Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er jo mye prat om overvektige mennesker for tida. Mange skylder på passiv livsstil, jeg for min del tror det har mer med gener å gjøre, i kombinasjon med mat mange av oss ikke tåler så godt. Jeg har slitt for å holde vekta mi noenlunde normal selv, men har funnet en balanse som gjør at det går ok. Syltynn blir jeg aldri, og det er helt ok. Men nå er jeg egenlig ganske bekymret for 8-åringen min. Hun er ikke overvektig (130/26), nettopp vært på kontroll hos helsesøster og fikk bare skryt. Men - hun har faktisk begynt å legge på seg, spesielt rundt magen. Jeg lurer på om det er familiesvakheten som slår inn, og blir egentlig ganske fortvila. Heldigvis er hun ei aktiv jente som liker å danse, gå på ski, svømme osv. Hun er veldig glad i søtsaker og "raske karbohydrater", men vi begrenser det veldig - jeg skjønner ikke at det er skåla med lørdagsgodteri som påvirker så mye. Og saken er at hun spiser utrolig lite! Vi har jo kontroll på alt unntatt det ene SFO-måltidet i løpet av dagen. Det er ikke så veldig sunt, har jeg inntrykk av, men jge skjønner ikke at det kan velte hele vekten hennes, heller. En vanlig dag ser feks sånn ut: Frokost: Kvart knekkebrød med ost eller lettsyltetøy eller kaviar, eller en halv frukt. Melk. Lunsj: Vann, melk på skolen (som jeg ikke vet hvor mye hun drikker av), en halv frukt. Får med brødskive som hun aldri spiser. SFO: Ingen kontroll, ofte corn flakes, tomatsuppe eller brødskiver, har jeg inntrykk av. Men hun prater så mye i lunsjen på skolen at hun ikke rekker å spise, sier læreren hennes, og jeg tipper at hun gjør det samme på SFO. Middag: Halv potet, en bit broccoli eller liknende, kjøtt eller fisk tilsvarende en mengde av to kjøttkaker hvis hun liker det hun får servert, ellers ikke noe. HVis vi har taco, spiser hun feks en tortillalefse eller ett skjell med fyll. Vann. Kvelds: Frukt til barnetv. Stort sett ikke noe etter det, men noen ganger en halv skive eller et knekkebrød. Vann eller melk. HVis vi har kaker i helgene, kunne hun sikkert spist hele kaken. Hun er definitivt en karbo-junkie, og det bekymrer meg. Men hun får jo aldri lov til å spise seg mett på sånt, naturligvis. Jeg er så i tvil. Jeg synes det er for mye fokusert på jenter og slanking, og vil først og fremst at hun skal bli glad i seg selv, glad i å bruke kroppen sin. Men må jo si jeg blir bekymret når det virker som om hun er i ferd med å legge på seg uten at jeg begriper hva hun legger på seg av? Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg... Kan det tenkes at hun er overfølsom for karbohydrater allerede nå, og heller burde over på et mer fedon-aktig kosthold? Slår sånt ut på barn i så ung alder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes det var svært lite mat for en 8-åring da.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg synes det var svært lite mat for en 8-åring da.. Det synes jeg også, og derfor blir jeg helt forvirret. Men jeg vet at hun ikke smugspiser - eneste er om hun bytter mat med noen på skolen, men det kan jeg ikke tenke meg. Og matpakken kommer alltid urørt hjem. Og hun er ekstremt kresen, så hvis hun ikke synes noe er kjempegodt, spiser hun ikke. Det rimer ikke, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hun har vært hos helsesøster og er IKKE overvektig. Du sier hun er karbojunkie, det er vel de fleste av oss og vi har også hang til søtt. Holder du henne unna mye av dette i hverdagen og hun er normalt aktiv synes jeg du skal legge bekymringene på hylla. Og for all del ikke ta dette opp slik at hun begynner og reflektere over det! La henne være et barn - uten bekymringer og sørg for at du holder inntaket av usunne greier nede, uten at hun forstår at du tenker "litt rund" rundt magen. Hun er 9 år og vokser dette av seg når hun strekker seg i høyden. "Valpefett" er ikke uvanlig i den alderen. For guds skyld ikke bli hysterisk - og husk at hyppige små måltider øker forbrenningen - så forsøk og få i henne et lite måltid til i løpet av dagen, for hun spiser faktisk litt lite. Et måltid kan være en gulerot og et glass juice, en youghurt, en smoothie e.l 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hun spiser jo ingenting!!! Jeg synes mine spiser lite, men de spiser jo mengder i forhold til din! Kan ikke fatte at hun kan leve på så lite som det der engang jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 For all del,ikke nevn dette for barnet ditt,la barn være barn og bekymringsfri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hun spiser jo ingenting!!! Jeg synes mine spiser lite, men de spiser jo mengder i forhold til din! Kan ikke fatte at hun kan leve på så lite som det der engang jeg. Nei, det er utrolig rart! Men faktum er at det gjør hun, og faktum er også at hun heller er blant de "tykkere" barna enn blant de tynne (Jeg vet jo ikke hva hun spiser hos venner, men kan ikke tenke meg at det gjør så enorme utslag) Det bekymrer meg naturligvis. Moren min sa alltid om meg, som begynte å legge på meg på den alderen, at hun ikke fattet hva jeg la på meg av, for jeg "spiste jo ingenting". Jeg har alltid tenkt at det bare var en måte å snakke på, og måte å forsvare seg selv på - at hun ikke tok tak før det ble litt for mye å håndtere - men dersom min datter likner på meg, så hadde hun jo rett. Jeg begriper det ikke! Og det hadde ikke vært noe problem dersom jeg ikke kom fra en familie med store vektproblemer, har vært overvektig selv, og virkelig har måttet jobbe hardt for å holde meg normalvektig i voksen alder. Jeg er overhodet ikke vekt-hysterisk, men jeg håper at barna mine skal komme lettere til en fornuftig vekt og helse enn jeg selv har gjort. Og jeg begynner å lure alvorlig på om det rett og slett er sånn at vi ikke tåler et normalt norsk kosthold, med brød, potet osv. Jeg har lagt om helt selv, og både kropp, psyke og vekt har utrolig godt av det. Ingen skal lenger fortelle meg at folk blir overvektige fordi de spiser for mye og har liten selvdisiplin i alle fall. Stemmer helt sikkert for noen, men jeg tror det er andre ting som spiller inn mer. Gener, for eksempel! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Snuppa di er 130 cm og 26 kilo. Det er faktisk ganske tynt. Snuppa mi er 125 og 23 kilo. Også veldig slank. Greit å holde øye med henne for å se om ho begynner å gå raskt opp i vekt, men pr. i dag er ho veldig slank. Snuppa mi spiser lite, men det du beskriver virker for lite. Klarer du ikke å finne noe som frister henne som skolemat? Snuppa mi spiser for tiden enten salat eller tørt brød hvor ho har med oppskjært jordbær med bittelitt sukker. Skikkelig godt:-) Det kan nesten virke som om ho spiser så lite at forbrenningen kan ende på tomgang.... Får ho i seg sundt fett? Nøtter er veldig bra her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 For all del,ikke nevn dette for barnet ditt,la barn være barn og bekymringsfri. Det er en selvfølge å ikke nevne dette for barnet! Det gjelder å legge til rette for et sunt kosthold, og oppmuntre til å bli glad i seg selv og kroppen sin! Hvis hun ikke blir det, har hun ingen sjans til å mestre et vektproblem dersom det dukker opp, for ikke å snakke om hvor vondt hun får det med seg selv ellers. Så dette er kjempeviktig! Det har du helt rett i! Men faktum er likevel at hun nesten ikke spiser, og likevel ikke er spesielt tynn, heller litt lubben. Og hva i alle dager gjør jeg med det? Hun kan i alle fall ikke spise mindre enn hun gjør i dag - hun burde heller spise mer. Men hun bør ikke legge på seg heller. Det er utrolig vanskelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Snuppa di er 130 cm og 26 kilo. Det er faktisk ganske tynt. Snuppa mi er 125 og 23 kilo. Også veldig slank. Greit å holde øye med henne for å se om ho begynner å gå raskt opp i vekt, men pr. i dag er ho veldig slank. Snuppa mi spiser lite, men det du beskriver virker for lite. Klarer du ikke å finne noe som frister henne som skolemat? Snuppa mi spiser for tiden enten salat eller tørt brød hvor ho har med oppskjært jordbær med bittelitt sukker. Skikkelig godt:-) Det kan nesten virke som om ho spiser så lite at forbrenningen kan ende på tomgang.... Får ho i seg sundt fett? Nøtter er veldig bra her. Nei, jeg tror ikke hun får i seg nok fett. Og jeg tror at vi må jobbe med å finne skolemat-alternativer som hun liker, men som også er sunne. Det er bare ikke så lett, siden hun også er så kresen. Det virker egentlig som om hun heller ikke har noe særlig sult-følelse, så er ikke maten god - i hennes øyne, så spiser hun ikke. Men det med sparebluss, kan du jammen ha rett i. Vet jo at det kan bli sånn i forhold til voksne som slanker seg, men har ikke tenkt på det i forhold til barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg skjønner ikke at din datter kan være rund... min 8 1/2-åring er 30 kg og ca 130 cm og hun er helt normalt bygd, ikke blant de tynneste og ikke blant de tykkeste. Min datter er også kresen, men spiser mye mer mat enn din datter. Jeg ville ikke ha bekymret meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Dette var utrolig lite mat da! Men det ser jo ganske sunt ut i utgangspunktet - hvis hun ikke hadde vært karbo-junkie :-) Hva med å endre litt? Istedenfor alt brødet eller knekkebrødet, så kan du legge gulrotbiter og noe kjøtt i matboksen? en kjøttkake feks er jo god kald, sammen med noen gode cherrytomater eller agurkbiter. Og til frokost - hva med egg istden? Ikke knekkebrød, bare ett egg eller to? Eller en liten pannekake med mye egg og lite mel? Jeg lager en lappe-forkost som ungene elsker, som ikke er så verst. Det er mye egg, litt cottage cheese, litt johannesbrødkjernemel og litt sukrin som jeg blander med stavmikser og steker som lapper med litt smør i panna. De spiser dem med kanel på - det smaker helt himmelsk for små tasser og er masse proteiner. Hender jeg gir dem syltetøy på også - de får jo ikke på lavkarbo mat selv om jeg gjør det - men de liker dem like godt med kanel. Sånne er knall i matboksen også forresten - sammen med feks jordbær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Nei, det er utrolig rart! Men faktum er at det gjør hun, og faktum er også at hun heller er blant de "tykkere" barna enn blant de tynne (Jeg vet jo ikke hva hun spiser hos venner, men kan ikke tenke meg at det gjør så enorme utslag) Det bekymrer meg naturligvis. Moren min sa alltid om meg, som begynte å legge på meg på den alderen, at hun ikke fattet hva jeg la på meg av, for jeg "spiste jo ingenting". Jeg har alltid tenkt at det bare var en måte å snakke på, og måte å forsvare seg selv på - at hun ikke tok tak før det ble litt for mye å håndtere - men dersom min datter likner på meg, så hadde hun jo rett. Jeg begriper det ikke! Og det hadde ikke vært noe problem dersom jeg ikke kom fra en familie med store vektproblemer, har vært overvektig selv, og virkelig har måttet jobbe hardt for å holde meg normalvektig i voksen alder. Jeg er overhodet ikke vekt-hysterisk, men jeg håper at barna mine skal komme lettere til en fornuftig vekt og helse enn jeg selv har gjort. Og jeg begynner å lure alvorlig på om det rett og slett er sånn at vi ikke tåler et normalt norsk kosthold, med brød, potet osv. Jeg har lagt om helt selv, og både kropp, psyke og vekt har utrolig godt av det. Ingen skal lenger fortelle meg at folk blir overvektige fordi de spiser for mye og har liten selvdisiplin i alle fall. Stemmer helt sikkert for noen, men jeg tror det er andre ting som spiller inn mer. Gener, for eksempel! Du spesielt det med genene gjør at jeg får lyst til å forsterke det med mer proteiner og mindre karbo. Se på frokostoppskriftene på lavkarbo.no sitt oppskriftsforum, og se om noe der kan tilpasses jenta di. Hun må jo ha i seg nok mat, så da er det lurt å få fristet henne litt med sunn og riktig mat :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Dette var utrolig lite mat da! Men det ser jo ganske sunt ut i utgangspunktet - hvis hun ikke hadde vært karbo-junkie :-) Hva med å endre litt? Istedenfor alt brødet eller knekkebrødet, så kan du legge gulrotbiter og noe kjøtt i matboksen? en kjøttkake feks er jo god kald, sammen med noen gode cherrytomater eller agurkbiter. Og til frokost - hva med egg istden? Ikke knekkebrød, bare ett egg eller to? Eller en liten pannekake med mye egg og lite mel? Jeg lager en lappe-forkost som ungene elsker, som ikke er så verst. Det er mye egg, litt cottage cheese, litt johannesbrødkjernemel og litt sukrin som jeg blander med stavmikser og steker som lapper med litt smør i panna. De spiser dem med kanel på - det smaker helt himmelsk for små tasser og er masse proteiner. Hender jeg gir dem syltetøy på også - de får jo ikke på lavkarbo mat selv om jeg gjør det - men de liker dem like godt med kanel. Sånne er knall i matboksen også forresten - sammen med feks jordbær. Kan jeg få blandingsforholdet (oppskriften) på lappene. Johannesbrødkjernemel - får jeg på helsekosten? Ikke hvetemel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Nei, jeg tror ikke hun får i seg nok fett. Og jeg tror at vi må jobbe med å finne skolemat-alternativer som hun liker, men som også er sunne. Det er bare ikke så lett, siden hun også er så kresen. Det virker egentlig som om hun heller ikke har noe særlig sult-følelse, så er ikke maten god - i hennes øyne, så spiser hun ikke. Men det med sparebluss, kan du jammen ha rett i. Vet jo at det kan bli sånn i forhold til voksne som slanker seg, men har ikke tenkt på det i forhold til barn. Min yngste går på sparebluss. Hun spiser virkelig nesten ingenting, og hver gang hun feks overnatter hos mine foreldre lurer de hva hun egentlig lever av...5 år, 102cm og 15kg. Hvordan hun klarer å opprettholde et stort aktivitetsnivå er mer enn jeg skjønner. Hun blir mett av en kvart pannekake eller en halv pølse (og det er ting hun liker godt...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Kan jeg få blandingsforholdet (oppskriften) på lappene. Johannesbrødkjernemel - får jeg på helsekosten? Ikke hvetemel? Jeg bruker ikke hvtemel i dem hvis jeg skal spise av dem selv, men er det bare til ungene kan du bruke litt mel. Men det skal være lite da. Jeg slenger bare oppi, så jeg har ikke blandingsforholdet skikkelig, men la meg tenke... 3-4 egg en halv boks cottage cheese 1 ss johannesbrødkjernemel, kanskje litt mer litt salt 1 ss sukrin ca- evt splenda hvis man ikke misliker kunstig søtning også ca en halv ts bakepulver tenker jeg. Røra blir tynn, og lappene er litt vanskelige å snu i panna, men når de er stekt er de supergode :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg bruker ikke hvtemel i dem hvis jeg skal spise av dem selv, men er det bare til ungene kan du bruke litt mel. Men det skal være lite da. Jeg slenger bare oppi, så jeg har ikke blandingsforholdet skikkelig, men la meg tenke... 3-4 egg en halv boks cottage cheese 1 ss johannesbrødkjernemel, kanskje litt mer litt salt 1 ss sukrin ca- evt splenda hvis man ikke misliker kunstig søtning også ca en halv ts bakepulver tenker jeg. Røra blir tynn, og lappene er litt vanskelige å snu i panna, men når de er stekt er de supergode :-) Er sukrin ufarlig? Vet du om det er testet skikkelig? Og hvor får man kjøpt sukrin og johannesbrødkjernemel, eller hva det het? Helsekost? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Er sukrin ufarlig? Vet du om det er testet skikkelig? Og hvor får man kjøpt sukrin og johannesbrødkjernemel, eller hva det het? Helsekost? Begge deler fåes på helsekost. Sukrin er søtstoff fra pærer - helt naturlig, ingen kalorier, ingen kjemiske greier. Ser ut som, oppfører seg som og smaker nøyaktig som sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Syns, som andre, at dette er veldig lite mat til en 8-åring i vekst! Hun trenger næring til å vokse og til å lære. Det er fint at hun er glad i frukt, men jeg syns jo at de bør spise mer enn _bare_ frukt til hovedmåltidene. Ellers syns jeg overholdet ikke at hun er tykk i forhold til høyden - men du sier at du syns hun har begynt å bli rundere rundt magen. Syns dette er forhold du evt. bør ta opp med helsesøster, for å få svar på det du spør om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er en selvfølge å ikke nevne dette for barnet! Det gjelder å legge til rette for et sunt kosthold, og oppmuntre til å bli glad i seg selv og kroppen sin! Hvis hun ikke blir det, har hun ingen sjans til å mestre et vektproblem dersom det dukker opp, for ikke å snakke om hvor vondt hun får det med seg selv ellers. Så dette er kjempeviktig! Det har du helt rett i! Men faktum er likevel at hun nesten ikke spiser, og likevel ikke er spesielt tynn, heller litt lubben. Og hva i alle dager gjør jeg med det? Hun kan i alle fall ikke spise mindre enn hun gjør i dag - hun burde heller spise mer. Men hun bør ikke legge på seg heller. Det er utrolig vanskelig! Alle er jo ulike i kroppsform,kan hende hun er en litt lubben type,det er vel ikke noen krise fordet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.