Gjest hilsen en guttemamma Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Ja unnskyld det udelikate spørsmålet. Men altså, når minsten søler bæsj på klærne, trusa, sengetøyet el.likn. så legger jeg det straks i bløt i BioTex. Bare at det hjelper ikke. Uansett hvor mye jeg senere gnikker og gnir, så sitter brunfargen i gjen. Lurer på om jeg bare må begynne å kaste de klærne det kommer bærs jå uansett, straks det har kommet bæsj på dem. Eller? Et annet spørsmål mens vi er inne på det: Er det noe man kan gjøre for å hindre at bæsjen kommer langt oppover ryggen på barnet når det feks sover og bæsjer? Hva gjør dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Nå er vi igang med å slutte med bleier på minsten, og det skjer fra tid til annen at han bæsjer i trusa. Så langt har ingen av trusene fått bæsjeflekker. Jeg skyller av det verste av bæsjet, og legger dem i vaskemaskinen. Vasker dem på 60 grader, enten hvitt, blått eller rødt, avhengig av fargen på trusa. Bruker Blenda Sensitive Hvitt eller Farger. Bløtlegger ikke, og det er heller sjelden jeg får vasket dem med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hvis det er hvite klær hjelper det med Biotex White et eller annet, det fjerner misfarging på klær. Vask det en gang til etter vask.... Ellers anbefaler jeg å kjøpe mørke klær til ungen, så vises evnt. rester av bæsj ikke så godt. Hm hva med mørkebrune klær? hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Min erfaring er at det var omtrent umulig å få helt av på hvit ull, og vi sluttet raskt med hvitt ullundertøy. På hvit bomull går det stort sett av ved å bløtlegge i kaldt vann så snart som mulig og vaske i maskin etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har ikke prøvd denne på akkurat bæsj, men jeg sprayer vanish (den rosa flasken) på de fleste flekker og det hjelper bra. Har også gjerne denne i pulverform som jeg tilsetter litt av i vaskepulveret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg pleier bare å skylle tøyet og kaste det i vaskemaskinen. Har egentlig aldri slitt med flekker, så kanskje du rett og slett bør slutte med bløtleggingen? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg pleide å legge tøyet i bløt i lunket vann med en gang, med vaskepulver i (som regel Omo), og så vaske det på 60-70 grader etterpå. Det var vel bare på hvitt ulltøy at det var vanskelig å få vekk flekken - på bomullstøy forsvant det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen en guttemamma Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Men vasker dere det plagget alene i maskinen da eller? hvis det er bare ett plagg med bæsj, er det vel litt sløseri å bruke en hel maskinvask bare på det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Men vasker dere det plagget alene i maskinen da eller? hvis det er bare ett plagg med bæsj, er det vel litt sløseri å bruke en hel maskinvask bare på det? Nei, jeg la det i bløt i ei bøtte på vaskerommet. Der kunne det ligge en dag eller to eller tre - til neste gang jeg skulle vaske kluter/håndklær/undertøy/gulpekluter på 60-70 grader, og jeg vasket alt sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Men vasker dere det plagget alene i maskinen da eller? hvis det er bare ett plagg med bæsj, er det vel litt sløseri å bruke en hel maskinvask bare på det? Jeg pleier å legge bæsjeplagg under rennende, varmt vann i vasken, og når det verste er skyllet bort legger jeg det litt i bløt i vanlig Omo eller Blenda-pulver, og til sist i vaskemaskina på 60 grader. Da er det såpass "rent" at jeg fint vasker det sammen med annet tøy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Men vasker dere det plagget alene i maskinen da eller? hvis det er bare ett plagg med bæsj, er det vel litt sløseri å bruke en hel maskinvask bare på det? Nei, jeg vasker det sammen med andre klær som skal på 60 grader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Men vasker dere det plagget alene i maskinen da eller? hvis det er bare ett plagg med bæsj, er det vel litt sløseri å bruke en hel maskinvask bare på det? Jeg har skylt av plagget godt under rennende varmt vann og gnidd inn flekken med litt vaskemiddel før den havner i maskina sammen med alt det andre tøyet som skal vaskes på 60 grader. Bløtlegging av tøy med bæsj på synes jgjeg e høres litt ekkelt ut... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg har skylt av plagget godt under rennende varmt vann og gnidd inn flekken med litt vaskemiddel før den havner i maskina sammen med alt det andre tøyet som skal vaskes på 60 grader. Bløtlegging av tøy med bæsj på synes jgjeg e høres litt ekkelt ut... :-( ''Bløtlegging av tøy med bæsj på synes jgjeg e høres litt ekkelt ut... :-('' Man skyller av restene før man bløtlegger, da vet du :-). Mener å ha hørt at plagg biologiske flekker helst skal snarest i KALDT vann, men usikker på om dette virkelig medfører riktighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ''Bløtlegging av tøy med bæsj på synes jgjeg e høres litt ekkelt ut... :-('' Man skyller av restene før man bløtlegger, da vet du :-). Mener å ha hørt at plagg biologiske flekker helst skal snarest i KALDT vann, men usikker på om dette virkelig medfører riktighet. ''Man skyller av restene før man bløtlegger, da vet du :-).'' Ja, hvis man gjør det så, men jeg ble i tvil av alt dette snakket fra flere om å skynde seg å bløtlegge sporenstreks! ;-) ''Mener å ha hørt at plagg biologiske flekker helst skal snarest i KALDT vann, men usikker på om dette virkelig medfører riktighet.'' Jeg har hørt det når det gjelder blodflekker, pga koagulering. Samme som ved melk (melkeflasker skal skylles i kaldt vann først osv). Men har ikke hørt at det skal gjelde biologiske flekker generelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ''Man skyller av restene før man bløtlegger, da vet du :-).'' Ja, hvis man gjør det så, men jeg ble i tvil av alt dette snakket fra flere om å skynde seg å bløtlegge sporenstreks! ;-) ''Mener å ha hørt at plagg biologiske flekker helst skal snarest i KALDT vann, men usikker på om dette virkelig medfører riktighet.'' Jeg har hørt det når det gjelder blodflekker, pga koagulering. Samme som ved melk (melkeflasker skal skylles i kaldt vann først osv). Men har ikke hørt at det skal gjelde biologiske flekker generelt. Gosh for et tema. Også på freddan. God helg! *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Gosh for et tema. Også på freddan. God helg! *S* Du sier noget! :-) Heldigvis er dette et tilbakelagt stadium for meg; ihvertfall når det gjelder _barn_! (usj og isj ved tanken på at det motsatte kan bli aktuelt.....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Du sier noget! :-) Heldigvis er dette et tilbakelagt stadium for meg; ihvertfall når det gjelder _barn_! (usj og isj ved tanken på at det motsatte kan bli aktuelt.....) Når den tid kommer skal vi bare være takknemlige for at vi evt. klarer å skylle opp tøyet vårt selv . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Når den tid kommer skal vi bare være takknemlige for at vi evt. klarer å skylle opp tøyet vårt selv . Ja, sannelig!! God helg til deg også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.