Persille1365381127 Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Du som driver barnehage må vel vite at den direkte lønnskostnaden bare er en del av det hele? Hva med arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader og evt. annet? Men jeg får jo en ca.-idé av kostnadene, og jeg synes absolutt det høres aktuelt ut. Kunne kanskje være litt betenkt over at det bare var én voksen, hva om det skjer noe med ett av barna som trenger ekstra tilsyn eller fraktes noe sted? Kanskje en burde satse på litt flere barn og to voksne? Men skjønner jo at kostnaden pr. barn da kan bli høyere, om en ikke skal ha dobbelt så mange barn, som kan bli vel mange. ''Du som driver barnehage må vel vite at den direkte lønnskostnaden bare er en del av det hele? Hva med arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader og evt. annet?'' Ja? Og 120 kroner timen pluss de kostnadene utgjør ca 155 kroner timen - som på en åttetimers dag blir 1.240,-. Så jeg har regnet med det Jeg har sett bort fra kostnader til lokaler - iom at de allerede står der tomme. ''Men jeg får jo en ca.-idé av kostnadene, og jeg synes absolutt det høres aktuelt ut. Kunne kanskje være litt betenkt over at det bare var én voksen, hva om det skjer noe med ett av barna som trenger ekstra tilsyn eller fraktes noe sted? Kanskje en burde satse på litt flere barn og to voksne?'' Ja, nå regnet jeg per voksen da. Men det må jo være 30-40 barn og tre/fire/fem voksne eller noe sånt. Gruppen må være større totalt sett - for som du sier, de skal aldri være alene. Og de må kunne ta seg fem minutters pause innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ''Vel, om vi har barn fra fem til ti år, så vil en voksen kunne håndtere 6 til 10 barn'' Jeg hadde ikke sendt ungen min til "feriekoloni" med en voksen og 10 unger. Med mindre gruppa var større så det var flere voksne tilstede. Det MÅ jo være minst to, om noe skjer så den ene må med et barn på legevakta f.eks. ''Med mindre gruppa var større så det var flere voksne tilstede. Det MÅ jo være minst to, om noe skjer så den ene må med et barn på legevakta f.eks.'' Akkurat det tenkte jeg og (ref. mitt innlegg). Det trenger ikke være noe så alvorlig at en trenger legevakta, men vil anta det ofte kan skje at turer må avlyses/avsluttes underveis på grunn av ett barns behov når det bare er én voksen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 ''Vel, om vi har barn fra fem til ti år, så vil en voksen kunne håndtere 6 til 10 barn'' Jeg hadde ikke sendt ungen min til "feriekoloni" med en voksen og 10 unger. Med mindre gruppa var større så det var flere voksne tilstede. Det MÅ jo være minst to, om noe skjer så den ene må med et barn på legevakta f.eks. Ja, nå regnet jeg bare per voksen - ikke totalt sett. Ingen ville antagelig gjort den jobben alene heller Jeg tenker en gruppe på 30-50 barn, og tre til seks voksne eller noe sånt, fordelt på forskjellige aktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ''Du som driver barnehage må vel vite at den direkte lønnskostnaden bare er en del av det hele? Hva med arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader og evt. annet?'' Ja? Og 120 kroner timen pluss de kostnadene utgjør ca 155 kroner timen - som på en åttetimers dag blir 1.240,-. Så jeg har regnet med det Jeg har sett bort fra kostnader til lokaler - iom at de allerede står der tomme. ''Men jeg får jo en ca.-idé av kostnadene, og jeg synes absolutt det høres aktuelt ut. Kunne kanskje være litt betenkt over at det bare var én voksen, hva om det skjer noe med ett av barna som trenger ekstra tilsyn eller fraktes noe sted? Kanskje en burde satse på litt flere barn og to voksne?'' Ja, nå regnet jeg per voksen da. Men det må jo være 30-40 barn og tre/fire/fem voksne eller noe sånt. Gruppen må være større totalt sett - for som du sier, de skal aldri være alene. Og de må kunne ta seg fem minutters pause innimellom. La oss vite når du åpner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, nå regnet jeg bare per voksen - ikke totalt sett. Ingen ville antagelig gjort den jobben alene heller Jeg tenker en gruppe på 30-50 barn, og tre til seks voksne eller noe sånt, fordelt på forskjellige aktiviteter. Med 3 voksne på 50 barn hadde du ikke fått mine barn der. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 La oss vite når du åpner Heh, will do! Ettersom jeg ikke er fornøyd med SFO-tilbudet i bydelen, og har en som skal på skolen høsten 2009 må jeg gjøre noe med det først 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Med 3 voksne på 50 barn hadde du ikke fått mine barn der. ) Nå er du vanskelig Jeg skrev 30 til 50 barn, med 3 til 6 voksne. Mao tilpasser man antall voksne til antall barn.... Likevel; i barnehage kan en voksen ha inn til 7 barn om de er over tre år, på SFO er det ingen krav - der kan det fort være tre voksne på 60 barn. Du får jo bare ha tillit til at jeg kan noe om bemanning, sikkerhet og hva som kreves i de forskjellige situasjonene da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 8-10.000 per dag i lønninger var vel å ta litt hardt i? En person koster ca 1200 kroner (inkl alt) for en dag, og så da får man jo bare bemanne etter hvor mange barn man har. En voksen kan ta 6-10 (kanskje 15 om de er eldre) - så det burde ikke bli noe problem. ''En person koster ca 1200 kroner (inkl alt) for en dag'' Hvem får du til å jobbe for en slik lønn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja - det kunne jeg godt sendt ungene på. Ihvertfall siden jeg vet at du arbeider med barn til daglig. Jeg skal bare ha 2 uker ferie pga at jeg har begynt i ny jobb så vi sliter litt en uke i juli - men har alliert oss med noen venner/familie som hun kan være hos disse dagene. Sfo har stengt hele juli. Pappaen skal ha ferie utenom altså - så ungene får mer enn de 2 ukene hvis noen lurer.... Og så skal vi på ferie i høstferien utenom. Men når man begynner i ny jobb så kan man ikke velge at man skal ha ferie i juli hvis det kolliderer med de andre på avdelingen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 ''En person koster ca 1200 kroner (inkl alt) for en dag'' Hvem får du til å jobbe for en slik lønn? Joda, vi som jobber med barn og omsorg, må ta til takke med en slik lønn. Det er lite status i en slik type jobb, noe som fører til dårlig betaling. Dette har med økonomiske bevillinger og hva folk faktisk er villig til å betale for et dagtilbud til barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 ''En person koster ca 1200 kroner (inkl alt) for en dag'' Hvem får du til å jobbe for en slik lønn? Tuller du eller? En ung person uten fagutdanning kan ikke krever noe særlig mer enn 120 kroner i timen på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Tuller du eller? En ung person uten fagutdanning kan ikke krever noe særlig mer enn 120 kroner i timen på dagtid. Nei, jeg tuller ikke. Jeg trodde du spøkte. Og du kan vel ikke bare bruke ungdom uten utdannelse og erfaring i en jobb med så mye ansvar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Nei, jeg tuller ikke. Jeg trodde du spøkte. Og du kan vel ikke bare bruke ungdom uten utdannelse og erfaring i en jobb med så mye ansvar? Det er ungdom fra 20 til 25 år som har slike sommerjobber. Andre, eldre, fagutdannede osv som jobber hele året har jo ferie på denne tiden.... De som har sommerjobber er studenter og ungdom. F.eks. Opplegget er laget av en som kan ha ansvaret (les meg), men det er et praktisk opplegg - ikke et pedagogisk. Dette er ikke for læring, det er for barnepass - i motsetning til bhg og skole som krever en pedagogisk plattform. Det er ingen fagutdannede i en slik stilling - det er det heller ikke noe behov for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mossing Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Slik gjør de det i Moss kommune: Men mulig de har noe tilskudd, for det er vel ikke så dyrt her. Har sett i andre kommuner at de har diverse skoler som ligger på ca 1000 kr minimum i uka. Som seilskole, håndballskole, rideskole. Du kan kanskje ha aktivitetsuker? http://www.moss.kommune.no/artikkel.aspx?AId=1155&back=1&MId1=4747&MId2=4882&MId3=4970 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Det er mange kommuner som har slike tilbud for barn som har ferie når foreldrene ikke har det. Og behovet er helt klart til stede. Det må jo også være en ypperlig sommerjobb for lærer - og førskolelærerstudenter å være aktivitetsledere for et slikt tilbud. Siden skolebarn sitter såpass mye inne resten av året, synes jeg et slik ferietilbud bør ha hovedfokus på friluftsliv. Turer i skogen, fisking, padling, sykkelturer, fotball, lære å bruke kart og kompass osv. I noen kommuner skjer slike tilbud i regi av idrettslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 ''Det må da være grunnlag for å starte en form for feriekoloni?'' Det er det helt sikkert grunnlag for. Og det finnes sikkert tilsvarende allerede. Men mange aleneforeldre har sin egen lille "feriekolloni" som de ikkje benytter, og _det_ bør de først og fremst utnytte fullt ut, eg tenker her (selvfølgelig) på de samværsforeldre som ikkje får tilbringe ferien sammen med sine barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.