Gå til innhold

Størrelsesguide?

Gjest takk for hjelpa!

Anbefalte innlegg

Gjest takk for hjelpa!

Vet dere om en side jeg finner det?

Jeg skal kjøpe klær til ei jente på 3 år, bør jeg da kjøpe str for 3 år? Tenkte noe sommerklær nå...

Men er usikker på størrelsene, er 98 eller 104 for 3 åringer?

og hva med 6 år? Tenkte kjøpe noe for ei jeg er tante til på 6 og snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

98 er vel egentlig for 3-åringer, men dette er generelle anbefalinger. Størrelsestallene referer til barnets høyde i cm, slik at en treåring godt kan passe 104 eller også 92.

Skal det være en gave, slik at du ikke kan ta med barnet? I såfall ville jeg ha gått opp en størrelse med mindre hun er veldig liten for alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter 98 som 2 - 3 år, 104 som 3 - 4 år og 116 som 6 år. Men det varierer jo veldig, både avhengig av om barnet er stort eller lite for alderen, og på hvilken type klær du kjøper. F.eks. er H&M-klær vanligvis romslige i størrelsen, mens importerte klær kan være små.

Dessuten er det iblant skikkelige "hopp" mellom størrelsene, f.eks. er det mange butikker som har et avdelingsskille mellom 116 og 122, og da kan 122 (som minste størrelse i en serie for store barn) virke stort mens 116 virker smått. Spesielt Cubus var jeg frustrert over da sønnen min var i grenselandet 6 - 7 år, det virket som om alt var enten for smått eller for stort. Så det er ikke lett.

Her er en oversikt:

http://www.barnemix.no/utstyr/str.php

I butikkene synes jeg ofte betjeningen råder folk til å kjøpe for stort, liksom for å være sikker.

Typiske sesongklær som sommertøy hadde jeg ikke kjøpt stort for sikkerhets skyld, du risikerer at de passer best ved juletider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg oppfatter 98 som 2 - 3 år, 104 som 3 - 4 år og 116 som 6 år. Men det varierer jo veldig, både avhengig av om barnet er stort eller lite for alderen, og på hvilken type klær du kjøper. F.eks. er H&M-klær vanligvis romslige i størrelsen, mens importerte klær kan være små.

Dessuten er det iblant skikkelige "hopp" mellom størrelsene, f.eks. er det mange butikker som har et avdelingsskille mellom 116 og 122, og da kan 122 (som minste størrelse i en serie for store barn) virke stort mens 116 virker smått. Spesielt Cubus var jeg frustrert over da sønnen min var i grenselandet 6 - 7 år, det virket som om alt var enten for smått eller for stort. Så det er ikke lett.

Her er en oversikt:

I butikkene synes jeg ofte betjeningen råder folk til å kjøpe for stort, liksom for å være sikker.

Typiske sesongklær som sommertøy hadde jeg ikke kjøpt stort for sikkerhets skyld, du risikerer at de passer best ved juletider...

116 er IKKE for seks år! Billa er normalt høy, fylte fem i mars og er ca 117 cm høy - og hun må ha 122 i det meste for at det skal bli langt nok. 116 går, men det er endel plagg som er snaue da...

Når det er sagt; hun er jo alt for tynn for 122 da... Vi må knyte sammen alt med belter og snører for at det skal henge på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

116 er IKKE for seks år! Billa er normalt høy, fylte fem i mars og er ca 117 cm høy - og hun må ha 122 i det meste for at det skal bli langt nok. 116 går, men det er endel plagg som er snaue da...

Når det er sagt; hun er jo alt for tynn for 122 da... Vi må knyte sammen alt med belter og snører for at det skal henge på :)

Jada - poenget er bare at du finner mange på 6 år som også er "normalt høy", men som passer i 116. Det spørs også hvor man pleier å handle.

122 er ofte stort, men ikke nødvendigvis på lengden. Det er min erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takk for hjelpa!

Her er en oversikt:

ser på www.laredoute.no

der er størrelsene litt annerledes

86, 102, 114, 126 osv...

Er 102 for 3 år da?Regner med disse størrelsene er for høyden til barnet.

Hun jeg skal kjøpe til bor langt unna og jeg har ikke sett henne siden hun var 2, så vet ikke hvor høy hun er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

116 er da ansett for å være for 6 år de aller fleste steder?

Min 5-åring er høyest av de i sin aldersgruppe i barnehagen, men ville druknet i 116. (Fyller riktignok ikke før til høsten da.) 110 er _mer_ enn stort nok på lengden foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

ser på www.laredoute.no

86, 102, 114, 126 osv...

Hun jeg skal kjøpe til bor langt unna og jeg har ikke sett henne siden hun var 2, så vet ikke hvor høy hun er...

Ja, tallene referer til barnets høyde i cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

116 er IKKE for 6 år!

Jenta mi bruker 110 i klær, og er helt perfekt - fyller seg selv helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

ser på www.laredoute.no

86, 102, 114, 126 osv...

LaRedoute er jo fransk - husk at franske størrelser generelt er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter man med labans system er 116 5-6 år, og sånn oppfatter jeg det også. Man det betyr jo ikke at alle femåringen skal bruke 116, de varierer som kjent i størrelse - og jeg tror 117 cm er litt over snittet for en som akkurat fylte fem.

Forøvrig bruker toåringen min, some etter labas system skulle passet i 98, 86....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

116 er IKKE for 6 år!

Hm, den skulle kanskje ikke til meg? Eller... Jeg vet ikke hvor gammel datteren din er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

116 er IKKE for 6 år!

Min datter også, og hun er 6,5 år. Hun passer også masse klær i str 104.

Hrmf.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min jente som blir 3 år om ca en mnd bruker str 98 i bukser og 98/104 i alt annet. Datteren som begynner å nærme seg 5,5 år bruker 116 i bukser og 122 i andre plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, den skulle kanskje ikke til meg? Eller... Jeg vet ikke hvor gammel datteren din er :)

Hun er 6,5 år. -og bruker 110 i str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...