Gjest snart adoptivmamma Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 I de fire årene vi har vært i prosessen har dette forumet forandret seg mye. Til å begynne med var det et forum med stor takhøyde for forskjellige meninger, og et rom for god debatt om vanskelige spørsmål. Det hjalp oss i forhold til en del problemstillinger som hadde behov for modning, og jeg vet at det hjalp mange andre også. Det var et forum hvor vi delte og søkte likesinnet hjelp i sorger, og jublet over andres/hverandres gleder. På samme måte som gravide har behov for å dele erfaringer med hverandre hadde vi her en arena for å diskutere med likesinnede og utveksle erfaringer. Og siden det ikke vises på oss at vi er ventende, så er det desto greiere med en slik plass. Så kom trollene. Det er langt ifra bare den tidligere navngitte som har forsøkt å usakeliggjøre debattene og dra vår måte å få barn på ned i søla. Men det er heller ingen tvil om at den navngitte har gitt mobben blod på tann ved flere anledninger. Hvem stiller vel en gravid til veggs om motivasjonen for å få barn? Om det etisk forsvarlige ved det de gir seg inn på? Selv om det biologiske opphavet ofte er kjent for gravide, så er det helt utrolige ting det har vært yppet til debatt om her inne. Selv har jeg aldri forlatt forumet helt, men er av og til innom for å se om det skjer noe. Og det slår ikke feil. Hver gang noen forsøker å få tilbake det vi hadde her en gang, så dukker grumset opp. Mitt spørsmål er ganske enkelt: Har forum for adopsjon på DOL overlevd seg selv? Vi blir ikke kvitt sjefstrollet her, selv om det er stille i perioder. Og til tider har jeg inntrykk av at enkelte diskuterer med seg selv under flere nick i trådene. Det er bare trist hele greia. Måtte vedkommende en gang få fred i sjela og forstå at det er ikke alle adoptivforeldre som gir blaffen i de etiske spørsmålene, selv om vi tilsynelatende har tatt andre valg enn h*n. Måtte de andre kverulantene som henger seg på forstå at det er ganske sårende mobbing de driver med, kanskje ikke denne gangen, men det har vært usmakelige episoder her inne tidligere. Og sist, men ikke minst: Måtte (vordende) adoptivforeldre og adoptanter med et løsningsorientert diskusjonsbehov finne seg andre arenaer å stille dette behovet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilja (den opprinnelige) Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg var til dels overaktiv her på forumet i mange år, men forlot det sakte, men sikkert pga. mye trolling - og mye mistanker om trolling. En periode var det slik at man ikke kunne ha en eneste mening som var litt på siden av "folkerøsten" her inne, da ble man med en gang mistenkt for å være en annen enn den man ga seg ut for. Stemningen på forumet forandret seg, det ble stadig færre nykommere som "slapp inn i varmen", og tynnere og tynnere i rekkene. For min del føles det som om forumet har overlevd seg selv, ja. Men jeg er fremdeles innom 1-2 ganger i uka for å se om det skjer noe her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.