Gå til innhold

Når er det vanlig å døpe babyer?

Gjest dåpsmammaen

Anbefalte innlegg

Gjest dåpsmammaen

Når babyen min døpes er hun 3 mnd, syns dere dette er sent?

Selv ble jeg døpt sent, var 4 mnd tror jeg da jeg ble døpt. Trodde først 3 mnd var tidlig, men nå hører jeg at mange døpes når de er 1 og 2 mnd? Hva syns dere er passende alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• guttas

4

• Sofline

3

• simane

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Mine tre var hhv 8 uker, 10 uker og 9 uker. De var store da de ble født, og hun ene var såpass bred over ryggen at dåpskjolen bare såvidt gikk på.

Jeg bestilte dåp i kirka kort tid etter fødselen, og det var "kø" på gudstjenestene om å få dåp når man ønsket.

Sikkert helt ok med 3 mnd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg kan ikke skjønne at noen skulle ha meninger ang babyens alder ved dåp. :-)

Men så er ikke mine døpt i det hele tatt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har "lært" er det 3 mnd som er rett alder å døpe. Vår datter ble døpt sent (5 mnd) fordi dåpen skulle legges til en spesiell dato:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vanlig og vanlig ...

her var de også rundt tre mnd da de ble døpt

vet om barn som har vært 1 år, 5 år, flere på 14 år osv, så det er aldri forsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om barn som har vært 1 år, 5 år, flere på 14 år osv, så det er aldri forsent.

Jeg var litt over 2 måneder da jeg ble døpt. Jeg var en stor baby og familien var redd jeg skulle vokse ut av familiedåpskjolen. Min eldste datter som er adoptert var 6,5 mnd da hun ble døpt. Hun var veldig liten og nett, og gled rett inn i den samme dåpskjolen. Det er ingen faste regler for når barn skal døpes, men jeg har inntrykk av at mange blir døpt i 3 - 4 måneders alderen. Før i tiden ble barna døpt så raskt som mulig for at de skulle motta frelsen, så de ikke skulle gå fortapt dersom de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Svaret under skulle til dåpsmammaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt over 2 måneder da jeg ble døpt. Jeg var en stor baby og familien var redd jeg skulle vokse ut av familiedåpskjolen. Min eldste datter som er adoptert var 6,5 mnd da hun ble døpt. Hun var veldig liten og nett, og gled rett inn i den samme dåpskjolen. Det er ingen faste regler for når barn skal døpes, men jeg har inntrykk av at mange blir døpt i 3 - 4 måneders alderen. Før i tiden ble barna døpt så raskt som mulig for at de skulle motta frelsen, så de ikke skulle gå fortapt dersom de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var ca. tre måneder såvidt jeg husker.

Det er mange hensyn som spiller inn - noen vil ha det på et bestemt tidspunkt slik at det passer for langveisfarende gjester, noen vil ha det sammen med andre familiebegivenheter, andre steder er det ikke dåp så ofte. Så du vil neppe bli sett rart på enten babyen er to, tre eller fire mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var nesten 4 mnd. Grunnen var at En i familien reiste og vi måtte passe det inn.Hvis ikke ville jeg prøvd å få det til rundt tre mnd.

Hvis alt var som det skulle,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn var 5 og 6 mnd. Da jeg ringte kirken da de var ca 6 uker var det rett og slett ikke ledig tid i vår lokale kirke før det....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg var en stor baby og familien var redd jeg skulle vokse ut av familiedåpskjolen''

Hehe, det var jo også en grunn for å velge dåpsdato! :P

Yngstemannen min var gjennomsnittlig da han kom, men vokste i kanonfart, så i så fall måtte vi ha hevet ut invitasjoner med en ukes varsel eller noe sånt :-).

Vi hadde en romslig dåpskjole, så det var ingen problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor med døpte barn

Førstemann var 1 måned

Andremann var 2 mndr

Tredjemann var rundt 4 mndr

Det har vært praktiske årsaker som har avgjort når de ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at vi fikk et skriv fra kirken der det sto at babyer helst burde døpes innen de var 3 måneder gamle, men de færreste jeg kjenner ble døpt så snart.

Men min ble døpt få dager etter han var 3 mnd. Jeg selv var ca 7 uker gammel da jeg ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at noen skulle ha meninger ang babyens alder ved dåp. :-)

Men så er ikke mine døpt i det hele tatt.. :-)

''Jeg kan ikke skjønne at noen skulle ha meninger ang babyens alder ved dåp. :-)''

Folk var nok mer opptatt av det i "gamle dager" (og for alt jeg vet kan det fortsatt være slik i visse "indremisjonskretser").

Jeg har ihvertfall hørt snakk om det fra gammelt av at man ikke skulle ta med udøpte barn ut og slikt..... *fysjom fysjom*

Akkurat som en som sa "la de små barn komme til meg, og hindre dem ikke" ville sende en uskyldig baby i fortapelsen fordi man ikke hadde rukket å døpe det før det døde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Yngstemann døpte vi allerede da han var to måneder, fordi datoen betydde noe spesielt for oss og det passet fint. Presten var aldeles begeistret for at vi døpte ham så tidlig og komplimenterte oss for det - usikker på hvorfor.

Eldstemann var tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...