskje vært gjennom dette før, men like spennende hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er skikkelig stas for liten og stor det ja. Tror jeg følte meg like stolt som barna da jeg :)

Hun har vært på skolebesøk nå nylig? Barnehagen her brukte å ha en dag på våren til skolen for å hilse på. Stor stas :)

Jeg vedder på at sekken står veeldig synlig på rommet hennes. Koselig!

Ang penal, ja det er dyrt, men så gledelig for barnet å ha det som de fleste andre jentene har. Slik var det med jenta mi sin klasse. Hun kan jo ha det mere enn ett år....Hehe, jeg smisker på vegne av barnet ditt ;)

Det kan jo fremdeles være at du får en halv ukedag med henne fra høsten. Har du sett kjøreplanen? (tror du kan se den i et vindu ved skolen din hele sommeren) Her i vårt område så skal de slutte klokka 11 på onsdager fra høsten.

Ja det er stor stas når de begynner på skolen. De er så forventingsfulle og glade og store og alt på en gang :) Og forledrene står og tørker seg i øyekroken etterhvert som barnet blir ropt opp til oppstilling ved klassen. Du har kanskje vært gjennom dette før, men like spennende hver gang :)

''Ja det er stor stas når de begynner på skolen. De er så forventingsfulle og glade og store og alt på en gang :) Og forledrene står og tørker seg i øyekroken etterhvert som barnet blir ropt opp til oppstilling ved klassen. Du har kanskje vært gjennom dette før, men like spennende hver gang :)''

Jeg har ei som begynner på skolen om et drøyt år, og jeg er svært utålmodig ;) Jeg gleder meg sånn, spesielt på hennes vegne. Jeg gleder meg til å kjøpe sekk, 1. skoledag, førskole osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååå! Den første sekken og det første penalet er stoooor stas ja! :o))))

Det første pennalet ja.. Snuppa her hadde brukt halve sommerferien på å plukke ut "det perfekte pennalet" og var kjempestolt. Lå klart i sekken i mange dager før skolestart, kom på skolen første dagen og fikk beskjed om at de ikke fikk lov til å ha pennal på skolen.

Det var en liten utrøstelig jente der en stund ja:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja det er stor stas når de begynner på skolen. De er så forventingsfulle og glade og store og alt på en gang :) Og forledrene står og tørker seg i øyekroken etterhvert som barnet blir ropt opp til oppstilling ved klassen. Du har kanskje vært gjennom dette før, men like spennende hver gang :)''

Jeg har ei som begynner på skolen om et drøyt år, og jeg er svært utålmodig ;) Jeg gleder meg sånn, spesielt på hennes vegne. Jeg gleder meg til å kjøpe sekk, 1. skoledag, førskole osv.

Det _er_ noe å glede seg til ja :)

Glemmer ikke dette. Min søster (snill som hun er) foreslo å ta med seg eldstemann for å kjøpe skolesekk. *huff* NEI, sa jeg, det har jeg sett frem til sjøl hehe. Fikk panikk nesten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det _er_ noe å glede seg til ja :)

Glemmer ikke dette. Min søster (snill som hun er) foreslo å ta med seg eldstemann for å kjøpe skolesekk. *huff* NEI, sa jeg, det har jeg sett frem til sjøl hehe. Fikk panikk nesten ;)

He he. Sånn ville jeg også følt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skolens tips til sekk og pennal

Det første pennalet ja.. Snuppa her hadde brukt halve sommerferien på å plukke ut "det perfekte pennalet" og var kjempestolt. Lå klart i sekken i mange dager før skolestart, kom på skolen første dagen og fikk beskjed om at de ikke fikk lov til å ha pennal på skolen.

Det var en liten utrøstelig jente der en stund ja:-(

På skolen her var det foreldre/informasjonsmøte for kommende førsteklasseforeldre, dagen før førskoledagen.

Der kom rektor med noen tips til hva slags sekk de hadde god erfaring med (sekker som ikke var for store, sekker som var greie på den ukentlige turdagen, og sekker som ikke hadde glidelås som åpnet hele veien rundt, da hadde førsteklassingene en tendens til å åpne alt for mye og alt ramlet ut, i skogen, på skoleplassen osv..) og med anmodning om at alle hadde "posepennal", ikke slike store flereetasjers, hvor halve timen gikk med for 5,5-åringene på å sette blyantene på riktig plass..

Så de hadde ikke forbud mot andre pennal, men oppfordret sterkt til enkleste pennaltype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis farmor ligner på tanter, så har jentungen nytt penal i løpet av uka...*s*

Jeg lar meg alltid lure til å kjøpe alt som kan minne om noe fornuftig før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg alltid lure til å kjøpe alt som kan minne om noe fornuftig før skolestart.

selv når pennalet koster 250 spenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen her var det foreldre/informasjonsmøte for kommende førsteklasseforeldre, dagen før førskoledagen.

Der kom rektor med noen tips til hva slags sekk de hadde god erfaring med (sekker som ikke var for store, sekker som var greie på den ukentlige turdagen, og sekker som ikke hadde glidelås som åpnet hele veien rundt, da hadde førsteklassingene en tendens til å åpne alt for mye og alt ramlet ut, i skogen, på skoleplassen osv..) og med anmodning om at alle hadde "posepennal", ikke slike store flereetasjers, hvor halve timen gikk med for 5,5-åringene på å sette blyantene på riktig plass..

Så de hadde ikke forbud mot andre pennal, men oppfordret sterkt til enkleste pennaltype.

Jada, hadde vi enda blitt informert om dette på forhånd slik at jeg kunne ha forberedt min datter, så hadde saken stilt seg helt annerledes.

Jeg forstår grunnene til "forbudet", men det var min datters knuste forventninger som var så vondt å se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke noen slik oppfordring da vi hadde skolestarter.

Men min gutt ville absolutt ikke ha nytt pennal, selv om "alle andre" hadde fleretasjers pennal med strikk for hver enkelt blyant. Han ville helst bruke et posepennal i brunt skinn som han hadde fått fra besteforeldrene et par år før skolestart! :-)

Uansett mangel på oppfordring om posepennal, så varte det ikke lenge før de fleste har gått over til det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Du er en engasjert tante :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv når pennalet koster 250 spenn?

Det er da ingenting for en tantes skolestartsbudsjett! Det pleier å bli vesentlig dyrere enn som så med alt som er nødvendig å ha før man starter opp hver høst. Det trengs jo ny saks, ny limstift, ny blyantspisser, ny korrekturlakk, nye binders, ny tape, nye viskelær, nye tusj, nye penner, nye klistremerker og selvfølgelig minst 10 nye lyra blyanter. Og selvfølgelig trenger man som regel også nytt pennal...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da fikk ungen pennal av farmor i dag.

Lyseblå Didl-sak til 250,- med masse flotte fargeblyanter, linjal og blyanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! :) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig - både for skolestarteren og sikkert også for farmor.

Jeg var selv veldig opptatt av fornyelse av slike ting før skolestart i sin tid, og kommer garantert til å bla opp med glede hvis jeg får barnebarn noen gang.

Omtrent det siste jeg handlet før jeg ble lagt inn for å føde den eldste i august 1990, var noen skrivesaker til min manns nevø, som fylte 7 år noen dager etter og skulle begynne på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...