pusi Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Nei, det er utrolig rart! Men faktum er at det gjør hun, og faktum er også at hun heller er blant de "tykkere" barna enn blant de tynne (Jeg vet jo ikke hva hun spiser hos venner, men kan ikke tenke meg at det gjør så enorme utslag) Det bekymrer meg naturligvis. Moren min sa alltid om meg, som begynte å legge på meg på den alderen, at hun ikke fattet hva jeg la på meg av, for jeg "spiste jo ingenting". Jeg har alltid tenkt at det bare var en måte å snakke på, og måte å forsvare seg selv på - at hun ikke tok tak før det ble litt for mye å håndtere - men dersom min datter likner på meg, så hadde hun jo rett. Jeg begriper det ikke! Og det hadde ikke vært noe problem dersom jeg ikke kom fra en familie med store vektproblemer, har vært overvektig selv, og virkelig har måttet jobbe hardt for å holde meg normalvektig i voksen alder. Jeg er overhodet ikke vekt-hysterisk, men jeg håper at barna mine skal komme lettere til en fornuftig vekt og helse enn jeg selv har gjort. Og jeg begynner å lure alvorlig på om det rett og slett er sånn at vi ikke tåler et normalt norsk kosthold, med brød, potet osv. Jeg har lagt om helt selv, og både kropp, psyke og vekt har utrolig godt av det. Ingen skal lenger fortelle meg at folk blir overvektige fordi de spiser for mye og har liten selvdisiplin i alle fall. Stemmer helt sikkert for noen, men jeg tror det er andre ting som spiller inn mer. Gener, for eksempel! Du sier at du begynte å legge på deg i den alderen. Kan du huske hva du spiste som ikke moren din visste om? Kan det være noen kjappe turer innom kiosken på vei hjem fra skolen? Mine barn spiser ihvertfall mye mer enn det der, men 9-åringen har blitt litt opptatt av vekt og sunn mat i det siste. Heldigvis er det slik at vi kan snakke om dette hjemme :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Begge deler fåes på helsekost. Sukrin er søtstoff fra pærer - helt naturlig, ingen kalorier, ingen kjemiske greier. Ser ut som, oppfører seg som og smaker nøyaktig som sukker. Så bra! Barna mine tåler ikke hvetemel -så dette høres fint ut. Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Så bra! Barna mine tåler ikke hvetemel -så dette høres fint ut. Tusen takk! Da bør denne funke. Jeg har ikke heeelt full kontroll på johannesbrødkjernemel i forhold til hvete, men hvis det ikke funker så kan du bruke feks soyaprotein isteden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hun spiser da alt for lite? Spesielt i forhold til at det høres ut som om hun er ganske så aktiv. I tillegg spiser hun nesten bare karbohydrater. Karbo gir jojo-blodsukker og kanskje putter hun i seg ting i løpet av dagen som du ikke får med deg? (Jeg projiserer litt nå, for det er nemlig det jeg gjør hvis jeg dropper proteiner en dag eller to; jeg småspiser og snaker hele dagen). Jeg skjønner at du ønsker å forebygge før hun evt. blir overvektig, men vær veldig, veldig forsiktig! Selv har jeg blitt over 40 år gammel og har bare de siste årene fått et normalt forhold til kropp og mat. Selv bittesmå bemerkninger som man selv glemmer før man har sagt dem omtrent, kan utløse spiseforstyrrelser. Min ble 20 år med jojo-slanking og en fordøyelse som er helt på bærtur. Forsøk å få i henne mer proteiner, egg til frokost f.eks. Det metter godt og lenge. Siden hun er så glad i frukt, hva med en helsesmoothie? Tilsett linfrøolje, kokosolje, gjerne bittelitt kostfiber(husk), guarmel(virker blodsukkerregulerende), bær etter ønske, banan(både søtt og sundt), evt. søtstoff(xylitol påvirker ikke blodsukkeret noe særlig), proteinpulver og kjør i hurtigmixer med nok melk(eller juice) til å dekke bærene omtrent. På den måten får hun et balansert måltid uten å smake noe annet enn frukten ;-) - full oppskrift finnes i boken "kernesund familie. Sådan!" av Ninka-Bernadette Mauritson. Dette er en familie som har snudd opp ned på livet og tenker sunn mat, god mat og "tankeføde" på lavkarbo. Debatten går høyt og hektisk i Danmark fordi de også spiser gluten- og melkefritt og mener kumelksbasert morsmelkstillegg er en uting fordi ikke alle tåler kumelk, men selv om man ikke er enig med dem i det, har de fått skryt av representanter for den Danske sunnhetsstyrelsen for det andre boken forfekter. Jeg har forsøkt noen av oppskriftene deres og det er bare lekkert :-D Foreløpig finnes boken bare på dansk, men den er i komminga på norsk også, har jeg hørt. En annen liten ting jeg tenkte på... Hvis datteren din spiser mye frukt, kan "pålegget" rundt magen skyldes at hun er litt oppblåst av luft? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Du sier at du begynte å legge på deg i den alderen. Kan du huske hva du spiste som ikke moren din visste om? Kan det være noen kjappe turer innom kiosken på vei hjem fra skolen? Mine barn spiser ihvertfall mye mer enn det der, men 9-åringen har blitt litt opptatt av vekt og sunn mat i det siste. Heldigvis er det slik at vi kan snakke om dette hjemme :-) Nei, vi hadde ingen kiosk i mils omkrets, jeg gikk til og fra skolen hver dag, og vi hadde knapt kaker hjemme. Når jeg ser tilbake, så skjønner jeg at jeg må ha spist lite. I alle fall når jeg ser hva min datters venninner klarer å putte i seg av mat nå. Skjønner i grunnen at moren min var fortvilet, og jeg tror jeg kjenner det på samme måten nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i dag, tenker jeg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hun spiser da alt for lite? Spesielt i forhold til at det høres ut som om hun er ganske så aktiv. I tillegg spiser hun nesten bare karbohydrater. Karbo gir jojo-blodsukker og kanskje putter hun i seg ting i løpet av dagen som du ikke får med deg? (Jeg projiserer litt nå, for det er nemlig det jeg gjør hvis jeg dropper proteiner en dag eller to; jeg småspiser og snaker hele dagen). Jeg skjønner at du ønsker å forebygge før hun evt. blir overvektig, men vær veldig, veldig forsiktig! Selv har jeg blitt over 40 år gammel og har bare de siste årene fått et normalt forhold til kropp og mat. Selv bittesmå bemerkninger som man selv glemmer før man har sagt dem omtrent, kan utløse spiseforstyrrelser. Min ble 20 år med jojo-slanking og en fordøyelse som er helt på bærtur. Forsøk å få i henne mer proteiner, egg til frokost f.eks. Det metter godt og lenge. Siden hun er så glad i frukt, hva med en helsesmoothie? Tilsett linfrøolje, kokosolje, gjerne bittelitt kostfiber(husk), guarmel(virker blodsukkerregulerende), bær etter ønske, banan(både søtt og sundt), evt. søtstoff(xylitol påvirker ikke blodsukkeret noe særlig), proteinpulver og kjør i hurtigmixer med nok melk(eller juice) til å dekke bærene omtrent. På den måten får hun et balansert måltid uten å smake noe annet enn frukten ;-) - full oppskrift finnes i boken "kernesund familie. Sådan!" av Ninka-Bernadette Mauritson. Dette er en familie som har snudd opp ned på livet og tenker sunn mat, god mat og "tankeføde" på lavkarbo. Debatten går høyt og hektisk i Danmark fordi de også spiser gluten- og melkefritt og mener kumelksbasert morsmelkstillegg er en uting fordi ikke alle tåler kumelk, men selv om man ikke er enig med dem i det, har de fått skryt av representanter for den Danske sunnhetsstyrelsen for det andre boken forfekter. Jeg har forsøkt noen av oppskriftene deres og det er bare lekkert :-D Foreløpig finnes boken bare på dansk, men den er i komminga på norsk også, har jeg hørt. En annen liten ting jeg tenkte på... Hvis datteren din spiser mye frukt, kan "pålegget" rundt magen skyldes at hun er litt oppblåst av luft? Takk for gode råd! Jeg er veldig nøye med å ikke snakke om vekt til henne. Det er det jo strengt tatt ikke noen grunn til heller, hun er jo ikke overvektig. Jeg sier til henne at jeg synes hun spiser for lite, men kanskje det også er galt? Hun spiser virkelig ikke mellom måltider. Hun hadde gjort det dersom hun hadde fått lov, men vi sier nei, og har kontroll på det. Huset vårt er sånn at det er veldig vanskelig å tømme kjøkkenskap på egen hånd, hun må gå forbi oss der vi oppholder oss for å komme inn på kjøkkenet, og hun har ikke mat på rommet sitt. Men hun etterspør bare karo-ting og tang, så det kan tyde på at hun får i seg for lite protein. Det er det vel sant å si ingen tvil om. Huff, lille jenta mi Jeg vet at mange synes jeg overdriver siden hun er normalvektig nå. Men hun er litt for lik hvordan jeg selv utviklet meg på den alderen, og det utviklet seg i forferdelig retning med spiseforstyrrelser og mye rart før jeg fikk noenlunde kontroll på bare for noen år tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Takk for gode råd! Jeg er veldig nøye med å ikke snakke om vekt til henne. Det er det jo strengt tatt ikke noen grunn til heller, hun er jo ikke overvektig. Jeg sier til henne at jeg synes hun spiser for lite, men kanskje det også er galt? Hun spiser virkelig ikke mellom måltider. Hun hadde gjort det dersom hun hadde fått lov, men vi sier nei, og har kontroll på det. Huset vårt er sånn at det er veldig vanskelig å tømme kjøkkenskap på egen hånd, hun må gå forbi oss der vi oppholder oss for å komme inn på kjøkkenet, og hun har ikke mat på rommet sitt. Men hun etterspør bare karo-ting og tang, så det kan tyde på at hun får i seg for lite protein. Det er det vel sant å si ingen tvil om. Huff, lille jenta mi Jeg vet at mange synes jeg overdriver siden hun er normalvektig nå. Men hun er litt for lik hvordan jeg selv utviklet meg på den alderen, og det utviklet seg i forferdelig retning med spiseforstyrrelser og mye rart før jeg fikk noenlunde kontroll på bare for noen år tilbake. Jeg har også normalvektige barn, men jeg er jo opptatt av kosten deres likevel. Ser ikke noe galt i det jeg :-) Jeg bryr meg ikke så mye om hvis de får i seg litt sukker, men jeg er opptatt av at de også skal ha i seg tilstrekkelig protein og næringsstoffen for at kroppene deres skal vokse og utvikle seg skikkelig. Og er de matleie en periode så kan jeg finne på å droppe brød og heller sende med karbonade og gode grønnsaker i matpakka (hjemmelaget da..), og da vet de også at man må spise mat først, så kan man spise søtt etterpå hvis man orker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg tenker at hovedproblemet her er at datteren din får i seg altfor lite mat i løpet av en vanlig dag. Og da kan det jo hende at hun tar i litt for mye når hun først blir oversulten og får noe hun liker? Men uansett: Det ser ikke ut til å fungere med det hun får, så kanskje du bør prøve å gi henne helt andre ting? Guttungen her i huset er både kresen og småspist (og til tider uhyggelig tynn), så jeg har vært nødt til å jobbe litt for å finne gode alternativer som sikrer ham tilstrekkelig næring. Til middag får han akkurat det samme som resten av familien (vanlig middagsmat), og liker han ikke det, får han la være. Jeg tenker at noe av det viktigste er at de får i seg sunn og mettende mat til frokost og lunsj, for ellers blir dagen veldig lang og tung, og dessuten er det mye dritt som serveres på SFO. Til frokost serverer jeg havregrøt med ekstra lett melk og bær. Vann eller juice ved siden av, og daglig dose tran. Hadde han fått brødskiver eller knekkebrød, ville han ikke spist stort, men havregrøt går ned. En sunn smoothie eller drikkeyoghurt med havregryn er også alternativer verdt å prøve. I matpakka sender jeg ofte med rester fra middagen han liker, som f.eks fiskekake, litt fullkornspasta i en boks osv. Jeg sender med rikelig oppskåret frukt eller grønnsaker av typen jeg vet han liker. Sånne ting forsvinner alltid, men når jeg sender med brødskiver kommer de ofte nesten urørte tilbake. Og når han ikke spiser skolematen, hender det han kjører nedpå desto mer kneippbrød med sjokoladepålegg eller syltetøy på SFO i stedet. Jeg synes det er flott at du passer på kostholdet til jenta di, men prøv å ta fokuset ditt bort fra redselen for at hun skal legge på seg, og over på at hun skal få i seg sunn og variert mat hun kan være i aktivitet med og vokse av. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Takk for gode råd! Jeg er veldig nøye med å ikke snakke om vekt til henne. Det er det jo strengt tatt ikke noen grunn til heller, hun er jo ikke overvektig. Jeg sier til henne at jeg synes hun spiser for lite, men kanskje det også er galt? Hun spiser virkelig ikke mellom måltider. Hun hadde gjort det dersom hun hadde fått lov, men vi sier nei, og har kontroll på det. Huset vårt er sånn at det er veldig vanskelig å tømme kjøkkenskap på egen hånd, hun må gå forbi oss der vi oppholder oss for å komme inn på kjøkkenet, og hun har ikke mat på rommet sitt. Men hun etterspør bare karo-ting og tang, så det kan tyde på at hun får i seg for lite protein. Det er det vel sant å si ingen tvil om. Huff, lille jenta mi Jeg vet at mange synes jeg overdriver siden hun er normalvektig nå. Men hun er litt for lik hvordan jeg selv utviklet meg på den alderen, og det utviklet seg i forferdelig retning med spiseforstyrrelser og mye rart før jeg fikk noenlunde kontroll på bare for noen år tilbake. Du høres ut som en kjempeflink mamma. Det er ikke noe galt i å tenke på kostholdet selv om man har normalvektige barn. Mye bedre det enn å vente til man har overvektige barn! Lykke til! Du har fått mange gode råd og personlig synes jeg ett av de beste er at det ikke nødvendigvis trenger å være brødskive i nisteboksen. Karbonader, grønnsaker, andre ting hun liker... Rosiner og nøtter for den saks skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg hadde blitt alvorlig bekymra om treåringen min spiste så lite. Dette var jo utrolig lite næring i løpet av en dag. Kutt ut en del av frukten og tving henne litt over på andre ting (slik at ikke frukten alltid er et alternativ om hun ikke vil ha anna mat) Prøv å være kreativ med skolematen. kald kylling, kjøttkaker etc. Regner med at barn, som voksne, får en veldig dårlig forbrenning om de spiser alt for lite. Kan jo hende at det er det som holder på å skje med jenta di. Ville ikke bekymret meg for at hun skulle bli overvektig med dette kostholdet. Ville heller bekymret meg over at hun ikke får næringsstoffene hun trenger for å vokse og utvikle seg. Kanskje en prat med helsesøster? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Da bør denne funke. Jeg har ikke heeelt full kontroll på johannesbrødkjernemel i forhold til hvete, men hvis det ikke funker så kan du bruke feks soyaprotein isteden. Vi har full oversikt - og må ha det. Johannesbrødkjernemel funker bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Du har en aktiv jente som er normalvektig, såvidt jeg kan se er hun vel heller litt tynnere enn normalen. Jeg syns det virker som du har veldig strenge restrisjoner på spisingen hennes, håper du ikke overfører spiseproblemer på henne! Barn trenger ikke veldig fett- og karbohydratfattig mat, de trenger mye energi! (det er sukker de skal ha lite av, ikke karbohydrater generelt) For mye frukt og grønt kan faktisk ta opp plassen for mer energirike matsorter. Jeg syns du bare kan ta det med ro, og ikke vær redd for at hun skal blir tjukk før hun evt. begynner å bli tjukk. Slankefokus i 8-årsalderen gjør mer skade enn en liten skål med Corn Flakes på SFO, etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.