Gå til innhold

Starte feriekoloni?

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Altså, når jeg leser her om foreldre som ikke kan/vil ta seg litt ferie, ikke har råd eller ikke har muligheter...

Det må da være grunnlag for å starte en form for feriekoloni?

Jeg f.eks; jeg kunne jo brukt barnehagens lokaler - de står jo tomme i tre uker, og så kunne jeg arrangert noen turer hit og dit som ikke koster all verdens (øyene, museer, strender, osv). Ikke for de aller minste barna - men fra fem til ti år f.eks?

Det må jo finnes noen som har lyst til å ha dette som sommerjobb? Og om jeg tok inn 30 barn f.eks, på fem-seks voksne, og arrangerte litt blandede ting...

Altså ikke noe pedagogisk opplegg, bare lek og opplevelser...

Og nei, ikke for at jeg skal tjene penger, iom at noen skal ha lønn for det må man vel ta såpass betalt at det ikke er mulig å legge inn noen margin. Og så melder man seg på dager en dag eller to i forveien, så man bemanner etter det...

Ville du sendt barnet ditt på noe sånt? Om det var i nærområdet? Ikke dere som tar ferie med barna da - dere som ikke gjør det, eller om dere forestiller dere at dere ikke kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Det blir antakelig vel mye administrasjon hvis man skal melde seg på enkeltdager. Hva med å la barna melde seg på for en uke i strekk, med aktiviteter hver dag den uken? Da blir bemanningen enklere også, siden det er lettere å få ansatte til å stille opp hvis de er sikre på inntekten i en bestemt periode i stedet for å måtte være tilgjengelig på et par dagers varsel men ikke være sikret jobb.

Jeg kunne godt latt ungene vært med på noe sånt hvis jeg var trygg på at sikkerheten var ivaretatt på noenlunde fornuftig vis. Det er ikke uvanlig her i området, selv om det stort sett er foreninger og kommunen som arrangerer og ikke private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det blir antakelig vel mye administrasjon hvis man skal melde seg på enkeltdager. Hva med å la barna melde seg på for en uke i strekk, med aktiviteter hver dag den uken? Da blir bemanningen enklere også, siden det er lettere å få ansatte til å stille opp hvis de er sikre på inntekten i en bestemt periode i stedet for å måtte være tilgjengelig på et par dagers varsel men ikke være sikret jobb.

Jeg kunne godt latt ungene vært med på noe sånt hvis jeg var trygg på at sikkerheten var ivaretatt på noenlunde fornuftig vis. Det er ikke uvanlig her i området, selv om det stort sett er foreninger og kommunen som arrangerer og ikke private.

Ja, det er klart - uker er mulig. Eller hele perioden (og da kanskje billigere enn én og én uke).

Sikkerhet og opplegg må jo være en forutsetning da...

Men jeg tenker at det er så mange skoler og barnehager som står tomme, og mange som vil ha sommer jobb - at det må være mulig å kombinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ja, det ville jeg gjort hvis de hadde hatt lyst å dra :-)

Der vi bor er det en del sånne opplegg, blant annet er det noen som har en villmarksleir for unger fra ti år og oppover, også er det en del opplegg som ungdomsklubbene lager for de som er fra sfo alder og oppover.

For de som er yngre er det jo som regel ikke så lenge sfo og barnehager er stengt, så der er kanskje ikke markedet så stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart - uker er mulig. Eller hele perioden (og da kanskje billigere enn én og én uke).

Sikkerhet og opplegg må jo være en forutsetning da...

Men jeg tenker at det er så mange skoler og barnehager som står tomme, og mange som vil ha sommer jobb - at det må være mulig å kombinere?

Jeg tenker at du kunne brukt studenter og skoleelever. Men kunne du tatt såpass betalt at du hadde råd til en kursdag i forkant av hver sesong for de ansatte? (Sikkerhet og førstehjelp). Da hadde i alle fall jeg følt meg en del tryggere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen min er 6 år og snart ferdig med 1 klasse. Tror ikke han hadde villet være med på slikt ennå. Hos oss så er også sfo stengt i 4 uker, og da har vi ferie i den perioden.

Men ville kanskje ha ennå mer bruk for det når barnet ikke går på sfo lenger og dermed har lenger ferie fra skole enn de har når de går på sfo.

I kommunen hos oss har de en del tilbud til barn både i sommerferie, høstferie og vinterferie. Dagstilbud du kan melde barnet på. F. eks tur til hunderfossen, tur til badeland, tur til tusenfryd. Det var de jeg kom på i farta.

Men synes ideen høres interessant ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg tenker at du kunne brukt studenter og skoleelever. Men kunne du tatt såpass betalt at du hadde råd til en kursdag i forkant av hver sesong for de ansatte? (Sikkerhet og førstehjelp). Da hadde i alle fall jeg følt meg en del tryggere :)

Ja, det måtte man vel.... Eller brukt folk som kan dokumentere erfaring eller noe?

Hm, jaja - det blir jo ikke nå i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Ville du sendt barnet ditt på noe sånt? Om det var i nærområdet? Ikke dere som tar ferie med barna da - dere som ikke gjør det, eller om dere forestiller dere at dere ikke kunne.''

Vi TAR ferie med barna, men kunne LIKEVEL være interessert i et slikt opplegg.

Vi har jo bare 3-4 ukers ferie, og det blir mye SFO på eldstemann. SFO på sommeren er noe annet enn ellers i året, turer og morsomme aktiviteter er det langt mindre av.

Så om du tilbød gode aktiviteter/turer og altså tilbød noe mer enn rent barnepass, kunne vi absolutt være interessert. Forutsetter selvfølgelig at sikkerhet etc. er ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår SFO har i år åpent hele sommeren (men jeg antar de forlanger minst 3 uker fri i strekk for hvert barn!) og de har kjempeopplegg! Div. "skoler" som fotballskole, teater/dans og slike ting. De har masse turer og de låner en hytte i skogen en liten trikketur unna som de er på hver dag en hel uke. På høstparten pleier 4. klassingene å overnatte der sammen med noen av de voksne - utrolig stoooor stas! :o)

Så for oss hadde det ikke vært aktuelt. Men det finnes sikkert de som ikke har SFO og som har liten anledning til å ta fri store deler av skoleferien og som ville benyttet seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feriekabalproblemer

Jeg hadde forgyllet deg om du hadde startet noe sånt i nærheten av meg!

Sommerferien er et mareritt. SFO stengt hele juli, hele påske og hele jula. Vi er nødt til å droppe å ha noe særlig ferie sammen vi, for å klare å dekke opp all tiden det er stengt.

Men vi bor dessverre ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg hadde forgyllet deg om du hadde startet noe sånt i nærheten av meg!

Sommerferien er et mareritt. SFO stengt hele juli, hele påske og hele jula. Vi er nødt til å droppe å ha noe særlig ferie sammen vi, for å klare å dekke opp all tiden det er stengt.

Men vi bor dessverre ikke i Oslo.

Men det er nok flere som har det sånn...

Innimellom er det en fordel å ikke bo sammen med den andre foreldren til barnet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det er marked for noe sånt - det ikke tilfeldig av svømmeskole, fotballskole etc. er populært, og man skal helst ha nok feriedager til å ta ferie sammen også, ikke bare dekke opp for sfo som er stengt hele juli.

Men jeg tror det er viktig å ha et opplegg hver dag, bare leke i barnehagens sandkasse duger ikke. Og gjerne litt variert, siden de som har dilla på en ting sikkert kan finne en sommerskole som fenger.

Men er dette så lett økonomisk? I motsetning til barnehagen hvor foreldrebetalingen bare er en brøk, må vel sommerkolonien din være betalt av foreldre i sin helhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror absolutt det er marked for noe sånt - det ikke tilfeldig av svømmeskole, fotballskole etc. er populært, og man skal helst ha nok feriedager til å ta ferie sammen også, ikke bare dekke opp for sfo som er stengt hele juli.

Men jeg tror det er viktig å ha et opplegg hver dag, bare leke i barnehagens sandkasse duger ikke. Og gjerne litt variert, siden de som har dilla på en ting sikkert kan finne en sommerskole som fenger.

Men er dette så lett økonomisk? I motsetning til barnehagen hvor foreldrebetalingen bare er en brøk, må vel sommerkolonien din være betalt av foreldre i sin helhet?

''Men jeg tror det er viktig å ha et opplegg hver dag, bare leke i barnehagens sandkasse duger ikke. Og gjerne litt variert, siden de som har dilla på en ting sikkert kan finne en sommerskole som fenger.''

Ja, det er klart - det må være et opplegg.

''Men er dette så lett økonomisk? I motsetning til barnehagen hvor foreldrebetalingen bare er en brøk, må vel sommerkolonien din være betalt av foreldre i sin helhet?''

Man får støtte av stat/kommune i 12 mndr selv om barnehagen er stengt i ferien - så det vil i så fall bare være ekstra lønninger som skal dekkes.

Men foreldrebetalingen må dekke lønnen, det er klart. For tilskuddet er jo allerede brukt på husleie, vedlikehold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Men jeg tror det er viktig å ha et opplegg hver dag, bare leke i barnehagens sandkasse duger ikke. Og gjerne litt variert, siden de som har dilla på en ting sikkert kan finne en sommerskole som fenger.''

Ja, det er klart - det må være et opplegg.

''Men er dette så lett økonomisk? I motsetning til barnehagen hvor foreldrebetalingen bare er en brøk, må vel sommerkolonien din være betalt av foreldre i sin helhet?''

Man får støtte av stat/kommune i 12 mndr selv om barnehagen er stengt i ferien - så det vil i så fall bare være ekstra lønninger som skal dekkes.

Men foreldrebetalingen må dekke lønnen, det er klart. For tilskuddet er jo allerede brukt på husleie, vedlikehold osv.

Hvor mye tror du en slik plass ville koste, da, sånn "very rougly"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor arrangeres noe som ligner litt på det du sier, som kalles "Fix ferige ferie". Da melder man seg på ei uke av gangen, og er med på ulike utfarter sammen med en gjeng spreke ledere.

Har aldri brukt det selv, men mange sverger til det år etter år for å klare å fylle hele skoleferien. Tror absolutt det kan være marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ideen er god, også for de som reiser på ferie med barna selv. Foreldrene har ikke alltid like lang ferie som barna, og det er mange som ikke kan avvikle ferie den perioden SFO er stengt. Dessuten er det alle barna som har sluttet på SFO.

Jeg lurer allikevel på hvordan dette vil slå ut økonomisk. Det vil fort komme oppi 8 -10 tusen pr dag bare på lønninger. I tillegg kommer aktivitetene. Men, det er klart, mange er nok villige til å betale et par tusen i uka for et sånt opplegg.

Hvis man planlegger i god tid er det kanskje mulig å få tilskudd av noe slag. Og kanskje man kan tilby det til kommunen som ferie/avlastningsopplegg, så de kan kjøpe plasser der til barn som har behov for det. Det som er synd med sånne opplegg er at de som ofte har størst behov, ikke har råd.

Oslo kommune hadde i sin tid et ferieopplegg som ble tilbudt barn i Oslo-skolene, fra 4. klasse og oppover. Man kunne melde seg på 1 eller 2 uker, og det var ikke behovsprøvd. Det kaltes Ekeberg - Langøyene og det var utrolig populært. Det var med flere hundre barn, men disse ble selvsagt delt i mindre grupper. Masse morsomme aktiviteter med dyktige og engasjerte aktivitetsledere. Dette var i Oslo sine glansdager, og det kostet ingenting. Bortsett fra reisepenger til møtestedet.

Som sagt, jeg syns ideen er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvor mye tror du en slik plass ville koste, da, sånn "very rougly"?

Vel, om vi har barn fra fem til ti år, så vil en voksen kunne håndtere 6 til 10 barn - litt avhengig av sammensetning og aktivitet. Og timelønnen bør vel ligge på 120 i det minste...

Det vil si en kost på ca 1200 kroner dagen per ansatt, fordelt på 8 barn er det 150 kroner dagen...

F.eks kunne man jo da hatt 600-700 for en uke, og 170-200 kroner dagen eller noe sånt?

Og så kommer evnt. aktivitetspriser i tillegg da, men jeg ser for meg at man hovedsaklig gjør ting som ikke koster penger - og forutsetter at barna har en ukeskort el. for å kunne bevege seg fritt kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg syns ideen er god, også for de som reiser på ferie med barna selv. Foreldrene har ikke alltid like lang ferie som barna, og det er mange som ikke kan avvikle ferie den perioden SFO er stengt. Dessuten er det alle barna som har sluttet på SFO.

Jeg lurer allikevel på hvordan dette vil slå ut økonomisk. Det vil fort komme oppi 8 -10 tusen pr dag bare på lønninger. I tillegg kommer aktivitetene. Men, det er klart, mange er nok villige til å betale et par tusen i uka for et sånt opplegg.

Hvis man planlegger i god tid er det kanskje mulig å få tilskudd av noe slag. Og kanskje man kan tilby det til kommunen som ferie/avlastningsopplegg, så de kan kjøpe plasser der til barn som har behov for det. Det som er synd med sånne opplegg er at de som ofte har størst behov, ikke har råd.

Oslo kommune hadde i sin tid et ferieopplegg som ble tilbudt barn i Oslo-skolene, fra 4. klasse og oppover. Man kunne melde seg på 1 eller 2 uker, og det var ikke behovsprøvd. Det kaltes Ekeberg - Langøyene og det var utrolig populært. Det var med flere hundre barn, men disse ble selvsagt delt i mindre grupper. Masse morsomme aktiviteter med dyktige og engasjerte aktivitetsledere. Dette var i Oslo sine glansdager, og det kostet ingenting. Bortsett fra reisepenger til møtestedet.

Som sagt, jeg syns ideen er god!

8-10.000 per dag i lønninger var vel å ta litt hardt i?

En person koster ca 1200 kroner (inkl alt) for en dag, og så da får man jo bare bemanne etter hvor mange barn man har.

En voksen kan ta 6-10 (kanskje 15 om de er eldre) - så det burde ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om vi har barn fra fem til ti år, så vil en voksen kunne håndtere 6 til 10 barn - litt avhengig av sammensetning og aktivitet. Og timelønnen bør vel ligge på 120 i det minste...

Det vil si en kost på ca 1200 kroner dagen per ansatt, fordelt på 8 barn er det 150 kroner dagen...

F.eks kunne man jo da hatt 600-700 for en uke, og 170-200 kroner dagen eller noe sånt?

Og så kommer evnt. aktivitetspriser i tillegg da, men jeg ser for meg at man hovedsaklig gjør ting som ikke koster penger - og forutsetter at barna har en ukeskort el. for å kunne bevege seg fritt kollektivt.

''Vel, om vi har barn fra fem til ti år, så vil en voksen kunne håndtere 6 til 10 barn''

Jeg hadde ikke sendt ungen min til "feriekoloni" med en voksen og 10 unger. Med mindre gruppa var større så det var flere voksne tilstede. Det MÅ jo være minst to, om noe skjer så den ene må med et barn på legevakta f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du som driver barnehage må vel vite at den direkte lønnskostnaden bare er en del av det hele? Hva med arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader og evt. annet?

Men jeg får jo en ca.-idé av kostnadene, og jeg synes absolutt det høres aktuelt ut. Kunne kanskje være litt betenkt over at det bare var én voksen, hva om det skjer noe med ett av barna som trenger ekstra tilsyn eller fraktes noe sted? Kanskje en burde satse på litt flere barn og to voksne? Men skjønner jo at kostnaden pr. barn da kan bli høyere, om en ikke skal ha dobbelt så mange barn, som kan bli vel mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...