Gå til innhold

Nyutdannede lærere og erfarne lærere


Gjest mimmie

Anbefalte innlegg

Gjest mimmie

Noen får godt voksne lærere som har lang erfaring. Andre får helt unge og nyutdannede.

Hvor stor forskjell er det på erfarne og nyutdannede lærere?

Er det lett å få til et godt samrbeid med hjemmet når ens barn har fått en ung uerfaren lærer? Eller er de så usikre at de bare skygger unna mest mulig kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm...litt vanskelig å si noe generelt om dette tror jeg. Nyutdannede lærere kan vel være veldig dyktige samtidig som erfarne kan være slappe og slitne..

Når det er sagt så tror jeg at en erfaren lærer er gull verdt i 1. klasse. Hvor viktig dette egentlig er har vel vært noe undervurdert i Norge. Her har det liksom vært slik at hvem som helst kan undervise i 1. klasse, mens det f.eks i Finland stilles ekstra sterke krav til de som underviser i 1.klasse. Ikke egentlig så rart når det viser seg at de aller første ukene på skolen er helt avgjørende for det videre klassemiljøet. Starter man opp med en veldig usikker lærer som kanskje er aller mest opptatt av å bli likt både av elever og foreldre så kan det bli vanskelig å hente klassen inn igjen. Leste et sted at allerede etter to uker var mye innkjørt elevene imellom. Dvs at rollene elevene imellom varl lagt, hvem som sjef og hvem som ikke får være med..

Jeg er glad for at min 1.klassing får lærere med bred erfaring. Jeg er vel ikke for en gammel traver å regne selv heller (etter 15 år i grunnskolen) men det er lett for meg å se at jeg gjør en myye bedre jobb nå enn de første årene. Jeg jobba mye de første årene og syntes det var et blodslit, men med litt erfaring så får man plutselig overskudd til å takle ting som man ikke engang la merke til de første årene(elever som av ulike grunner faller utenfor osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Min erfaring med guttungens lærer (hun var helt nyutdanna da han fikk henne, nå har hun undervist i to år) er at kontakten er meget god, hun jobber mye og svarer raskt på e-post - og ikke minst - hun BEHERSKER e-post. Nemlig ikke alle gamlis-lærere som gjør det på den skolen.

Jeg tror nyutdannede er mer idealistiske og sultne enn de som har vært i gamet i 40 år, men at det generelt er forskjellig fra person til person.

Men nå har jeg bare guttungens skole å sammenligne med - jeg sier ikke at det er slik overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa fikk en godt voksen lærer da hun begynte i første klasse og det gikk overhodet ikke. De hadde ikke kjemi i det hele tatt og læreren kjørte på sitt opplegg som hun sikkert har kjørt på i 30 år...

Snuppa fikk bytte gruppe til en yngre lærer, ikke nyutdannet, men h*n har heller ikke rukket å kjøre seg fast som lærer. Det fungerer aldeles utmerket! H*n er bare skjønn på alle måter! Likedan er det med læreren til poden som begynner i 5. klasse nå, heldigvis får han ha samme lærer neste år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en dyktig lærer er dyktig uavhengig av om h*n har jobba i 1 eller 30 år. Desverre er det slik at noen nyutdanna er veldig usikre, og noen drevne lærere har kjørt seg fast. Slik er det vel egentlig innen alle yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...litt vanskelig å si noe generelt om dette tror jeg. Nyutdannede lærere kan vel være veldig dyktige samtidig som erfarne kan være slappe og slitne..

Når det er sagt så tror jeg at en erfaren lærer er gull verdt i 1. klasse. Hvor viktig dette egentlig er har vel vært noe undervurdert i Norge. Her har det liksom vært slik at hvem som helst kan undervise i 1. klasse, mens det f.eks i Finland stilles ekstra sterke krav til de som underviser i 1.klasse. Ikke egentlig så rart når det viser seg at de aller første ukene på skolen er helt avgjørende for det videre klassemiljøet. Starter man opp med en veldig usikker lærer som kanskje er aller mest opptatt av å bli likt både av elever og foreldre så kan det bli vanskelig å hente klassen inn igjen. Leste et sted at allerede etter to uker var mye innkjørt elevene imellom. Dvs at rollene elevene imellom varl lagt, hvem som sjef og hvem som ikke får være med..

Jeg er glad for at min 1.klassing får lærere med bred erfaring. Jeg er vel ikke for en gammel traver å regne selv heller (etter 15 år i grunnskolen) men det er lett for meg å se at jeg gjør en myye bedre jobb nå enn de første årene. Jeg jobba mye de første årene og syntes det var et blodslit, men med litt erfaring så får man plutselig overskudd til å takle ting som man ikke engang la merke til de første årene(elever som av ulike grunner faller utenfor osv)

På skolen vi hører til legger de vekt på at 1.klassingene skal få lærere med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det er helt umulig å si hvilke lærere som er best. Det handler mye mer om den individuelle lærer enn om ansiennitet.

Det finnes utrolig dyktige lærere både blant eldre og yngre. Noen eldre lærere kjører på med det samme opplegget de alltid har gjort og ønsker helst ingen endringer. Het er gjerne nyutdanna lærere mer idealistiske. På den annen side har eldre lærere fått sjansen til å prøve og feile og de har derfor mer erfaring. Lærerens personlighet har nok mye mer å si enn antall år på baken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de nye unge lærerne ofte har en noe annen pedagogisk innstilling enn de eldre lærerne. Ofte synes jeg de eldre kvinnelige lærerne har en "lærerinne" holdning til jenter spesielt. Hvis jentene er aktive, initiativrike, urolige, "guttete" så takler de det på en dårlig måte for de ønsker sikkert at jenter skal være rolige, sitte og perle, ikke ta mye plass mm. Derfor har jeg mer sans for yngre krefter i skolen som vet at alle kan være både "guttete" og "jentete" og at mangfold og alltidighet er positivt og ikke NEGATIVT. Nei bytt ut gamlingene og gi plass til yngre lærere, det er det barna våre trenger! God sommerferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer personavhengig enn erfaringsavhengig.

En dyktig og hjemsamarbeidende lærer, vil nok bli enda dyktigere med årene.

En som ikke ønsker innblanding, for å sette det på spissen, blir nok ikke bedre med årene.

I forhold til å kunne se ting fra litt nye vinkler kan det hende at de ferskeste lærerne er mest fleksible.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rektordatter

I følge min gamle rektor - pappa, er lærere i i 30årene det absolutt beste, da er de helt på høyden. Voksne nok til å være trygge i møte med barn og foreldre, så erfarne at de har kommet frem til en slags "best pratice" og så nyutdannet at de fremdeles er oppdatert på pedagogikk osv.

Men i praksis vil det vel si at en i utgangspunktet dårlig lærer er "minst dårlig" i 30årene, og at en god lærer er absolutt best på den alderen. Likevel kan jo en god nyutdannet sikkert være bedre enn en dårlig i sin "beste alder" ;)

MIne unger har stort sett kvinner i 30-årene som lærere, og vi er kjempefornøyde med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rektordatter

I følge min gamle rektor - pappa, er lærere i i 30årene det absolutt beste, da er de helt på høyden. Voksne nok til å være trygge i møte med barn og foreldre, så erfarne at de har kommet frem til en slags "best pratice" og så nyutdannet at de fremdeles er oppdatert på pedagogikk osv.

Men i praksis vil det vel si at en i utgangspunktet dårlig lærer er "minst dårlig" i 30årene, og at en god lærer er absolutt best på den alderen. Likevel kan jo en god nyutdannet sikkert være bedre enn en dårlig i sin "beste alder" ;)

MIne unger har stort sett kvinner i 30-årene som lærere, og vi er kjempefornøyde med dem!

Nå kommer det an på hvor gamle lærerne er når de er ferdig utdannet, da - men i min fars verden, tror jeg at en 30 år gammel lærer minst skal ha 7 års erfaring :)

Så egentlig mener han vel at lærere med ca 7 - 20 års erfaring er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nyutdanna

Det er helt umulig å si hvilke lærere som er best. Det handler mye mer om den individuelle lærer enn om ansiennitet.

Det finnes utrolig dyktige lærere både blant eldre og yngre. Noen eldre lærere kjører på med det samme opplegget de alltid har gjort og ønsker helst ingen endringer. Het er gjerne nyutdanna lærere mer idealistiske. På den annen side har eldre lærere fått sjansen til å prøve og feile og de har derfor mer erfaring. Lærerens personlighet har nok mye mer å si enn antall år på baken :)

HELT enig! Kjenner at jeg som nyutdannet førskolelærer nok må innstille meg på at det vil være både positive og negative reaksjoner på meg som nyutdanna. Men har masse ny lærdom, og som flere har sagt handler det like mye eller mer om barnesyn, personlighetstype osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

HELT enig! Kjenner at jeg som nyutdannet førskolelærer nok må innstille meg på at det vil være både positive og negative reaksjoner på meg som nyutdanna. Men har masse ny lærdom, og som flere har sagt handler det like mye eller mer om barnesyn, personlighetstype osv..

Og jeg har vært lærer i 14 år :) Jobbet på mange ulike skoler og truffet masse ulike lærere, så det er som du sier - ikke alltid likhetstegn mellom erfaring og dyktighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Nå kommer det an på hvor gamle lærerne er når de er ferdig utdannet, da - men i min fars verden, tror jeg at en 30 år gammel lærer minst skal ha 7 års erfaring :)

Så egentlig mener han vel at lærere med ca 7 - 20 års erfaring er det beste.

Det er nok noe i det du sier, men jeg har også jobbet sammen med utrolig dyktige lærere som snart er pensjonister. Det er gjerne slike som lever og ånder for skolen og elevene sine :)

Jeg møter også ofte på helt nyutdannede lærere som virkelig føler seg trygge i lærerrollen og som gjør en utrolig god jobb!

På mange måter er det lærerens lag med barn som er avgjørende. En meget faglig dyktig pedagog trenger ikke ha "barnetekke" og da kommer man ikke så langt...

Så har man også lærere som kanskje ikke er like faglig sterke, men som har elevene i sin hule hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er nok noe i det du sier, men jeg har også jobbet sammen med utrolig dyktige lærere som snart er pensjonister. Det er gjerne slike som lever og ånder for skolen og elevene sine :)

Jeg møter også ofte på helt nyutdannede lærere som virkelig føler seg trygge i lærerrollen og som gjør en utrolig god jobb!

På mange måter er det lærerens lag med barn som er avgjørende. En meget faglig dyktig pedagog trenger ikke ha "barnetekke" og da kommer man ikke så langt...

Så har man også lærere som kanskje ikke er like faglig sterke, men som har elevene i sin hule hånd ;)

''Så har man også lærere som kanskje ikke er like faglig sterke, men som har elevene i sin hule hånd ;)''

Helt enig. Læreren til min førsteklassing er et godt eksempel. Hun snakke ikke engelsk, og jeg har mistanke om dysleksi med mere - hun skriver et helt forferdelig norsk fullt av feil. Men hun har like fullt vært en fantastisk lærer dette året! Barna elsker henne og skolen gjennom henne :-).

Til høsten skal hun ha en ny førsteklasse, så jeg lurer på om hun innser sin begrensning. Og vi er selvfølgelig spente på den nye læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Så har man også lærere som kanskje ikke er like faglig sterke, men som har elevene i sin hule hånd ;)''

Helt enig. Læreren til min førsteklassing er et godt eksempel. Hun snakke ikke engelsk, og jeg har mistanke om dysleksi med mere - hun skriver et helt forferdelig norsk fullt av feil. Men hun har like fullt vært en fantastisk lærer dette året! Barna elsker henne og skolen gjennom henne :-).

Til høsten skal hun ha en ny førsteklasse, så jeg lurer på om hun innser sin begrensning. Og vi er selvfølgelig spente på den nye læreren.

Så bra at dere er fornøyde med henne til tross for at hun kanskje ikke er så faglig sterk :)

Det er mulig hun innser sine begrensninger, men jeg vil tro at også skolen er med på å avgjøre hvor hun passer best å være ;)

En slik lærer er jo helt topp for førsteklassinger. En lærer som kan gi dem glede over å ha begynt på skolen. Godt grunnlag osv .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...